X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר אפרת אביב, מומחית לענייני טורקיה, סבורה שהמשבר ביחסי ישראל טורקיה יבוא לסיומו אם יתחלף השלטון שם בבחירות בשנה הבאה. היא לא תתפלא אם בעוד זמן לא רב הישראלים יחזרו בהמוניהם לקלאבים בחופים
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
"ארדואן פרובוקטור באופיו. כך מתייחסים אליו אפילו במשרד החוץ שלו. הכול עניין של אופי. הוא אדם שמתרגז מאוד מהר, והכבוד מדבר אליו. בכלל, יש לנו זיכרון מאוד קצר. כדאי לזכור שרק ב-2004 קיבל ארדואן מהליגה נגד השמצה בראשות אברהם פוקס פרס על סובלנות כלפי יהודים. לא פחות"

"ימי ירח הדבש שלנו עם טורקיה הסתיימו", פוסקת ד"ר אפרת אביב (33), בת להורים ילידי טורקיה ומרצה במחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר-אילן ומומחית לענייני טורקיה בעידן החדש. "אם לא יקרה משהו דרמטי וארדואן יחזור בו לפתע ויודיע על שיקום היחסים עם ישראל", היא אומרת, "הסיכוי היחיד לשיקום הוא במקרה שארדואן יאבד את השלטון. רק כשיבוא במקומו ראש-ממשלה אחר יהיה מקום לצפות לשיפור ביחסים עם ישראל. נכון לעכשיו - זה אבוד".
מה כוונתך לכך שארדואן יאבד את השלטון, הפיכה צבאית?
"לא. יש בהחלט סיכוי פוליטי למתנגד העיקרי של ארדואן, קיליצ'דאראוהלו, היו"ר החדש של מפלגת העם הרפובליקנית. זאת המפלגה שייסד בזמנו אתא-תורכּ, ונגדה יצאו ארדואן ומפלגת הצדק והפיתוח שלו. יש סיכוי שמנהיג האופוזיציה יאחד את השמאל נגד ארדואן לקראת הבחירות לראשות הממשלה ביולי 2011. אם קיליצ'דאראוהלו יצליח להיתפס כדמות מנהיגותית חשובה, הוא יוכל להיות אבן נגף בדרכו של ארדואן.
"ולא רק הוא. ארדואן סובל מביקורת מאוד רצינית מבית ככל שהאבטלה גואה. אחת הסיבות למספר המפגינים הרב נגד ישראל היא כלכלית. רבים מקבלים תשלום על השתתפותם בהפגנות אלה, וחלק ניכר מהם כלל לא יודעים מה כתוב על השלטים שהם מחזיקים. הם המון מוסת.
"באשר לצבא, היו בשנים האחרונות שני ניסיונות להפיכה צבאית. אם תשאל אותי אם הפיכה צבאית היא מה שטוב לטורקיה, אענה שהיא לא תקדם את המדינה הזאת לשום מקום. שינוי אמור לבוא בהצבעה דמוקרטית".
התפרסם שטורקיה אוסרת על מטוסי חיל האוויר שלנו לעבור בשמיה. לדעתך, יש חשש שייסגרו השמים הטורקיים גם בפני מטוסים אזרחיים?
"קשה לענות באופן חד-משמעי. ארדואן הוא אמן ההליכה על הקצה. לדוגמה, כבר לפני שלושה שבועות הודיע ארדואן על ניתוק היחסים עם ישראל, אבל זה לא קורה. הוא רוצה לנתק את היחסים, אבל הוא יודע שאם ינקוט צעד זה הוא יחצה לחלוטין את הקווים. אני סבורה שבסופו של דבר הוא איננו מעוניין למתוח את החבל עד הסוף.
"אני גם לא מסכימה לטענות שלפיהן הוא רוצה לברוח למזרח ולעזוב את המערב. נראה לי שזה בכלל לא נכון. הוא מושך בחוטים, פעם לפה פעם לשם. לא צריך להיבהל מכל מה שהוא אומר. גם בעניין המטוסים: בתחילה הוא הודיע על סגירת שמיה של טורקיה בפני מטוסים ישראלים, בהמשך הגביל זאת למטוסים צבאיים, ובהצהרה הבאה אמר שההגבלה תחול רק על חלק מהמטוסים הצבאיים".
הוא מחפש פרובוקציות?
"הוא פרובוקטור באופיו. כך מתייחסים אליו אפילו במשרד החוץ שלו. הכול עניין של אופי. הוא אדם שמתרגז מאוד מהר. הכבוד מדבר אליו. בכלל, יש לנו זיכרון מאוד קצר. כדאי לזכור שרק ב-2004 קיבל ארדואן מהליגה נגד השמצה בראשות אברהם פוקס פרס על סובלנות כלפי יהודים. לא פחות"!
אם נגיב בהודעה על הפסקת הטיסות הטורקיות לישראל, הדבר ירתיע את ארדואן ואנשיו?
"לא. עם הטורקים אי-אפשר לעבוד ככה. זה לא רק עניין של מנטליות, אלא גם של תפיסת עולם. מה שאמור לעמוד מול עינינו הוא האינטרס של מדינת ישראל, והאינטרס הזה מחייב אותנו לשתוק ולא להגיב. אסור לנו ליפול לפח של הפרובוקציות של ארדואן".
כלומר, לדעתך השינוי ביחסה של טורקיה כלפי ישראל לא מייצג את כלל המדינה?
"אכן. ארדואן הוא בהחלט הגורם למה שקורה בין שתי המדינות. העם הטורקי עצמו מאוד אמוציונלי, קל להדליק אותו. יש בו רבים שהם בעד ישראל, ואף אם יש שם אנטישמים, שנאת ישראל היא לא משהו מובנה בעם הטורקי. לדעתי, הקולות הללו מגיעים מיסודות-שוליים שניתן להם להתבטא בזכות ארדואן".

איסלאם ומופעי בלט
ד"ר אפרת אביב [צילום: יעקב בר-און]

"ארדואן מדבר על שינוי הגישה כלפי תנועות כמו 'האחים המוסלמים' וחמאס, אבל בו-בזמן הוא לא רוצה לאבד את ארצות הברית. איך אמר לי עיתונאי תורכי? – 'אנחנו רוצים להיפתח לאיראן ולערבים, אבל לא רוצים להיות כמותם'"

System.String[]

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  17/07/2010   |   עודכן:  17/07/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"ארדואן אינו מייצג את העם הטורקי"
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
האיסלם מנצח את המערב
מייק פלג  |  18/07/10 16:00
2
זה עוד תואר אם אגינדה!
sailo  |  18/07/10 16:54
3
ניבזות- זה לא שום כבוד
סיישל  |  18/07/10 19:07
4
אחמניגד וצ'אווס מיצגים ??
פרדס מלא  |  18/07/10 21:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
קיים חשש ששלושת שופטיו של הנגבי יואל צור, אריה רומנוב ועודד שחם שדיברו בפסק הדין בשלושה קולות ודחו בכמה חודשים את ההכרעה בעניין הקלון עלולים להיכנע בצוותא לדעת קהל המוטה וללחץ הפסיכולוגי המופעל עליהם ולא יטילו על הנגבי קלון המתחייב מכורח הראיות    הערות אזהרה (66)
רון שטיין, עירן פאר
אהוד שפירא יתמודד מול דוד ברודט על תפקיד יו"ר הבנק    הוא בטוח שגליה מאור לא תתערב, עם רקפת רוסק אין לו בעיה, בירם ודויטש הכינו לו מארב ואריה עובדיה עשה עסקות בעייתיות    שפירא: "אני כיו"ר לא אהיה בחזית - המנכ"ל צריך לקבל את ה'גלורי', היו"ר הוא מנהל התזמורת"
איילה צורף
שון תל - הילד מהמקומונים ניצח ויצא מיליונר
בן פרץ
בן פרץ צפה אמש ב"כוכב נולד" ונתקף בצורך עז לעשות כבוד לנפשות הפועלות ולחלק להן פסלונים. חבל רק שבפרסים האלה, אף אחד לא באמת רוצה לזכות. ביקורת
מערכת עכבר העיר אונליין
איך הוכיחה ג'ודי ניר מוזס שלום שירון לונדון צודק, למה עיריית תל אביב לא נותנת לסטלנים להפגין, ומה ישכנע אתכם לחזור לצפות בערוץ הראשון? מערכת עכבר העיר עם השאלות הבוערות של השבוע
רשימות נוספות
השאמאנים של הריקנות  /  חגית כהן
מיליון שקל על 3.5 חדרים בבניין ישן  /  גדעון דוקוב
נא להכיר: יועצי חלומות  /  חגית כהן
יש לי סימפטיה לירחמיאלים  /  חגית כהן
לרקוד עם האויב  /  אדוארד אטלר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il