X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שינוי הכלל משום שהוא יגרום בדרכים שונות לפגיעה בהתנהגות האתית של עורכי הדין
▪  ▪  ▪
עורך דין [צילום: AP]

לפי כללי האתיקה של לשכת עורכי הדין חל איסור גורף על עורכי דין לקבל שכר אלא בכסף ממש, ולא בשווה כסף. כלל זה קיים עשרות רבות של שנים.
על כלל זה הגיש לאחרונה עו"ד שטנגר עתירה לבג"צ ומשרד המשפטים התבקש להגיב לעתירה.
שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן הודיע לבג"צ, שהוא שוקל לחתום על תיקון שיצמצם את האיסור הגורף ויאפשר לעורכי דין לקבל במקרים מסוימים שכר טירחה שאינו בכסף.
כחבר ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין מזה שנים רבות, אני מתנגד לשינוי הכלל משום שהוא יגרום בדרכים שונות לפגיעה בהתנהגות האתית של עורכי הדין; כך, למשל, כאשר עו"ד יקבל אחוזים בפרויקט או במיזם, או דונמים במקום שכר טירחה, תתעורר שאלת הכימות לצרכי תשלום המס ויפתח פתח רחב כרוחבו של אולם לעסקות מפוקפקות מבחינת דיני המס.
שינוי הכלל עלול גם לגרום לקשיים כלכליים של עורכי דין עד כדי אפשרות של אי עמידה בחובות כספיים שלהם. במציאות, שבה יש עודף של עורכי דין, יהיו עורכי דין, בעיקר כאלה שהם חדשים במקצוע, שיתפתו לקחת בלית ברירה תיקים תמורת אחוזים בפרויקט שטרם מתממש ובינתיים לא יהיה להם מחזור ממנו יוכלו לשלם את ההוצאות השוטפות של משרדיהם.
יתרה מזאת: אם הציפיות של השווי לא יתממשו ימצאו עצמם עורכי הדין בסכנה כפולה: הם בינתיים כבר שילמו מס על האחוזים בפרויקט ו/או במיזם לפי העברה של שוויו וייצא שהם יפסידו הרבה כסף. הסתבכות של פרקליטים מסוכנת, שכן במקרים רבים מאד הם מחזיקים בכספים של לקוחות, אם כפיקדון ואם כהוצאות שהלקוח נותן להם מראש עבור ההליכים.
אמנם יש לבדוק כל עיקרון ישן ולראות, אם הוא עומד בתנאי הזמן, אך יש גם לזכור שלא כל שינוי הוא לטובה, יש שינויים מזיקים.
לעומת זאת בוודאי שצודק שר המשפטים, כאשר הוא קובע, שהכלל של איסור קבלת שכר טירחה שלא בכסף צריך להמשיך לחול בתחומי דיני משפחה ובמשפט פלילי; כמתמחה בענייני משפחה מזה למעלה משנות דור, אציין כי כל היתר לגבות שלא תמורת כסף, בתחום דיני המשפחה, עלול ליצור בעיות קשות.
אם לדוגמה הפרקליט יסכם עם לקוחות בענייני גירושין שכל שכרו יהיה אחוזים משווי העסק של הבעל ובסוף תהיה הצעה שתהיה טובה לצדדים ועל פיה הבעל יישאר עם העסק והאישה עם הבית - הפרקליט יימצא בניגוד עניינים קשה מנשוא, פתרון כזה עלול להשאירו במצב שהוא יישאר ללא שכר כלשהו והוא לא יוכל להסכים לו. כך יקרה גם, אם בני הזוג יחליטו לחזור לשלום בית.
התרת הרצועה בענייני משפחה עלולה לגרום לניגוד עניינים חמור - על בעיה אחרת כבר דובר: בוודאי ובוודאי שאסור לעורך דין המייצג אישה בהליכי גירושין לגבות ממנה פחות כסף ולקבל ממנה יחסי אישות. מלבד הכיעור והניצול שיש בכך, יש פה גם אפשרות של ניגוד עניינים חמור.

הכותב הוא עו"ד מומחה בדיני משפחה ודיני אישות וחבר ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  13/12/2010   |   עודכן:  16/12/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האיסור על עו"ד לקבל שכר שלא בכסף
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הבעייה:אי נאמנות ללקוחה בג' ל"ת
רבות מספרות על כך  |  13/12/10 10:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
האווירה בבית סרוונטס בתל אביב היא אווירה מחבקת    אפשר להשתמש בספריה גם אם אינכם תלמידים במכון ולהשאיל ספרים וסרטים    בספריה מתקיימים מפגשים עם סופרים ספרדים שספריהם תורגמו לעברית
עליס בליטנטל
סדרת הרצאות מסקרנת ומאתגרת תיפתח במוזיאון ז'בוטינסקי ב-26.12.10, זאת - במסגרת מועדון המכון, שיערוך שורת קורסים שחלקם נוגעים ישירות במורשת ז'בוטינסקי, וחלקם נוגעים באופן עקיף
עו"ד יוסי עבדי
זה התחיל במטריות צהובות שהגנו על הפעילים החברתיים מפני השמש    תוך ימים בודדים זה הפך לאחת המחאות הדמוקרטיות המרהיבות ביותר באמריקה הלטינית    מדינה שלמה לבשה צהוב    אפילו נשיא ארה"ב ברק אובמה תמך באמצעות הטוויטר שלו
ליאון אלי
המחזה האחרון של אנטון צ'כוב מציג בני משפחה אריסטוקרטית החיים בנוסטלגיה על העבר, שאינם יכולים להשלים עם המציאות החדשה ומאבדים את עולמם    ביקורת למחזה בתיאטרון החאן הירושלמי
דודו כהן
הספר שאנו מכירים במתכונתו הרגילה הולך ומפנה את מקומו למהדורות דיגיטליות המוגשות לקוראים בסיוע אמצעים שונים, כמו האינטרנט, הקינדל, האייפון ועוד. האם מדובר בתחילת סופו של הספר המודפס, האם בסופה של הספרות היפה? שישה יזמים ומנהלים מהתחום הדיגיטלי מנסים להשיב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il