X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המחזה האחרון של אנטון צ'כוב מציג בני משפחה אריסטוקרטית החיים בנוסטלגיה על העבר, שאינם יכולים להשלים עם המציאות החדשה ומאבדים את עולמם ביקורת למחזה בתיאטרון החאן הירושלמי
▪  ▪  ▪
[צילום: אלי ליאון]

[צילום: אלי ליאון]

[צילום: אלי ליאון]

אנטון צ'כוב, סופר ומחזאי רוסי שהיה גם רופא, נפטר משחפת בגיל צעיר ביותר, בן 44 היה במותו. במשך חייו הספיק לכתוב סיפורים קצרים רבים וכן חמישה מחזות, ביניהם "השחף", "איבנוב", "שלוש אחיות" ו"גן הדובדבנים", שהוצגו אצלנו בזמן האחרון וחלקם עדיין מוצגים. "גן הדובדבנים" הוא המחזה האחרון שלו ותקופה קצרה לאחר שנכתב נפטר המחזאי. מחזותיו כולם נכתבו בסגנון הריאליסטי ואפשר לשייך אותם לכל זמן ומקום.
המחזה מציג את מפלת האריסטוקרטיה, שקיעתה והזלזול והיחס שלה אל המשרתים ואל המעמד הנחות. המחזה מתאר בני משפחה שלא רואים את הנולד, חיים בנוסטלגיה לעבר, לא יכולים להשלים עם המציאות החדשה ומאבדים את עולמם. זאת משפחה אריסטוקרטית שפיזרה את הונה ועומדת בפני פשיטת רגל. סוחר, ידיד המשפחה שהוריו עבדו בה, שהתעשר, מציע לעקור את גן הדובדבנים כדי לשמור על האחוזה. מלאת נוסטלגיה, המשפחה אינה רואה את המציאות והאחוזה נמכרת כאשר הקונה הוא הסוחר בעצמו.
ראוי לציין את ההבדל בין השקפת עולמם של הדורות השונים. בעוד עבור הדור הישן - המעמד חשוב, עבור הדור הצעיר - אין הבדל לאיזה מעמד הוא שייך וערבוב בין המעמדות אינו מפריע לו. הסטודנט הצעיר הוא המהפכן, המבוגר הוא הארכאי, החי בעבר ואינו יכול להסתגל לשינוי. עבור הדור הישן, הגן הוא הכבוד, הגאווה, הוא הדבר הייצוגי. עבור הצעיר זהו גן שנבנה על גבם של הפועלים, של העמלים עבור הפרזיטים, הבטלנים, דהיינו - האריסטוקרטים, או הגן הוא מקור לרווחים.
לא כל אחד אוהב את צ'כוב. לא כל אחד נהנה לראות את מחזותיו, בהם העלילה אינה מתקדמת. הכל מתנהל לאט-לאט ללא מתח, ללא אירועים מיוחדים ומרעישים. הכל שליו, הכל איטי. ההפקה שהעלה מיכאל גורביץ בחאן הירושלמי שונה. אומנם כל האלמנטים הנ"ל קיימים גם בהפקה זו, כי זה צ'כוב, אך ההצגה כפי שבוימה זורמת וכל המתואר אינו מורגש, אינו מפריע ליהנות ממנה - להפך, זה מוסיף לה יופי ועניין.
זאת הפקה מבריקה, נקייה. תפאורה מקסימה שעיצבה סבטלנה ברגר שמשתמשת בתמונות מוקרנות נהדרות כרקע. התלבושות של יהודית אהרון נהדרות והמשחק של צוות השחקנים הגדול משובח. את המוזיקה בנימה הרוסית ערך רועי ירקוני, ואת התאורה הבהירה ומלאת האור עיצב רוני כהן. על התנועה הייתה אחראית מרינה בלטוב. כל המרכיבים הללו עושים את ההצגה לפנינה, לאחת ההצגות הטובות והיפות של מחזה מאת צ'כוב שהוצג בארץ לאחרונה.
לאורה ריבלין, בעלת הגן והבית שהייתה במרכז ההצגה, טבעית ביותר, מקסימה. מצד אחד היא מתרפקת על העבר ומצד שני רוצה להשתנות, להיות מציאותית, אך זה לא בשליטתה. היא הייתה אפאתית, נדיבה, פוחדת. חיה בשמיים ולא רואה מה שמתרחש לנגד עיניה על האדמה. עיצבה את הדמות בדייקנות, בפרטי פרטים בתנועה, בקול, בפניה ובאיבריה. הייתה בעלת לב זהב מתחשבת באחרים ואינה מחזיקה ממעמדה.
יוסי עיני נהדר בתפקידו. הוא "המוז'יק" הפועל שהתעשר. הוא זה שקנה והשתלט על האחוזה. יש לו סנטימנטים וזיכרונות ממנה, אם כי גרועים, אך הוא מציאותי והמציאות חזקה יותר מהסנטימנט. הוא מגלם את אחד התפקידים שמתפתח בהצגה. חל בו שינוי, שלא כשאר הדמויות שנשארו קפואות ולא חלה בהן כל התפתחות ולא שינו את הרגלן.
ארז שפריר כאחיה של בעלת הבית רך, תמים, שלא התבגר מספיק. הוא זקוק לעזרה, אותה הוא מקבל ממשרתו הקשיש. הוא המייצג את המעמד המתפורר שהתנוון, שסופו קרב או הגיע.
ויטלי פרידלנד הוא הסטודנט - דור הקידמה, האידיאליסט שאינו מוכן להתקשר בנישואין ומסתפק רק באהבה. בכל המחזה אין נישואין. אין קשר מחייב. יש אהבה. אך מרוב שמתביישים, היא אינה מביאה לדבר. אין עתיד, יש עבר.
אבי פניני חוזר בהצגה זו לתיאטרון שהיה ממייסדיו. הוא מציג מה סופה של נאמנות למעמד הגבוה שאינו מעריך אותה, ולראיה הוא - המשרת ששירת את המשפחה בנאמנות שנים כה רבות - נשכח בבית הנעול כאשר כולם עזבו.
השתתפו עוד בהצגה בתפקידים שונים שמרית לוסטיג, אורית גל, אריה צ'רנר, פלורנס בלוך, ניר רון, נילי רוגל ולירון ברנס. משחק כולם היה מרשים, טוב מאוד וכולם השלימו אחד את השני. תרגמה את המחזה תרגום מצוין רבקה משולח.
לראות או לא לראות? הצגה מקסימה, חובה לכל אוהב תיאטרון וצ'כוב, והנאה מקסימלית לכולם.

תאריך:  12/12/2010   |   עודכן:  16/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו כהן
הספר שאנו מכירים במתכונתו הרגילה הולך ומפנה את מקומו למהדורות דיגיטליות המוגשות לקוראים בסיוע אמצעים שונים, כמו האינטרנט, הקינדל, האייפון ועוד. האם מדובר בתחילת סופו של הספר המודפס, האם בסופה של הספרות היפה? שישה יזמים ומנהלים מהתחום הדיגיטלי מנסים להשיב
יואב יצחק
הרכב מורחב של שבעה משופטי בית המשפט העליון אמור להכריע בקרוב בערעור שהגיש ישראל פרי    אם יזוכה מעבירת הגניבה בפרשת הפנסיה הגרמנית, יקוזזו שנים רבות מתקופת מאסרו    בינתיים מתגלים פרטים חדשים המטילים צל כבד על הליכי הפרקליטות ובית המשפט    וגם: השופטת (בדימ.) דליה דורנר התבטאה בימים אלה ואמרה: חוזה הביטוח בעסקת הפנסיה הגרמנית היה הוגן
יואב יצחק
דיין והתוכנית עובדה חויבו לשלם פיצוי נכבד לסרן ר' בגין עלילת דם שפרסמו נגדו    עכשיו מתנהל הליך גישור במסגרתו היא נדרשת לשלם יותר מ-100 אלף ש"ח כפיצוי לניצב משנה יורם לוי בגין עלילה נגדו כאילו קיבל שוחד ממשפחת פריניאן    למרות כשלונותיה היא עדיין יקירת התקשורת
טובה ספרא
דצמבר נחשב ע"פ רוב כחודש שמח, אולם השנה המתחים מורגשים ולא יניחו לנו עד סוף החודש    זיכרו: למילים יש משמעות, לכן הזהירות מתבקשת    כלכלה: במהלך החודש הכל נע בהקצנה - למטה, למעלה וחוזר חלילה    תחזית אסטרולוגית ל-17.12.10-10.12.10
אלעזר לוין
גיא בלושינסקי, המארגן עשר קבוצות רכישה, מעריך שכמה מקצוענים יישארו בענף גם לאחר 1 בינואר    "אני מבטיח לקונים מחיר סופי, לא כמו פעילים אחרים בשוק"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il