X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
סטודנטים פולנים, כן, פולנים, מתלהבים ומגלים עניין בשפה העברית, בתרבות ובהיסטוריה היהודית לשם כך הוקם בית הספר הגבוה ללימודי עברית בעיר טורון, פולין קפצתי לבקר במקום, בו חלקו לי כבוד גדול כמשוררת יהודייה
▪  ▪  ▪
שפה אהובה [צילום: AP]

בעיר טורון בפולין נמצא בית הספר הגבוה ללימודי עברית מזה שנתיים שייסד הכומר הפרנציסקאני, דר' מקסימין טנדק, בהמון אהבה לשפה העברית ולמורשת היהודית. אין בנמצא כיום בעולם כולו מרכז ללימודי עברית מחוץ לגבולות ישראל. בית הספר הגבוה עדיין בשלבי התהוות.
ביקרתי בו ב-23 באוגוסט והשתכנתי במעונות הנמצאים בתוך המבנה עצמו. למבנה חלל מרובע הפתוח לכיפת השמיים. כל חדרי הלימוד, המעבדה למחשבים, הספרייה והמעונות נמצאים סביב החלל הריבועי המרכזי, שהוא מעין מרפסת פנימית. קירותיו החיצוניים מודרניים והם מרוצפים בזכוכית.
המבנה חדיש ועדיין מריחים את צבע הקירות ואת תחושת ההתחדשות. המקום מכיל גם קפיטריה בקומת הכניסה. לפני כמה חודשים הגיע אלי אימייל מווטאק הספרן במקום הוא פנה בשם המורה לעברית דר' רבקה הלפרין בבקשה נרגשת לתרום ספרים לטובת הספרייה.
"חברי הוצאה נכבדים
שמי רבקה הלפרין ואני מנהלת תוכנית ללימודי העברית במכללה החדשה שנפתחה רק לפני שנה בעיר ההיסטורית טורון, עירו של המדען הנודע ניקולאי קופרניקוס שבפולין.
שנת הלימודים הנוכחית נפתחה לפני כחודשיים, ושוב הגיעו לפתחנו, סטודנטים פולניים, שממשיכים להתלהב ולגלות עניין עמוק בלימודי העברית, בתרבות ובהיסטוריה היהודית.
בהתבסס על העובדות ההיסטוריות הקשות שפקדו את יהדות פולין במאה שעברה, אין לי ספק שעבודנו החינוכית היא בעלת חשיבות ממעלה ראשונה. אני גם מאמינה שמוסדנו המיוחד יוצר דגם חינוכי נפלא, העשוי לשמש דוגמה למוסדות אחרים באירופה.
אחד התומכים של בית ספרנו הוא איש העסקים הנודע, מר רומן קרקושיק, אך את המנהיגות הרוחנית מוליך דר. מקסימין טנדק, אב כנסייה פרנציסקני, שפועל בשם החזון של קרוב בין דתות, אנשים ולאומים.
בבנין בית ספרנו החדש מצויה ספרייה קטנה, אך לצערי, מספר הספרים בה מצומצם כרגע למדי. נודה לכם אם תוכלו לסייע לנו בתרומת ספרים, עודפים, שנמצאים ברשותכם, או במתן הכוון, ייעוץ והפנייה לגורמים אחרים, שעשויים לסייע לנו במציאת מקורות מתאימים שיועילו בטובם לתרום לנו ספרים בתחום היהדות והספרות העברית. בעתיד אנו מקווים לקבל סיוע כספי לרכישת ספרים להערת ספרייתנו.
נשמח לשתף פעולה אתכם בכל דרך ובכל עת.
בתודה מראש,
דר. רבקה הלפרין
וויטק זכארייאש, ספרן".
הכנתי חבילה ובה ממיטב ספרי ההוצאה הקטנה שלי (פיוטית) וגם מספריי שראו אור בשנים האחרונות. ביקשתי מחברים על קיר בפייסבוק לשלוח ספרים לבית הספר הגבוה לעברית. רענן בן טובים שלח את ספרו על ספסל בטשרניחובסקי ועל השאר לא ידעתי יותר. כשביקרתי במקום גיליתי, באמת, שרק שנינו נעתרנו לבקשתו של ווטאק ושלחנו ספרים. אולי יש ספרים נוספים בדרך.
לפני נסיעתי האחרונה שלחתי מייל לווטאק שאזדמן לפולין ואם אפשר לבקר את המקום. על-אף שחזרו בימים אלה מן החופשה והמקום ריק מתלמידים, שמח ווטאק על בואי ואף הזמין אותי להתארח במגורי הסגל. אין לי מילים לתאר את גודל החוויה שעברתי כאן.
ראשית, כשהגענו בשעת בוקר מאוחרת עמד ווטאק בפתחו של בית הספר הגבוה ללימודי העברית. איש צעיר בשנות השלושים לחייו. שערו ארוך וזקנו ארוך תער לא יבוא בו. עיניו סקרניות ודיבורו עברית בטון שקט. מדי כמה רגעים התנצל שאינו דובר עברית רהוטה. הוא הניח לנו להתנחל במקום.
לפני כן, ערך לי סיור בספרייה וראיתי שהיא צומחת אל מול עיני. עברו כמה שעות ונעמדו במרכז החלל ארגזים ובהם תרומות ספרים. מחסן גדול עם מדפים ריקים מחכה לספרים. זיגמונד טרולנד תרם 1,000 ספרים בעיקר ספרי קודש. גם מספריית אוניברסיטת חיפה נשלחו כמה ספרים בעברית בעיקר של עגנון.
הספרים ששלחתי מהוצאת 'פיוטית' נמצאים במקום טוב באמצע הספרייה. רק כמה קירות מאוכלסים בספרים בתוך חדר הספרייה. צמוד לספרייה חדר מחשבים, כל הציוד מוכן לקראת הסטודנטים.
לימודי העברית במכללה מתנהלים שלוש שנים ויש מלגות רבות כדי לקדם את בית הספר. בחודש ינואר עורכים במקום כינוס בינלאומי בכל שנה.

כבוד גדול

ווטאק הזמין את כריס, אביר מודרני המשחק באמת במשחקי אבירים ולובש בגדי אבירים בזמנו החופשי, וגם איש המחשבים של המקום להתלוות אלינו לעיר העתיקה של טורון להציג בפנינו את ההיסטוריה המקומית. כל הטיול ליווה אותנו ווטאק כמצלמת סוני גדולה מקצועית תלויה על כתפו. אנשים ברחוב התלחשו ביניהם 'הם מהטלוויזיה'. הרגשתי כמו כוכבת. ווטאק חיכה לי בכל כניסה ויציאה למבנים בדרך, מצלם אותי משוחחת עם כריס. הרגשתי מבוכה וגם התרגשות. אף פעם לא חלקו לי כבוד כל-כך גדול כמו ביומיים הללו.
בתום הסיור שבנו ונפגשנו לצורך הסרטת מונולוג שלי על ספריי בתוך הספרייה. ווטאק ניסה לסדר לוקיישן הולם. הוא ניסה להעמיד את המצלמה כיוון שכבר התעייף מלצלם בעמידה. אחר-כך העמיד שולחן קטן ורצה לשים עליו את הפסל של אליעזר בן יהודה שפיסל אחד מתלמידי המקום, מתי יגוזנסקי. החלטנו שזה מאולץ מאוד וחשבתי שאולי כד עם פרחים שעמד ליד הפסל יתאים. ווטאק אמר שיהלמו את הצילומים שושנים והצביע על שושנים אדומות בצבע ארגמן שפרחו ליד מבנה בכנסייה המטופחת בצמוד לבית הספר. הוא ירד למטה וקטף כמה שושנים. שאל אותי היכן להניחן? אמרתי שיניח בפינת השולחן בפראיות מסוימת. וכך כשפרחי שושנים על השולחן דיברתי אל המצלמה כארבעים דקות, סוקרת את הקשר שלי לקרובי המשפחה שלי בפולין, לדודי בוריס פיינגולד שכתבתי עליו בשירים לבת דודתי דנקה. אלה שהלכו לעולמן ואלה החיים שעדיין אני עמם בקשר. קראתי שירים מתוך ספריי. ודיברתי על אהבה, שהרי אין משורר בלי אהבה. סיימתי בקריאה מתוך רומן המכתבים ״השמות שמורים במערכת״ שיצא לאור רק לפני כשבוע וקראתי מתוכו כמה מכתבים. כשסיימתי לדבר על עצמי, הביט עלי ווטאק ואמר: אני לא הבנתי כמעט כלום, כשאני מאבד מילה קשה לי להתרכז.
נהניתי משיא תשומת הלב של ווטאק. המקום אינו מאוכלס כעת מפאת חופשת הקיץ. דר' רבקה הלפרין בחופשה בניו-יורק. אני צריכה לחזור למקום כשיהיה כינוס ולפגוש את כל הצוות במקום עם הסטודנטים.
העיר טורון, מקום טוב לבקר בו, ועכשיו סמנו לכם את בית הספר הגבוה ללימודי עברית והעיקר חפשו את ווטאק שסיפר לי שהגיע למקום רק לשבוע והתאהב במקום. האמת, מים שקטים חודרים עמוק. מה שווטאק עשה לי עם המצלמה ותשומת הלב בקולו השקט לא אוכל לתאר מילים. רק תפנטזו!!!

מתנות פרידה מווטאק

תאריך:  25/08/2011   |   עודכן:  30/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
באהבת השפה העברית
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
לימודי עברית בפולין של היום
חיה בנצל  |  25/08/11 23:32
2
סבי,שעיה בולקה, נולד בטורוב...
אסתר בולקה  |  26/08/11 10:04
3
אופיו של המקום
שושנה ויג  |  26/08/11 10:05
4
אנא,מצאו לי בארכיון תעודת לידה
esther bulka  |  26/08/11 10:25
5
לגבי התעודה בארכיון בטורון
מוניקה לישיסקה  |  26/08/11 11:39
6
באהבה השפה העברית
ריקי להב  |  28/08/11 10:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
י. לייטנר, א. וקסלר-ינאי וא. רז
הקלה על היום הראשון ללימודים    נסיעה בטוחה לבית הספר    בחירת ילקוט    תזונה נכונה    הצקות ואיומים    שיעורי בית ומבחנים - המדריך המלא לקראת תחילת שנת הלימודים
צאלה מיינרט
המעבר לחטיבת הביניים הינו מעבר משמעותי    הוא לעיתים כואב - יש בו פרידה, יש בו התחלה חדשה    עיצרו. דברו איתם, התבוננו בהם, קחו בחשבון את המעבר אותו הם עומדים לעבור, תנו לו מקום    אל תיקחו אותו כמובן מאליו    זהו מעבר קשה
קרן בית-און
זה לא נעים, זה לא אסתטי, זה מביך, אבל זה חלק מאיתנו - הזיעה    היא יכולה להפתיע אותנו כמעט בכל מצב: כשחם לנו, כשאנחנו מתאמצים, כשהגענו לגיל הנכון, לפעמים אפילו סתם כך ללא סיבה    למה היא תופסת מקום כל-כך משמעותי בחיינו, ולמה אנו נלחמים בה בכל פעם מחדש? לרפואה הסינית הקלאסית יש תשובות
שירלי קיטרון
הכינו לילדים לבית-הספר סנדביץ' מלחם העשוי מקמח מלא, ולצד הכריך הוסיפו פרי או ירק    לילדים הגדולים יותר הוסיפו חטיף בריאות    נסו להרגיל את ילדיכם לאכול פירות כקינוח לארוחה
דוד בדין
על-פי חוקים נוקשים שחוקקו בקונגרס האמריקני, כל ישות פלשתינית שתכלול בתוכה את ארגון חמאס תאבד באופן אוטומטי את ההכרה והסיוע מאת שלטונות ארה"ב. דווקא ישראל מעניקה לגיטימציה לארגון הטרור. וגם, על האונאה הגדולה של ארגון אונר"א
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il