X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
במלאת שלושים למותו של תא"ל אריק עזוז ז"ל אנשי צוות הקרקע של טייסת קרב אומנם אינם מכירים את כישוריו של האיש כטייס ואת ביצועיו באוויר, אך הם יודעים היטב את תכונותיו כאדם וכמפקד; את מקצועיותו וקפדנותו
▪  ▪  ▪
יבורך זכרו [צילום: אורי לנץ/פלאש 90]

ביום ז' בתמוז תשע"ח, 20 ביוני 2018, נקבר באדמת נהלל טייס הקרב תא"ל אריק עזוז, בן המקום ואחד מחבורת הלוחמים המפוארת שצמחה בעמק יזרעאל. שמו הרשמי היה ארי, אך הכל הכירוהו בשם "אריק". מותו של אריק הטיל עצב עמוק על הרבים שהכירוהו, ולפי התגובות הרבות באתרי האינטרנט - גם על אלה שרק קראו את סיפור חייו ופעלו. הוא התגייס בתחילה לצנחנים, שירת כ-מ"פ בגדוד 890 של רפול והשתתף בקרב המיתלה במבצע קדש. לאחר שחרורו מהשירות הסדיר הגשים את חלום ילדותו, בחזרו לצבא ובהתנדבו לקורס טיס, שבו היה חניך כשאר החניכים שזה-עתה באו מכיתה י"ב, עם כל נפתולי המשמעת הנוקשה והחרדה המתמדת מפני הדחה. את מעלותיו כטייס קרב וכמפקד בכיר בחיל-האוויר יודעים אחרים לתאר טוב ממני, ואני יכול לספר על התכונות שבהן ניכר מחוץ לתא הטייס.
הכרתיו במחצית הראשונה של שנות ה-60, כשהיה טייס צעיר בדרגות סגן וסרן. באותן שנים הייתי איש צוות הקרקע ומפקד דת"ק (דיר-מטוסים תת-קרקעי), בטייסת 105 בבסיס חצור. הייתה זו הטייסת היחידה של מטוסי "סופר מיסטר" (שכונו בחיל-האוויר "סמב'ד"), ובאותן שנים הייתה טייסת החוד של חיל-האוויר, שאליה נשלחו הטובים שבטייסי הקרב. אריק, שבלט משכמו ומעלה תרתי משמע, הגיע לטייסת ביולי 1961, לאחר קורס אימון מתקדם (קא"מ) במטוסי אורגאן, שבסיומו נמצא מתאים להטסת מטוסי קרב. לימים היה אריק מפקד טייסת 105, ממרס 1971 עד יולי 1973.
טייס אחד תיאר את אריק כ"יקה". אם הביטוי "יקה" מתאר נועם הליכות; דיוק והקפדה על פרטים; משמעת; מתן דוגמה אישית בכל תחום; דרישה מעצמו לפני דרישה מהזולת; נכונות לעשות מה שאחרים רואים כלכלוך הידיים אך הוא תוצר של סקרנות רבה וירידה לפרטים הקטנים ביותר; יחס של כבוד גם לנמוכים ממנו בדרגה ובמעמד; והתעניינות אנושית חמה בפקודיו ובאחרים - אריק אכן היה "יקה", שכן כל אלה היו תכונותיו, ובשפע.
אנשי צוות הקרקע של טייסת קרב אומנם אינם מכירים את כישוריו של האיש כטייס ואת ביצועיו באוויר, אך הם יודעים היטב את תכונותיו כאדם וכמפקד; את מקצועיותו וקפדנותו; את נכונותו לעכב את ההתרעננות מטיסה מעייפת, כדי להישאר עימם לבירור תקלה שהתגלתה באוויר ולדייק ברישומה בספר המטוס; מבחינים בהערכת הטייסים האחרים אותו ואת כישוריו; וכמובן מכירים את התנהגותו הכללית כאדם. צוותי הקרקע מבחינים היטב גם בהתנהגות הטייס לפני יציאה לגיחה, במיוחד כשזו גיחה קרבית ליירוט מטוסי אויב או להפצצה. המכונאי, המסייע לטייס להיקשר ברתמות תא הטייס, מבחין לעיתים בהתרגשותו של הטייס, במיוחד כשהלה בא לטיסת רענון, לאחר תקופה שבה לא טס כלל, אם כאיש מילואים ואם כבעל תפקיד מטה. אריק, כמובן, היה תמיד שקול, רגוע ובוטח.
דוגמה לתכונותיו של אריק ראינו כאשר התמנה לתפקיד קצין המקלענות של הטייסת. הוא לא הסתפק בפעילות השגרתית של תפקיד זה, אלא פינה לעצמו ימים אחדים, שבהם עבר אל מחלקת החימוש של הגף הטכני ושם עבד עם החמשים בפירוק התותח החשמלי של המטוס לגורמים ובהרכבתו מחדש, כדי להכירו היטב. לוחם חי"ר מכיר היטב את הרובה ויודע לפרקו לחלקיו העיקריים, אך יש גם פירוק משני, שאת סודותיו יודע רק נשק מקצועי. ואריק הכיר את תותחי המטוס ברמה של נשק מקצועי. לצורך זה לא בחל בטבילת ידיו עד המרפקים, במשך ימים אחדים, בתערובת המזוהמת והמזהמת של דלק סילוני, שמן רובים ופיח של ירי.
היה צד נוסף באישיותו של אריק, ואנו אנשי צוות הקרקע רחשנו לו כבוד רב בשל כך. יום אחד, כשחזר מטיסה, אמר שידרוש מפקידת המבצעים של הטייסת לחייבו בקנס של חמש לירות, משום שבאותה טיסה עשה שגיאה כלשהי. בתחילה נראו לנו הדברים כמה שמכונה כיום "חנוניות", כלומר תמימות רבתי, שכן המטוס היה חד מושבי ובשגיאתו יכלו להבחין רק הוא-עצמו ואלוהים. אך כזה היה אריק: ישר כסרגל ובעל יושרה, דורש מעצמו יותר משהוא דורש מאחרים ושופט עצמו בחומרה. ואם מייחסים לו תכונות של "יקה", באריק לא היה שמץ של קרירות רגשית וסלידה ממגע אנושי פיסי, תכונות המיוחסות לפעמים ל"יקים", שכן הוא התעניין בכנות ובחום אנושי גם בבעיות אישיות של חיילים. בכך דמה למפקדים אחרים של הטייסת, ואציין רק את שמות אלה מהם שנפלו במערכות ישראל: שמעון אש, זוריק לב ושלמה בית-און, זכרם לברכה.
ב-1968 עברתי לבקשתי לשרת במילואים בסיירת שריון, ולכן לא פגשתיו זמן ממושך. רק בתחילת שנות האלפיים פגשתי שוב את אריק, כשביקשתי לשוחח איתו על עניין הקשור לחיל-האוויר. נפגשנו שוב ב-2007, בהכנת ערב הזיכרון במלאת 40 שנה לנפילתו של סא"ל שלמה בית-און, מי שהיה מפקד הטייסת לפני מלחמת ששת הימים, ואריק ניצח על הכנת האירוע. באותן פגישות נוכחתי לדעת כי, חרף חלוף שנים רבות, הוא נותר אותו אריק משכבר הימים: מקפיד ומדקדק בפרטים, מפקד ומנהל כריזמטי, ועם זאת אנושי, מתחשב, נעים הליכות ורחוק מהתנשאות.
כמאמר חז"ל: חבל על דאבדין ולא משתכחין (סנהדרין קי"א).
יבורך זכרו.

תאריך:  24/07/2018   |   עודכן:  24/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לזכר צנחן, לוחם וטייס-קרב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ב 1973
שמ  |  24/07/18 19:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה בראבי
ספר שיריה הראשון של ורדה אליעזר חושף עולם פנימי עמוק וכובש    בין השירים נפרש עולמה המלא והעמוק עמוס הזיכרונות של המשוררת
איתמר לוין
כמו חכמי ירושלים שהתעלמו מעלבונו של בר-קמצא, כך ענקיות הטכנולוגיה מתעלמות מהשימוש לרעה בהן. ישראל יכולה להיות חוד החנית במאבק ציבורי ומשפטי במטרה לשנות מצב זה
יגאל יששכרוב
תרומתם הגדולה להתיישבות היהודית בארץ ישראל הועלמה מספרי הלימוד של התלמידים בישראל ומתודעת הציבור    בנוסף, במזכר פנימי שהעביר בן-גוריון ב-7.6.1948 למשרדי הממשלה נכתב "מקום מושב הממשלה נקרא מכאן ואילך בשם "הקריה"    השם סרונה נמחק    שינוי השם לא צריך להופיע בעיתונות, אבל יש לנהוג בו הלכה למעשה"    קשה לדמיין שבמלחמת העולם השנייה התנוסס הדגל הנאצי במתחם שרונה המחודשת בתל אביב
עליס בליטנטל
פדריקו גרסיה לורקה הפך זה מכבר לקלאסיקה של המאה העשרים    מחזותיו חוזרים ועולים בכל העולם, גם בישראל    אך המחזה שכתב ב-1931 חמש שנים טרם הרצחו בידי משטר פרנקו, הוא כעין סיכום כל רעיונותיו, שהבולט ביניהם: האהבה שלעולם לא תתממש
אלי אלון
יש שוני בנסיבות ובפרטי התאונה בין דיווחי עיתון דבר לדיווחי דואר היום    מי מבין העיתונים מדייק יותר בדיווחו על התאונה, קטונתי מלשפוט    מכל מקום מדובר בסיפור היסטורי מעניין שידוע להערכתי רק למעטים ועל כן ראיתי לנכון לשתף את הקוראים בסיפור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il