X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המשטר חילק פיתות לעניים [צילום: עמר נביל, AP]
מצרים במשבר כלכלי וישראל צריכה לסייע
שמירת היציבות במצרים היא אינטרס חיוני ממדרגה ראשונה מבחינת ישראל יכולתה לסייע במישור הכלכלי אומנם מצומצמת, אך עליה לעשות את המיטב
ערן לרמן סגן נשיא מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

קשיי היסוד שהמשק המצרי ניצב בפניהם השתקפו בשבועות האחרונים בקריסה המהירה של הלירה המצרית, שהגיעה לראשונה לרף ה-30 לירות לדולר (לעומת 25 לירות בדצמבר ופחות מ-20 לירות באוקטובר). הסיבה העיקרית למשבר היא המחסור במט"ח, בין היתר בשל העלייה התלולה במחירי החיטה ומוצרי יסוד נוספים שאספקתם נפגעה כתוצאה מן המלחמה באוקראינה; ומנגד, פגיעה מתמשכת בהכנסות המדינה בשנים האחרונות, בייחוד בתיירות, בצל מגפת הקורונה, אירועי טרור והמגמות הרחבות יותר במשק העולמי. הכנסות שיא מאגרת השימוש בתעלת סואץ – שהרחבתה הייתה אחד ממיזמי היוקרה המרשימים של עידן הנשיא עבד אל-פתאח סיסי – פיצו רק באופן חלקי על קשיים אלה.
צניחת שער הלירה נובעת גם ממדיניות הממשלה, הנובעת מן ההתחייבויות שנטלה על עצמה במסגרת ההסכם עם קרן המטבע הבינלאומית. ההסכם אושר בדצמבר 2022 ומאפשר למצרים לקבל בשלוש השנים הבאות 3 מיליארד דולר בהלוואות – כמה מאות מיליונים מדי כמה חודשים, כפוף לעמידתה בתנאי הקרן, שתקיים ביקורת פעמיים בשנה. תנאים אלה כוללים, בין היתר, ניוד של המטבע, מדיניות מוניטרית מצמצמת המכוונת לבלימת האינפלציה, קיצוצים תקציביים לשם שיפור ביחס חוב-תוצר (העומד כיום על 88%) ובניית מנועי צמיחה בהובלת המגזר הפרטי.
בין הצעדים המיידיים והמופגנים של המשטר באה הודעתו של ראש הממשלה מוסטפא מדבולי (9.1.23), לפיה עד סוף שנת התקציב (בחודש יוני) יוטלו הגבלות חמורות על הוצאות הממשלה במטבע זר, ובכלל זה נסיעות לחו"ל ורכישות ציוד ברוב משרדי הממשלה, להוציא את משרדי ההגנה, החוץ, הפנים והבריאות. כל פעולה חריגה תחייב אישור של הדרג המדיני. מטבע הדברים, מגבלות אלה לא יחלצו את מצרים ממצוקתה, אך הן נועדו להיות מסר – "דמי רצינות" – הן כלפי הקרן והן מול הציבור המצרי.
בשלב זה, אין סימנים לכך שצעדי הממשל – המלווים במחוות כלפי השכבות החלשות, בעיקר חלוקה של מצרכי יסוד כמו פיתות – מעוררים תסיסה פוליטית, אך אם תימשך ההידרדרות הכלכלית קשה לחזות מתי תבוא נקודת המפנה. לישראל, מטבע הדברים, עניין אסטרטגי במניעת התפתחויות העלולות לערער את היציבות במדינה החשובה ביותר שעל גבולנו.
עוד מכלול של צעדים הנובע מדרישות קרן המטבע – המחויבת באופן עקבי לקידום שוק חופשי – גלום בהחלטות ממשלת מצרים על הפרטת נכסים שבבעלות המדינה, וספציפית בבעלות הצבא. לראשונה עולה על הפרק אפשרות זו של פתיחה להשקעות ולתחרות של סקטורים שנשלטו משך שנים על-ידי המערכת הצבאית והיוו כשליש מן המשק המצרי. מעבר להכנסות ההפרטה, יש בכך גם כדי לתקן עיוותים מבניים שהעיקו מזה זמן על כלכלת מצרים. קרן המטבע שואפת להביא השקעות פרטיות בהיקף של 14 מיליארד דולר.
קרן אור נוספת – לצד הסיכויים להתעוררות בתיירות בעידן שלאחר הקורונה ודעיכת איום הטרור, גם אם הכרזות המשטר על חיסולו נראות אופטימיות מדי – מצויה בתחום האנרגיה, בדגש על שרשרת תגליות הגז במים הכלכליים המצריים. ההודעה (בחודש שעבר) על גילוי גז בשדה נארג’ס מול חופי מצרים, על-ידי שותפות של ENI האיטלקית ושברון האמריקנית, מצטרפת להודעות קודמות הפותחות סיכוי להקלה במצוקות המשק המצרי – אם אכן יוסדרו היחסים במזרח הים התיכון כך שיתאפשר שיתוף פעולה בייצוא. מכירת הגז, עם זאת, תתן את אותותיה במשק המצרי ובמאזן התשלומים רק בעוד שנים מספר.

הקשרים בין המדינות הדוקים מאי-פעם
התחייבות להפריט נכסים צבאיים [צילום: מניש סווראפ, AP]

יציבות המשטר במצרים היא כאמור אינטרס ישראלי מן המעלה הראשונה, ולו רק מפני שהאלטרנטיבה – קריסה שלטונית של אומה בת 105 מיליון נפש על גבולנו, והשתלטות מלאה או חלקית של איסלאמיסטים רדיקליים על סיני ועל מצרים עצמה – היא בגדר איום חמור על ביטחון המדינה. מעבר לכך, משטר סיסי – למרות "חריקות" מעת לעת – נוקט קו חיובי ביסודו כלפי מהלכי הנורמליזציה של מדינות ערביות, משתתף ב"פורום הנגב" (לצד ארה"ב, ישראל, האמירויות, בחריין ומרוקו), ולבקשת ישראל פועל באפיקי מודיעין מול חמאס בעזה, כולל בסוגיית השבויים והנעדרים.
המשטר מקיים אומנם באחרונה מסגרת התייעצות עם ירדן והנהגת הרש"פ בסוגיה הפלשתינית, ועמדות מצרים כלפי ישראל במוסדות האו"ם נותרו עוינות כשהיו, אך בהיבטים אחרים של מערכת היחסים, כולל המלחמה בטרור, הקשרים הדוקים מאי-פעם. לטענת המשטר, שטרם הוכחה, הושגה בפועל הכרעה במאבק נגד "מחוז סיני" של דאעש, לא במעט בזכות שיתוף הפעולה עם ישראל.
דא עקא, שבממד הכלכלי מנופי ההשפעה של ישראל מוגבלים מאוד: אספקת גז מן השדות הישראלים המאפשרת למצרים לייצא גז נוזלי ממתקנים קיימים (שהיו זמן רב מושבתים ולא מנוצלים) בחוף הים התיכון; הסדרי ה-QIZ, המאפשרים ייצוא מצרי לארה"ב בתנאי אזור הסחר החופשי בין ארה"ב לישראל כל עוד יש אחוז מסוים של תשומות ישראליות במוצר.
מעבר לכך, ישראל יכולה להשתמש במכשירים הדיפלומטיים העומדים לרשותה, הן במסגרת פורום הגז של מזרח הים התיכון, כמו גם ב"פורום הנגב" (שיתכנס בדרג שרי חוץ במרס במרוקו) והן באפיקים בילטרליים, כדי לקדם פתרונות למצוקותיה של מצרים:
• הסדרה, בתיאום הדוק עם יוון, של נושא התיחום הימי במזרח הים התיכון, בייחוד אם אכן מסתמנת נכונות לובית לשאת ולתת על תוואי גבולת האיזורים, ולא להיצמד למזכר ההבנה שנחתם עם טורקיה ב-2019.
• עידוד מדינות המפרץ, בהובלת האמירויות (וסעודיה) לממש את הפוטנציאל שסומן על-ידי קרן המטבע ולהשקיע סכומים משמעותיים במשק המצרי, במסגרת מהלכי ההפרטה מרחיקי הלכת שהוכתבו לסיסי.
• פעילות מול ארה"ב ומדינות המפתח באירופה למתן גיבוי מדיני (ואשראי כלכלי) למהלכי ההצלה של המשטר.
יש (ויהיו) דרכים לוודא שהמשטר המצרי יכיר פעילות ישראלית זו, שאמנם נובעת משיקולים אסטרטגיים ולא מנדבת ליבנו, אך יש בה בכל זאת גם תרומה לביסוס קשרי הגומלין והמחויבות המצרית להסכם השלום.

הכותב הוא סגן נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS).
סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  25/02/2023   |   עודכן:  25/02/2023
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מצרים במשבר כלכלי וישראל צריכה לסייע
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ישראל לא צריכה לעזור
רובין  |  26/02/23 12:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
עידן יוסף
איחוד האמירויות הערביות פרסמה רשימת כללים לתיירים הלא מוסלמים המבקרים בשטחה במהלך חודש הצום המוסלמי    בין ההנחיות: איסור אכילה ושתייה במרחב הציבורי, איסור השמעת מוזיקה רועשת ולבוש "לא הולם"
יורם אטינגר
הסכמי אברהם ותפקידה הקריטי של סעודיה כמנוע מאחורי ההסכמים, היו מונחי אינטרסים ביטחוניים, כלכליים ודיפלומטים של סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודן
עידן יוסף
סמנכ"לית אפריקה במשרד החוץ סולקה מאולם פסגת ראשי מדינות האיחוד האפריקני באדיס אבבה    משרד החוץ: היא הוצאה למרות "מעמדה כמשקיפה בעלת תגי כניסה", ישראל "רואה בחומרה" את התקרית    גינויים בישראל לחילול השבת של הנציגה ושל משרד החוץ
גורמי מודיעין במערב טוענים כי המנהיג החדש של ארגון אל-קאעידה, "סיף אלעדל" אלמצרי, מסתתר באירן וזוכה להגנה של "משמרות המהפכה". אירן מכחישה    אירן נותנת מקלט לרבי מחבלים והגיעה העת שמדינות המערב יטילו עליה סנקציות נוספות, ישראל מסייעת לארה"ב בלכידתם או בחיסולם
יוני בן-מנחם
טורקיה הביעה הערכה גדולה לישראל על הסיוע ההומניטרי שהיא העניקה לה בעקבות רעידת האדמה והבטיחה לשדרג את היחסים עמה לרמה גבוהה    הזרוע הצבאית של חמאס ממשיכה לפעול מאיסטנבול ולהכווין פיגועים נגד ישראל, המבחן הרציני ביחסים החדשים בין ישראל לטורקיה יהיה במהלך חודש רמדאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il