X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כל חייל ששירת ב'עופרת יצוקה' עלול להימצא במצב דומה. יאיר קליין [צילום: AP]
הקומבינה של קולומביה
סגן-אלוף תמורת ליטוף
הידידות בין ישראל לקולומביה עולה כפורחת, עד שזה מגיע לעניין של יאיר קליין. כן, הקולומביאנים עדיין רוצים את ראשו, ואף ניסו כנראה לסחוט את ישראל: תנו לנו את קליין בתמורה לאי-הכרה במדינה פלשתינית
לקולומביאנים נדמה שמכיוון שכל מדינות דרום אמריקה כבר הכירו במדינה פלשתינית, תחשוש ישראל לאבד גם את קולומביה לטובת רמאללה. לכן הם דורשים כביכול את ראשו של יאיר קליין

וכמו שהסיפור על ויסנר מוכיח, ידידות היא דבר חשוב; לא רק בין אישים, אלא גם בין מדינות. וזו אולי ההזדמנות להתבונן קצת יותר מקרוב בידידה משותפת לישראל ולארצות הברית - קולומביה.
בשנים האחרונות עולה כפורחת הידידות בין ישראל לקולומביה. הייצוא הביטחוני למדינה דרום אמריקנית זו משגשג, וחשוב מזה, כפי שאומרים במשרד החוץ בירושלים - הקולומביאנים מבינים את מלחמתנו בטרור ומזדהים איתנו בגלל מלחמתם בארגון הגרילה המרקסיסטי, ה-FARC. על-רקע ידידות מופלאה זו, מדוע פרסמה ממשלת קולומביה הודעה כי לעת עתה לא תכיר בוגוטה במדינה פלשתינית - ולאחר ארבע שעות בלבד יצאה הודעה נוספת ממשרד הנשיאות הקולומביאני, הדורשת להסגיר את יאיר קליין לקולומביה?
שאלתי השבוע במשרד החוץ אם זו התנהגות בין ידידים. נו, אמרו, אולי זה סתם צירוף מקרים. לא נראה לי, אמרתי. יש פה סוג של משוואה סחטנית. לקולומביאנים נדמה, אולי בצדק, שמכיוון שכל מדינות דרום אמריקה כבר הכירו במדינה פלשתינית, ישראל תחשוש לאבד גם את קולומביה לטובת רמאללה. לכן, מבחינתם זהו זמן טוב לדרוש את ראשו של קליין.
ואם כך, לא תהיה זו הפעם הראשונה שהם מייצרים משוואה מעין זו. לפני שנתיים, בתקופת שלטונו של הנשיא הקודם, אלוורו אוריבה, ניסו הקולומביאנים להניא את הרוסים מלמכור נשק לוונצואלה ובתמורה הציעו עסקה חלופית בסכום של למעלה משני מיליארד דולר. היה להם רק תנאי אחד קטן למימוש העסקה: הסגירו לידינו את יאיר קליין, אמרו לרוסים.

ידידה מתנכרת למדי

אם לחזור לרגע לחיבור הנואל בין ההכרה במדינה פלשתינית לבין קליין, בניגוד למה שמה שאומרים במשרד החוץ לא מדובר במקריות. מאמר שהתפרסם באחרונה ב-COLOMBIA REPORTS עושה בדיוק את החיבור הזה. במאמר מוערך כי בשנים הקרובות תרחיב קולומביה את פעילותה הכלכלית לארצות ערב. במקרה זה, הכרה במדינה פלשתינית תשחק לטובתה הן ברמה הכלכלית והן מבחינת דימויה הבינלאומי. אולם עד שזה יקרה, רצוי לנצל את היחסים הקרובים עם ישראל כדי לדרוש את הסגרתו של יאיר קליין.
ניסיתי לברר עד כמה קרובים היחסים. למשל, איך מתנהגת קולומביה בהצבעות נגד ישראל באו"ם. האם גם שם אנו יכולים לסמוך עליהם ועל כך שהם היחידים שמבינים את מלחמתנו הצודקת בטרור? ובכן, אומרים במשרד החוץ בחצי התנצלות, "קולומביה מבחינתנו מתנהגת כמו מדינות אחרות. היחסים ההדוקים בינינו לא עוזרים לעצם העניין. בהצעות שבאמת קריטיות בעבורנו אנו מנסים לשכנע אותם להימנע. ברוב המקרים זה לא עובד".
ובכלל, הרושם הוא שבכל הקשור לקולומביה, משרד החוץ הוא כינור שני. עיקר הפעילות - הייצוא הביטחוני - נעשה על-ידי משרד הביטחון ובאמצעותו. הטון נקבע בקריה בתל אביב ובמשרדיהן של כמה חברות פרטיות המגלגלות מיליונים בייצוא, באימון ובחימוש בקולומביה. הם גם די מרוצים מזה ששגריר קולומביה בישראל, איסאק גילינסקי, יהודי בגיל מתקדם העסוק רוב הזמן בטרדות הגיל ותחלואיו, כמו שאומרים במשרד החוץ, מניח להם לנפשם.
אז כן, הקולומביאנים כבר הגישו בקשת הסגרה לקליין. ממשלת ישראל לא טרחה עדיין להודיע לקליין רשמית שיש נגדו בקשה כזו. היא כנראה לא חייבת. שר המשפטים יעקב נאמן יצטרך לפסוק בסוגיה. כדאי מאוד שה"יחסים המיוחדים" עם קולומביה לא יבלבלו אותו עם העובדות.

מצפצפים על שטרסבורג

לא זו בלבד שבין ישראל לקולומביה אין הסכם הסגרה - קולומביה דורשת ממדינת ישראל, החברה במועצת אירופה, להפר החלטה של בית הדין לזכויות האדם בשטרסבורג

קליין, כזכור, בילה שלוש שנים ושלושה חודשים במעצר ברוסיה בשל בקשת הסגרה של קולומביה. בין שתי המדינות אין הסכם הסגרה, אולם הרוסים שקלו את האפשרות להסגיר את קליין בכל זאת. שקלו ושקלו - במשך שלוש שנים. וכל אותה עת ישב אזרח ישראלי במעצר בארץ זרה. זהו מצב בלתי בריא, הן מבחינת מעמדה של ישראל והן מבחינת מעמדו של כל אזרח ישראלי בחו"ל שעלול למצוא עצמו, בצדק או שלא בצדק, קורבן לנסיבות קפקאיות. כך שהמקרה של קליין אינו עניין פרטי. בעיקרון, כל מפקד או חייל ששירת ב'עופרת יצוקה' יכול למצוא עצמו במצב דומה.
רק לפני כחודשיים השתחרר קליין ושב לישראל, לאחר שבית הדין לזכויות אדם בשטרסבורג קבע שאין להסגירו בשל מצב זכויות האדם בקולומביה. אז הקולומביאנים הפסידו, אולם מתברר שאינם יודעים להפסיד בכבוד. וכך נחתה בשבוע שעבר בקשת הסגרה מחודשת על שולחנו של היועץ המשפטי של משרד החוץ. והשאלה שצריך לשאול כעת היא מדוע קולומביה שבה ומחדשת את בקשת ההסגרה. לא זו בלבד שגם בין ישראל לקולומביה אין הסכם הסגרה, קולומביה דורשת ממדינת ישראל, החברה במועצת אירופה, להפר החלטה של בית הדין לזכויות האדם בשטרסבורג. האם זו הדרך לנהוג עם ידידת אמת? להביך אותה ולדרוש ממנה להתנהג בניגוד להחלטות בינלאומיות?
יתרה מזאת, ההיסטוריה הקרובה מראה שאמות המידה של הקולומביאנים בכל הקשור לצדק ומשפט נתונות לפרשנויות מרחיקות לכת. כך למשל, מאז 2001 הם דורשים את ראשו של קליין בשל אימון והדרכת קבוצות מיליטריות בלתי חוקיות בקולומביה, אולם לפני שבע שנים לא הייתה להם שום עכבה לשלוח לישראל כשגריר את הגנרל הקטור פאביו ואלסקו, מפקד חיל האוויר לשעבר בקולומביה שנאשם באחריות למותם של אזרחים וילדים, במה שכונה טבח סנטו דומינגו.
ואלסקו הודח מתפקידו כמפקד חיל האוויר הקולומביאני רק בעקבות לחץ של שגרירת ארצות הברית בקולומביה, לאחר שהתברר כי הגנרל האשים אז את ארגוני הגרילה הפועלים באזור באחריות למות האזרחים. בעקבות דרישה של ארגוני זכויות אדם מהרשויות בארה"ב לחקור את הפרשה, התברר כי האחראי להרג הילדים היה מסוק של חיל האוויר הקולומביאני מתוצרת ארצות הברית שירה את הטיל.

צדק נוסח בוגוטה

אבל למה ללכת שבע שנים לאחור, כאשר יש דוגמה עכשווית מאלפת לסוג הצדק הנוהג בקולומביה? לפני כחודשיים נמלטה מאריה פילאר הורטדו, ראש שירות הביטחון הכללי בקולומביה, המכונה DAS, וביקשה מקלט מדיני בפנמה. כדי לסבר את האוזן נאמר שהמקבילה הישראלית הייתה לוּ ראש השב"כ, יובל דיסקין, היה נמלט מהארץ ומבקש מקלט מדיני באיטליה.
הורטדו נמלטה מקולומביה לאחר שהואשמה בביצוע האזנות סתר בלתי חוקיות בעת תפקידה. בקולומביה כפוף שירות הביטחון הכללי ישירות לנשיא. ההאזנות נעשו בתקופתו של הנשיא הקודם, אלוורו אוריבה. אילו הייתה ראש ה-DAS נשארת בקולומביה, היה עליה להעיד על האזנות הסתר שנעשו בפקודת אוריבה נגד שופטי בית המשפט העליון, פוליטיקאים, עיתונאים וארגוני זכויות אדם. הורטדו העריכה כי לו הייתה נשארת בקולומביה ומעידה נגד אוריבה, חייה לא היו שווים כקליפת השום. ככל הנראה גם שלטונות פנמה, שהחליטו להעניק לה מקלט מדיני, השתכנעו בכך.
אולם לא במקרה הורטדו הצליחה להימלט. גם מבחינת השלטונות בקולומביה, המצב שבו הורטדו מנועה מלהעיד נוח למדי, למרות המספר הגדול של ארגוני זכויות אדם, אזרחים וכלי תקשורת שהיו מעוניינים מאוד להביא את הנשיא אוריבה לדין. אין פלא, אם כן, שבעיתון הקולומביאני 'איל טיימפו' נכתב שאם ראש שירותי הביטחון לא מאמינה באפשרות של משפט צדק בקולומביה, מדוע שקליין יאמין?

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  06/02/2011   |   עודכן:  06/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סגן-אלוף תמורת ליטוף
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
צא מתוך נקודת הנחה שהחונטה
מיבאת סמים  |  7/02/11 00:16
2
מחקר עיתונאי ראוי לציון!
נירן  |  7/02/11 11:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
אחד המחזות הישראלים שלא יישכחו - "אחד משלנו" מאת בני ברבש, בביצוע מרתק של מחזור מ"ט, המסיים את בית צבי    ברבש מיטיב לגעת בנקודות הרגישות שלנו - בחובה לחסל את רוצחינו על-מנת להישרד, וברצון להישאר "יפי הבלורית והתואר"
איילה פנייבסקי
עתי כנראה סבל מכל רגע בבית האח הגדול, ולכן מעולם לא נראה יותר משוחרר כמו בראיון ההדחה שלו    יואב, לעומתו, פרק כל עול ולא התנהג בהתאם    מה עובר על הגברים בעונה הזו?
ליאון אלי
במופע המבוסס על מחקר שערכה ד"ר אסתרית בלצן שומעים על ההיסטוריה של השיר, המנגינה, מקורות המילים, הצעות להחלפת השיר, ביצועים שונים שנעשו עד היום    המופע מרתק ומרגש. חובה לכל ישראלי לראות!
אהרון שחר
אנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים עד שאנחנו יודעים. אבל האם יכול להיות שאנחנו לא רוצים לדעת?    מי זה אנחנו? ולמה אנחנו מתעקשים להצחיק כל-כך את החלמאים?    מדוע אצלנו לא יוצאים לרחובות? איש אינו מעלה על דעתו ששודדים אותנו בעזרת תרבות שלטונית הנמצאת מחוץ לפיקוח ומחוץ לתודעה
פזית רבינא
המהומות במצרים תפסו את וושינגטון עם המכנסיים למטה. מרוב הלם ובלבול, קלינטון שיגרה למובארק את פרנק ויסנר, דיפלומט אמריקני עם אינטרסים כלכליים מובהקים במצרים. על תוכן המסר שיועבר למובארק הוחלט רק כשויסנר כבר היה על המטוס לקהיר
רשימות נוספות
אורות בירושלים: שכונה יהודית חדשה בהר הזיתים  /  הדר רביד
אלעד פרץ ב-100 מילה  /  גלעד דביר
אלוף מנדלבליט: הדפנו את דוח גולדסטון  /  אסף גולן
אבי אבות התומה  /  חגית כהן
מתקבל ברגשות מעורבים  /  הודיה כריש-חזוני
פרק ההדחה  /  אסף גבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il