X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רעיון "צבא העם" נשחק [צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90]
סוגיות בניין הכוח שבפני הרצי הלוי
משימה מרכזית לרמטכ"ל החדש: ליצור צבא שהמשרתים בו והציבור יראו אותו כגוף יעיל ומוכן למשימותיו, וכך יוכל לשמר את המצטיינים והדרושים ולממש את ייעודו כאשר יידרש

בחירתו של רמטכ"ל חדש היא הזדמנות לבחון לעומק את סוגיות היסוד והאתגרים המשמעותיים שצפויים ללוות את כהונתו העתידית. הצלחת רמטכ"ל והעצמת כוחו של צה"ל אינן באחריותו הבלעדית של מפקד הצבא והן אינן סוגיות צבאיות בלבד, אלא מדובר בנושא קריטי לביטחון הלאומי של ישראל הדורש מעורבות והכוונה של הדרג המדיני. מאמר זה בוחן מספר מהסוגיות הבוערות ביותר שעימן הרמטכ"ל הנכנס, הרצי הלוי, עתיד להתמודד בתחום בניין הכוח של צה"ל.
שחיקת רעיון צבא העם. דוד בן-גוריון טווה בחזונו את צה"ל כ"צבא העם", לפיו הגיוס לצבא יחול על כולם ויביא לידי ביטוי את מדיניות "כור ההיתוך" של רב-גוניותה של החברה הישראלית. אך לאורך השנים נשחק מודל צבא העם הישראלי, באופן המעמיד את התפקיד של צה"ל בקהילה הישראלית בסימן שאלה.
עדות לכך הם נתוני הגיוס, המצביעים על ירידה חדה בשיעור המתגייסים, שהגיע לשפל בשנת 2020 עם 64% בלבד מבין מחויבי הגיוס. שיעורן באוכלוסייה של הקהילות שאינן מתגייסות בפועל, ובראשן הציבור הערבי והחרדים, הולך וגדל. זאת, מול פוטנציאל לא ממומש בשירות הלאומי והאזרחי, שכלל 18,000 מתנדבים בלבד בשנת 2022, מתוכם 30% מהאוכלוסייה הערבית והדרוזית.
גם בקרב האוכלוסיות המשרתות, וביתר שאת בשכבות אוכלוסייה מבוססות, נרשמת שחיקה במוטיבציה לשירות בכלל ולשירות קרבי וחתימה לקבע בפרט. מגמה זו הביאה בשנת 2007 את צה"ל, לאחר שנים של ירידה עקבית שנרשמה ב"סקר המוטיבציה" ונתון שפל של 64% מוטיבציה לשירות קרבי, להפסיק לערוך סקר זה כמדד מרכזי. אולם התחמקות מן הנתונים אינה משנה אותם ואינה פותרת את הבעיה.
בנוסף לכך, קיימת בציבור ביקורת הולכת וגוברת על צה"ל כארגון (להבדיל מגוף הממלא את תפקידו הביטחוני). סוגיות וביניהן נושא הפנסיות לקצינים שפרשו ותנאי שירות, תרמו לירידת האמון בצה"ל בכלל (ירידה של 12% בסקר המכון לדמוקרטיה בינואר 2022) ובמיוחד בנוגע להתנהלות כלכלית (51% גרסו בתשובה לשאלה שנכללה בסקר שנערך על-ידי המכון למחקרי ביטחון לאומי ב-2020 שצה"ל אינו מתנהל נכון כלכלית) וביחס לחיילים. על-רקע זה נרשם לראשונה רוב התומך במעבר למודל של "צבא מקצועי"; נתונים אלה מעידים, קרוב לוודאי, על חוסר שביעות מן המצב הקיים ולא על בחינה מעמיקה של ויתור על "צבא העם".

בעיות במילואים ובזרוע היבשה
הלוי. יש גם אירועים תקציביים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

שירות הקבע והמילואים. צה"ל, בהיותו בבואה של החברה הישראלית, מושפע מהשינויים הדרמטיים בשוק העבודה והמגמות בחברה. יחד עם שחיקת "אתוס הלוחם", ניכר קושי הולך וגובר של המערכת הצבאית להשאיר בשורותיה את המצטיינים והנדרשים. מספר המשרתים במילואים פעילים, העומד על-פי מגזין The Marker על 4% בלבד, הגיע זה מכבר לשיעור ההופך את המעטים המשרתים שירות משמעותי למתנדבים-בפועל, שהנטל היחסי עליהם גדול.
הכשירות הלוגיסטית של צה"ל. במהלך השנים האחרונות עלתה פעמים רבות השאלה בדבר מוכנותו של צה"ל למלחמה הבאה. מוערך שהטענה "צה"ל אינו מוכן למלחמה הבאה" מוגזמת, ואולם ברור שיש לחזק את כשירותו הלוגיסטית של צה"ל, תוך בחינת צורכי הצבא לטווח הארוך. דוגמה אחת מני רבות היא אירוע שהתרחש במבצע "שומר החומות" - בעקבות הפרטה נשענות תוכניות מבצעיות על כלי רכב הנהוגים ברובם בידי ערבים, שקשה לסמוך על התגייסותם ביום פקודה למימוש התוכנית.
בנוסף יצטרך הלוי להתמודד עם השלכותיו התקציביות של הסכם הסיוע הנוכחי עם ארצות הברית, שלפיו משנת 2025 תחול הפחתה משמעותית, עד כדי ביטול, של "ההמרות" המאפשרות להמיר לשקלים 26% מהסיוע לשימוש בישראל. המשמעות היא "בור" ניכר בתקציב השקלי של צה"ל, שתהיה לו השפעה של ממש על בניין הכוח.
שחיקת כשירות זרוע היבשה. זרוע היבשה, המהווה את עיקר הכוח הלוחם של צה"ל, נשחקת מזה זמן רב מסיבות מגוונות: הימנעות מהפעלת הכוח במערכות האחרונות, הגורם לתחושה של חוסר משמעות בין המשרתים בסדיר ובמילואים ומערער את ביטחון הכוחות בעצמם ובנכונות להפעיל אותם; פערי כשירות בין הסדיר למילואים, המעוררים שאלה לגבי יכולתו של מערך המילואים למלא את תפקידו; והדגש בפועל על זרועות האוויר, המודיעין והכוחות המיוחדים, המעצים את שחיקת המשמעות של מערך היבשה העיקרי.

צעדי מדיניות מומלצים
דרושות תוכניות עדכניות [צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90]

כוח אדם. מומלץ שהלוי ומשרד הביטחון יקדמו בחקיקה הקמת שירות אזרחי–ביטחוני, שיחזק את ביטחון הפנים והביטחון בעורף בעת חירום. תישמר העדיפות למערכת הביטחון במיון לשירות הצבאי, ומי שלא ישרתו בו יופנו לשירות בגופי ביטחון הפנים, החילוץ וההצלה, שמירת הסדר ושאר משימות ביטחון בחזית האזרחית. במקביל לחקיקה זו תיעשה עבודת מטה נרחבת לקביעת גודלו הרצוי של צה"ל, על-פי תפיסת ביטחון לאומי שתאושר בקבינט ותפיסת הפעלה המתאימה לאתגרי הזמן והעתיד.
במקביל, על הרמטכ"ל לעדכן את שירות הקבע בצה"ל: ליצור תנאים לשימור כוח האדם האיכותי במערך הלוחם ולהשארת המצטיינים במערך הטכנולוגי, תוך התחשבות בשינוי באופי העבודה בכלל ולמידה מפעולתם של ארגוני ביטחון אחרים בישראל ובעולם. עליו להחזיר, באמצעות שינוי השיח עם הציבור וחקיקה מתאימה, את ההערכה לצה"ל כגוף מצטיין, שאנשיו הם משרתים שראוי לשאתם על כפיים.
בניין הכוח. בתפיסת ההפעלה החדשה יעודכן תפקידו של הכוח היבשתי, וייגזרו ממנה הצעדים הנדרשים להעצמת זרוע היבשה, צעדים שניצנים להם החלו כבר במסגרות קטנות וייחודיות בזרוע היבשה: בניית כוח מודרני, המשלב את האמצעים המתקדמים ביותר בתחום הכלים הבלתי-מאוישים, הטמעת המודיעין ויכולות האש. כוח זה יכלול גם מרכיב מילואים חזק, השווה ביכולותיו לכוח הסדיר ומשתלב עימו בלחימה. ליחידות מילואים אלה יוקצה תקציב "צבוע" במסגרת עידכון מודל המילואים בצה"ל.
בניין הכוח בצה"ל צריך להישען על תוכניות אופרטיביות מעודכנות וישימות, שאישורן בדרג המדיני יוכיח כוונה ליישמן בעת חירום. יש להטמיע את המהפכות הטכנולוגיות האדירות בתחומי הסייבר והרשתיות, האש מכל הטווחים והמיגון האקטיבי, לא רק באיים של מצוינות אלא בצה"ל כולו. כל זאת מתוך הבנה של האילוצים התקציביים, כולל נגזרותיו של הסכם הסיוע מארצות הברית, חיסכון והתייעלות בכל מקום נדרש, ודגש על מוכנות והתעצמות.
צבא שהמשרתים בו והציבור בישראל יראו בו גוף יעיל ומוכן למשימותיו, הוא צבא שיוכל לשמר את המצטיינים והדרושים ולממש את ייעודו כאשר יידרש.

הכותבים הם מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) וחוקרים בו.
תאריך:  29/10/2022   |   עודכן:  30/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוגיות בניין הכוח שבפני הרצי הלוי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אתוס הלוחם
באום  |  29/10/22 14:59
2
הם מתעלמים מדבר חשוב שקורה
צורי  |  30/10/22 18:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
כל ממשלה בתמיכת 61 ח"כים היא לגיטימית, לצד חובתה להישמע לכללי יסוד דמוקרטיים. גוש נתניהו מאותת שאין לו כוונה כזאת
טובה ספרא
מי המועמד היחיד שמסוגל להרכיב ממשלה?    מי לא תיתן לשום דבר לעצור בעדה?    מי תהיה המאוכזבת הגדולה?    ולמי הכוכבים מנבאים פרישה?    התחזית האסטרולוגית לבחירות 2022: כל הדרכים מובילות שוב לקלפי    תיראו מופתעים
איתמר לוין
החקירה הנגדית של יונתן חסון הציגה בעייתיות בסיפורים על התכשיטים לשרה נתניהו, וגם חשפה כשל מטריד - לפחות בעבר - ברישום הכניסות למעון המאובטח ביותר במדינה
איתמר לוין
העדר קלדנית מאלץ את השופטת ליאת ירון לקיים רק דיוני חדלות פרעון בהם יש הסכמות, תוך שהיא מפגינה בקיאות מרשימה ואנושיות רבה    המדור שוב נתקל בתופעה הפסולה של התדיינות מחוץ לאולם ברגע האחרון
חן מלול
חלקן של נשים בתפילה ובבית הכנסת עבר גלגולים רבים לאורך מאות שנים, והיה גם שונה בין גלות אחת לאחרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il