X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אני ממליץ בחום לשוחרי שירה טובה לרכוש את ספרה של יפעת גדות "שְׁלֵמָה עִם שֶׁבֶר" בהוצאת בת אור זה ספר שירים, המזמין את הקורא לחזור ולקרוא כל שיר פעם נוספת
▪  ▪  ▪
געגועים עזים לאהוּב ש"מַתָּ מַסְפִּיק"

כל מילה, שאני מעלה זה עתה על הדף, עולה מהוססת מדדה לאטה, אינה משוכנעת, שהצליחה לתת ביטוי הולם לסערה, שלוותה אותי הקורא, שרק מבקש במילים להושיט יד תומכת לפרץ נפש כואבת, השוכנת בחדרי לב זועק של משוררת, שעל ספר שיריה אני מבקש לכתוב, מבקש לגעת בו רק בנגיעות קלות.
אני חש, שהעט ממאן לתת למילים להלך על-פני הדף, כשאני מנסה לכתוב על שירי משוררת, שהביאה לשירה העברית את ביכורי שירתה הנפלאה והבוגרת בספר - "שְׁלֵמָה עִם שֶׁבֶר".
קשה לעמוד מול פני חשיפה עצמית אמיצה וכנה של המשוררת יפעת גדות, המביעה געגועים עזים לאהבת חייה וקוראת לו לחזור מהר מתהומות הנשייה, לשם נקטף ממנה, כי המקום שלצידה, הגם שהוא לעיתים הושאל, הוא "עֲדַיִן מַמְתִּין רַק לְךָ". היא אוזרת אומץ ושחה לו: "מַתָּת מַסְפִּיק":
"אַהֲבַת חַיַּי
אַתָּה יָכוֹל כְּבָר לַחֲזוֹר
מַתָּ מַסְפִּיק" (עמ' 27)
געגועים עזים לאהוּב ש"מַתָּ מַסְפִּיק" כותבת משוררת, המציגה עצמה אישה שלמה, אישה לא שבורה. אישה המודעת לשלמותה המהולה בפרץ סדקים ושברים, שהם חלק מהוויית חייה, שהם הולמים בה למרבה הצער והכאב. לדבריה, השברים והסדקים לא ניתן לתקנם. הם איתה והם חלק ממנה, גם לא ניתן להפרידם ממנה -
"אִי אֶפְשָׁר לְתַקֵּן אוֹתִי
כִּי אֲנִי לֹא שְׁבוּרָה
אֲנִי שְׁלֵמָה עִם שֶׁבֶר" (עמ' 10)
קריאת שיר היא הדרגתית והקורא צובר מידע מכל שורה. כשחזרתי, ושוב חזרתי לשיר "אֲהוּבִי", נרתעתי מלשאול עצמי שתי שאלות, שאנחנו אמורים לשאול בכל שיר - מי דובר אלינו בשיר ואל מי מופנים הדברים הנאמרים בו. הגם שברור, כי יפעת היא זאת המדברת מדם לבה, נרתעתי מלבקש מענה לשאלה נוספת ומתבקשת -
"אֲהוּבִי לְאַן הָלַכְתָּ,
וְהַאִם אֵלַי תַּחֲזֹר
וְעַל מִי אַתָּה שׁוֹמֵר
בְּמַעֲמַקֵּי הַקֹּר" (עמ'34)
התשובה האפשרית למהות הקודרת והאימתנית של "מַעֲמַקֵּי הַקּוֹר" היא כואבת ומכה קשות בקורא הרגיש, לנוכח מה שמעלה השיר בעוצמה רבה לעבר מי שחוזר ושונה וקורא בהמשך פעם ועוד פעם את השורות הבאות בשיר. החיים קטפו ממנה אהוב שעבר אל מקום ששם "קָפָא הַזְּמַן" ומה שמחזק אותה, זו האפשרות, הגם שהיא קלושה, שכפור-האימה אי-שם בעולמו יפשיר שתפגוש אותו - "הַאִם יַפְשִׁיר שֵׁנִית כְּשֶׁשּוּב אֶפְגֹּשׁ בְּךָ". (שם, עמ' 34).
כואב להתוודע למשוררת, המסתגרת בתוך אפלה פנימית. גוזרת על עצמה בנחישות רבה לעשות הכל כדי למנוע מהאור להפציע, למנוע ממנו לזרוח ולגעת בה. כקורא אני נזעק לבקש לפתוח את הדלת, שיפעת החליטה לסגור. ממאן להסכים עם החלטתה להיות כלואה בתוך מבוכי הכאב ומונעת מהאור להפציע -
"סָגַרְתִּי אֶת הַדֶּלֶת
כְּדֵי שֶׁהַחֹשֶׁךְ לֹא יִבְרַח
וְיַכְתִּים אֶת הָאוֹר
שֶׁבַּחוּץ". (עמ' 66)
אני מתוודע למשוררת המבקשת בריאה מחודשת לה המסתגרת באפלה, שכפתה על עצמה ומונעת מהאור לגעת בה. אני מתוודע למקומה של אהבה מרוקנת, סדוקה ושבורה, שלמרות הכל נאחזת בחיים ומביעה רצונה, "שֶׁתִּבְרָא אוֹתִי מֵחָדָשׁ" (עמ' 24) בריאה "שֶׁתַּרְחִיב אֶת הַלֵּב, שֶׁיִּהְיֶה בּוֹ מָקוֹם לְהָכִיל אֶת עָצְמוֹת הַכְּאֵב" (שם, 24) לחיות בבריאה מחודשת את רטט העוצמות שהיו ואינן. לחיות עם אהבה שהייתה ואיננה כבר.
את נגיעתי הקלה בספר שיריה של יפעת גדות, אני מבקש לסיים בקריאה אליה לא לכבות את האור, לנסות למחוק את הקריאה - "תְּנִי לַחֹשֶׁך לָרֶדֶת עָלַיִךְ" (עמ' 77), הגם שהיא נושאת כאב של "זִכְרוֹן יַלְדּוּת... שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִמְחֹק" (עמ' 78). זיכרון מטלטל שצרב את ילדותה ורמס את הביטחון שמבקש ילד בחיק אבא ואמא.
אני ממליץ בחום לשוחרי שירה טובה לרכוש את ספרה של יפעת גדות "שְׁלֵמָה עִם שֶׁבֶר" בהוצאת בת אור. זה ספר שירים, המזמין את הקורא לחזור ולקרוא כל שיר פעם נוספת.

תאריך:  16/07/2018   |   עודכן:  16/07/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שְׁלֵמָה עִם שֶׁבֶר
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ספר שירים נדיר ביופיו ובקסמו
אוננה צוקרמן  |  16/07/18 10:48
2
איתן, עזוב את הכתיבה הפוליטית
לאיתן  |  16/07/18 20:54
3
כדי לנשום לו מלים
שיר צריך תנועה  |  17/07/18 14:11
4
אני מתייחסת לשיר בעמ' 78
בת משפחה  |  17/07/18 21:49
5
שבירים הם רגעי החסד
נמרוד ג  |  18/07/18 07:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
גדולי הקומיקאים היידישאים היו דז'יגן ושומאכר    הצגת תיאטרון היידישפיל "דז'יגן ושומאכר רצים לבחירות" מעניקה להם חיים חדשים בקומדיה שמצחיקה ממנה לא נראתה    לא בזכות שיחזור הצלחותיהם, לא חומר לעוס וידוע, כי אם הכל חדש, שנכתב בידי קובי לוריא ובוים נפלא בידי מורדי גרשון
אלי אלון
בסוף השבוע הלך לעולמו יורם צורי, המוכר יותר בכינוי "צ'רלי", חבר קיבוץ עין גדי וממייסדיו - איש טבע, מדריך טיולים, דמות ססגונית ומיתולוגית המוכר למטיילים רבים שטיילו בעין גדי והאזור    בן 82 היה במותו
אלי אלון
אחד מאירועי התרבות הפופולריים והנחשבים בתולדות הישוב טרום הקמת המדינה, וגם במשך מספר שנים לאחר הקמתה, היה אירוע תרבותי שבועי בשם "עיתון העיתונאים" שנערך בימי שישי בערב, בעיקר באולם קולנוע מוגרבי בתל אביב, אבל גם בישובים נוספים
אלעזר לוין
היזם והקבלן הוותיק חתם לפני שבועיים על עסקה מבריקה שבה ימכור מגרש בלוד וירוויח עליו עד 85 מיליון שקל - מבלי לבנות. אריה נתנאל ואחיו דני מנהלים יחד חברת נדל"ן, הפעילה בעיקר בבניית דירות באזורי ביקוש
איתמר לוין
מדוע הנבחרות הגדולות נכשלו    הצעה לחזאים לקראת המונדיאל הבא    יש צורך בשינוי מתכונת בעיטות ההכרעה    כוכבים גדולים אינם מספיקים לבדם    רמי וייץ ומוטי איווניר הורסים את החוויה    רעיון לחרם על מונדיאל קטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il