X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בניהם ונכדיהם של יהודים שרכושם נגזל בשואה מתחקים אחר הירושות, ומגלים: לא רק שהגרמנים רצחו את קרוביהם, הם גם החליטו במקומם, במקום היורשים החוקיים, שהיורשת היא ועידת תביעות יהודית. זו תחלק את הפיצויים לפי הבנתה, ואלו שלא דרשו את ירושותיהם במועד שנקבע לא יקבלו אותן. מתברר שלצדק יש מועד תפוגה
▪  ▪  ▪
לואיס לם היד. השבת הרכוש היא עניין מוסרי ועקרוני

לואיס לם, סבה של סבתי, היה יהודי בעל בית מסחר לספרים עתיקים וסוחר יודאיקה מוּכר בגרמניה בשלושים השנים הראשונות של המאה העשרים. הייתה לו גם הוצאת ספרים. במלחמת העולם הראשונה הוא פרסם חוברת הלכות לחיילים היהודים שלחמו בחזית. לאחר מכן הוציא לאור חלקים ממשנתו של הרב דוד צבי הופמן, ממנהיגי יהדות גרמניה שנודע בפירושו לתורה. ב-1934, זמן קצר לאחר עליית הנאצים לשלטון, עבר לם עם אשתו יוליה ובתו הצעירה רותי לאמסטרדם שבהולנד, והותיר חלק גדול מרכושו בברלין. בנו ובתו הנשואה עלו באותן שנים לישראל. הנאצים הגיעו להולנד במאי 1940, ובאותה שנה נפטרה יוליה לם. ב-1943 נשלח לואיס לם עם בתו רותי למחנה ריכוז בהולנד, ומשם להשמדה באושוויץ.
חמישים שנה מאוחר יותר החל נכדו של לם, רפי שנהב, אודיולוג תושב חיפה, להתחקות אחר שורשי משפחתו. בתחילת שנות ה-90, חודשים ספורים לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי במזרח ברלין ונפילת החומה בין חלקי העיר, הגיע שנהב לברלין המזרחית על-מנת לאתר את הבית שבו התגוררה אמו, בתם של לואיס ויוליה לם, בילדותה. בסיועו של חבר תושב ברלין ומפה משנות ה-30, הוא איתר את הרחוב, אך בגלל שינוי במספור הבתים הוא לא מצא את הבית. "ראינו שיש ברחוב בית קפה כשר, והחלטנו לברר שם מה הם יודעים", הוא מספר. "כשנכנסנו לבית הקפה, גילינו שם רישום עם ההיסטוריה של הבית, והתברר לנו שזה הבית שחיפשנו. התרגשנו מאוד. צילמתי את המקום, חזרתי לארץ, ואימא שלי זיהתה את הבית. הצעתי לה לנסוע איתי לשם, אבל היא לא רצתה".
שנהב המשיך במסע השורשים שלו, ולפני כשמונה שנים, לאחר שנחשף בהדרגה לפעילותו הענפה של סבו בברלין שלפני המלחמה, החל להתעניין גם בגורל רכושו. החבר הברליני הציע לו לפנות לחברה גרמנית שמתמחה בחיטוט בארכיונים. החברה החלה לחקור, ולאחר כשנתיים מצאה כמה ממצאים. התברר שחלק ניכר מספריו הרבים של לם, בהם גם ספרים נדירים ויקרים, הולאמו בידי הגרמנים. כמו-כן אותרו שני חשבונות בנק בברלין עם פיקדונות שלא נפדו וביטוחי חיים שנפדו בסכומים קטנים עם מעברו של לם להולנד.
עם הממצאים הללו פנה שנהב לוועידת התביעות בגרמניה, הגוף היהודי שהוכר על-ידי הגרמנים כיורש החוקי של הרכוש היהודי שהוחרם או שנמכר בכפייה בידי הנאצים. לאחר כשלוש שנים הודיעה הוועידה לשנהב שהוא איחר את המועד להגשת תביעות על הרכוש, אך הוא ושאר הצאצאים של סבו יוכלו בכל זאת לקבל סכום מסוים עבור הפרשי ריביות על פיצויים שקיבלו אמו ודודו שנפטרו בינתיים. זאת כמובן בתנאי שיוכיחו את זכאותם כיורשים חוקיים של הוריהם. "אמי ואחיה היו זקוקים מאוד לכספי הפיצויים", אומר שנהב. "לא היה להם כסף להעסיק עורך דין מהשורה הראשונה, והם ויתרו בקלות על חקירות נוספות בנוגע לרכוש האבוד".
מאז, זה למעלה משנה, מצויים שנהב, אחיותיו, ובנות דודו בתהליך מייגע שבו הם נדרשים להוכיח את זכאותם כיורשיו של לואיס לם. גלגלי הביורוקרטיה טוחנים לאט. חלפו כבר שמונה שנים מאז ששנהב החל להתעניין בגורל רכושו האבוד של סבו, ולא נראה שהמסע הזה עומד להסתיים בימים הקרובים. "הדור שלנו הוא הדור השלישי לשואה, וגם הוא כבר לא צעיר", אומר שנהב. "מי שמתכונן להתעסק בנושא הזה, כדאי שיהיה לו אורך רוח ושישמח שהוא בחיים".
לכל מי שחושב להתעניין בגורל רכושם האבוד של בני משפחתו, שנהב מציע לא לפעול ממניעים כלכליים. "מי שמתעניין רק בהיבט של הכסף, שלא יתחיל בכלל את התהליך. מבחינתי לא מדובר כאן בסיפור של כסף, אלא בעניין עקרוני ומוסרי שהתחדד אצלי כתוצאה מהמסע האישי שעברתי. העניין הכספי היה רק תוצר לוואי. לא הייתי מתחבר לסיפור הזה אם לא הייתי מתחיל בעניין האישי והרגשי של חיפוש מקום מגוריה של אימא שלי והתחקות אחר הסיפור של סבא שלי.
"ברגע שאתה מתחבר באופן רגשי לדמויות, אתה מבין שהשבת הרכוש היא עניין מוסרי ועקרוני ולא עניין גס של כסף. כשאני מדבר על הרכוש של סבא שלי, אני רואה את סבי ואת פועלו לפניי, וזה בוער בעצמותיי. אני מרגיש שלא ייתכן שעם ששדד את היהודים ורצח אותם עוד ייהנה מכל הפירות. וזה לא משנה אם מדובר ב-5,000 אירו או ב-50 אלף - 'דין פרוטה כדין מאה'. מי שהולך לחפש רק כסף בלי חיבור רגשי לבני המשפחה שלו יתייאש מהר מאוד מהביורוקרטיה וירים ידיים".

איחרתם? ירושתכם תיגזל

שרון, מסייעת לתביעות רכוש ופיצויים מהגרמנים: "לדור הראשון כאב לדבר על השואה, ולא היו לו כוחות להתעסק בנושא הרכוש. הדור השני לא רצה להכאיב לראשון, וגם הוא ויתר על העיסוק בכך. עכשיו באים הדור השלישי והרביעי, ומגלים דברים שאבותיהם לא ידעו. הבעיה היא שהם באים מאוחר מדי, כי ועידת התביעות סגרה את הנושא. אני לא מבינה למה. מגיע לאנשים לקבל את הרכוש, זה חלק מהשורשים שלהם ואין סיבה שוועידת התביעות תחליט במקומם מה היא עושה בכסף"

שרון (שם בדוי) עוסקת במשך שנים ארוכות בסיוע לתביעות רכוש ופיצויים מהגרמנים. ברצונה לשמור על עילום שמה. בכל מקרה שמגיע אליה היא מקפידה קודם כול לבדוק אם יש בכלל סיכוי להצלחה. "אם אין תשעים אחוזים של הצלחה, אני לא מוכנה לעסוק בכך. אני הולכת לבדוק בטאבו אם הרכוש שעליו מדברים אכן היה שייך למשפחה. אחר כך הולכים לוועידת התביעות, לראות מה אפשר לעשות, ובדרך כלל כבר אי-אפשר לעשות הרבה. יש מקרים בודדים של תביעות שכבר הוגשו בעבר ואפשר לערער על הסכום שקיבלו היורשים, או תביעות שהחלו ולא הסתיימו. אם יש על מה לדבר, הולכים לשגרירות גרמניה עם מסמכים ואישורים, מוציאים צו ירושה, שולחים לבית משפט בגרמניה, מקבלים אישור שהתובעים הם היורשים החוקיים, מעבירים לוועידת התביעות שאמורה לאשר את זה, ומקבלים את התשלום. מדובר בתהליך ארוך מאוד, ולצערי אנשי ועידת התביעות עובדים לאט מאוד".
המקרה של שנהב מאפיין, לדברי שרון, תופעה רחבה של בני הדור השלישי לשואה שמתחקים אחר שורשיהם ומגלים, בין השאר, גם רכוש אבוד. "לדור הראשון כאב לדבר על השואה, ולא היו לו כוחות להתעסק בנושא הרכוש. בנוסף, עד תחילת שנות ה-90 מזרח ברלין גם הייתה סגורה. הדור השני לא רצה להכאיב לדור הראשון, וגם הוא ויתר על העיסוק בכך. עכשיו באים הדור השלישי והרביעי, מתוך סקרנות של חיפוש שורשים, ומגלים כל מיני דברים שאבותיהם ואבות אבותיהם לא ידעו. הבעיה היא שהם באים מאוחר מדי, כי ועידת התביעות סגרה את נושא התביעות".
כאמור, ממשלת גרמניה הכירה בוועידת התביעות כיורשת החוקית של רכוש יהודי פרטי ושל רכוש הקהילות היהודיות שנכחדו ושרכושן לא נדרש. בעקבות נפילת חומת ברלין ואיחוד גרמניה, העבירה הממשלה הפדרלית של גרמניה המאוחדת חקיקה שאפשרה לבעלי נכסים בגרמניה המזרחית לתבוע בחזרה נכסים שהופקעו על-ידי המשטר הקומוניסטי. בעקבות פעילותה של ועידת התביעות, הוכלל בחוק זה גם רכוש יהודי שהוחרם או שנמכר בכפייה על-ידי הנאצים החל מעלייתם לשלטון בשנת 1933.
ממשלת גרמניה קבעה את סוף שנת 1992 כתאריך יעד להגשת תביעות על רכוש אבוד. עד לתאריך זה הגישו למעלה מ-8,000 יורשים יהודים תביעות אישיות לרשויות ההשבה הגרמניות. במקביל, על-מנת לעמוד בלוח הזמנים שקבעה גרמניה, הגישה ועידת התביעות מעל 120 אלף תביעות רכוש על נכסים יהודיים שנותרו ללא דורש; זאת כדי למנוע מצב שהם יישארו בבעלות בעליהם הנוכחיים או יעברו לידי ממשלת גרמניה. הגרמנים הכירו ב-14 אלף תביעות, ובעקבות כך הועבר סכום של כשני מיליארד דולר לוועידת התביעות.
בשנת 1994 הקימה ועידת התביעות את 'קרן הרצון הטוב' כדי לאפשר לבעלי רכוש יהודים וליורשיהם להגיש תביעות על רכוש אבוד גם לאחר תאריך היעד שקבעה גרמניה. יורשים שהגישו תביעות לקרן והוכרו כזכאים קיבלו כ-80 אחוזים מערך הרכוש. שאר עשרים האחוזים נותרו בידי הוועידה לצרכי אדמיניסטרציה ורווחה. 'קרן הרצון הטוב' נסגרה במרס 2004, בהחלטה שהתקבלה פה אחד בדירקטוריון ועידת התביעות. כיום, למעט מקרים חריגים, אי-אפשר להגיש תביעות. את הכסף שנותר אצלה ממימוש הנכסים ללא דורש, ועידת התביעות מקצה כיום לארגונים ולמוסדות שונים ברחבי העולם הדואגים לרווחתם של ניצולי השואה ולחקר השואה ותיעודה.
שרון מתרעמת על העובדה שוועידת התביעות כמעט אינה מכירה כיום בתביעות על רכוש אבוד. "אני לא מבינה למה הם סגרו את נושא התביעות. מגיע לאנשים לקבל את הרכוש הזה כי זה חלק מהשורשים שלהם. אין גם סיבה שוועידת התביעות תחליט מה היא עושה בכסף שנשאר אצלה. למה הם מחליטים בשם היורשים למי לתת את הכספים? שהיורשים יחליטו לבד!".

נושא מעורר אנטישמיות

ד"ר אפרים זורוף, מנהל מכון ויזנטל בישראל: "יהודים במדינות מזרח אירופה גרו בעיקר בערים. בחלק מהמקומות הם היו אחוז די גדול של האוכלוסייה, והרכוש שלהם היה במקומות שהיום נחשבים נדל"ן יקר מאוד. לכן מדובר בנושא שמעורר הרבה אנטישמיות. זה לא אומר שאנחנו צריכים לנטוש את המאבק להחזרת מה שמגיע לנו, אבל צריכים למצוא דרכים יצירתיות, ועדיף שזה ייעשה באופן שיביא תועלת גם למדינה שמחזירה את הרכוש"

אורלי יוסף, דוברת ועידת התביעות, מדווחת שנכון לסוף 2009 ועידת התביעות שילמה ליורשים סך של כמיליארד דולר. לדבריה, בסך הכול, כשליש מהכנסות ועידת התביעות, שהוכרה כארגון היורש, שולמו לבעלי הנכסים המקוריים או ליורשיהם, או יועדו בעבורם. יוסף מציינת שללא פעילותה של ועידת התביעות, אף אחד מהיורשים שפנו ל'קרן הרצון הטוב' של הוועידה לא היה זכאי, על-פי החוק הגרמני, להשבת הרכוש או לקבלת פיצוי כלשהו מממשלת גרמניה בגין רכוש משפחתו, מכיוון שלא הגיש בקשה עד למועד שנקבע בחוק.
בתשובה לשאלה מדוע נסגרה 'קרן הרצון הטוב', היא עונה שהקרן נסגרה כדי שוועידת התביעות תוכל להמשיך להקצות כספים למימון שירותי רווחה ושירותים סוציאליים לניצולי שואה יהודים. "שתי אפשרויות עמדו לפני ועידת התביעות: האחת, להשתמש בכל הכספים שנתקבלו מהשבת רכוש כדי לסייע לניצולי שואה נזקקים, והשנייה, להחזיק בכל הכספים לזמן בלתי מוגבל, למען יורשים פוטנציאליים שלא הגישו תביעות לממשלת גרמניה עד תאריך היעד שקבעה, ולא לדאוג לניצולים נזקקים למזון, לתרופות ולשעות סיעוד ביתי.
"במהלך השנים ניסתה ועידת התביעות ליצור איזון בין האינטרסים המנוגדים הללו. תאריך היעד שנקבע להגשת פניות ל'קרן הרצון הטוב' הוארך שש פעמים. נושא הקרן הובא לידיעת הציבור במסגרת כמה מסעות פרסום בכל רחבי העולם. רשימת בעלי הרכוש וכתובות הנכסים פורסמו באינטרנט. במקביל, ניתן סיוע מציל חיים למאות אלפי ניצולים קשישים בכל רחבי העולם.
"אילו הייתה 'קרן הרצון הטוב' נשארת פתוחה ללא הגבלת זמן, היינו נאלצים להפסיק את כל הקצאות הכספים לסיוע חיוני לניצולים נזקקים, על-אף שקיימת סבירות גבוהה שכל היורשים שחפצו להגיש בקשות כבר עשו זאת ופנו אל ממשלת גרמניה או אל 'קרן הרצון הטוב'".
ראובן מרחב, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ וכיום יו"ר הוועד המנהל של ועידת התביעות, משוכנע גם הוא שוועידת התביעות נהגה בצדק גמור בסוגיית הרכוש האבוד לאורך כל הדרך. "עשו פה מעשה חסד ענקי", אומר מרחב. "בהיסטוריה היהודית של הצדקה השם של המפעל הזה ינון לעד. כמובן, כשחוטבים עצים, אני מניח שפה ושם עף שבב, אבל בסך הכול נעשה פה צדק גדול.
"צריך לזכור שוועידת התביעות הוקמה כדי לדאוג לעם היהודי והיא לא סוכנות רכוש של אנשים פרטיים", הוא ממשיך. "מי שרצה יכול היה לפנות לעורך דין פרטי ולקבל את הכול. ועידת התביעות נועדה לטפל בנפגעים ובנזקקים, ומבחינה משפטית היא לא הייתה חייבת שום דבר לאף אחד".
מרחב מתאר את תהליך קבלת ההחלטות בוועידה כשקול והגון. "כל מי שעוסק בנושא עושה זאת מתוך זיקה ותחושת קדושה. האנשים שקבעו את התהליכים היו אנשים הגונים מאוד. אף אחד לא לקח לכיסו שום דבר. כשהייתה התלבטות גדולה כיצד לנהוג בכסף שקיבלה הוועידה עבור התביעות שהוכרו, הקהילו לשם כך קהילה של 25 איש שהיו בה, בין השאר, שני שופטי בית המשפט העליון, שני חברי כנסת, חבר ממשלה, פילוסופים יהודים ואנשי אקדמיה יהודים מכל העולם. אנשים אלו ישבו על המדוכה כשנה, והם שהגיעו למסקנה כצד לחלק את הכסף".
זווית נוספת לסוגיית השבת הרכוש תורם ד"ר אפרים זורוף, מנהל מכון ויזנטל בישראל. לדבריו, מדובר בנושא הטעון ביותר כיום ביחסי יהודים ושאינם יהודים במדינות מזרח אירופה, ובסוגיה שמעוררת לא מעט אנטישמיות, אף שזו אינה מוצדקת. "יהודים במדינות מזרח אירופה גרו בעיקר בערים. בחלק מהמקומות הם היו אחוז די גדול של האוכלוסיה, והרכוש שלהם היה במקומות שהיום נחשבים נדל"ן יקר מאוד. לכן מדובר בנושא שמעורר הרבה אנטישמיות.
"לפני כמה שנים הפעלנו באוסטריה קו למסירת מידע על פושעים נאצים. 95 אחוזים מהשיחות שהתקבלו היו אנטישמיות, ומתוכן קרוב ל-50 אחוזים התייחסו למה שהדוברים כינו 'הסחטנות היהודית'. כמובן, זה לא אומר שאנחנו צריכים לנטוש את המאבק להחזרת מה שמגיע לנו, אבל צריכים למצוא דרכים יצירתיות לעשות את זה בצורה הטובה ביותר, ועדיף שזה ייעשה באופן שיביא תועלת גם למדינה שמחזירה את הרכוש".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  01/05/2011   |   עודכן:  01/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רצחו וגם ירשו
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הסיוע לשוד הרכוש היהודי ....
פומרנץ גניה  |  2/05/11 01:53
2
והציונים הפקירו ,שדדו וירשו את
קורןנאוה טבריה  |  2/05/11 05:46
3
הציונות נושאת את שם השואה לשוו
קורןנאוה טבריה  |  2/05/11 09:46
4
ישראל נבנתה על מכספי הפיצויים
דן ה  |  2/05/11 10:42
5
"ולדם ישראל יש מוכר-ובדמי ישרא
קורןנאוה טבריה  |  2/05/11 11:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השוויון בפני החוק, הסדרי טיעון, תפקידו של בית המשפט, סובלנות ואלימות, חופש המצפון, עשיית הצדק, הגנה עצמית, תקשורת ואפילו כדורגל ומלחמות שוורים. כמה מאמירותיו הבולטות של השופט משה לנדוי
דוד מרחב
חוקר השואה, שהשתתף בשבוע שעבר ב'הצהרת העצמאות הפלשתינית' בתל אביב, משוכנע שסנקציות אירופיות נגד ישראל יביאו לחילופי השלטון שהוא רוצה בהם: "האירופים מתחילים לאבד את הסבלנות, ובצדק". שנה אחרי הסכם מינכן הוא עלה ארצה מפראג
עליס בליטנטל
קשה לתאר איזו הפתעה זימן לי מוזיאון ישראל בירושלים. חשבתי שאני לוקחת את הילדים לתערוכה חדשה באגף הנוער - "החיים - הוראות שימוש", אך למעשה, הם כה נכבשו מעוצמת הלם המפגש עם המוצגים באגף הארכיאולוגיה החדש, מהציורים והפסלים של אוסף המוזיאון, וכן מהמגילות הגנוזות בהיכל הספר, שאחרי ארבע שעות בין כתלי המוזיאון, הם עדיין צמאו לעוד, ורצו לעלות לקומה השנייה
אלישע פורת
ספרים אין כמעט בחדר עבודתי. הם בגדו בי בגידה מכאיבה, בעת מחלתי. התפללתי אליהם שיצילוני ויחזירוני לחיים. אבל הם שתקו את שתיקת הספרים הגאיונה שלהם. באיזו הנאה נקמנית סילקתי אותם, לאחר שהתחלתי להחלים: אחד אחד העפתי אותם. היום יש ליד שולחן עבודתי ספרי טלפונים בלבד, אטלסים לכבישים וכמה לקסיקונים. כמה צדק קהלת בכותבו: "היזהר בני מעשות ספרים הרבה!"
בתיה רודד, דב פוניו
לפי איזה קריטריון בוחרת החברה להגנת הטבע השתתפות במאבקים סביבתיים?    האם הוקרבו רווחתם ועתידם של כ-40,000 תושבי ערד, אל-פורעה וכסייפה - למען "חצבה מערב"?    תשובת החברה להגנת הטבע: "המאבק שלכם הוא בנושא בריאותי, ואין זה תחום עיסוקה של החברה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il