X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
קוראי הספר נחלקו פחות או יותר לשניים - חובבי הקריאה והמתנגדים - היו שאמרו שהוא פשוט לא מעניין. קראתי את הספר עד תומו, קריאה ראשונה. היה ברור לי שתהיה שניה כי רק אחרי הסיום, הצלחתי להבין טוב יותר את תוכן הדברים וההקשר שלהם
▪  ▪  ▪
כצל נטוי

לא הייתי קורא את הספר "כצל נטוי" של אנטוניו מוניוס מולינָה, מכיוון שזכה בפרס ירושלים לשנת 2013 והוא נמנה על סופריה החשובים ביותר של ספרד. קראתי אותו כי הוא נבחר לעיון בבוקלאב שלי. אני מוכרח לציין שקוראי הספר נחלקו פחות או יותר לשניים - חובבי הקריאה והמתנגדים (היו שאמרו שהוא פשוט לא מעניין). קראתי את הספר עד תומו, קריאה ראשונה. היה ברור לי שתהיה שניה כי רק אחרי הסיום, הצלחתי להבין טוב יותר את תוכן הדברים וההקשר שלהם.
מצד אחד, מספר מולינָה על עצמו כפקיד זוטר בעירייה וכסופר צעיר ולא בטוח בעצמו. את הסיפור הזה הוא מספר בפרקים האי-זוגיים. הסיפור השני נמצא בפרקים הזוגיים - סיפור הרצח של מרטין לותר קינג ובריחתו של הרוצח, ג'יימס ארל ריי, מארצות הברית לליסבון. הסיפור השלישי, בחלקו האחרון של הספר, הוא סיפורו של המטיף הכושי הנרצח, הלוחם למען זכויות האדם. הסיפורים משולבים כי מולינה החליט לבקר בליסבון, עיר בריחתו של ריי.
מולינה חי בגרנדה שבספרד ורצה לגור "בעיר שבה מתרחשים דברים" ומצא את מדריד. אחר כך ראה שזה לא מספיק, אז עבר לניו-יורק ושם כתב את ספרו הנוכחי.
ריי היה בליסבון ורק עשרה ימים וגם מולינה שהה בה רק ימים ספורים. הסופר וגיבורו התגוררו במוטלים זולים בחלק הישן של העיר, תוך ביקורים בפאבים וסיורים ברחובות, בסמטאות, בכיכרות. אם כך, למה בעצם, אנחנו קוראים את הספר עב הכרס הזה? קודם כל, כי הוא קריא מאוד - כבוד למתרגמת ליה נירגד - ומעניין. המחבר מסתיר בכוונה את נושאי סיפורו וגיבוריו. לאט-לאט הוא מגלה לנו את הנסיבות המיוחדות של הבריחה אחרי הרצח.
המחבר הקדיש זמן רב ולמד היטב את כל הפרטים הקטנים של בריחתו של ארל ריי - כרטיסי הטיסה, מקומות הבילוי, קניית הרובה ששימש לרצח, בילוי עם זונות ואפילו העתונים שבהם חיפש תמונות שלו ואת השמות הבדויים שבהם הסתתר. כמו-כן הקדיש תשומת לב למרטין לותר קינג, שנרצח. "בסך-הכל, רצח של כושי" - הסופר מגלה יחס חם ליהודים ולישראל ומצטט מדרשותיו של מרטין לותר קינג פסוקים רבים מאוד מהתנ"ך.
בספר מתאר מולינה בפירוט רב מאד, כמנהגו, את הדרך של כתיבה ספר ושילוב הסיפורים בו. אזכיר רק שכאב טרי, הלך לקנות בסוּפרמרקט, אבל לא התינוק שלו היה חשוב, כי הוא קנה חיתולים אבל גם חבילת ניירות לכתיבה. הכתיבה יותר חשובה. במקום אחר הוא אומר "הסיפור התפתח במנותק מן הרצון שלי" או "טיפלתי בעצמי באמצעות הכתיבה".
אני מבין שיש לו אובססיה לכתיבה. משהו שמניע אותו גם למרות רצונו. יש בספר תיאורים, שמתאימים גם למצב בישראל. כך, למשל, כותב מולינה על מרטין לותר קינג: "העוזרים והטכנאים המקיפים מועמד במסע בחירות, שנוסעים איתו ומתבוננים בו מקרוב מאוד ובסופו של דבר הם רואים בו פרודיה מצערת, בובה המונעת באנרגיה היסטרית, מפודרת ומאופרת מול מצלמות הטלוויזיה, נוטפת זעה תחת חום הפנסים". הם שומעים בשיעמום כל יום, ולפעמים כמה פעמים ביום, את הנאומים החוזרים ונשנים עם אותן בדיחות חבוטות ואותן אמרות קבועות.
הוא כותב גם על דרשות של המטיף השחור על הפגיעות בחלשים ועל פגיעת הלבנים הלאומנים בכושים. הדברים דומים לפגיעות של לה פמיליה בארץ. זה לא הנושא היהודי היחיד. המטיף אומר בדרשותיו שהנביאים בישראל לא ביקשו להרוויח לעצמם. משום מה זה מצלצל אקטואלי.
למולינָה יש יחס מיוחד ליהודים ולישראל ובראיון איתו לעיתון ישראלי הוא אומר: "אני מזדהה עם דויד גרוסמן, אהרן אפלפלד ועמוס עוז. המפגש עם אפלפלד בחלוקת פרס נאפולי היה רגע חשוב בחיי ככותב".
אגב, צל נטוי הוא הצל של אדם באחרית ימיו, כשסיים את תפקידו. אולי ג'יימס ארל גריי, אולי מרטין לותר קינג.
אמת או חובה
פוליטיקאי - כמו גבר שנתפס במטה - תמיד מכחיש.

תאריך:  06/08/2017   |   עודכן:  06/08/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
הסיכונים - בגלל הייעוץ התרמיתי והבלתי חוקי שסיפקו לקבוצת אדמה בכלל ולבעליה אורן קובי בפרט    גורמי חקירה החלו לגלות עניין במעשיהם ובמיוחד בייעוץ התרמיתי שסיפקו
ארי בוסל
האם ייתכן שאחרי כל הכיסופים, המאוויים, הרצונות הכמוסים והגלויים, התפילות והתקוות, הגיע היום והחמור הלבן הוא לא אחר מאשר ארי הרו? האם הוא זה שיביא להפלתו של בנימין נתניהו, האיש השנוא ביותר-לכאורה במדינת ישראל?    ראו לאן הגענו: ניתן למוטט את השלטון במדינת ישראל לפי הזמנה!; למה דומה הדבר? לסחיטות שהיו סוחטים בעבר בכדי לגייס מרגלים. ״נספר לאשתך על...״ או ״נפרסם לעמיתיך לעבודה על...״
אלעזר לוין
דוח חמור של ועדה ציבורית על הפנסיה והביטוח הסיעודי    "הפנסיה האמיתית - נמוכה ב-30 אחוז מהנתונים התיאורטיים"    סלינגר לא הופיעה, וספגה ביקורת חריפה בכמה נושאים    פתרון עלוב של ליצמן לביטוח הסיעודי
יוני בן-מנחם
גורמים בפתח טוענים כי בגלל כוונתו לפרוש מהזירה הפוליטית בקרוב, עבאס שוקל ברצינות להתפייס עם תנועת חמאס. מהלך כזה יעניק לו גם את האפשרות לפרוש בכבוד כמי שלא ויתר לישראל וגם כמי שהצליח לחסום את יריבו המר מוחמד דחלאן
איתמר לוין
טענות הסרק חסרות היסוד של יורם שפטל    ההתערבות הפסולה והחמורה של הפוליטיקאים    השיתוק שאחז במפקדים בשטח    המחלוקת בין לובשי המדים ללובשי הגלימות    הסכנה שנפעל כמו הדלת המסתובבת של אבו מאזן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il