X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רוסיה מציעה לצדדים הנלחמים בסוריה להגיע להסכמה על הקמת "רפובליקה פדרלית" שתשמור על אחדותה. פתרון כזה עשוי להיות לטובתה של ישראל מכיוון שהוא יחליש את השפעתה של אירן בסוריה
▪  ▪  ▪
שר החוץ הרוסי, סרגיי לברורב, הנשיא בשאר אסד [צילום: AP Photo/Pool]

בעוד הפסקת האש הזמנית בחלקים מסוימים בסוריה נמשכת והמשא-ומתן על הסדר מדיני שיסיים את מלחמת האזרחים אמור להתחדש ב-9 במרס, הפריח סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריאבקוב לחלל האוויר רעיון חדש במסגרת מציאת הסדר מדיני שיסיים את מלחמת האזרחים".
במסיבת עיתונאים שכינס ריאבקוב ב-29 במרץ הוא אמר: "אנו מקווים שהמשתתפים במשא-ומתן (על עתיד) סוריה יגיעו לרעיון של הקמת רפובליקה פדרלית... אינני סבור שהאירועים בסוריה יתפתחו על-פי תרחיש קוסובו, אין מנוס מקביעת קריטריונים ספיציפיים למבנה פוליטי עתידי בסוריה שיסתמך על שמירה על אחדות שטחה של סוריה והקמת רפובליקה פדרלית באמצעות משא-ומתן".
רעיון חלוקתה של סוריה לכמה קנטונים או מדינות איננו חדש והאפשרות הזו נדונה בקרב מקבלי ההחלטות ברוסיה ובארצות הברית במיוחד נוכח העובדה שהנשיא בשאר אסד איננו מוכן לעזוב את כס השלטון ונתמך על-ידי רוסיה בעמדתו זו.
גם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי התבטא באחרונה כי יהיה קשה לשמור על גבולותיה הנוכחיים של סוריה אם מלחמת האזרחים תימשך עוד זמן רב.
מי שתומך ברעיון הזה הינם הכורדים בסוריה שנהנים מתמיכה של רוסיה וארצות הברית כאחד. פרשנים בעולם הערבי לא מוציאים מכלל אפשרות שישנה הסכמה חשאית בין רוסיה לארצות הברית על מציאת פתרון "שירבע את המעגל", מחד-גיסא ישאיר את בשאר אסד בשלטון,לפחות באופן זמני, ומאידך-גיסא יגשים את השאיפות הלאומיות של העלאווים והכורדים ויפתור זמנית את בעייית הסכסוך העדתי בין הסונים לשיעים בסוריה.
מתכונת "הרפובליקה הפדרלית הסורית" עשוייה להתאים במקרה הזה ואם היא תתגשם היא תהווה שינוי של הסכם סייקס פיקו מ1916 בין צרפת לבריטניה.
רעיון חלוקתה של סוריה איננו חדש וההיסטוריה עשויה לחזור על עצמה, באפריל 1920 החליט הגנרל הצרפתי הנרי גורו לחלק את שטחה של סוריה לשש מדינות עצמאיות על-פי מפתח עדתי ברור, מדינה לנוצרים המארונים שתיקרא לבנון, מדינה לדרוזים באזור "הר הדרוזים", מדינה למיעוט העלאווי על חוף הים התיכון, מדינה למיעוט הטורקמני שנקראה אלכסנדרטה ושתי מדינות לרוב הסוני בדמשק ובחלב.
ב-1936 החליטה צרפת לאחד את סוריה למדינה אחת. מלחמת האזרחים בסוריה, שפרצה לפני כחמש שנים, שוב העלתה על פני השטח את חילוקי הדעות הבין עדתיים בסוריה ואת השאיפות הלאומיות של הכורדים, אין יכולת לצדדים הניצים להכריע את המלחמה בכוח צבאי והפתרון היחידי הינו הסדר מדיני שיהיה מקובל עליהם.
האם הנשיא אסד מסכים לרעיון הרפובליקה הפדרלית?
עד כה לא התייחס הנשיא הסורי לדבריו של סגן שר החוץ הרוסי ריאבקוב, אולם יש לזכור כי אסד הודיע לפני יותר משבוע על בחירות לפרלמנט בסוריה בחודש הבא אולי כדי לאותת לרוסיה וארצות הברית כי הוא מתנגד לרעיון הזה. הוא גם הצהיר באחרונה, בעקבות ההצלחות הצבאיות של צבא סוריה בכמה זירות לחימה, כי בכוונתו לשוב ולהשתלט מחדש על כל שטחה של סוריה.
גורם נוסף שעלול לחבל ביישום הרעיון הזה הינו שליטתם הנמשכת של ארגוני הטרור דאעש וג'בהת אלנוצרה על חלקים גדולים בסוריה, דבר שיחייב את רוסיה וארצות הברית להביא לתבוסתם לפני יישום כל הסדר מדיני בסוריה.
באחרונה השמיעו גורמים סעודים הערכות כי הציר הסוני טורקיה-סעודיה-קטר פועל כדי להכשיר את האפשרות להקים אזור השפעה סוני, שיכול להפוך למדינונת בעלת ציביון שיעית בערים רקה, דיר אזור וחסכה. העיר רקה נשלטת כיום בלעדית על-ידי ארגון דאעש ומשמשת כבירת "המדינה האיסלאמית".
יישום הרעיון הזה של חלוקתה של סוריה הינו כנראה חלק מהתוכנית החלופית האמריקנית ((PLAN B במקרה שהפסקת האש הזמנית בסוריה תקרוס ולא ניתן יהיה להמשיך את המשא-ומתן המדיני במסגרת תהליך "וועידת ז'נווה 3".
הרבה תלוי בהשגת הסכמות בין שתי המעצמות רוסיה וארצות הברית אשר יכולות לכפות על המשטר הסורי והאופוזיציה המתונה הסורית את רעיון הרפובליקה הפדרלית.
כיצד ישפיע הדבר על ישראל?
האופציה שצבאו של בשאר אסד ישתלט מחדש על כל שטחה של סוריה היא הגרועה ביותר עבור ישראל שכן פירושה התחזקותם של אירן וחיזבאללה בתוך השטח הסורי ואפשרות פתיחת חזית טרור נגד ישראל מרמת הגולן.
לכן, חלוקתה של סוריה למספר מדינות משרתת את האינטרס הישראלי מכיוון שהיא מחלישה את בשאר אסד ומגבילה אותו לשליטה על "המדינה העלאווית" בלבד, אם תקום,באזור החוף הסורי שבירתה היא העיר לאד'קיה, רוסיה כבר הקימה בסמוך לה בסיס צבאי חדש וגדול.
סוריה מחולקת ומפוצלת עדיפה לישראל על פני סוריה חזקה ומאוחדת תחת שלטונו של בשאר אסד, אם יקומו קנטונים נפרדים בסוריה או כמה מדינות קטנות סביר להניח שהן יהיו עסוקות רוב הזמן בעניינים הפנימיים שלהן וביריבויות בינן לבין עצמן ולא במאבק נגד ישראל.

תאריך:  02/03/2016   |   עודכן:  02/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרפובליקה הפדרלית הסורית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הבררה ה 1 הנכונה שיש לסוריה.. ל"ת
הגוי..  |  3/03/16 21:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
יוני בן-מנחם
הסכם הפסקת האש בסוריה הוא חלקי ואיננו כולל את ארגוני דאעש ו"ג'בהת אלנוצרה". כישלון ההסכם והתהליך למציאת הסדר מדיני שיסיים את מלחמת האזרחים עלול להביא לחלוקתה של סוריה
איציק וולף
הפסקת האש בלחימה בסוריה, שעליה הוסכם בין ארה"ב לרוסיה במינכן, אמורה להיכנס הלילה בחצות לתוקפה    סרטון שפורסם היום מראה כיצד פוגעים המורדים בטנק רוסי באמצעות טיל מתקדם
איציק וולף
שר הביטחון טען כי הפשרת העיצומים הכלכליים מעל אירן תאפשר לטהרן לרכוש נשק התקפי נוסף ולחמש את בני החסות שלה - חיזבאללה וחמאס    "כל גורם במזרח התיכון שיהיה מוכן לסייע בייצוב המצב, ימצא בנו פרטנר, כולל מדינות שאין לנו יחסים עימן"
יוני בן-מנחם
התחזקותו של הנשיא בשאר אסד והשתלטות צבאו על שטחים בדרום סוריה מחייבת את ישראל להבהיר כי לא תאפשר לפתוח חזית חדשה נגדה ברמת הגולן. ישראל צריכה להגיע להבנות עם רוסיה שהיא כיום בעלת הבית בסוריה
יוני בן-מנחם
אירן השיעית הצליחה להשיג בזכות רוסיה ניצחון בקרבות בסוריה אולם העולם הסוני איננו מוכן להשלים עם מפלתו. רק הסדר מדיני יוכל לסיים את המלחמה אך הוא רחוק ועד שיושג יוקז דם רב
רשימות נוספות
טורקיה הפציצה בשטח סוריה  /  איציק וולף
קרי: הפסקת אש בסוריה בתוך שבוע  /  איציק וולף
יועץ רוסי נהרג מפגיעת קטיושה בסוריה  /  איציק וולף
אין הכרעה בסוריה  /  עמוס גלבוע
איך אסד יכול לדפוק את ארדואן?  /  יהודה דרורי
סרו לסוריה   /  אריאל י. לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il