X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
זירת הפיגוע בכביש 90 [צילום: דובר צה"ל]
ישראל מתקרבת במהירות להכרעה אסטרטגית ביו"ש
הפיגוע נגד האוטובוס בכביש 90 הוא רק תסמין להתחזקותם של גורמי טרור קיצוניים ביהודה ושומרון, בין היתר בשל היחלשות הרשות הפלשתינית התגובה הישראלית של "כיסוח דשא" קרובה למיצוי

הפיגוע שהתרחש בתחילת השבוע (4.9.22) בכביש 90 לא הפתיע, לא בהיותו פיגוע ירי – גם אם היה חריג בהיבט התכנון והכוונה להצית את האוטובוס על נוסעיו – לא בעיתויו וגם לא בנוגע למבצעיו. גם התגובות האוהדות והמתלהמות של חמאס, הג'יהאד האיסלאמי וגדודי אל-אקצה, וכן העדר התגובה מצד הרשות הפלשתינית, אינם מפתיעים. פיגוע זה היה עוד עץ ביער הטרור המתרחב ופרק נוסף באתוס ההתנגדות הפלשתיני המתעצב ברוח הג'יהאד האיסלאמי בשיתוף פעולה עם חמאס וגדודי אל-אקצה של הפתח, וכל זאת – בעידוד אירן וחיזבאללה. ובעת הזו, חשוב לבחון את היער כולו, ולא להתמקד באחד מהעצים שבו.
פיגוע זה הוא חלק ממגמה הניכרת כבר מחודש מרס האחרון, אשר החלה בפיגועי טרור בתחומי מדינת ישראל. מרחב ג'נין היה למוקד הייצוא של פעולות טרור, לאחר תקופה ארוכה שבמהלכה הצליח הג'יהאד האיסלאמי, במימון של אירן וחיזבאללה ובסיוע פעיל שלהם בהברחות אמל"ח לשטחי יהודה ושומרון, להפוך לארגון החזק והמשמעותי במרחב.
הארגון, המופעל כשלוח אירני, משוחרר מכל מחויבות ואחריות כלפי האוכלוסייה המקומית. תכלית קיומו היא הדבקות ברעיון ההתנגדות המזוינת והוא אמצעי חשוב ונוח עבור אירן לערעור היציבות באזור ובמאבק נגד ישראל. הארגון ביסס רשתות של שיתופי פעולה עם חמאס ועם המיליציות החמושות של פתח והוא מוביל מאמץ שיטתי לגייס צעירים, שאינם משויכים בהכרח לארגון כלשהו, וגם אחרים, בעלי שיוך ארגוני, לביצוע פעולות טרור עבור כסף. חממת הטרור שהופעלה מאזור ג'נין נדדה לאזור שכם בשל הקשיים שמערימים כוחות הביטחון הישראלים, שפעלו באינטנסיביות במרחב, אך לא גוועה לחלוטין. ולראייה, מבצעי פיגוע האוטובוס הגיעו משם.
הרשות הפלשתינית יושבת בחיבוק ידיים
יתר על כן: פעילות כוחות הביטחון הישראלים במרחב ג'נין הובילה לעלייה ניכרת ברמת החיכוך עם האוכלוסייה האזרחית וברמת האלימות במפגש עם קבוצות החמושים הפלשתינים. הפעולה הישראלית, המתמקדת במבצעים נקודתיים במתכונת הסתערבות, נענית על-ידי הפעילים החמושים במאמץ לשבש אותה בחתירה למגע וירי. מדובר בכמה מאות פעילים, המרכזים מאמץ מול כוחות צה"ל תוך תיעוד ההתרחשויות והפצתו המיידית ברשתות החברתיות. למרות מספר העצורים הרב והעלייה המשמעותית במספר ההרוגים והפצועים הפלשתינים, התחזק אתוס ההתנגדות הפלשתיני והתפשט ברחבי יהודה ושומרון, כשבמקביל התרחבו מבצעי המעצרים וסיכול הטרור באזורים אלה.
לצד המאמץ המתמשך של הג'יהאד האיסלאמי, המשיך חמאס במאמצי ההתעצמות הצבאית במרחב בניצוח צאלח אל-ערורי. גדודי אל-אקצה של פתח, מצידם, המשיכו לבדל את עצמם מהרשות הפלשתינית והצטרפו למאבק המזוין, הן נגד כוחות צה"ל הפועלים בשטח והן במאמץ לייצר פיגועים. על-רקע מסורת של שיתוף פעולה בין הארגונים במרחב ג'נין, העמיק שיתוף הפעולה ביניהם.
מצוקה כלכלית כשלעצמה אינה גורם המסביר את התופעה, אלא מדובר בתודעת מאבק מתרחבת, הניזונה מהעלייה במפלס החיכוך האלים עם כוחות צה"ל, מתחושת הצלחה ובפרט בשל ריק שלטוני של הרשות הפלשתינית. דימויה ומעמדה של הרשות נפגעו קשות בעיני הציבור הפלשתיני עקב כישלונה לקדם את החזון הלאומי ולהציע אופק מדיני.
הריק השלטוני בא לידי ביטוי גם בהעדפת מנגנוני הביטחון להימנע מפעולה נחושה נגד המיליציות החמושות. זאת, להוציא מקרים חריגים של פעולה נגד התארגנויות של חמאס, המאיימות, להבנת הנהגת הרשות, על יציבותה ועצם שרידותה. זה הרקע גם למעורבות של פעילים ממנגנוני הביטחון או של ילדיהם בפיגועי הטרור. היקפה של תופעה זו, גם אם הוא עדין נמוך יחסית, מדאיג ומעיד על קושי הניצב בפני פעולה של המנגנונים נגד ההתארגנויות הללו.
היפרדות חלקית או מבצע נרחב
בתנאים הנוכחיים לא יחול שינוי במצבה הרופס של הרשות הפלשתינית. המשך המאמץ הביטחוני הישראלי לסיכול תשתיות הטרור יוביל בהכרח לעלייה נוספת בחיכוך ובמספר הנפגעים הפלשתינים, וישראל מתקרבת בצעדי ענק אל קרן הדילמה האסטרטגית שתחייב אותה לבחור בין שתי חלופות:
  • מאמץ מחודש ליוזמה מדינית לקראת היפרדות - גם אם מוגבלת בהעדר היתכנות להסדר קבע בעתיד הנראה לעין ואשר עדיין תאותת על הכרה ישראלית ברשות הפלשתינית כשותפה לתהליך הסדרי, תחזר את האפשרות לשיפור המשילות והכלכלה בשטחי הרשות וכן תעודד את חיזוקה כאלטרנטיבה למובילי ההתנגדות המזוינת.
  • מהלך צבאי רחב היקף, דוגמת "חומת מגן", לריסוק תשתית הטרור המתפתחת ברחבי השומרון וזולגת לבנימין וליהודה. בכל מקרה, על ישראל להפעיל מאמץ שיטתי ומשמעותי יותר לסיכול הברחות הכספים והאמצעי הלחימה בהובלת אירן וחיזבאללה בעיקר, המזינות את תשתית הטרור.
דפוס הפעולה הדואלי שנוקטת ישראל בזירה הפלשתינית - הכלה מול החמאס, הכוללת הקלות כלכליות ובה בעת תגובה צבאית מוגבלת, ומנגד פעולה נחושה נגד פיגועים ביהודה ושומרון - מהווה כר פורה להתעצמות אתוס ההתנגדות הפלשתיני ותורמת, שלא בכוונת מכוון, להיחלשותה של הרשות הפלשתינית. על-רקע זה נתפסים מנגנוני הביטחון הפלשתינים כמשתפי פעולה עם ישראל על חשבון האינטרס הלאומי הפלשתיני.
מבחינת הפעילים החמושים הפלשתינים, מחיר החיכוך האלים עם כוחות צה"ל אינו כבד מדי. גיבורים פלשתינים נולדים מדי יום, ותחושת המסוגלות ותוחלת המאבק המזוין מתנחלת בלבבות ובתודעה הקולקטיבית של הדור הצעיר, ומזינה מוטיבציה להצטרף למאבק. אולם ניהול הסכסוך על-ידי ישראל במתכונת "כיסוח דשא" עומד בפני מיצוי ואף עלול להוביל להתפרצות אלימה נרחבת, בעודו מספק מענה לעצים הבודדים ולא ליער, שהוא האתגר האסטרטגי האמיתי הניצב לפתחה.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  10/09/2022   |   עודכן:  10/09/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל מתקרבת במהירות להכרעה אסטרטגית ביו"ש
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
פצוע פונה במצב קל לבית החולים בילינסון בפתח תקוה    צה"ל פתח בסריקות אחר המחבלים    צה"ל ושב"כ לצמרת המדינית: מודאגים מגלישת הטרור לשומרון ומהסלמה כוללת    גנץ: "נגביר את הפעילות הממוקדת מול הטרור ביו"ש ובכל מקום"
עידן יוסף
המחבל עורר את חשדם של השוטרים שתפסו עליו את אמצעי הלחימה - תת-מקלע ושני מטעני צינור    בעבר נתפס עם סכין בהר-הבית ברמדאן ונכלא בישראל
עמנואל בן-סבו
ההנהגה הישראלית כוססת את ציפורניה, אגלי זיעה מכסים את עורפה בציפייה דרוכה לבחון האם לקיחת האחריות הזו מספקת את האמריקנים או שמא ידרשו גם לפתוח בהליכים פליליים נגד לוחמי צה"ל ומפקדיו
יוני בן-מנחם
שלטונו של יו"ר הרש"פ אבו-מאזן נחלש, הוא איבד לחלוטין את המשילות באזורי ג'נין ושכם ובשטח נוצר וואקום ביטחוני שאותו ממלאים מחבלים חמושים. מעמדו המדיני והציבורי של אבו-מאזן נמצא בשפל, דבר שמגביל את יכולתו לדרבן את מנגנוני הביטחון של הרש"פ לאכוף חוק וסדר בצפון הגדה
איציק וולף
ראש הממשלה דוחה את דרישת הממשל האמריקני שמדינת ישראל תחדד את הוראות הפתיחה באש שלה בעקבות מותה של העיתונאית הפלשתינית שירין אבו עאקלה    "איש לא יכתיב לנו הוראות פתיחה באש כשאנחנו נלחמים על חיינו. ללוחמים שלנו יש גיבוי מלא מממשלת ישראל ומעם ישראל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il