X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
[צילום: רן ארדה]
ביקורת תערוכת אתי לב בגלריה מונטיפיורי
הידד לצבע ולמופשט
תערוכת ציוריה של אתי לב בגלריה מונטיפיורי היא בבחינת קריאת הידד ושאפו לציור בצבע ולסגנון המופשט האכספרסיוניסטי
[צילום: רן ארדה]

גם אם הציור המופשט שהפך את ניו-יורק באמצע המאה ה-20 למכה של האמנות העולמית, לא הניב אמנים רבים בסגנון זה בישראל, הרי אמנים כמו אתי לב, שכיניתי אותה בזמנו "לאה ניקל" (שהייתה מלכת הציור המופשט הישראלי) החדשה, עדיין יוצרים כאן בנחישות ובעקביות בסגנון זה, ומעמידים את ישראל כמדינה עצמאית, רבת גוונים באמנות וראויה לתשומת לב.
גם אנשים שלא למדו אמנות ואינם ציירים, יכולים בשקט לחוש מה שמבעבע מציוריה של אתי לב. הצבעוניות העזה, הבהירות שהיא מאירה בה את כל רואיה, מעניקים תחושה של אופטימיות ונעימות, עד אושר לצופים בהם. בניגוד לאוירה האפלולית, בשימוש בצבעים כהים וחורפיים ששלטו בקרב האמנים בישראל של מחציתה הראשונה של אמנות המאה ה-20, ושרובם הגיעו לכאן מצפון אירופה - הרי האור המופז מציוריה של אתי לב הוא ישראלי טהור. והסגנון אינו מה שמכנים הליימנים "לא מובן". אין לציוריה קשר ישיר למציאות, ולכן אינם פיגורטיביים. הם למעשה תשקיף של הלך רוחה בעת היצירה. הם כעין מפת דרכים של שילוב זכרונותיה מבית משפחתה הירושלמית, ורמזים מהם הבאים לידי ביטוי בצורה סמלית בציורים.
החושניות שבצבעים העליזים, החמים והקרירים שלידם, בשילוב קורקטי תוך יצירת מארג מושלם של כל החלקים לכדי יצירה מלוכדת אחת, הוא שמדבר אל לב הצופה בם. גם אם לכאורה נדמה שכולם בעצם ואריאציות של אותם הרכיבים - סולמות, חלונות, כתמים עגולים ועוד - הרי הם לאמיתו של דבר שיחה אינטימית של הציירת עם עצמה, שקיעה בזכרונות בית הסבתא הירושלמית, באמנות שיצר סבה, אברהם זרחיה, שהיה מורה ב"בצלאל" בשנות העשרים, בהיותו אמן רקיעת נחושת. יצירותיו מצויות בביתה, ולכן היא תמיד חשה עטופה ברוחו, גם אם הוא נפטר כשהיא נולדה. אך הוא שהעניק לה שמה, ויצר את הקשר הבלתי-ינותק בין שניהם.
הזכרונות הפרטיים שלה, אותה היא לא ממש חושפת לציבור, מרוכזים במשפחתיות החמה בחיקה גדלה, באהבת כל הקרובים והקרנתה איש על רעהו, באהבה שהיא העניקה לתלמידיה במשך השנים, ובהיותה חברה אמיתית לכל מי ממודעיה.
אתי לב היא יצור נדיר בשטחה בישראל. בהולכה כנגד הזרם ששלט בשנות השישים והשבעים כאן, ומנסה להמשיך ולהתקיים עד היום הודות לפטרונים הפונקציונרים - זרם האמנות הדלה והמושגית, שלאמיתו של דבר הרחיקה את הקהל מאהבת האמנות - הרי היא העזה ליצור את מה שליבה אמר לה. היא משתמשת עד היום בצבעים, במכחולים, ומתמקדת ביצירה אמיתית. לא כמו "קשקשנים" שזכו להפוך במחוזותינו לאייקונים, למעשה חסרי תוכן וערך. עובדה, שאף אמן ישראלי מקרב הקשקשנים לא זכה להיכלל בתולדות האמנות העולמית. שלא כמו מרדכי ארדון, מנהל בצלאל לשעבר, שציוריו תלויים בגדולי המוזאונים בעולם. ואם אנו פוגשים עבודות של ישראלים בגלריות ובתערוכות קבוצתיות במוזאונים - לרוב אלה צילומים. אבל ציירים - רק ישראל הרשברג השייך לגלריה מרלבורו. וגם הוא לא מופשט - אלא פיגורטיבי.
סגנון ציוריה של אתי לב ייחודי ומרנין למרות שאינו פיגורטיבי, אך בהחלט חושני ומשפיע על הצופים בהם. עצם יכולתה להחצין בפשטות לכאורה, אך למעשה מורכבת, את שלל תחושותיה הפנימיות, המוסתרות, בזאת גדולתם. ואם היא מצליחה להעניק לצופים בם חלק מהתרגשותה כשהיא יוצרת אותם, הרי בזה הצלחתה. ואם להשוות לתערוכותיה הקודמות, הרי בנוכחית ניכרים הריסון, המחשבה, הקשר העמוק לזכרונות (הסמלים שלהם), ובקיצור - ההתבגרות וההתחשבות בכל מה שחשוב לה.
בימים האחרונים קיבלתי הזמנה למוזאון הניישנאל פורטייט גאלרי (N.P.G) בלונדון, לתערוכת האווארד הודג'קין, מגדולי האמנים הבריטיים של מחצית המאה העשרים ועד היום. גם הודג'קין נאמן לסגנון הציור המופשט, תוך שימוש בצבעים עזים. "כתב היד" שלו בא לידי ביטוי בציור על גבי כל המסגרת בה נתון הבד. זוהי הוכחה שהציור המופשט לא מת, והוא עולה כפורח ונחשב בהוקרה לאבי המהפכה השנייה במאה שאירעה באמנות. הראשונה אירעה בתחילת המאה ה-20 כשפאריס הפכה למרכז העולמי לאמנות, כאשר באמצע המאה הפכה ניו-יורק עם המופשט האכספרסיוניסטי למרכז, מאז ועד היום. התערוכה ב n.p.g תעלה ב-23.3 ותימשך עד ה-18 ליוני.
רק בישראל (מבחינה מסחרית) נחשב הציור המופשט ל"לא מובן" וללא אטרקטיבי לאספנים, שאינם מבינים דבר ברובם, ונסמכים על יועצים למיניהם. תערוכת ציוריה של אתי לב בגלריה מונטיפיורי מוכיחים עד כמה המופשט הוא עדיין המלך של הציור, ועשרות הגלריות המובילות בניו-יורק ובעולם ממשיכות להוביל ולהמחיש אמירה זו.
מומלץ בכל לב, גם לאנשים חפים מידע באמנות.

תאריך:  05/03/2017   |   עודכן:  05/03/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
על-פי הכתובים הוא קיים בהחלט, וגם ההיגיון לא שולל זאת בכלל. סקרים עדכניים מגלים במפורש ש90% מאוכלוסיית העולם של היום מאמינים בכוח אלוהי שכזה
יוני בן-מנחם
הנהגת האחים המוסלמים בטורקיה מסייעת לשלוחת דאעש בסיני להפיץ את מסרי הטרור שלה בעולם הערבי. קטר מממנת את הפקות הצילומים הבלעדיים של זוועות דאעש
איציק וולף
היחידה לחופש המידע במשרד הפנים נמנעה מהעברת פרוטוקול לידי News1 גם אחרי המועד החוקי האחרון תוך טענות ל'מורכבות הנושא' ולמרות שכבר כמה חודשים הוא חשוף בתיק בבית המשפט העליון    פקידה ביחידה הודתה השבוע: העניין מעוכב במחלקה המשפטית, חוששים מתביעות    רק אחרי הגשת תלונה ליחידה הממשלתית לחופש המידע הועבר הפרוטוקול המלא
איתמר לוין
יורם שפטל בנה את הקריירה שלו על הטענה לפיה הוא הביא לזיכויו של איוון דמיאניוק. אלא שהאמת הפוכה: הזיכוי הושג בשל ראיות שהציגה דווקא התביעה; שפטל סירב לסייע לה להשיג אותן    יש עוד כמה פרטים ששפטל לא רוצה שתזכרו
אלעזר לוין
ראש עיריית רמת השרון אבירם גרובר תוקף בראיון ל-News1 את התוכנית לבנות 23,000 דירות במתחם תעש    "המים והקרקע מזוהמים"    "לא אאשר אף דירה ללא סקר"    "איננו זקוקים לקרקע לדירות בתעש"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il