X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ביקורת: ביבר הזכוכית, בית צבי ברמת גן - טנסי ויליאמס היה ודאי מצדיע להפקה
▪  ▪  ▪
אחד המחזות הידועים [צילום: אייל לנדסמן]

"ביבר הזכוכית" הוא אחד המחזות הידועים ביותר של טנסי ויליאמס, מגדולי המחזאים האמריקנים, וההפקה המועלית ב"בית צבי" ברמת גן היא ברמה משובחת שויליאמס, אם יכול היה, אני מניח, היה יוצא מקברו ומצדיע לה בחדווה רבה.
ויליאמס כתב את ביבר הזכוכית ב-1944 וההצגה זכתה להצלחה, להפקות אין ספור ברחבי העולם ובארץ, לסרט קולנוע, והיא נחשבת להצגה קלאסית המאפשרת לשחקנים להתבלט ולהפגין יכולות דרמטיות מוצלחות. טנסי ויליאמס נולד ב-1911 במיסיסיפי ולדאבון הלב מת מוות הזוי, בגיל 72, כאשר נחנק משאיפת פקק של בקבוקון עם טיפות עיניים שאותן ביקש להזליף בלילה בשעה שלן בבית מלון בניו-יורק.
המחזה נחשב למעין אוטוביוגרפיה של ויליאמס עצמו והוא מתרחש בתקופת השפל הכלכלי הגדול בארה"ב בשנות השלושים של המאה העשרים. העלילה מתוארת מבעד לעיניו של תום, המחזאי עצמו, בן למשפחה שבה חיים אמנדה, שבעלה נטש אותה לפני שנים, לורה , בת נכה ברגלה , החיה בעולם של אוסף בעלי החיים מזכוכית שלה ותום, העובד במחסן ורוב לילותיו מחפש את החיים והריגושים האחרים בחוץ, "בית קולנוע" כפי שהוא מתריס בפני האימא. אמנדה המתכלכלת בדוחק מחפשת לשקם את חיי הקן המשפחתי הרעוע ולמצוא חתן לבתה, שנטשה לימודיה ואינה עושה בעצם דבר, חוץ מלחלום. המחזר המיועד מגיע בדמותו של ג'ים, חבר לעבודה של תום ומסתבר שהיה אביר חלומותיה בעבר של לורה , אך ארוחת הערב בבית המשפחה נותרת עם הפתעה ושברון לב.
הבימאי יונתן אסתרקין הצליח להעניק למחזה שדרוג עוצמתי והפיק מקבוצת השחקנים המוכשרת הצגה מעולה, שזורה בהברקות בימוי ואוירה. התמונות מתחלפות בתצורה מעניינת שבה צוות שחקנים אחר עורך את התפאורה ואביזריה ומוביל את המשתתפים אל מקומותיהם בעודם קפואים במצבם הקודם עד להמשך העלילה. ההצגה נפתחת בעצם מהסוף ובסיפור המחזה מפיו של תום שבסופו של דבר, בוחר בדרך החופש של אביו ויוצא למרחקים (טוב, רק לצי הסוחר).
מיכה לבינסון כתב את הנוסח העברי למחזה (מיכה, כיום מנכ"ל בית צבי, היה הבימאי של ההצגה בשעתו בקאמרי) והשפה היא קולחת, יפה וברורה.
דנה מאירוביץ' משחקת באורח מדהים את תפקיד אמנדה, האם הדואגת לעתיד ילדיה ,והמתרפקת על עברה הזוהר. דנה היא שחקנית מצוינת והיא מגלמת את הדמות בצורה הראויה להערצה. לפעמים דמות "האם הפולנייה" משתלטת עליה כשהיא חוקרת על מצבו הכלכלי של החתן הפוטנציאלי ולפעמים מבריקה בנוסח הקומדיות האנגליות הסנוביות, בשינוי גוון הקול והשיחה. דנה היא שחקנית אופי מרשימה ואין ספק שהיא כוכבת ההצגה.
רק השיר "קה סרה סרה" שהיא מזמזמת לא נראה לעניין כיון שחובר יותר מעשר שנים לאחר שנכתב המחזה.
לורה מגולמת בידי נעמה חזון ברגש ובנועם. לורה חייה בעולמה הפנימי וחוששת מהמפגש הכפוי עם ה"דייט" שנבחר לה. היא מקפידה לעוות את כף רגלה, כיאה לנכותה והסצנה שבו מתנפצת חיית הזכוכית היא מרגשת ויפה.
תום, מגולם בידי צחי לוק שעומד במשימה בכבוד ובהפגנת משחק משובח ויפה. הוא סובל בשקט את מריטת אוזניו בכל הצגה בידי לורה, אבל במיוחד הוא מפגין את הדמות התועה בעולם האפור והמשעמם שבו הוא חי. משחקו ראוי ומעולה.
צחי עמר מגלם בטוב טעם את ג'ים, המחזר המיוחל. הוא מייצג את המציאות מול החלום ואת עולם הדמיון מול החיים הקשים של המשפחה.צחי הוא שרמנטי ויודע לחולל, מקסים ומשחקו ראוי לציון וטוב מאוד. קטע ההתוודות שלו הוא עוצמתי ורב רושם.
התלבושות של איה בן אשר הן תקופתיות וראויות. השמלה הזויה של אמנדה היא מיוחדת ומוצלחת. מעניין גם מניין השיגו את טלפון החוגה המעוצב ואת מכונת הכתיבה מדגם שמצוי אצל אספנים.
התפאורה גם היא של איה והיא פרקטית ונאותה.
יניר ליברמן עיצב את התאורה כהלכה ובמדויק.
איתי קרן אחראי למוזיקה היפה.
פרט ראוי לציון הוא שחלק הארי של הקהל מורכב בתלמידי תיכון וההתנהגות שלהם הייתה למופת, בניגוד להצגות רבות אחרות שאליהן מגיעים בני נוער. ההצגה המרגשת הניבה פרצי מחיאות כפיים והוסיפה להם מימד חשוב להבנת תרבות התיאטרון. חבל רק שלא דאגו לספק תוכניות להצגה, כמקובל.
"ביבר הזכוכית" היא הצגה קטנה אבל גדולה ומיוחדת, הצגת מופת ולבימאי יונתן אסתרקין מגיעות תשבחות על ההפקה המוצלחת שמותירה את הקהל עם חוויית תיאטרון משובח.

תאריך:  02/02/2012   |   עודכן:  03/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דייט / Date
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
עבור תיאטרון חיפה, שחוזר וכובש את מקומו בצמרת, הבחירה במחזה "אמנות" מאת יסמין רזה היא קלף בטוח להצלחה    מאז הועלה לראשונה בפריס ב-1994, הפך המחזה ללהיט    הוא קליל, מענג, והעיקר - מעניק אפשרות לשלושה שחקנים להתבטא בחופשיות ולזרום בטבעיות, תוך היותם ראי בו משתקפת דמותו של הקהל
ראובן לייב
בעונה המתה של הטיסות יכול הנוסע לחו"ל לצאת נשכר אם רק ישכיל לחשוף את נקודות התורפה של חברות התעופה ולתמרן ביניהן כראוי, כדי לזכות בסופו של דבר בכרטיס הטיסה המשתלם ביותר בשבילו
יהודה קונפורטס
נתונים שמפרסם איגוד הקניין הרוחני האמריקני, מעלים שישראל השתפרה מאוד בתחום הגנת הקניין הרוחני - גם אם האידיליה עדיין רחוקה    למרות זאת, צריך ואפשר לעשות הרבה יותר כדי להנמיך את מימדי הפיראטיות
ראובן לייב
פרויקט למען גיל הזהב מתקיים בשעה טובה בבתי האבות שברחבי הארץ    הכלבים מעניקים לדייריהם רגעים של שמחת-חיים ותורמים בכך לבריאותם הנפשית והפיזית
אמיר זוהר
עו"ד רונאל פישר דורש מלשכת עורכי הדין לחקור מי הדליף לאריה אבנרי מתנועת אומ"ץ החלטה של ועדת האתיקה הארצית על העמדתו לדין בפני בית הדין לאתיקה. בעקבות הדרישה וכוונתו לערער, נדחתה העמדתו לדין בפרשת ההתבטאות נגד השופט חנן אפרתי. על הבקשה של פישר חתומה פרקליטת מחוז תל אביב היוצאת, עו"ד רות בלום-דוד, שבעבר כבר היו תלונות על מהות הקשר שלה עם פישר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il