X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בית מגאזניק בעפולה [צילום: אלי אלון]
הבית ההיסטורי הפך לחנות פלאפל
בית נחום מגאזניק בעפולה הוא בית היסטורי, מראשוני בתיה של עפולה. בתקופת השלטון הבריטי עבר הנוער אימוני נשק במקום. בשנים 1938-1948 שימש הבית כמפקדה לגדודי הנוטרים שהיו כפופים לארגוני "ההגנה". במקום לצקת לבית תוכן היסטורי ומורשתי, הפך הבית, בין השאר, לחנות לממכר פלאפל, שוארמה וכדומה
שלט בית מגאזניק בעפולה [צילום: אלי אלון]

במרכזה של העיר עפולה ברחוב שרת 1 פינת רחוב הולנד שוכן "בית מגאזניק" בית היסטורי מראשוני בתיה של עפולה. זהו בית אבן שהקים נחום מגאזניק מראשוני המתיישבים בעפולה בשנת 1925 לצד מסילת רכבת העמק. בתקופת השלטון הבריטי עבר הנוער אימוני נשק במקום בשנים 1938-1948 שימש הבית כמפקדה לגדודי הנוטרים של "ההגנה" שהיו כפופים במידה מסוימת לארגוני "ההגנה". בעזבו את עפולה העביר מגאזניק את המבנה לרשות העירייה .
ב"בית מגזניק" פועלים כיום בחלקו הצפוני חנות לפלאפל ובשרים על האש. ובחלקו הדרומי פועל גן ילדים כמדומני גן דתי. על קיר הבית הוצב שלט כחול המספר את סיפורו של הבית ההיסטורי. אלא שהשלט הוא קטן יחסית, הוצב במקום גבוה והציבור שעובר ברחוב לא תמיד שם לב אליו, ובנוסף לכך במשך שנים השלט מלוכלך ועליו כתמים לא ברורים.
ראוי להזכיר ולציין כאמור כי נחום מגאזניק העביר-תרם את הבית לרשות עירית (מועצת) עפולה. השלט הקיים אינו מכבד את הבית ואינו מכבד את עברו ההיסטורי .האם לא ראוי להציב שלט מכובד יותר, גדול יותר ונקי יותר על "בית מגאזניק"?
המבנה ההיסטורי הפך לחנות פלאפל
כאמור במבנה ההיסטורי "בית מגאזניק" פועלת כיום בחלקו הצפוני חנות לממכר פלאפל ובשרים על האש. אין לי דבר נגד חנויות פלאפל ובשרים על האש, אבל אני לא בטוח שזה היה רצונו של נחום מגאזניק שביתו ייהפך לחנות לממכר מזון. היה ראוי ונכון יותר להקים ב"בית מגאזניק" פינת הנצחה שתספר את סיפורו של נחום מגאזניק וראשוני עפולה ומייסדיה.
אם אינני טועה אין כיום בעפולה "מוזאון ראשונים" הבא להנציח את מייסדי העיר ותולדות העיר כפי שקיים בישובים רבים ברחבי הארץ.
מי היה נחום מגאזניק
נחום מגאזניק שנולד ברוסיה בשנת 1876 היה חובב ציון והיה ממייסדיה וראשוניה של עפולה. עלה לארץ בשנת 1924. בשלהי שנת זו סייר ברחבי הארץ ובין השאר הגיע לתחנת הרכבת בעפולה וסייר בסביבתה. המקום כנראה מצא חן בעיניו והוא החליט להקים כאן את ביתו סמוך למסילת הרכבת. מגאזניק רכש באדמות עפולה נחלה בת עשרות דונם והקים בה את ביתו ועסק בחקלאות.
נחום מגאזניק היה פעיל ומעורב בחיים הציבוריים בעפולה. ברישומים של תושבי עפולה ועיסוקם. משנות ראשיתה של עפולה מופיע השם נחום מגזניק ולידו התואר "חקלאי".
עו"ד אברהם אמיר יליד העיר עפולה הנחשב לאנציקלופדיה מהלכת בכל מה שנוגע לתולדותיה של עפולה, מספר לי כי נחום מגאזניק נפטר בשנת 1958 וככל הידוע לו לא הותיר צאצאים.
בארכיון ילקוט הפרסומים מיולי שנת 1954 מופיעה בקשה מאת נחום מגזניק לבית משפט המחוזי בחיפה "בעניין ירושת עיזבונה של המנוחה שרה מגאזניק שמתה בעפולה ב-19 ביוני 1951 ". המבקש לתת את צו הירושה בתיק זה הוא נחום מגזניק אשר מיוצג על-ידי באי-כוחו נ. חת, י.שטראומן וד"ר י.נובל מחיפה. האם זהו אותו נחום מגזניק מראשוני העיר? סביר להניח שכן.
ואם כן מיהי שרה מגזניק?
משה שרת מזכיר את השם נחום מגאזניק ביומנו. לאחר ביקור שערך שרת עם רעייתו ציפורה בעפולה בתאריך 18 בספטמבר 1957. כותב שרת ביומנו כי הגיע עם רעייתו ציפורה לעפולה קרוב לשעה 5 בערב. ואת פניו קיבלו בבית ההסתדרות והמפלגה שבמקום חבורה של אנשים ו"בראשם ראש המועצה המקומית והישיש נחום מגזניק".
יש מעט חומר בארכיון על נחום מגזניק .סביר להניח כי חיים בתוכנו אנשים שהכירו את נחום מגזניק ויודעים פרטים נוספים על-אודותיו, כמו למשל היכן נקבר וכדומה. הם מוזמנים לשתף ולהוסיף בדף התגובות שמתחת לכתבה.

חצר גן הילדים שנפתח בבית מגאזניק [צילום: אלי אלון]
תאריך:  23/12/2015   |   עודכן:  23/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה  שרת / Moshe Sharet
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבית ההיסטורי הפך לחנות פלאפל
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עוד והרבה מידע בעזרת עיתונות*
לאלון אלי  |  25/12/15 04:40
2
האם חנות פלאפל היא מוסד צבורי?
אלי אלון  |  27/12/15 07:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרגלית מולנר גויטיין
הנטייה היא גנטית    התאומים דודו ויוני גרשטיין גילו כישרון איור כבר בילדותם והמשיכו לצייר בבגרותם, גם אם דרך חייהם השתנתה
איתמר לוין
בית המשפט העליון פוסק שוב ושוב חד-משמעית: אין להכשיר בדיעבד בנייה בלתי חוקית. את כל הצדדים באולמו של השופט זיאד סאלח, בבית המשפט בעכו, זה פשוט לא מעניין
איתמר לוין
השופט מנחם קליין הגיע למסקנה שאינו יכול ללכת לקראת זקן חולה ונזקק בתביעה לביטוח סיעודי, אך התחשב במצבו כאשר לא הטיל עליו הוצאות
שיה מלכין
שכנתי למושב הייתה אישה מבוגרת שבחורף הגיעה עם מעיל פרווה שהפיץ את ריח הנפטלין בחוזקה, בעיקר לאפו של היושב לשמאלה, ובד"כ זו הייתי אני
אליאור אלבחרי
מדינאים וחוקרים רבים מתדיינים שנים ארוכות על הנסיבות שבהן צומח דור חדש של ג'יהאדיסטים    בין הנסיבות: הסתה דתית, חינוך לקוי מבית ומחוץ ותנאי מחיה קשים    כמו-כן, בעוד שאדם בוגר מודע להשלכות החמורות של מעשיו, אין הדין דומה למוחו הצעיר של בן נוער משולהב בראשית דרכו בשורות הג'יהאד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il