חוקרת בריטית יהודיה, ג'יזל ליטמן, אשר שם העט שלה הוא בת יאור, מכירה את תופעת בני החסות מקרוב. היא נולדה במצרים ב-1933. ב-1955 נשללה אזרחותה וכעבור שנתיים הגיעה עם הוריה לבריטניה. היא מתארת כיצד השפיע ניסיון חייה על מחקרה:
"הייתי עדה להרס, שנגרם תוך מספר שנים מועט, לקהילה יהודית תוססת, שחיה במצרים מעל 2,600 שנה... ראיתי את ההתפרקות והבריחה של משפחות, שנושלו מרכושן והושפלו, את הרס בתי הכנסת שלהם... התנסיתי אישית בקשיי ההגליה, בצער של העדר נתינות ורציתי להגיע לשורש העניין שגרם לכל זאת. רציתי להבין מדוע כמיליון יהודים מארצות ערב חלקו עמי ניסיון זה."
ספרה של בת יאור "הד'ימים-בני חסות: יהודים ונוצרים בצל האיסלאם" מספק שלל תובנות בנושא. העקרונות המובאים בספר אומתו מול מקורות איסלאמיים על-ידי כותב שורות אלו.
מעמדו של בן חסות, ד'ימי בערבית, נובע מהסכם הד'ימה המבוסס על שורה של הסכמים שנכפו על-ידי מוחמד על שבטים יהודים ונוצריים בחצי האי ערב. המפורסם שבהם הוא הסכם עם יהודי ח'ייבר. רובם נטבחו על-ידי צבאו של מוחמד אחרי שסירבו להתאסלם. הנותרים נכנעו וחוייבו לשלם מס משפיל.
בח'ייבר נוצר תקדים של שוד קרקעות. ד'ימי שנשלל מהם זכותם על רכושם, יכלו לעבד את אדמותיהם שוב בתמורה לתשלום מס בשם חראג' לשליט המוסלמי. מס זה היה למעשה דמי שכירות שאדם שילם על רכושו שעבר לבעלותם המלאה של השליטים החדשים.
בנוסף לחראג' ד'ימי היו מחוייבים לשלם גם מס גולגולת המכונה ג'יזיה. מס זה נגבה תוך כדי טכס משפיל, במהלכו אדם קיבל מכה בראש או בעורף. כדי לאשר תשלום ג'יזיה, ניתנו סימנים משפילים: קלף שנכרך סביב הצוואר, חותמת על כף היד או על החזה וכדומה. ללא סימנים אלה נשלל מהד'ימי חופש התנועה.
לאורך ההיסטוריה שליטים מוסלמיים שונים אף הגדילו לעשות והוסיפו גזירות נוספות. מיסים מוגדלים הוטלו על הד'ימי ואם הללו לא עמדו בנטל ולא שילמו, נשותיהם וילדיהם נלקחו לעבדים. השליטים העות'מאניים כלאו את הכמרים ואת בני האצולה הנוצריים, עינו אותם ודרשו כופר תמורת שיחרורם. כתוצאה משימוש בשיטות דומות הקהילה היהודית של פס שבמרוקו כמעט התרוקנה בתחילת המאה ה-19. לתשומת ליבם של תושבי הנגב והגליל שנאלצים לשלם פרוטקשן לעבריינים הבדווים: יהודי לוב, תימן ופרס עשו זאת לאורך מאות שנים. גם בארץ ישראל המנהג אינו חדש. יהודי טבריה וחברון שילמו סכומים גדולים לשייח'ים ששלטו במקום כדי שאלה יערבו לחייהם. המושל הקשיש של הגליל והשומרון במאה ה-18 התחתן מדי שנה עם קטינות וחייב את הנוצרים בארץ הקודש לממן לו את ליל הכלולות.
תהיה זאת טעות לדבר על תופעת הד'ימה בלשון עבר. דוח מחלקת המדינה של ארה"ב על חופש הדת בעולם משנת 2009 לא משאיר ספקות בעניין.להלן כמה דוגמאות.
אנשי הטליבאן דרשו מהקהילה הסיקית באחד המחוזות בפקיסטן לשלם ג'יזיה. הקהילה שילמה 20 מיליון רופי ועזבה את המקום. בתיהם נתפסו על-ידי הטליבאן. נוצרים רבים בקראצ'י נרצחו ונשדדו לאחר שסירבו לשלם מס דומה.
בעירק נרצחו בנסיבות דומות 14 נוצרים, 2000 איש עזבו את בתיהם. הארכיבישוף של מוסול נחטף ונרצח אחרי שלא שולמו דמי כופר.
מנהיגים קתוליים בפיליפינים קיבלו מכתבים החתומים על-ידי "לוחמים מוסלמיים" בהם דרשו מהקהילה הקטולית לשלם ג'יזיה ולא – יירצחו.
גם תופעת העבדות חיה וקיימת. אירגונים בינלאומיים מדווחים על 10000 עבדים נוצריים בסודן המשועבדים לראשי שבטים מוסלמיים. חלק מהאירגונים הללו עוסקים בפדיון העבדים, אך בשלב מסוים הם הבינו שפעיולתם דווקא מגבירה את התופעה. העריצים המקומיים נהנים מהכסף שזורם לכיסיהם ואף מעלים את גובה התשלום.