הכישלון העיקרי של המערכת טמון בתחום החשוב ביותר לבניית מדינה – מונופול על שימוש בכוח. שלל המיליציות החמושות מאתגרות את הסמכות המרכזית ומשמרות קהילה פלשתינית שסועה. במידה רבה, הרשות היא “מדינה כושלת", המאופיינת בהעדר מונופול על השימוש בכוח; אי-הבטחת חוק וסדר ומתן שירותים חלקיים בלבד לאוכלוסייה, וחוסר יכולת לקיים אקלים משפטי המסייע לכלכלה מודרנית.
מחמוד עבאס, שנבחר בינואר 2005 לעמוד בראש הרשות, לא התעלה מעל המורשת הפוליטית של ערפאת. אבו מאזן נמנע מהתמודדות עם הכנופיות החמושות ונכשל בריכוז שירותי הביטחון. ואכן, הרש"פ איבדה את השליטה בעזה לידי חמאס, ויש לה קשיים מתמשכים בפירוק מיליציות בשטח שבשליטתה הרשמית. ראוי לציין שאפילו חמאס לא הצליח להשיג מונופול על השימוש בכוח בעזה, מה שאׅפשר את קיומם של ארגונים חמושים וחמולות מזוינות.
ההבנה שהרשות אינה ישות פוליטית מתפקדת חדרה בהדרגה לתודעת הקהילה הבינלאומית. אפילו התקשורת הבינלאומית, פרו-פלשתינית ברובה, מפקפקת יותר ויותר בהיתכנות של נוסחת שתי המדינות. באופן דומה, השיח הדיפלומטי הבינלאומי הנוכחי מכיר בחוסר יכולתה של הרשות הפלשתינית לשמש שותפה לתהליך שלום אמיתי עם ישראל, ומתמקד בתמיכה בבניית מדינה.
הציפיות שהפלשתינים יבנו מדינה מודרנית בעתיד הקרוב, גם בסיוע מערבי, הן תמימות. נדרשו מאות שנים לבניית מדינות לאום באירופה. למעט מצרים, ישות היסטורית בעלת רמה של לכידות פוליטית, ניסיונות לבניית מדינה במזרח התיכון זכו להצלחה חלקית בלבד. עירק, לבנון, לוב, סוריה ותימן הן כולן דוגמאות לישויות פוליטיות המתמודדות עם בעיית הקמת סמכות מרכזית בעלת מונופול על שימוש בכוח ועם המסע אל המודרניות.
למרבה הצער, לא לכל סכסוך ממושך יש פתרון זמין מיידי. בהעדר הסכם במו"מ, האסטרטגיה המתאימה להתמודדות עם הסכסוך הישראלי-ערבי-פלשתיני היא ניהול סכסוכים. המטרה של אסטרטגיה כזו היא למזער את העלות של סכסוך מזוין ולשמור על חופש התמרון הפוליטי. המטרה שלה היא גם לקנות זמן, בתקווה שהעתיד עשוי להביא חלופות טובות יותר. העדר מטרה סופית ברורה אינו מעורר השראה; עם זאת, זו עשויה להיות הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מצב מורכב.