X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יונית טובי ואדוה עדני. לראשונה בחיי כה נהניתי מהצגה [צילום: אייל לנדסמן]
"גליליאו": איכות בתיאטרון באר שבע
לפני 400 שנה הודיע המתמטיקאי והפיסיקאי האיטלקי גליליאו גליליי על המצאתו החדשה: הטלסקופ. תגלית שזיעזעה את כל העולם הנוצרי. כדי להמנע ממוות על המוקד בידי האינקוויזיציה - הודה ב"טעותו", וסיים את חייו באומללות. סיפור חייו הטראגיים והתלבטויותיו קורעות הלב - עולות במחזהו של ברטולד ברכט שעיבד וביים עידו ריקלין בתיאטרון באר שבע
אמיר קריאף ויוסי צברי [צילום: אייל לנדסמן]

המחזה "גליליאו" שעיבד עידו ריקלין מאיר תופעה שחוזרת ונשנית בהיסטוריה של התרבות: ממציאים דגולים נחשבים למורדים בקיים, ובמקרה הטוב - למשוגעים. המצאת הטלסקופ של גליליאו (מעניין כמה ילדים ונוער יודעים על כך כיום?) שאנו עדים לה על הבמה בצורה הכי מציאותית, היא שאימתה את תורתו של קופרניקוס על היות כדור הארץ אחד מכוכבי הלכת שסובבים סביב השמש. והשמש אינה מרכזו הסטאטי של העולם. הדבר היווה סטירה להגמוניה הנוצרית, ולתאוריות שלה על היות הכוכבים קבועים במקומם בתוך כדור זכוכית. הפיגור במחשבה היה והינו נחלת המימסדים הדתיים, שבהאחזותם בהתאבנות המחשבה הם מנסים לשמר את שליטתם במחשבת בני האדם.
מחזה עדכני כאילו נכתב היום
למרות שהמחזה נכתב בראשית המאה העשרים, הוא עדכני כאילו נכתב היום. כי גם כיום הבורות שולטת במיגזרים רבים, במיוחד הדתיים, וגם במחוזותינו - הללו מדירים עצמם לא רק ממילוי חובותיהם האזרחיות, אלא גם מהאפשרות ללמוד מדעים, שפות, היסטוריה ושאר מקצועות המרחיבים דעתו של אדם. כל זאת - בניגוד גמור לדברי הרמב"ם שציווה על היהודים לעבוד, ולא להפוך את לימוד התורה למקור הכנסה.
אמיר קריאף כגליליאו בכל שלבי חייו - מאז היה צעיר החולם לגלות תגליות שישנו את החשיבה הקפואה והמיושנת, ויביאו עמם גם הכרה בהישגיו שתתוגמל בהתאם - נגזר עליו לחיות כעני מרוד, וכשסכנת מוות על המוקד בידי האינקוויזיציה תלוי מעל לראשו. קריאף עושה את התפקיד כאילו חי אותו ממש. המונולוג המסיים שלו, בערוב ימיו, הוא שיאו של המחזה. ועדיין, עם כל הישגיו במחזה, יש לקריאף עוד נתח עצום מכשרונותיו שטרם ניתנה להם ההזדמנות להיחשף. עושר יכולותיו עדיין מחכה לחשיפה.
וירג'יניה, בתו המקסימה בעלת קול הזמיר - יונית טובי (פיאף), ומנהלת משק ביתו עדוה עדני, גם היא מענגת בקולה היפהפה בשירתה, עושות כל שביכולתן כדי להמתיק את גורלו המר. כך גם תלמידו הנאמן והמסור תום חגי, שמחצין שפע חום ורגש כלפי מורו הנערץ, ואינו שש כשהלה מתכחש רשמית לתגליותיו - רק על-מנת להישאר בחיים.
הזדמנות לכל שחקן להוכיח את יכולותיו
לראשונה בחיי כה נהניתי מהצגה, למרות שבה ממלאים כל השחקנים, לבד מקריאף, כמה תפקידים במחזה. כי כאן, עידו ריקלין, כמו קוסם המלהטט עם אביזריו - מלהטט עם השחקנים, בכך שהוא מאפשר לכל אחד להופיע בכמה זהויות שונות (שהודות לעיצוב התלבושות המרהיב ויוצא הדופן של נטע הקר, הזקנים והפיאות - אתה כמעט לא מזהה אותם). וכך, ניתנת לכל אחד משלל השחקנים המנוסים והמוכשרים ההזדמנות להוכיח את יכולותיו הרבגוניות.
כך אמורים הדברים לגבי רודיה קוזלובסקי (כקרדינל האינקוויזיטור המרשים, כסנטור ונציאני, כאיכר וכשומר גבול ועוד) - שמדגים מה פירוש שחקן ברמה העילאית, שאין גבול ומיגבלות למשחקו. כך גם יוסי צברי, שמדהים בכל שפע הדמויות הכה שונות שהוא מגלם, ועושה את אחד התפקידים הבולטים בקריירה שלו בכלל ובהצגה בפרט. כך גם גיא אלון הנפלא (שאף עיצב את התנועה) כקרדינל ובהמשך כאפיפיור, כילד, כתלמיד לשעבר של גליליי, והשיא הקומי - כמטרוניתה מחצר הדוכס. אורן כהן הצעיר, זוכה פרס התיאטרון, מעמיד במשחק כנה דמויות של סנטור, נזיר, מזכיר כנסיתי וקוזימו דה מדיצ'י המבוגר. (את מדיצ'י הצעיר בן התשע, שליט פירנצה, מגלמת בחן ובקסם שובבי יונית טובי). וכן ירמי רייך החביב כלודוביקו, ארוסה של וירג'יניה גליליי, תיאולוג, נזיר זועם וכילד.
חושפת את כל זוויות המשחק האפשריות
הודות לבימויו הקלאסי, העשיר והמתוחכם של עידו ריקלין, מצליחה הצגה זו לחשוף בפני הקהל את כל זוויות המשחק האפשריות הגלומות בכל אחד מהכוכבים המשחקים בהצגה. כי כולם כבר קנו להם שם בתיאטרונים הרפרטואריים, אף כי לעתים בתפקידי טייפ-קאסטינג. ואילו הפעם - הרבגוניות בתפקידים יוצרת עושר של אפשרויות תיאטרליות, בתוך תלבושות תקופתיות של המאה השבע עשרה, תוך הקפדה בהן על פרטי הפרטים, אותן עיצבה נטע הקר. התפאורה של טליה אוטולנגי מתמקדת בהמצאותיו של גליליאו, תוך שימוש בפנסים בגדלים ענקיים עד קטנים לצורך המחשת מערכת השמש. התאורה של עדי שמרוני והמוזיקה של דורי פרנס מוסיפים את הצבע והאווירה הנכונים.
תיאטרון באר שבע, שמתמיד בעקביות בהעלאת הצגות משובחות חוויתיות, מבלי להתפשר על איכות וטיב, מבסס עם הצגת "גליליאו" את מיקומו בצמרת התיאטרון הישראלי. הצגה המתבקשת להיות מוצגת בפני תלמידי תיכון, בשל התוכן והידע שיעשיר אותם.

תאריך:  01/03/2012   |   עודכן:  01/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"גליליאו": איכות בתיאטרון באר שבע
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מבקרת אנינה המוסיפה כבוד לאתר
בן דוגית  |  2/03/12 13:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דויד קאפח
אין סיבה לסבול סתם - אפשר להקל על אלרגיות האביב עם צמחי מרפא להקהלה על הסימפטומים
צביקה קליין
תופעה חדשה בעולם השידוכים בארה"ב: שכירת חוקר פרטי לבירור על בן הזוג    ברשותו של החוקר ג'ו לוין סיפורים מסמרי שיער ומידע רב על הנעשה בכל המגזרים בקהילה הסגורה    הוא מצידו רואה בעבודתו שליחות
ראובן לייב
המדינה ההררית הזעירה, שלחוף הים האדריאטי, מצטיינת לא רק ביופייה המדהים - היא גם יעד אידיאלי לתייר הישראלי, שמן הסתם אינו סובל מעודף-כסף. לראות וליהנות
חן חדד
וגם: הבריטים זועמים על מריל סטריפ, ג'ונה היל יככב בסרט שיפיק בראד פיט, "עידן הקרח 4" בפארודיה על "הארטיסט" והאמריקנים מזכירים שאין להם חוש הומור
מאיר עוזיאל
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il