X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אנשי חיזבאללה בהפגנה בביירות [צילום: חוסיין מאלה, AP]
איום מחמיר מצד כלי הטיס הבלתי-מאוישים
חיזבאללה עולה מדרגה בהפעלת כטב"מ נגד ישראל; האיום האסטרטגי האמיתי הוא מכיוונה של אירן ישראל צריכה לפתח מענה מקיף, אשר יכלול פיתוח טכנולוגיות מתקדמות, מודיעין ושת"ם בינלאומי

נושא הכטב"מים (כלי טיס בלתי-מאוישים) עולה שוב ושוב לכותרות בתקופה האחרונה. בתחילת יולי שיגר ארגון חיזבאללה שלושה כטב"מים לעבר אסדת הגז הישראלית "כריש" שבמזרח הים התיכון. הכטב"מים, שעל-פי הדיווחים לא נשאו חומר נפץ, נצפו על-ידי מערך הזיהוי וההגנה האווירית של צה"ל בעוד מועד ויורטו על-ידי טילים של מערכת "ברק 1", המוצבת על ספינות חיל-הים ועל-ידי מטוסי F-16 של חיל-האוויר. חיזבאללה, שהודה בשיגור הכטב"מים, טען, כי "המשימה הושלמה". לזאת מצטרפים דיווחים לגבי פרויקט פיתוח כטב"מים על-ידי גדודי עז א-דין אל קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, בידי פעיל של הארגון אשר חוסל במבצע "שומר החומות".
במקביל, התפרסמו ידיעות אודות תקיפה נוספת של בסיס א-תנף האמריקני בסוריה, באמצעות כטב"מים שהופעלו ככל הנראה בידי מליציות בהן תומכת אירן. תקיפה זו, על-פי ההערכות, באה כתגובה לתקיפה המיוחסת לישראל שבוצעה בתחילת השבוע. לכל אלו מתווספות התפתחויות מדאיגות בזירה העולמית: עסקה של מאות מל"טים אירניים שיאפשרו לרוסיה להגדיל את סד"כ המל"טים שלה, שנפגע מאוד במלחמה מול אוקראינה.
למרות שהאירוע בחודש יולי נתפס ככלל כתגובה מוצלחת של צה"ל, מוקדם להסיק ממנו על אודות היכולת של ישראל להתמודד עם האיום הגובר, הגלום בכטב"מים בידי מדינות וארגונים עוינים. איום זה הופך בשנים האחרונות מתופעה שולית לאחד הכלים היותר משמעותיים בידי חמאס וחיזבאללה, כמו גם בידי מליציות בתמיכה אירנית, המאפשרים להם להטריד את ישראל ואת בעלות בריתה. זאת, בנוסף לאיום דרמטי מצד אירן עצמה, המסתמנת כמעצמה עולמית עולה בתחום.
אין זו הפעם הראשונה שנרשמו ניסיונות חדירת כטב"מים של חיזבאללה לגבולות ישראל. הניסיונות הראשונים של הארגון לשגר כטב"מים מתוצרת אירן לעבר ישראל אירעו כבר במלחמת לבנון השנייה; הם יורטו בהצלחה על-ידי חיל-האוויר. מאז למד חיזבאללה, בין היתר מניסיונם של ארגוני טרור אחרים במזרח התיכון, כי כלי טיס בלתי מאוישים, גם קטנים ולא קטלניים, הם כלי יעיל למגוון משימות, בכלל זאת להעברת מסרים תודעתיים.
כך היה ב-2012, עם חדירת כטב"מ בניסיון לבצע משימת איסוף מעל מתקן ביטחוני בדרומה של ישראל. עוד דווח, כי בשנים 2021-2019 בוצע איסוף שגרתי של חיזבאללה מעבר לגבול ישראל, באמצעות בממוצע 74 רחפנים בשנה. בשנה החולפת שיגר הארגון טיסן בעל-כנף קבועה, ששהה בשטח ישראל כחצי שעה והצליח לשוב ללבנון בלי שיורט על-ידי צה"ל.

הייעוד המרכזי: משימות התקיפה
כטב"מ אירני. הופכת למעצמה עולמית [צילום: AP]

השימוש בממד האווירי, במגוון רחב של כלים ייעודיים, היה שמור בעבר למדינות בעלות עוצמה וחיילות אוויר ממוסדים. האיום הבלתי-מאויש, הנשלט מרחוק או האוטונומי, מצטרף לאיום הטילים והרקטות, שהוא עדיין הנפוץ והמשמעותי יותר ועשוי להשתלב בו. כן הוא עשוי להצטרף לאיומים נחותים מאלה – בלוני נפץ ועפיפוני תבערה (מרצועת עזה), שהשימוש בהם פחת עם הזמן

שיגור המל"טים לעבר אסדת הגז מהווה עליית מדרגה במלחמה התודעתית של חיזבאללה. נראה, כי המל"טים נועדו להעצים את דימוי הארגון ולהמחיש את יכולותיו האופרטיביות על-רקע המו"נ בין ישראל ללבנון בנושא הפקת הגז בים התיכון. השימוש הגובר של הארגון בכטב"מים מדגיש את המיקוד באמצעי רב-משימתי זה במערכה הכוללת עם ישראל, ובין המערכות.
אמנם, בשגרה נראה שימוש בכטב"מים למטרות איסוף ותודעה, אך משימות התקיפה הן הייעוד המרכזי של תוכנית הכטב"מים, בצד המאמץ העיקרי לחזק ולדייק את ארסנל הרקטות והטילים. חסן נסראללה, בהתבטאויותיו בתקשורת, התייחס גם ליכולת הייצור העצמי, שאותה פיתח הארגון בשנים האחרונות בסיוע אירני. עוד ב-2019 אמר כי “בשנת 2006 היו לנו [כטב”מים] מעטים וניסינו לעשות משהו, אבל היינו בהתחלה". גם בגבול הדרומי חשופה ישראל לניסיונות חדירת כטב"מים לשטחה, שחלקם מתוצרת אירנית.
תוכנית המל"טים האירנית היא האיום הפוטנציאלי החמור יותר על ישראל. אירן מדגימה בשנים האחרונות תעוזה רבה בקשר לתקיפות כטב"מים על מטרות במזרח התיכון. במקביל היא מסייעת לשלוחיה בזירות השונות ומעבירה להם ידע לפיתוח ארסנל זה. לארגונים אלה מיוחס מגוון תקיפות במזרח התיכון, ביניהן: תקיפות לעבר בסיסים אמריקניים בסוריה ובעירק, כשהמפורסמת בהן התרחשה באוקטובר 2021 והובילה לנזק ברכוש; התנקשות בראש ממשלת עירק, מוסטפה אל-כאזמי, בנובמבר 2021; ואף מתקפות על ספינות בבעלות או בהפעלה ישראלית, ובמיוחד תקיפת "מרסר סטריט" ביולי 2021, שגרמה למותם של שני אנשי צוות. מתקפת הכטב"מים ב-15 באוגוסט לעבר בסיס א-תנף, מהווה המשך של אותה מדיניות בהכוונה אירנית.
התרחשויות אלה – ריכוז מאמץ במישור הכטב"מים על-ידי שחקנים לא-מדינתיים, שיכולותיהם מועצמות בתמיכת אירן - מעידות על החמרה באיום האווירי על ישראל. השימוש בממד האווירי, במגוון רחב של כלים ייעודיים, היה שמור בעבר למדינות בעלות עוצמה וחיילות אוויר ממוסדים. האיום הבלתי-מאויש, הנשלט מרחוק או האוטונומי, מצטרף לאיום הטילים והרקטות, שהוא עדיין הנפוץ והמשמעותי יותר ועשוי להשתלב בו. כן הוא עשוי להצטרף לאיומים נחותים מאלה – בלוני נפץ ועפיפוני תבערה (מרצועת עזה), שהשימוש בהם פחת עם הזמן.
בשנים האחרונות גבר העיסוק בארץ ובעולם באיומים המגוונים של הכטב"מים למיניהם כמערכת נשק משמעותית, זולה וזמינה בהיבט המודיעיני וההתקפי, בצד הנשק תלול המסלול (תמ"ס). מכאן גם הצורך לגבש לאיומים אלו מענים יעילים. השאלה היא באיזו אופן על מערכת הביטחון הישראלית להיערך – במישורי התורה, הפיתוח וההפעלה – על-מנת לאפשר התמודדות מספקת עימם. זאת, לאחר ההתמקדות רבת השנים של מערכת הביטחון באיום התמ"ס, ולאחרונה בעיקר מול מגמת הגידול של הטילים המדויקים.

הבעיה איננה רק של ישראל
מל"ט רוסי אורלן-10 [צילום: AP]

בבניין הכוח ההגנתי המשולב מול כטב"מים, כמו גם מול אמצעי תמ"ס מוכרים, יש להביא בחשבון את היותם זולים בהרבה בפיתוחם, בייצורם ובהפעלתם, בהשוואה למערכות המיירטות הקיימות. לכן, חשיבות מיוחדת נודעת לפריצת הדרך שבפיתוח מערכות יירוט מבוססות לייזר, האמורות להגיע לשלב מבצעי בשנים הקרובות ולספק מענה זול יחסית ובתפוקות גבוהות

על ישראל להניח שרכיב הכטב"מים, ובעיקר אלה ההתקפיים, ישמש רובד נוסף לרכיב התמ"ס. איום משולב זה דורש מענים טכנולוגיים והפעלתיים, שפותחו ויושמו מול האיום המוכר ושגור יותר של מערכות התמ"ס, אך גם מענים ייחודיים, בעיקר כאלה המתייחסים לתרחיש של שיגור להקות או נחילים של כטב"מים, שיופעלו בו-זמנית או בנפרד ממטחי תמ"ס.
אתגר מרכזי הוא ההיקפים הגדולים הצפויים של האיום האווירי המשולב, שיאפשרו מתקפות באמצעים שונים נגד תשתיות חיוניות, מתקנים צבאיים וביטחוניים, כמו גם נגד ריכוזי אוכלוסייה אזרחית. לכן, מתחייבת בניית יכולות מתקדמות של הגנה צפופה מול מתקפות אפשריות מגוונות, בעיקר בנסיבות של עימות נרחב ומתמשך.
בתוך כך, על מערכת הביטחון לעסוק בשאלות מורכבות של תעדוף אזורי הגנה, וכן הגדלת הסד"כ ההגנתי לאיום המתגבר, הן מבחינת סדר הכוחות והן מבחינת מערכות ההגנה הנדרשות. יש לזכור, כי אף מענה אינו מספק הגנה הרמטית ולכן נדרש לשפר את פתרונות ההתגוננות לעורף, שכבר היום אינם מספקים בחלק נרחב מיישובי הארץ. לכן, ההיערכות העתידית חייבת לכלול גם היבטים אזרחיים, בראשם מיגון, תוכניות לפינוי אוכלוסייה וקביעת תבניות גמישות, דיפרנציאליות ומתעדכנות להתנהלות הנדרשת של קבוצות שונות בזמן עימות.
בבניין הכוח ההגנתי המשולב מול כטב"מים, כמו גם מול אמצעי תמ"ס מוכרים, יש להביא בחשבון את היותם זולים בהרבה בפיתוחם, בייצורם ובהפעלתם, בהשוואה למערכות המיירטות הקיימות. לכן, חשיבות מיוחדת נודעת לפריצת הדרך שבפיתוח מערכות יירוט מבוססות לייזר, האמורות להגיע לשלב מבצעי בשנים הקרובות ולספק מענה זול יחסית ובתפוקות גבוהות. אלה אינן אמורות להחליף את המערכות הקינטיות הקיימות, ביניהן בולטת "כיפת ברזל", אלא להוסיף נדבך ליכולות ההתמודדות עם האיומים המגוונים.
נציין עוד, כי הלייזר המפותח כיום נועד בעיקר ליירט רקטות ופצ"מרים. כדי להשמיד כטב"מים, אין צורך במערכת יירוט לייזר כה חזקה. לייזרים בעוצמות נמוכות יותר ובמחירים סבירים מפותחים כיום בארצות הברית ובאירופה וחלקם זמינים כבר כעת, ביניהם מערכת שרכשה ממשלת צרפת לצורך הגנה עתידית מפני רחפנים על המשחקים האולימפיים בפריז ב-2024.
ראוי שישראל תגבש תפיסה כוללת להתמודדות עם האיום המתפתח של כלי הטיס הבלתי-מאוישים. זו תידרש לכלול גם מענים אפקטיביים מול תרחישי קיצון, שיכולים להיראות עתה כבעלי סבירות התממשות נמוכה, אך גלום בהם סיכון גבוה. דוגמה אפשרית היא שילוח רחפן הנושא חומר קטלני לתחום ישראל (או מתוך תחומי ישראל), על-ידי ארגון טרור. ברמה האסטרטגית, ישראל מחויבת להתמיד בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות מול איום הכטב"מים, להעמיק את המאמץ המודיעיני בהקשר זה ולהרחיב את שיתופי הפעולה הבינלאומיים ותוך כך את הייצוא הביטחוני בתחום. איום זה, העתיד אך להתגבר, אינו מטריד את ישראל בלבד.

הכותבים הם עוזרת מחקר, עמיתת מחקר וחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (UNSS)
תאריך:  27/08/2022   |   עודכן:  27/08/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איום מחמיר מצד כלי הטיס הבלתי-מאוישים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
חנינא פורת
ע"פ ספרו החדש של חיים סרברו (מומחה לגבולות בין מדינות)    המחבר מצביע על רישול בכינון הגבולות    מנסה להוכיח שגם גבולות הקבע, שנחתמו בעת הסכמי השלום עם מצרים וירדן - מבוססים על טעויות שלא תוקנו בזמן
יואל גוז'נסקי
שורה ארוכה של שיקולים ניצבים בפני ריאד בבואה להחליט על אופי היחסים עם ישראל - החל מהאיום האירני, דרך מעמדו של בן סלמאן וכלה בתפקידה כשומרת המקומות הקדושים    ההתקדמות תהיה איטית ותלויה בעיקר בתועלת שתוכל סעודיה להפיק ממנה
יעקב עמידרור
מעמדה של ישראל במזרח התיכון השתנה לבלי הכר: הסכמי אברהם מזרחה, שיתופי פעולה אנרגטיים מערבה, התייצבות לצד הסונים נגד אירן, תחושת המיאוס של מדינות ערב מן הפלשתינים ועוד    רבים ירצו לחבל במעמד זה ולכן על ישראל לפעול בזהירות
יוסף קנדלקר
"ירדן הינה מדינה מפגרת ונחשלת. קבוצות של בדואים שולטות בדרכים, תחנות דלק מוזנחות, שלטי המלך עבדאללה בכל מקום, וחוסר הסברת פנים לתיירים..."
עידן יוסף
שלשום נועד המתווך הוכשטיין עם ראש הממשלה לפיד    עוד בקבינט: הערכת מצב ביטחונית על הכוננות בעוטף עזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il