בפתחה של שנת הלימודים החדשה, הרבה הורים שואלים את עצמם, כיצד לזהות אצל הילדים קושי בלימודים ומתי לפנות לאבחות לקויות למידה. לקות למידה היא מצב בו לילד יש אינטליגנציה תקינה, אך בתחום של תפקוד קוגניטיבי אחד או יותר או בהישגי למידה כגון: קריאה, כתיבה או חשבון, הישגיו נמוכים באופן מובהק ביחס לבני גילו.
סריקה לאבחון קשיי למידה
- בדיקה ייחודית במרפאת קשב ולמידה בשיבא
בבדיקה ייחודית זו, מבוצעת סריקה לאבחון קשיי למידה. היא מיועדת לילדים אשר קיים אצלם חשד ללקות למידה, עם או בלי קשר לקיומה של הפרעת קשב. הסריקה עונה על השאלה לגבי לקות הלמידה וכוללת המלצות כלליות בלבד (במידה וההמלצה הינה לאבחון מקיף, תקוזז עלות הסריקה מעלות האבחון). הסריקה הינה מצומצמת ומתמקדת בתחומי הקשב, תפקודים ניהוליים והישגים בתחום השפה והחשבון. סריקה זו מהווה שלב ביניים, במקרים בהם אין צורך ברור לערוך אבחון נוירופסיכולוגי דידקטי מקיף. הסריקה נערכת על-ידי מאבחנת דידקטית ונמשכת כשעה. הסריקה מהירה וזולה מהאבחון המלא ובכך חוסכת מההורים ומהילד להוציא זמן וכסף במקרים בהם מתברר שלא קיימת לקות למידה. בדיקה זו מומלצת בעיקר לילדים בכיתות הנמוכות.
מתי לפנות לאבחון?
כאשר הילד מתקשה בלימודים ואינו עומד בקצב של כיתתו, חשוב לבדוק מהו הגורם לכך: האם סגנון ההוראה אינו מותאם לילד? (לא כל שיטת לימוד בקריאה או בחשבון מתאימה לכלל הילדים ולפעמים כשמשנים את השיטה הילד מצליח) האם הילד במצב רגשי לא טוב וזה הגורם אשר מעכב אותו? האם לילד יש לקות למידה או שמדובר בהפרעת קשב? במקרים רבים קיים שילוב של יותר מגורם אחד, כגון: הפרעת קשב עם קשיים רגשיים נלווים המחמירים את הבעיה.
כדאי להתייעץ עם הצוות בבית הספר ולפנות לאבחון בידיעה כי למאבחן / למכון תהיה יכולת לבדוק את מכלול הקשיים האפשריים ולהבדיל ביניהם.
הפרעת קשב וריכוז ADHD
זוהי הפרעה מולדת אשר חלק ממאפייניה מופיעים לפני גיל 7, אך לעיתים באה לידי ביטוי רק בגילאים מאוחרים יותר. ישנן שלוש צורות עיקריות: הפרעה מעורבת של קשב ופעילות יתר ("היפראקטיביות"), הפרעה שהמרכיב הבולט בה הוא קושי בקשב והפרעה שהמרכיב הבולט בה הוא פעילות יתר.
ילדים ונוער הסובלים מהפרעת קשב, נעזרים לעיתים קרובות בטיפול תרופתי (ריטלין ותרופות אחרות). בנוסף, חשוב שישבו במקום המתאים להם בכיתה - חלקם נתרמים מישיבה בקרבת המורה כדי שתתווך להם בזמן משימות כיתה וכדי להקטין הסחות, אך ישנם המתרכזים טוב יותר דווקא במקום אחר.
לרבים מהם ישנם קשיים בהתארגנות המצריכים הכוונה מהמורה (איזה חומר יש להוציא מהתיק בכל שיעור), מההורים (כיצד מארגנים מערכת) ורבים נעזרים בהוראה מתקנת שתסייע להשלים פערים או ברכישת אסטרטגיות למידה, כלומר "
פטנטים" המסייעים להם להתמודד עם התמצאות בטקסט, בעיות חשבוניות מילוליות והכנה למבחנים.