X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בזכות המחזות של גולדפאדן שהיו במחצית השנייה של המאה ה-19 למעדן תרבותי - כל גדולי הספרות היהודית כינוהו אביהם הרוחני תיאטרון היידישפיל מעלה כעת בגירסה סופר עדכנית, סוחפת ומלבבת בכל שניה, את "המכשפה", בבימויו של אלכסנדר האוזפטר הלהקה הצעירה תוססת ומרגשת כל צופה בכל גיל
▪  ▪  ▪
הצגה מלבבת [צילום: ז'ראר אלון]

כל באי תיאטרון היידשיפיל שהורגלו לסוג מסוים של מחזות ביידיש, זכו הפעם להפתעה שלא שיערו. אומנם הסיפור על המכשפה המתערבת בגורלות, אלמנט מיסטי שקיים עד היום, עומד בבסיס ההצגה. אך העיבוד החדשני הבלתי רגיל של הבימאי עטור הפרסים אלכסנדר האוזפטר הרומני הבינלאומי, השתמש בסיפור כבסיס, אך הביצוע המבריק של הלהקה הצעירה והמחוננת -עצם היות הסיפור מוגש במחול ותנועה בלתי פוסקת שעיצבה מיטל דמארי הראויה לכל התשבוחות; תנועה שהרבגוניות שלה העניקה לכל שחקן אפשרות להחצין את מירב עושר הבעותיו; השימוש בצילומי הוידאו ארט של אנדריאנה לובינה שלמדה בבלגרד ואמשטרדם, שהיו טובים יותר ומרהיבים מכל תפאורה רגילה שזקוקה להזזות; שפע התלבושות העשירות של דליה פן לרנר המתחלפות בקצב כזה שמעניקות לכל שחקן להרשים בדמויות שונות. המוזיקה המקורית הנפלאה שכתב אורן סלע ולתוכה יצק את עיבודיו לשירים הנודעים מהמחזה המקורי - כל אלה מעלים הצגה מרהיבה שלא ביידישפיל ולא בהצגות בתיאטרון הישראלי בכלל ניתן לראות עד היום.
הרמה - היא רמה של מיוזיקל בברודווי, אבל הסגנון - כה מקורי, שכלל לא ניתן להשוואה לשום דבר אחר. ממש מדהים.
ההפתעה מתחילה לא עם טקסט כרגיל, אלא כסצינת מחול ושירה של קבוצת נערות המבקשות לעשות טקס של מכשפות. מה שמזכיר את "ציד המכשפות" של ארתור מילר, אבל בהעמדה שונה. בהמשך, נוגע ללב סיפורה של מירלה היתומה (ספיר באומוואל בהופעת בכורה ביידישפיל הכובשת בקולה והבעותיה מלאות הקסם), שהאישה רעת הלב שאביה נשא בשנית (מירי רגנדורפר הכה רבגונית בעלת הוותק של כמה שנים בידישפיל), מתעמרת בבתה החורגת (מזכיר עוד אגדה?). הנערה מאורסת לבחור טוב לב (ארז רגב מלא החן והתמימות), וכאן נכנס אלמנט הכישוף לסיפור. האם החורגת מזמינה כישוף אצל המכשפה (יעל רוחקינד שמפליאה בקולה הנהדר ובחילופי תפקידים גם כסבתא ועוד). כשהמטרה: לזייף את חתימת אביה האוהב של מירלה על מיסמכים, כדי שכך ייחשב לעובר על החוק וייאסר. מירלה הופכת למשרתת בביתה, העובר לרשות האם החורגת, שיחד עם מאהבה (גיל ווייס יפה התואר, בדמות הגבר הדון ז׳ואני הסקסי) רוקמת עלילה כיצד להיפטר ממירלה. הם מוכרים אותה לקצב-הפיראט ניב שפיר, שקנה אותה לצורך הפעלתה בקרקס צועני. תפקיד המעניק לניב מראה מאוד פיסי, חושפני, וולגרי וסקסי כאחד. מובן שהלבוש, התנועה וכל מה שכרוך בתפקידו הם הסיבות למתן האפשרויות הרבות שנפתחו בפניו.
אנדרי קשקר מפליא לאורך כל ההצגה בדמות הרוכל היהודי העני, שכל משפט שלו השזור במחזה מהווה ראי למצב היהודים המדוכאים במאה ה-19 בגולה. העליבות עד לרמה של ירידה לפרוטות, היכולת הקומית שלו למסוך צחוק בעצב, כל אלה עושים אותו לנכס תיאטרלי ולאחד מעמודי התווך במחזה. את אביה של מירלה מגלם ישראל טרייסטמן הוותיק בהרבה עסיסיות חום ורגש. אירמה סטפנוב מלבבת בתנועותיה, עושר הבעותיה וריבוי הדמויות בהן היא מעשירה את ההצגה. כך גם הצעירים החדשים זה מקרוב באו - דותן עמרני רב ההבעות ויכולת התנועה, פרפורמר נפלא, לורן פיטארו הבולטת ביופיה וכשרונה, וטל אבישר הרקדנית-שחקנית וזמרת (כמו כל שאר המשתתפים הרבגוניים) כולם יחד יוצרים אנסמבל מהודק של שחקנים המעמידים הצגה מוסיקלית בסגנון שאינו חיקוי למחזמרים האמריקנים הנדושים, אלא מקורי ביותר, השואב גם מהריקודים היהודיים של פעם. בכך מתממשת שאיפתה של שרת התרבות מירי רגב, לפתח ולבסס את מלוא התרבויות שעם ישראל הביא עימו לכאן מהגולה, ולהעניק להן חיים ותמיכה כדי שכל העם יוכל להינות מהמיגוון התרבותי העשיר שלא זכה להערכה מספיקה בדורות הקודמים.
הצגה כה מלבבת, כה מרנינה, שראוי היה שתוצג בכל הארץ לכל הגילאים, כי גם מי שהשפה היידיש אינה שגורה בפיו - ייהנה באותה מידה הודות לתרגום לעברית של לורה סהר, מה גם למרות שההצגה יותר וויזואלית-שמיעתית מאשר מילולית. העין והאוזן אינן שבעות מלראות ולשמוע.
כל הכבוד להעזה של ששי קשת, מנהלו האמנותי של היידישפיל, שבחר להעלות הצגה שאינה מהז׳אנר המקובל בקרב קהל הידישפיל, אלא מקסימה את כל מינעד רוחב השכבות בקרב הישראלים. ההימור שלו מסתבר כמוצלח ביותר. בכך הוא משדרג את התאטרון היידי, וממצק את מקומו בקרב קהל אוהבי התיאטרון בישראל באשר הם. וכתיאטרון כזה, מגיע לו שיהיה לו גם בית משלו. כמו לשאר התיאטרונים הרפרטואריים.

ריבוי דמויות [צילום: ז'ראר אלון]
תאריך:  01/11/2018   |   עודכן:  01/11/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אשר וינשטיין
ילדי מתנ"ס קריית משה קבלו במתנה את ספרי הילדים של המשורר והסופר הרחובותי אשר וינשטיין אשר נרכשו ונתרמו על-ידי הנהלת חברת "דלק מוטורס"
אלי אלון
המלחין, המנצח והמעבד רפי בן-משה, מהמוזיקאים הבולטים בישראל, מציין בימים אלה 90 שנה להולדתו    את השירים שכתב אנו שרים ואוהבים, אולם לא תמיד יודעים שהוא זה שהלחין אותם    בין שיריו הידועים: "לילה ראשון בלי אמא", "בנצי השמן", "שלא לאהוב אותך איך אפשר", "סיירת שקד", "מי אוהב את השבת", "דרך הטבק" ועוד רבים וטובים
חובב לויטס
הרעיון להפוך את הר האשפה האין סופי לפרויקט מיחזור היה בזמנו חדשני, לא רק בארץ אלא בקנה מידה עולמי וזו הסיבה שכיום מכל העולם מגיעים ללמוד את הרעיון של הקמת פארק מיחזור עם מפעלים שמרוכזים באותו המקום ועובדים זה עם זה בסינרגיה
איתמר לוין
השופטת רונית פוזננסקי-כץ והשרה איילת שקד מסכימות שיש להסתפק בהשעיה ושאין מקום להדחה. אבל איש לא יסביר את עמדת בית הדין המשמעתי - וזה לא יהיה מקרה ראשון מסוגו. לבעיה הזאת יש לתת פתרון מערכתי
אלי אלון
גדעון הולין בן 22 סטודנט למשפטים וחברתו שפרה רבינוביץ' בת 20 תלמידה ב"בצלאל" יצאו ב-17 בינואר 1957 לטייל באזור ירושלים ו"נעלמו באורח מסתורי"    חיפושים וסריקות נרחבות אחריהם לא העלו דבר    כעבור מספר ימים הודיעו הירדנים כי הם נמצאים ברשותם    שפרה הוחזקה בכלא בעמן 10 ימים והוחזרה לישראל ואילו גדעון הוחזר לישראל לאחר 47 ימים בכלא זרקא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il