X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תמיכה נרחבת באלימות [צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90]
פתרון שתי המדינות הוא חלום בהקיץ
הפלשתינים אינם מסוגלים להקים מדינה ומוסדות שישרתו את הציבור ואפילו לא מצליחים לשלוט בשטחים המצומצמים שבידיהם הדרך הנכונה היא לנהל את הסכסוך איתם
אפרים ענבר נשיא מכון ירושלים מכון ירושלים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

ראש הממשלה יאיר לפיד הכריז באו"ם על חזונו לפתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני – פתרון שתי המדינות לשני עמים. בעוד שמדינות רבות שיבחו את ראש הממשלה, כולל ארה"ב, אימוץ מדיניות המבוססת על אשליה אינו צפוי להצליח. לאמיתו של דבר, החוכמה המקובלת, הממליצה לחלק את השטח מהירדן עד הים למדינה יהודית ולצידה מדינה ערבית שיחיו בשלום זו עם זו – הזוכה לפופולריות רבה בחוגים אקדמיים ופוליטיים – מתעלמת מהמציאות בשטח.
הסכמי אוסלו בשנות ה-90 היוו עבור רוב הישראלים התחלה של תהליך היפרדות מהפלשתינים, תהליך שיוביל בסופו של דבר לחלוקה לשתי מדינות. הרשות הפלשתינית הייתה אמורה להשתלט על השטחים שהצבא הישראלי פינה. הישות המדינית החדשה הייתה אמורה להגשים את השאיפות הלאומיות של הפלשתינים, לספק חוק וסדר ולמנוע טרור נגד ישראל. כמו-כן, הרשות הייתה אמורה לנהל עם ישראל מו"מ על הסדר קבע, שיביא לפשרה היסטורית בין שתי התנועות הלאומיות.
למרבה הצער, תוצאה יציבה ושלווה בהתאם לרעיון שתי המדינות אינה צפויה בעתיד הקרוב משתי סיבות. שתי התנועות הלאומיות, הפלשתינית והציונית, אינן קרובות לפשרה היסטורית, והפלשתינים הוכיחו בינתיים שאין ביכולתם לבנות מדינה. "תהליך השלום" החזוי נכשל, למרות מאמצים חוזרים ונשנים, בעיקר של ארה"ב, להגיע להסכם קבע.
המחלוקות בסוגיות הליבה – ירושלים, פליטים וגבולות – עדיין גדולות מאוד ונראה שאינן ניתנות לגישור. יתר על כן: עמדותיה של ישראל התקשחו לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה בשנת 2000; תפיסת האיום עלתה, מה שהוביל לירידה ניכרת בתמיכה הישראלית בוויתורים הישראלים לפלשתינים. עם טרור פלשתיני לסירוגין מיהודה ושומרון לאחר 2000 ולאחר שעזה הפכה לבסיס שיגור לאלפי טילים לעבר אזרחים ישראלים מאז 2007, רוב הישראלים הפסיקו להאמין שהפלשתינים הם שותפים לשלום.
בצומת היסטורי זה, החברה הפלשתינית, בהשפעת אתוס לאומני ואיסלאמי, אינה מסוגלת להגיע לפשרה עם התנועה הציונית. סקרים אחרונים (מרס 2022) מראים ששני שלישים מהפלשתינים שותפים לדעה שישראל היא מדינת אפרטהייד, ו-73% מאמינים שהקוראן מכיל נבואה על היעלמות מדינת ישראל.

המטרה היא קץ המדינה היהודית
המערכת התדרדרה לתוהו ובוהו [צילום: וויסאם נאסר, פלאש 90]

הטענה שהקמת מדינה מייצרת הנהגה אחראית, מוטלת בספק בהתחשב במספר המנהיגים שהובילו את מדינותיהם לתהום. מערכת החינוך הפלשתינית הנוכחית והתקשורת הרשמית מסיתות לשנאת יהודים, המואשמים בכל רע שקורה לפלשתינים. מאז 2000 מודל החיקוי לצעירים במערכת החינוך הפלשתינית הוא השהיד המפוצץ את עצמו בין יהודים. רמת התמיכה בין הפלשתינים במעשי אלימות נגד מטרות ישראליות מדהימה (קרוב ל-50%).
לא מפליא שכל פעם שהצעת חלוקה ישראלית נדיבה הייתה על הפרק היא נדחתה, כמו זו שהציע אהוד ברק ב-2000, או זו שהציע אהוד אולמרט ב-2007. אפילו אבו מאזן ה"מתון" דוחה מכל וכל את ההכרה בישראל כמדינה יהודית. בשלב זה, כל ישות מדינית פלשתינית תהיה עוינת, לא מרוצה מגבולותיה ונכונה להשתמש בכוח כדי להשיג את חזונה – קץ המדינה היהודית.
עליית כוחו הפוליטי של ארגון חמאס, הרואה בעצם קיומה של ישראל חילול קודש דתי, מערערת את הסיכויים הקלושים להגיע לפשרה. נראה, כי ההתקפות המתמשכות על ישראל מעזה שבשליטת חמאס מעידות על כך ש"סוף הכיבוש" ו"פינוי ההתנחלויות" אינם תנאים מספיקים לשים קץ לסכסוך.
לבסוף, לשתי החברות במריבה עדיין יש אנרגיה להמשיך להילחם, ובעיקר לשאת את הכאב הדרוש כדי להשיג את המטרות הפוליטיות שלהן. בעת סכסוך אלים, תחושות לאומיות ודתיות עזות מקלות על אנשים לסבול כאב וקושי. לעיתים קרובות, תשישות חברתית מביאה קץ לסכסוך אתני ממושך ולאו-דווקא הזדמנות לפשרה מיטבית. אם הכאב הוא הגורם המשפיע ביותר על עקומת הלמידה של החברות, נראה שישראלים ופלשתינים לא סבלו מספיק כדי להגיע לפשרה.
ההבנה המפוכחת שמדינה פלשתינית לא תחיה בשלום ליד ישראל, מפריכה את ההנחה הראשונה של רעיון שתי המדינות. ההנחה השנייה מניחה שבהינתן ההזדמנות לבנות מדינה, התנועה הלאומית הפלשתינית תשיג מטרה זו. גם הנחה זו מנותקת מהמציאות הפוליטית הנוכחית.
לא לכל קבוצה אתנית יש יכולות בניית מדינה. בהינתן ההזדמנות לשלטון עצמי, יאסר ערפאת ואש"ף הקימו מערכת פוליטית מושחתת ולא יעילה. הרשות הפלשתינית של ערפאת הייתה מערכת ביזנטית שבה הוא שלט באמצעות הפרד ומשול. בכך שהוא אפשר תחרות בין מנהיגים, סוכנויות ואפילו מיליציות, ערפאת הפך את עצמו לבורר האולטימטיבי של משרות ותגמול. המערכת המבוזרת הזו הידרדרה בסופו של דבר לתוהו ובוהו.

לא לכל סכסוך יש פתרון מיידי
בניית מדינה אורכת מאות שנים [צילום: נאסר נאסר, AP]

הכישלון העיקרי של המערכת טמון בתחום החשוב ביותר לבניית מדינה – מונופול על שימוש בכוח. שלל המיליציות החמושות מאתגרות את הסמכות המרכזית ומשמרות קהילה פלשתינית שסועה. במידה רבה, הרשות היא “מדינה כושלת", המאופיינת בהעדר מונופול על השימוש בכוח; אי-הבטחת חוק וסדר ומתן שירותים חלקיים בלבד לאוכלוסייה, וחוסר יכולת לקיים אקלים משפטי המסייע לכלכלה מודרנית.
מחמוד עבאס, שנבחר בינואר 2005 לעמוד בראש הרשות, לא התעלה מעל המורשת הפוליטית של ערפאת. אבו מאזן נמנע מהתמודדות עם הכנופיות החמושות ונכשל בריכוז שירותי הביטחון. ואכן, הרש"פ איבדה את השליטה בעזה לידי חמאס, ויש לה קשיים מתמשכים בפירוק מיליציות בשטח שבשליטתה הרשמית. ראוי לציין שאפילו חמאס לא הצליח להשיג מונופול על השימוש בכוח בעזה, מה שאׅפשר את קיומם של ארגונים חמושים וחמולות מזוינות.
ההבנה שהרשות אינה ישות פוליטית מתפקדת חדרה בהדרגה לתודעת הקהילה הבינלאומית. אפילו התקשורת הבינלאומית, פרו-פלשתינית ברובה, מפקפקת יותר ויותר בהיתכנות של נוסחת שתי המדינות. באופן דומה, השיח הדיפלומטי הבינלאומי הנוכחי מכיר בחוסר יכולתה של הרשות הפלשתינית לשמש שותפה לתהליך שלום אמיתי עם ישראל, ומתמקד בתמיכה בבניית מדינה.
הציפיות שהפלשתינים יבנו מדינה מודרנית בעתיד הקרוב, גם בסיוע מערבי, הן תמימות. נדרשו מאות שנים לבניית מדינות לאום באירופה. למעט מצרים, ישות היסטורית בעלת רמה של לכידות פוליטית, ניסיונות לבניית מדינה במזרח התיכון זכו להצלחה חלקית בלבד. עירק, לבנון, לוב, סוריה ותימן הן כולן דוגמאות לישויות פוליטיות המתמודדות עם בעיית הקמת סמכות מרכזית בעלת מונופול על שימוש בכוח ועם המסע אל המודרניות.
למרבה הצער, לא לכל סכסוך ממושך יש פתרון זמין מיידי. בהעדר הסכם במו"מ, האסטרטגיה המתאימה להתמודדות עם הסכסוך הישראלי-ערבי-פלשתיני היא ניהול סכסוכים. המטרה של אסטרטגיה כזו היא למזער את העלות של סכסוך מזוין ולשמור על חופש התמרון הפוליטי. המטרה שלה היא גם לקנות זמן, בתקווה שהעתיד עשוי להביא חלופות טובות יותר. העדר מטרה סופית ברורה אינו מעורר השראה; עם זאת, זו עשויה להיות הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מצב מורכב.

הכותב הוא נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון (JISS).
סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  29/10/2022   |   עודכן:  29/10/2022
+רונן חנניה הוא הנרצח בפיגוע בקריית ארבע
08:11 30/10/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הלוויתו תיערך בשעה 16:00 בהר המנוחות בירושלים  ▪  מ"מ בחטיבת גולני שהיה בחופשה בביתו קפץ לזירת הפיגוע לאחר ששמע יריות ויחד עם אנשי הביטחון פעל לנטרול המחבל  ▪  הפצוע קשה מהפיגוע עבר הלילה ניתוח ולא נשקפת סכנה לחייו  ▪  שני הפצועים קל שוחררו מבית החולים

פינוי הפצועים מהפיגוע בקריית ארבע [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+פיגוע כושל ביהודה: מחבלים ירו הלילה מרכב חולף לעבר כוח צה״ל
01:10 30/10/22  |  עידן יוסף

מחבלים ירו הלילה מרכב חולף לעבר כוח צה״ל בצומת בני נעים שבמרחב החטיבה המרחבית יהודה. הכוח הגיב בירי לעבר הרכב שנמלט מהמקום. אין נפגעים לכוחותינו. כוחות צה"ל סורקים במרחב.

+נזק נגרם לאוטובוס בפיגוע אבנים בשומרון
23:39 29/10/22  |  עידן יוסף

אוטובוס בקו 189 של תנופה שהיה בדרכו מעמנואל לבני ברק הותקף באבנים סמוך לכפר פונדוק, ושמשתו הקדמית נופצה. הנהג נסע לקרני שומרון ועצר שם.

[צילום: איציק וולף]
+הרצוג: מזועזע מהפיגוע בקריית ארבע, ומחזק את התושבים
23:29 29/10/22  |  עידן יוסף

נשיא המדינה יצחק הרצוג: "מזועזע מהפיגוע בקריית ארבע בצאת השבת ומתאבל עם משפחתו ואוהביו של הנרצח. אני מתפלל להחלמתם המהירה של הפצועים ומחזק את תושבי קריית ארבע בשעה קשה זו. מחזק את איש הביטחון של היישוב שניטרל את המחבל המתועב בתושייה גדולה, את צה״ל, המשטרה וכוחות הביטחון שפועלים כל העת למען ביטחון ישראל".

+ישראלי נפצע קל בפיגוע אבנים ליד מעלה עמוס
23:26 29/10/22  |  עידן יוסף

גל הטרור: יהודי כבן 27 נפצע באורח קל, לאחר שפלשתינים השליכו אבנים לעבר רכבו סמוך למעלה עמוס שפגעה בראשו.

+גנץ: לגבש צעדים מבצעיים; סטרוק: תוצאה של הסרת המחסומים בהוראת גנץ
22:55 29/10/22  |  עידן יוסף

שר הביטחון בני גנץ קיים להערכת מצב בעקבות הפיגוע במרחב חברון בהשתתפות הרמטכ"ל וראש השב"כ. גנץ עודכן על המשך הפעילות בגזרה, והדגיש כי יש לגבש צעדים מבצעיים בהתאם למצב. בסיום הערכת המצב מסר, כי צה"ל וכוחות הביטחון ישימו את ידיהם על כל מי שהיה מעורב בפיגוע.
תושבת חברון, ח"כ אורית סטרוק, האשימה מנגד: "פיגוע הדמים הוא תוצאה ישירה של מדיניות הסרת המחסומים המופקרת של סר הביטחון. מחסומים שהיו סגורים שנים רבות - מוסרים בזה אחר זה, בעיצומו של גל טרור, ומייצרים עוד ועוד פיגועים".

+הרוג ופצועים בפיגוע ירי לעבר גבעת החרסינה בחברון
21:04 29/10/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

האב נהרג ובנו נפצע באורח בינוני-קשה, 3 פצועים באורח קל  ▪  המחבל חוסל אך קיים חשש למחבלים נוספים  ▪  מדובר על כביש אשר בסופו היה מחסום שהוסר ויכול היה למנוע את הפיגוע

רבש''ץ הישוב דורס את המחבל [צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים]
הגעת פצועי פיגוע הירי בחברון לבית החולים הדסה עין כרם [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+האו"ם: "2022 עלולה להיות הקטלנית ביותר עבור הפלשתינים בגדה"
11:10 29/10/22  |  מירב ארד

שליח האו"ם למזרח התיכון, תור וונסלנד, העריך כי 2022 עלולה להיות "השנה הקטלנית ביותר עבור הפלשתינים בגדה המערבית, מאז שהאו"ם החל לעקוב אחר הרוגים פלשתינים ב-2005". וונסלנד קרא לפעולה מיידית להרגעת "מצב נפיץ", וכן לחידוש המשא-ומתן הישראלי-פלשתיני. בנאום במועצת הביטחון של האו"ם טען כי "חוסר התקווה, הכעס והמתח התפרצו שוב למעגל קטלני של אלימות שקשה יותר ויותר להכיל".

+הג'יהאד האיסלאמי מנסה להרחיב אחיזתו בצפון הגדה
10:25 29/10/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

כוחות הביטחון של ישראל פועלים למנוע את התרחבות הפעילות של הג'יהאד האיסלאמי בצפון הגדה  ▪  הג'יהאד האיסלאמי ניסה בימים האחרונים להקים קבוצת טרור חדשה בשם "גדוד ג'בע" כדי שתבצע פיגועים נגד ישראלים

הלוויות עמאד אבו ראשיד, בן 57, ורמזי זבארה, בן 35, במחנה הפליטים עסכר בגדה המערבית, ליד שכם [צילום: נאסר נאסר/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פתרון שתי המדינות הוא חלום בהקיץ
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
על כך נאמר...
עובד 1  |  29/10/22 22:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יוני בן-מנחם
כוחות הביטחון של ישראל פועלים למנוע את התרחבות הפעילות של הג'יהאד האיסלאמי בצפון הגדה    הג'יהאד האיסלאמי ניסה בימים האחרונים להקים קבוצת טרור חדשה בשם "גדוד ג'בע" כדי שתבצע פיגועים נגד ישראלים
איתן קלינסקי
"חריגה מחוצפת מגבולות הכוח היהודי - הייתה הקורבן הגדול שנפל על מזבח מלחמת 1967, אף שלכאורה היה זה ניצחונה הגדול... זאב המשיחיות בלע את הסוס המושך במזחלת הציונות..."
איציק וולף
חוליית מחבלים ביצעה פיגוע ירי לעבר עמדת צה"ל סמוך לשכם    החיילים השיבו בירי וזיהו פגיעות    מספר תרמילים נמצאו בזירה    צה"ל סורק אחרי חשודים
יוני בן-מנחם
רצועת עזה שומרת על שקט יחסי למרות ההסלמה בשטחי הגדה והפעילות המוצלחת של ישראל נגד קבוצת "גוב האריות". ראשי חמאס והג'יהאד האיסלאמי מסתפקים בינתיים בגינויים ובאיומים, שום רקטה לא שוגרה לעבר ישראל אך אין בכך אינדיקציה למה שצפוי בהמשך
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ אבו-מאזן מתנגד לאינתיפאדה חמושה חדשה נגד ישראל וגורס שהיא תביא לאסון גדול על הפלשתינים בשטחי הגדה. אבו-מאזן חושש ממלחמת אזרחים ומכך שקבוצות הטרור החדשות שקמו בגדה ישבשו את תהליך העברת השלטון ברש"פ לקראת פרישתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il