X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
רוני פלמר. היכרות מעמיקה עם השטח [צילום: מן הטלוויזיה]
היעד: עוד 600 אלף איש בנגב ובגליל
במהלך עשר שנות פעילותה, יכולה תנועת 'אור' לזקוף לזכותה הקמה של שישה יישובים חדשים, ארגון של 24 גרעיני התיישבות והבאת אלפי משפחות לנגב ולגליל. את העתיד מזהה רוני פלמר, יו"ר התנועה, בעיירות הפיתוח: "יש מקום להקמת יישובים חדשים, אבל ברור לנו היום שמנועי הצמיחה של הנגב והגליל נמצאים בעיירות"
"שנים דיברו על מי יבוא ליישב את הנגב והגליל. עכשיו, כשזה קורה, וסוף-סוף באים אנשים רבים ורוצים להתיישב, אנחנו לא מוכנים לקראתם"

עשר שנים חלפו מאז הכרתי לראשונה את רוני פלמר ואת חבריו לתנועת 'אור משימות לאומיות'. הם היו אז ארבעה בחורים צעירים בני 25 שהקימו את היישוב סנסנה מצפון לבאר-שבע, גייסו גרעיני מתיישבים לשני יישובים נוספים בנגב, ודיברו בעיניים נוצצות על הבאת חצי מיליון יהודים לנגב ולגליל. פלמר, כמו שאר חבריו, עבדו אז כמו שב"כניקים ולא הסכימו להיחשף לא בשמם ולא בתמונותיהם. בכתבה שפרסמתי בקיץ 2001 ראיינתי את פלמר בעילום שם, וגם את זה השגתי רק לאחר מסע שכנועים.
עשר שנים חלפו ואני יושב בחדרו של פלמר במשרדי התנועה החדשים בבניין 'שער לנגב' בלב העיר העתיקה של באר-שבע. בעשור האחרון הספיקו פלמר וחבריו להקים שישה יישובים חדשים, להביא 24 גרעיני התיישבות של צעירים לנגב ולגליל ולגרום להתיישבותם של 5,000 משפחות ביישובים החדשים והמתרחבים. בראיון ב-2001 סיפר לי פלמר בהתרגשות שמדי יום פונות לתנועה שלו כעשרים משפחות שמתעניינות במעבר לנגב או לגליל. מאז פנו למרכז המידע של אור כבר 30 אלף משפחות, ושיא הפניות ליום אחד עומד על לא פחות מ-900. במרכז המידע החדש והמרשים בבאר-שבע יש 11 עמדות מאוישות. נציגי מרכז המידע מעניקים לפונים מידע על כל היישובים, המועצות והרשויות בנגב ובגליל, ועל אפשרויות המגורים, החינוך והתעסוקה הקיימות באזורים אלה. השירות של אנשי אור כולל התאמה, ליווי ומעקב משלב הפנייה הראשונית למרכז המידע ועד להשלמת המעבר בפועל. אתר האינטרנט של אור כולל יותר מ-5,000 דפי מידע המתעדכנים מדי יום. מי שמדמיין לעצמו את מרכז המידע כחמ"ל מבולגן, יופתע מהחזות ההיי-טקית של המקום.
אבל אור היא כבר לא רק תנועה שמביאה משפחות לנגב ולגליל. בשנים האחרונות הפכו אנשיה ללוביסטים הגדולים של הפריפריה במשרדי הממשלה. הם היו שותפים מלאים בהקמת שדולת הפריפריה בכנסת, המונה כיום 22 חברי כנסת; בייזום של יותר מ-30 החלטות ממשלה הקשורות בהתיישבות בנגב ובגליל ובקידום תקציבים ממשלתיים בהיקפים של מיליארדי שקלים לטובת פרויקטים אסטרטגיים בנגב ובגליל. לפני שש שנים קיבלה אור את אות הנשיא למתנדב. לפני שנה קיבל פלמר את פרס ראש הממשלה לחדשנות ויזמות. כחצי שנה מאוחר יותר קיבלה התנועה את פרס יושב-ראש הכנסת לאיכות חיים.
כרגע מקדמים באור שלושה יישובים חדשים שנמצאים בשלבי הקמה ובמקביל שואפים להגיע למספר של 70 גרעיני התיישבות ביישובים חדשים וותיקים עד שנת ה-70 למדינה. ההיענות שהם מזהים בחברה הישראלית למעבר לפריפריה נוסכת בהם כוחות, אבל בצד האופטימיות הם לא מסתירים את אכזבתם מתגובתה האִטית של המדינה להתעוררות הזאת. "שנים דיברו על מי יבוא ליישב את הנגב והגליל", אומר פלמר. "עכשיו, כשזה קורה, וסוף-סוף באים אנשים רבים ורוצים להתיישב, אנחנו לא מוכנים לקראתם".

"דוח טרכטנברג – פספוס"
המפגש שלנו מתקיים יום למחרת הגשת מסקנות ועדת טרכטנברג שאמורה הייתה להביא, בין השאר, גם פתרונות למשבר הדיור. פלמר, שכבר מבין דבר או שניים בתחום הדיור, לא מסתיר את אכזבתו ממסקנות הוועדה. "אנחנו מזהים החמצה גדולה בהבנה של תחום הדיור בכל מה שקשור לעתיד המדינה. הגאונות של איינשטיין הייתה שהוא הצליח בנוסחה קצרה מאוד לתת מענה רחב מאוד. אם רוצים לפתור נושאים שקשורים לצעירים, לפתרונות דיור, לשמירה על חבלי ארץ ועל גבולות, הנגב והגליל נוגעים בכל התחומים הללו. הטענה שלנו היא שאם רוצים למקד את הכסף, הדיור הוא ההשקעה המרכזית. בדוח של טרכטנברג וגם בחוק הווד"לים יש פספוס של הבנת השטח. חלק מהפתרונות שניתנים היום רק הולכים לחזק את הבעיה ולא לעזור לה. קח למשל את חוק הווד"לים. זה אומנם ייצור עוד תב"עות, אבל הבעיה אינה של חוסר בתוכניות מתאר אלא של תכנון מפורט ושל קדם מימון לפיתוח השטח ובזה לא נגעו".
פלמר מתאר את הבעיות המרכזיות בתחום הדיור, כפי שהוא ואנשיו חווים אותן במאמציהם להביא אנשים לפריפריה. "הזמן שעובר מאז שמשפחה מקבלת החלטה לעבור לנגב או לגליל ועד שהיא יכולה לבצע את זה עומד היום על יותר מחמש שנים. במדינת ישראל השיטה כיום היא שעד שאין שיווק אין תכנון מפורט. השיטה הזאת לא מותאמת למציאות והיא מפספסת את ההזדמנות. אומרים לזוג שרכש עכשיו מגרש שאם יהיו שמונים משפחות שירכשו מגרשים יתחילו בתכנון מפורט. תכנון כזה לוקח בין שנה וחצי לשנתיים. כשנגמר התכנון עובדים בין שנה וחצי לשנתיים על תשתיות, וזה במקרה הטוב כשאין בעיה עם הקבלנים. אחר כך בונים את הבית, במקרה הטוב, במשך כשנה, וכך כבר הגענו לחמש שנים. למה שזוג שכבר קיבל החלטה ייכנס לתהליך ארוך כזה?"
מה האלטרנטיבה שאתם מציעים?
"אנחנו אומרים שאם היה דיור זמין, כמויות הרוכשים היו הרבה יותר גדולות. יש היום אלפי יחידות דיור שיש להן תוכניות מתאר. קח 1,500 מתוכן, כנס לתכנון מפורט ותפתח אותן עוד לפני הרכישות. המדינה נמצאת במקום שיש לה יותר כסף מבעבר, אנשים מוכנים לשלם היום יותר ורוב הכסף שמושקע חוזר למדינה כך או אחרת. לא מדובר פה במענקים אלא במקדמי מימון שיכולים ליצור שרשרת של הצלחות. יש חברות היי-טק שמתכוונות להגיע לפריפריה ויש להן בעיית כוח אדם כי לאנשים אין איפה לגור. הטענה שלנו היא שהדיור קודם לכול. המדינה משקיעה מעל 70 מיליארד שקל בפריפריה בתחבורה, במעבר של בסיסי צה"ל, במענקים ובתעסוקה, אבל ליד הסכום הזה אין סכום שהופך את היישובים ליותר זמינים ומזמינים. טרכטנברג לא מתייחס גם לבניית מוסדות הציבור. ראש מועצת מיתר אמר לי רק אתמול שהוא יכול לשווק עוד 800 יחידות דיור והן ייתפסו בשנייה, ולמה הוא לא משווק? כי אין לו מספיק פעוטונים, גנים, בתי ספר ומוסדות ציבור. רשויות לא יוצאות לשיווק כי המדינה כבר לא מממנת את בניית מוסדות הציבור".
בתנועה לא הסתפקו בביקורת אלא הגישו נייר עמדה לממונה על תחום הדיור בוועדת טרכטנברג. התגובה שקיבלו מאנשי הוועדה הייתה שהכיוון של הוועדה הוא שונה.
אולי טרכטנברג מכוון יותר לפתרון הבעיות במרכז הארץ.
"יכול להיות שספציפית טרכטנברג מכוון יותר למחאה שהייתה סביב גוש דן. באופן כללי אני מרגיש שלכלל המערכות במדינה חסרה היכרות מעמיקה של השטח. לפעמים בלי הרבה כסף אפשר לפרוץ קדימה. לקח לנו יותר משנתיים לשכנע את אנשי האוצר שיש גרעיני התיישבות מוכנים ושכדאי לבנות להם אתרים זמניים. המודל שהצענו היה לקחת אזור או תחום בעיר או ביישוב כפרי, לפתח בו בשימוש חורג תשתיות לעשרים עד ארבעים מבנים יבילים, להביא גרעין משימתי שיתרום למקום, לתת לו שנתיים-שלוש לקבל החלטה אם הוא נשאר, ובזמן הזה לסייע לו במציאת תעסוקה ובפיתוח יזמות, ולפתח את השטח לבניית קבע. עשינו את זה כבר ב-23 מקומות בארץ. בסוף תוקצבו מעל 100 מיליון שקל לעניין הזה אבל אני לא יודע כמה קבוצות פספסנו בשנתיים שבהן ניסינו לשכנע את אנשי האוצר".

"הזמן שעובר מאז שמשפחה מקבלת החלטה לעבור לנגב או לגליל ועד שהיא יכולה לבצע את זה עומד היום על יותר מחמש שנים. אומרים לזוג שרכש עכשיו מגרש שאם יהיו שמונים משפחות יתחילו בתכנון מפורט. כשנגמר התכנון עובדים בין שנה וחצי לשנתיים על תשתיות. אחר כך בונים את הבית, במקרה הטוב, במשך כשנה, וכך כבר הגענו לחמש שנים. למה שזוג שכבר קיבל החלטה ייכנס לתהליך ארוך כזה?"

מלאכת החיבורים

שלל הזדמנויות בעיירות הפיתוח

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  30/10/2011   |   עודכן:  30/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שלום עכשיו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היעד: עוד 600 אלף איש בנגב ובגליל
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
יבורך רוני פלמר
עטרה שגב קלימי  |  31/10/11 04:24
2
יישר כח גדול ל"ת
קורא ותיק  |  31/10/11 16:47
3
רוני פלמר ומשפחתו - ערכיים
דליה דרומית  |  1/11/11 08:39
4
גליל בלי רכבת עד לצפת-סוס מת ל"ת
ברחתי מהגליל  |  1/11/11 14:16
5
אנחנו לא רוצים עוד אנשים בגליל
יעקב הגלילי  |  12/02/12 23:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל טוכפלד
שר הפנים אלי ישי אמר כבר בעבר שהוא תומך בשחרור מחבלים תמורת גלעד שליט, אך הוא מודה שהידיעה כי אצבעו אינה מכריעה את גורל העסקה הקלה עליו. עוד מגלה ישי שלפני שנה וחצי הורה הרב עובדיה שלא לתמוך בעסקה, וכי עתה פנה הרב לראש הממשלה בבקשה לגזור דין מוות על רוצחי משפחת פוגל. ראיון
חיים נוי
"יושב על הגדר" מופע שירי אריק איינשטיין המועלה בבכורה בבית צבי ברמת גן הוא הפקה של עונג צרוף, המבוצע בחן ובכישרון רב
רז קריפס
באמצעות הקשבה לדופק, מציעים שעוני דופק אימון והדרכה מדויקת בזמן האימון לרמת הקושי והזמן הנדרש להגיע למטרת האימון, בין אם מדובר בשיפור הכושר, שריפת קלוריות או שמירה על אורח חיים בריא
ד"ר נמרוד פרידמן
ארה"ב היא ארץ התפוחים הגדולים, אבל לא היה מזיק לאמריקניות לרדת מהעץ ולהבין שדווקא הפחות הוא היותר החדש
יהונתן דחוח-הלוי
העיתונאי יגאל סרנה מידיעות אחרונות טוען, כי רעיון חלוקת הארץ כשל, והפתרון לסכסוך מצוי בהקמתה של מדינה אחת לישראל ולפלשתינים שתחבר את תל אביב עם תושבי עזה תחת ממשלה אחת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il