X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חשוב לזכור כי מקשיים וקונפליקטים אפשר לצאת מחוזקים. תקופת החגים מהווה הזדמנות לשקם יחסים, לפתור קונפליקטים ולייצר משמעות ומסורת משפחתית חדשה
▪  ▪  ▪
גלו רגשות סלחניים [צילום: פלאש 90]

תקופת החגים הבאה עלינו לטובה, מהווה עבור רבים מאיתנו הזדמנות למפגש משפחתי, לחזרה לטעמים וריחות מוכרים ולנינוחות ומנוחה. למרות זאת, במשפחות לא מעטות, אפילו בכאלה בהן מערכות היחסים טובות, צפים קונפליקטים במהלך תקופה זו. החזרה לתא המשפחתי הישן, יכולה להוות גורם דחק להצפת משקעים שונים מהעבר, דוגמת רגשות שליליים שצפים, מחשבות, ריבים ישנים וקונפליקטים שבמהלך השנה לא מזדמן לנו להתמודד עימם. מטבעם של קונפליקטים, הם עלולים לעורר מתחים ואפילו חרדות ברמה הפוגעת בתפקוד ומצריכה התייחסות.
להלן תיאור של סיטואציות ודילמות איתן אנו מתמודדים וכן טיפים להתמודדות עם הלחץ.

איפה עושים את החג?

הקונפליקט מתחיל כבר בשלב של תכנון החג. מעבר לויכוח הקבוע של איפה עושים את החג כשלכל אחד מבני הזוג אג'נדה משלו, קיימים לבטים רבים אם לארח או להתארח.
למרות שנהוג לחשוב שעיקר הלחץ הוא על המארח, דווקא הלחץ הזה הוא לחץ מצבי שלרוב חולף ולא משפיע או מעורר משקעים ישנים. הלחץ המצבי אפילו מסייע בהדחקת משקעים אחרים. המארח, באופן מודע או לא מודע, נוטל לעצמו כוח רב, בשל יכולתו לקבוע את רשימת המוזמנים, התפריט, סידור הישיבה, מהלך ה"טקס" וכדומה.
הקונפליקט בדבר "הצד" שאליו ילכו בארוחת החג, הוא קונפליקט המפגיש בין פנטזיה של חזרה לילדות לבין המציאות של הצורך בהתחשבות בבן-הזוג. ההבדלים בין המשפחות שכמעט תמיד יהיו מהותיים, בשל ההטרוגניות של החברה בישראל, עלולים להעלות משקעים ופערים תרבותיים, עדתיים ודתיים שאינם מורגשים במערכת היחסים ביום יום.

מה אפשר לעשות?

לאותם אלה הסובלים מחרדות, מומלץ להתחיל טיפול מונע מבעוד מועד ולא לחכות לרגעי המשבר. המניעה יכולה להתבסס על ביצוע הרפיות והורדת מתח לבד בבית, על טיפול קוגניטיבי התנהגותי המתמקד בהפגת לחץ או טיפול פסיכולוגי ארוך יותר.
במקרים בהם החרדה מציפה ולא נותנת מנוח, ניתן לשלב בטיפול נוגדי דיכאון וחרדה אשר ידועים כבטוחים לשימוש. תרופות ממשפחת SSRI, מעלות את רמת הסרוטונין במוח, מוליך עצבי האחראי בין היתר על מצב רוח ושקט נפשי.
מעבר לכך, כדאי להקפיד על מספר דברים נוספים על-מנת לשמור על התא המשפחתי והיציבות הנפשית בהתמודדות עם הקונפליקטים השונים:
  • בצעו שיחה ולבנו בעיות וקונפליקטים זמן רב לפני החגים על-מנת להגיע לתקופה זו עם מתחים מינימליים;
  • הימנעו מניתוק: ניתוק מבני המשפחה רק מחריף את הקונפליקט ככל שהזמן עובר. אפשר לתת למצב להירגע, אך יש להימנע מתקופות "ברוגז";
  • התחשבו בבן-הזוג תוך מתן עדיפות למסגרת המשפחתית הגרעינית, על-מנת שלא ליצור מתחים שישפיעו על הקשר הזוגי והילדים;
  • גלו רגשות סלחניים: גם אם יש כעס על החמה, הגיסה או האח, זה הזמן ללבן. כדאי לנסות לסלוח ולהשאיר את הדברים מאחור;
  • גלו מעט גמישות במסורת ובטקסיות ונסו להסתגל לשינויים, תוך התאמה למארח ולאורחים;
  • היו ריאליים: לא כולם יהיו מאושרים כל הזמן במהלך החגים. תמיד יצוצו משקעים ישנים ותחושות אמביוולנטיות כלפי אנשים, מסורות ומנהגים;
  • נתחו מראש אילו דפוסים חוזרים על עצמם בתקופה זו במטרה לחזות מבעוד מועד מתחים ובעיות העלולות לצוץ כמו גם גורמים חיוביים כגון מפגשים שהיו מהנים עבורנו;
  • במידה ובני הזוג גרושים, לא מומלץ להעמיד את הילד במצב בחירה, אלא לקבוע עבורו אצל מי יבלה את החג תוך חלוקה הוגנת. כמובן שנדרש גם לתת לילד להביע את רגשותיו.
לבסוף, חשוב לזכור כי מקשיים וקונפליקטים אפשר לצאת מחוזקים. תקופת החגים מהווה הזדמנות לשקם יחסים, לפתור קונפליקטים ולייצר משמעות ומסורת משפחתית חדשה.

מה יקרה בארוחה?

לאחר שהוחלט על מתכונת הארוחה, נכנס לתמונה גורם מתח נוסף שעיקרו הוא המיקום בתא המשפחתי. ההשוואה הבלתי נמנעת המתרחשת במפגש שכזה מעוררת חשבון נפש ושיפוט עצמי בפרספקטיבה חיצונית, תהליך שעלול לעורר בושה. המתח הנובע מהרצון והציפייה לקבל הערכה, מקרין על כל בני המשפחה. מעמד זה עלול להפוך לסוג של תחרות סמויה בין הילדים על תשומת הלב, ההערכה וההוקרה של הוריהם (הסבא והסבתא) באמצעות הישגי הנכדים.
תהליך נוסף שמתרחש במפגש המשפחתי הוא חזרה לעבר על כל המתחים ורגשי הנחיתות המאפיינים אותו. כל מילה, כל מחווה, כל פעולה במפגש המשפחתי, טעונים רגשית. במידה ובני המשפחה לא השלימו כל אחד עם מקומו הוא ומקומו של האחר, מטענים אלו עלולים להיות נפיצים.
עבור אותם אנשים המגיעים לארוחת החג ממקום של חוסר שביעות רצון מחייהם כמו גם ממקום של בדידות, התקופה הזו קשה שבעתיים. המתח הפנימי כתוצאה מהסתירה בין השמחה של הסובבים והציפייה של הסביבה לשמחה לבין העצב השורר בפנים, מעוררת לעיתים רגשות שליליים של קנאה, החמצה, אשמה על כך שפוגעים באווירת החג ותחושה שאוהביהם אינם מבינים את מצוקותיהם. כשהתחושות קשות מנשוא, חלק מן האנשים מעדיפים להימנע - למשל לנסוע לחו"ל או לארוחה עם חברים. אחרים מצהירים שלא יגיעו, דבר שעלול לעורר מסכת של תחינות מצד בני המשפחה. חלק עושים זאת שלא במודע כדי לקבל את תשומת הלב הזו ולהפוך ל"אורחי כבוד".
רבים מהאנשים הסובלים מחרדות מרגישים את תחושות החרדה עולות על-פני השטח טרם הארוחות המשפחתיות של החגים ולקראת המפגש המשפחתי הכה צפוף, שלעיתים אף מרגיש מאיים. הכינוסים המשפחתיים בחגים יכולים להוות "טריגר" להתפרצות החרדה אצל אנשים חרדתיים, משום שמדובר בצירוף של גורמים שבדרך-כלל אינם מיטיבים עם אנשים אלה: צפיפות, חשיפה לביקורת, חדירה פתאומית למרחב האישי ועוד. לאחר תקופה זו, הם חשופים לדיכאון הנובע מניתוח שלילי שהם מבצעים להתנהגותם במשפחה ומתחושות קשות של החמצה וכעס עצמי.

הכותבים הם ד"ר אילן טל - פסיכיאטר מומחה, מנהל מרכז ד"ר טל לתמיכה רגשית ונפשית ומרין ליבמן - פסיכולוגית, מטפלת בילדים, מתבגרים ובהורים
תאריך:  27/09/2011   |   עודכן:  27/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התמודדות נכונה עם קונפליקטים משפחתיים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קרן בית-און
החגים בפתח ועימם ארוחות החג העמוסות לעייפה שטומנות בחובן מלכודות שיכולות להיות הרסניות לחלק מאיתנו    חשוב להימנע ממזון מטוגן או מזון עתיר בתיבולים, צבעי מאכל או בחומרים משמרים
נאוה רוזנפלד
כשמתארחים וגם כשמזמינים, הכינו עצמכם מראש לכך שהמטרה היא בילוי    בכל הזדמנות צאו לטייל    במהלך הארוחות, בין הארוחות, בבית ובחוץ, הקפידו על שתייה מרובה של מים
אורן פרסיקו
בתצהיר משפטי נחשפת לראשונה מעורבות ישירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בחינמון "ישראלי": העורך הראשי מונה "לבקשת ביבי ומר אדלסון, בשיחת טלפון משותפת עם נתן אשל"
איריס שחר
דבש הוא מרכיב חשוב בתכשירים קוסמטיים, שמטרתם ניקוי העור, טיפול בפצעי בגרות, מניעה וטיפול בקמטים    שמן זרעי רימון הינו אחד השמנים היעילים ביותר בקוסמטיקה למניעת הזדקנות מוקדמת של העור, טיפול בקמטים והחזרת המראה החיוני והבריא של עור הפנים
צילה שיר-אל
אין סיכוי שיהיה כאן שקט חברתי בשנה הקרובה וגם לא בשנים הקרובות    השנה תהיה שנת מבחן לכל תהליך השלום במזרח התיכון    וגם: תחזית אסטרולוגית כללית לילידי כל המזלות לשנת תשע"ב (2012-2011)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il