X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
נראה שהתחום הכי סקסי בקמעונאות הישראלית לפני כ-15 שנה איבד מזוהרו ומיכולת המשיכה שלו. לשתי הרשתות הגדולות כ-80 סניפים ולאחרונה נפתחה רשת נוספת מגה שופ. האם יש לה זכות קיום? האם שתי הרשתות הקיימות ינקטו בפעולה כלשהי? האם איקאה עושה להם משהו? האם אנו עומדים בפני שינוי?
▪  ▪  ▪
הרשתות מפקיעות מחירים

תחום העשה זאת בעצמך, פרץ בסערה לפני כ-15 שנה לתודעה הצרכנית בישראל. עד אז רוכזה פעילות תחזוקת הבית בעיקר בחנויות שכונתיות קטנות, הזוכות עד היום לשם "טמבוריות”. הכינוי כל כך חזק עד שלעיתים פוקדים "טמבוריה" שכזו מבלי שנמצא בה כלל מוצר ממוצרי חברת טמבור.
בתחילה הוקמו 4 רשתות: הום סנטר, אייס,קנה ובנה והנדימן. תוך מספר שנים אוחדו הרשתות לשני גופים מובילים: הום סנטר ואייס, בעקבות מבנה ההוצאות וגודל השוק בארץ.
תמהיל המוצרים עבר שינוי במהלך התקופה. קנה ובנה, אשר אימצה עם הקמתה את תמהיל המוצרים של הרשתות האירופאיות, נכחה לדעת שהתמהיל "המקצועי" כמו דלתות, משקופים, קירות גבס, חול וחצץ -- אינו מדבר אל הצרכן הישראלי, אשר אינו צרכן של DIY( DO IT YOURSELF), אלא הוא צרכן של BIY - (BUY IT YOURSELF) , והחלה לאמץ את המגוון שבה בחרה יריבתה הום סנטר: מגוון רך יותר הפונה בעיקר לנשים, מחלקות גדולות של כלי בית, טקסטיל בית ומחלקת מכשירי חשמל קטנים.
שיטת הפרסום שנקטה הום סנטר הייתה אגרסיבית ביותר, כאשר השיא היה המבצע היומי של דודו מהום סנטר. להבדיל ממה שקורה היום - אז מבצע היה מבצע!, עם שיעור "הנחה אמיתי" של כ-40%, מצב שהביא את הרשת לשיעור רווח נמוך ביותר במבצעים, אולם באמצעותם הייתה משיכה רבה של לקוחות.
מאז קרו מספר תהליכים משמעותיים בתחום תחזוקת הבית:
1) כניסת איקאה - חוללה מהפכה אמיתית (אשר את תוצאותיה האמיתיות רשתות העשה זאת בעצמך - עדיין לא רואים ואו עדיין לא הפנימו). לאיקאה קהל לקוחות טוב ומבוסס לעין ערוך - "מעמד ביניים חזק". קהל אשר מעריך מגוון, חדשנות, מקוריות ומחיר סביר.
2) העמקת פעילות רשתות המזון בתחום הבית - רשתות המזון בארץ השכילו להבין שתחום הבית יכול לתרום להם תוספת רווח ופדיון, מתן פיתרון ראוי לתוספת השטחים בחנויות, וכן העצמת חווית הקנייה ללקוח. רשתות שהשכילו להבין שהלקוח מזהה קירבה וקשר בין מוצרי מזון לתחום המטבח - כלי בית, מוצרי חשמל קטנים (חשמל קטן) ובמידה מסוימת גם טקסטיל בית (מגבות מטבח) עושות חייל - דבר הבא על חשבון קניות הלקוחות ברשתות ה"עשה זאת בעצמך".
3) רשתות "העשה זאת בעצמך" יקרות להחריד - להבדיל מארה"ב שם יורדים מחירי הצרכן (הריאליים) של המוצרים - בישראל המצב הפוך. מחירי המוצרים עולים ועולים והופכים להיות בלתי סבירים. הדבר לא נובע מהעדר מקצועיות ברכש, אלא בגלל דרישות בעלי הרשתות לרווח גולמי גדול, על-מנת שיוכלו לעמוד בהחזר ההלוואות שלקחו לקניית הרשתות ובהסתכלות קצרת טווח.
זו הטעות האסטרטגית הגדולה ביותר של הבעלים, אשר לא מבינים שכל "טמבורייה" זבת חוטם, יכולה להציע מחיר טוב יותר ללקוחותיה. ישאל הקורא הנבון: "כמה טמבוריות נסגרו במהלך 15 השנה האחרונות?". הכניסה של הרשתות בשוק המצומצם של ישראל אומנם מעלה את המודעות ואת היקף הקנייה, אך בפועל טמבוריות לא נסגרות והן נהנות מהמחירים המופקעים של הרשתות הגדולות.
במקום להוריד דרסטית את מחירי הצרכן ולנקוט באסטרטגיה של כיבוש מאחזים ו"טריטוריה" (הקטנת מספר הטבוריות), הן מתבצרות במקומן, חושבות שלעולם חוסן משקיעות הררי כסף בפרסום ומעלות את רף הגזרות לספקים - דבר אשר מקטין את הביקוש ומעלה את מחירי הצרכן.
רשתות "העשה זאת בעצמך" - לאן?
נראה שאיום צמצום הפעילות קיים על כל הרשתות, אולם הנפגעת המרכזית היא אייס, אשר לא נראה שתוכל לשרוד במצב הנוכחי, אלא אם תשנה אסטרטגיה ודרך.
את מקומה של אייס תוכל לתפוס הרשת החדשה מגה שופ. הום סנטר חייבת לקבל מספר החלטות לגבי רמות מחירי הצרכן והמגוון, ונראה שיש להתמקד בתחומים המקצועיים ולחזור יותר ויותר לפתרונות שהוצעו בזמנו על-ידי קנה ובנה. בכל מקרה שינוי חייב להתבצע, אולם כדרכנו בארץ הקודש, הוא יעשה רק שזה יהיה ממש כואב, אולי אחרי עוד איקאה בצפון ואולי בדרום.
מה שבטוח, משעמם לא יהיה.

הכותב שימש במשך 8 שנים סמנכ"ל מסחר ויבוא של רשת "הום סנטר" (בתקופת המבצע היומי של דודו), סמנכ"ל מסחר של" קנה ובנה" ויועץ חיצוני לרשת אייס.
תאריך:  05/01/2011   |   עודכן:  05/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הום סנטר בע"מ
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תעשיית "עשה זאת בעצמך" בישראל - לאן?!
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
סיפור חייו של ידיד רובין, 72, יליד ותושב קיבוץ גבעת חיים מאוחד, מקפל בתוכו אווירה בת שנים בה אמן פלסטי, בישראל, לא יכול היה להתקיים, ובעיקר לא לקבל הכרה מהממסד האמנותי אם לא היה שייך ל"קליקה הנכונה"
איתמר לוין
"שיפוט מהיר" מגיע לאולמו של אורי שֹהם, אחד המועמדים ל"כיסא הספרדי" בבית המשפט העליון. דומה ששהם כבר חושב שהוא שם, כי אחרת - מדוע הירשה לעצמו לבוא עם החלטה מוכנה מראש?
ניב שטנדל
אמנם חבריו לבית בחרו בו כדייר "הכי ישראלי", אבל ניב שטנדל חושב שמדובר באדם חביב אך מאוד ילדותי, נאיבי ועילג. יותר חשוב - ג'קי הוא סמל לחברה של אנשים שלא מתביישים בבורותם, ואפילו משתמשים בה בלי בושה כדי לדחוף את עצמם קדימה
עידן יוסף
שחקני בית הספר למשחק ניסו להחזיר אותנו אחורה לימי הביניים, אך עשו זאת באופן קצת צורם כשמיזגו באופן מלאכותי בין עברית בת ימינו, עברית של שבת ופתגמים צרפתיים הזרים לאוזן הישראלית    התוצאה הסופית מלמדת על השקעה ראויה לשבח לצד הבטחות לעתיד מתיאטרון בהתהוות
אריאל מונין
רגע לפני שהבית נפגע מנזק המים, כדאי לבדוק מה מכסה פוליסת ביטוח דירה    האם חלחול מי גשם מכוסה בפוליסה? מה לגבי בעיות באיטום? וכיצד מתייחס הביטוח להצפה ממקור מים חיצוני?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il