אנשי עסקים רבים נרתעים בבהלה כשמציעים להם שירותי גיבוי בענן. בצדק או שלא בצדק? למרות שמחשוב ענן זוכה לכותרות אוהדות - כתחום חדש יחסית הוא לא תמיד מובן, ולעיתים נשמע חדשני מידי. בפועל כמעט כל הציבור בוטח בשירות זה ואף מוכן "להפקיד" נתונים יקרי ערך בענן, אלא שבמקרים רבים זה לא נעשה מתוך מודעות.
הנה כמה דוגמאות מוכרות:
- Gmail - שירות דואר אלקטרוני שהוא למעשה webmail. גם לקוחות email וגם לקוחות webmail משתמשים באינטרנט כדי לקבל ולשלוח הודעות דואר אלקטרוני, ההבדל הוא בדרך שבה כל אחד מהם פועל. באימייל "רגיל" ההודעות ממתינות על השרת הציבורי של ספק השירות, ברגע שתפתח את תוכנת האימייל (אאוטלוק למשל) תתבצע הורדת הודעות למחשב שלך. המשמעות היא שלא תוכל לגשת להודעות משום מקום אחר מלבד המחשב שלך. יש אומנם דרכים לעקוף את זה, אבל הנקודה היא שעם webmail ההודעות נשארות במרחב האינטרנטי (בענן) ולכן הן תמיד נגישות מכל מקום, בכל זמן. דוגמאות נוספות לעננים שהפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של כולנו: פייסבוק, יוטיוב, PayPal, eBay, Fax2Mail ועוד רבים אחרים.
- אמזון - הקניון המקוון המצליח ביותר הוא דוגמה מיוחדת. אמזון מציעה הרבה יותר ממגוון אפשרויות קניה (בענן). כבר ב-2002 הוסיפה החברה מרכיב נוסף למודל העסקי שלה - Amazon Web Service - והפכה לספקית פתרונות מחשוב ענן ותוכנה כשירות (Software as a Service). אמזון הביאה לעולם מודל פורץ דרך, ששינה את כללי המשחק.
התחום נמצא עדיין בשלב ביניים - רבים כבר אימצו את המודל, אבל עדיין קיימת זהירות וחשדנות מסוימת מצד רבים אחרים. עם זאת, כל פרשני ומומחי המחשוב צופים שהשיטה תלך ותתפוס נתח שוק גדול יותר ויותר.
בהקשר זה התבטאה בת' סמית, סגנית נשיא בחטיבת התוכנה של יבמ (IBM), בכנס תוכנה ,"Impat 2011"שהתקיים באפריל בלאס ווגאס: "פרצנו את המגבלות של רוחב פס ואנחנו בעיצומו של עידן המוביליות. הטכנולוגיה הנוכחית הפכה אותנו ללקוחות מתוחכמים יותר, אך כמשתמשים של מערכות מחשוב ארגוניות, היא השאירה אותנו טיפשים (ללא שינוי)".
בת' סמית הצביעה על פער התנהגותי בין היישומים המתקדמים שהציבור הרחב משתמש בהם בחיי היומיום (באופן פרטי), לבין יישומים שאנו מוכנים להתנסות בהם בתחום העסקי. גיבוי בענן - שמירת כל הנתונים היקרים ללבך במיקום שנמצא הרחק משליטתך הבלעדית - הוא תחום בו הלקוחות עדיין מתקשים לבצע את הצעד הבא לקדמת הטכנולוגיה.