X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מסמכים נדירים ועיתונים מלפני כ-100 שנה נמצאים במצב מתפורר בספריית "בית- אריאלה" בתל אביב
▪  ▪  ▪
ספריית בית אריאלה [צילום: איתמר לוין]

מסמכים נדירים ועיתונים מקוריים מלפני יותר ממאה שנה, המצויים בספריה המרכזית של תל אביב, שער ציון "בית-אריאלה", נמצאים במצב של התפוררות או בתחילת התפוררות. זאת בשל היעדר תנאי שמור הולמים כמו טמפרטורה נכונה, תנאי לחות מתאימים וטיפול מונע. זאת ועוד, במצב הקיים עלולים מסמכים וקטעי עיתונים, שעדיין נמצאים במצב סביר, לפתח בשנים הקרובות גם הם עובש ותחילת התפוררות.
השתתפתי בסיור קבוצתי שנערך בתחילת השבוע (יום א', 10.7.11) בארכיב העיתונות הגדול של ספריית "בית-אריאלה", שהוא מהגדולים והחשובים בארץ. מאוחסנים ומתויקים בו מאות כרכי עיתונים וכתבי-עת עבריים מכל התקופות כולל מלפני יותר ממאה שנה. במהלך הסיור עיינתי והבחנתי בעיתונים לא מעטים עם סימני עובש ובמצב של התפוררות. הטמפרטורה בחדר הארכיב הייתה חמה יחסית ואינה מתאימה לשימור עיתונים ומסמכים כראוי.
מאיר שפירא, מנהל מדור עיתונות בספריה אמר לי כי אכן תנאי השימור בארכיון אינם מספיק טובים ומתקדמים, וכי הבעיה נובעת מחוסר תקציב ומשאבים. לדבריו, ללא תנאי טמפרטורה ולחות נכונים וטיפול מונע ישנו סיכוי כמעט ודאי שגם עיתונים הנמצאים עדיין במצב סביר יפתחו בשנים הקרובות עובש ותהליך התפוררות.
גם בארכיון התיאטרון ע"ש יהודה גבאי קיימים מסמכים נדירים הנמצאים במצב של תחילת התפוררות ותחילת התפתחות עובש. מנהלת הארכיון נאווה פלד אמרה לי כי הם קיבלו את המסמכים וחומרי התעודה במצב זה ממשכנו הקודם של הארכיון ברחוב מלצ"ט בתל -אביב (הארכיון עבר לבית אריאלה בשנת 2004)."לצערנו, ולמרות הרצון הטוב, אין לנו תקציב וכוח אדם לסרוק ולטפל בכל אלפי המסמכים המצויים בארכיון", היא מדגישה.
ארכיון התיאטרון ע"ש יהודה גבאי מכיל אוסף עשיר ונדיר של חומר תיעודי על תולדות התיאטרון הישראלי והיהודי: אותו אסף וקיבץ בשקדנות במשך שנים שחקן "האוהל" יהודה גבאי (1994-1905). הוא משמש חוקרי תיאטרון היסטוריונים, שחקנים ותלמידים רבים, ומכיל כרזות ותוכניות של הצגות, ארכיונים אישיים של אנשי תיאטרון, קטעי עיתונות (ביקורות על הצגות), מחזות, תצלומים, תשלילים, אוסף אלבומים ועוד.
ספריית "בית אריאלה" מטופחת ורמת השירות בה גבוהה, אולם אין בכך כדי להסיר אחריותה לשימור ולתחזוק נאות של המסמכים, העיתונים והחומר התיעודי והמחקרי רב החשיבות שהופקד בידיה.

תאריך:  16/07/2011   |   עודכן:  16/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבינדב ויתקון
לפני 22 שנה איים צ'ארלס יאקוב על רינה אבישר באקדח במהלך נסיעה שגרתית באוטובוס. לפני שלושה שבועות הוא נפגש איתה בביתה בנהריה, ביקש את סליחתה והשמיע את חזונו על הפיוס שבין הנוצרים הלבנונים ליהודים בישראל. סיפור לא שגרתי
הודיה כריש-חזוני
מצד אחד, המשפחות שבנו את בתיהן ביישוב ורוצות לפתח אותו. מצד שני, ישיבת ההסדר שקיבלה הבטחות, שילמה כספים ומעוניינת להחזיק בשטח, אפילו שכבר חזרה למקומה באפרת. איך ייפתר הסכסוך בין ישיבת 'שבות ישראל' לתושבי היישוב גבעות?
חגית כהן
הסדרה 'הקיבוץ' חובשת את פצעיו של רעיון הקיבוץ ומציגה אותו לא רק כפסגת הציונות – אלא כנס קוסמי. הסדרה עצמה היא נס קטן: 'עמוד האש' עם חוש הומור וחן
יהודה יפרח
אוזלת היד של רשויות אכיפת החוק אל מול ההשתוללות הבנייה הבלתי-חוקית במזרח ירושלים כבר מזמן איננה בגדר חדשות. הציבור כבר התרגל שבכל הנוגע לבני המיעוטים בישראל אין דין ואין דיין, ואיש הישר בעיניו יעשה. הליך משפטי מרתק שמתנהל בימים אלו באולמו של השופט משה סובל בבית המשפט המחוזי בירושלים חושף לראשונה את השיטה ואת המתרחש מאחורי הקלעים של שטחי ההפקר של החוק. כתבה ראשונה בסדרה
אריה גלוזמן
רג'פ ארדואן משלב כלכלה מערבית עם כלכלה איסלאמית ונהנה מצמיחה מרשימה. אבל האם כלכלת טורקיה תמשיך להיות כלכלה מערבית? לא בטוח בכלל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il