X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
גורמים העוקבים מקרוב אחר התהליכים בציבור החרדי חלוקים בשאלה האם חוק טל סיפק את הסחורה, והאם אפשר לגבש פתרון שיהיה שונה באופן מהותי מהחוק היוצא. יש מי שמציע להטיל עיצומים, יש מי שמציע לפטור באופן גורף, ויש מי שסבור שדווקא הגדלת התקציב לישיבות היא שתגביר את הגיוס
▪  ▪  ▪
עיצומים, פטור, הגדלת תקציב? [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]
ד"ר ראובן גל:
"חוק טל הוכיח את עצמו. שיעורי שירות החרדים, במיוחד בשנים האחרונות, זינקו באופן ניכר. להערכתי, אם מגמת השנים האחרונות הייתה נמשכת, תוך חמש שנים היינו מגיעים למצב שמחצית מהצעירים החרדים משרתים בשירות צבאי או אזרחי"

ההיסטוריה של גיוס החרדים
ממלחמת העצמאות ועד חוק טל – תחנות במתן הפטור לתלמידי הישיבות
▪  ▪  ▪
בספרו "חרדים בע"מ" (על יחסי החרדים ותקציב המדינה) מפרט שחר אילן את תולדות הפטור החרדי מגיוס. הנה כמה תחנות מרכזיות: ההסדר לדחיית השירות לבני ישיבות הונהג כבר ב-1948, והיה תקף אפילו במלחמת העצמאות. במספרים דובר אז על 400 איש. ב-1958 אישר סגן שר הביטחון, שמעון פרס, שבחורי ישיבה מעל גיל 25, שלכאורה היו אמורים להתגייס באופן מלא עם יציאתם מהישיבה, יגויסו רק לשלושה חודשי מילואים. ב-1968 קבעה לראשונה ועדת שרים שהוקמה ביוזמת שר הביטחון משה דיין מכסה של 800 מצטרפים חדשים להסדר הדחייה מדי שנה, וכן הוקפאה רשימת הישיבות שתלמידיהן מקבלים את הפטור. ב-1975 ביטל שר הביטחון פרס את הקפאת רשימת הישיבות, אך לא את המכסה, אבל כבר באותה שנה המכסה נפרצה (900 במקום ה-800 שנקבעו). במהפך 1977 ביטל מנחם בגין באופן רשמי את המכסה, ומאז כל מי שמצהיר ש'תורתו אומנותו' (כולל דתיים-לאומיים) יכול לקבל את הפטור.
עוד ב-1988 המליצה ועדה שעסקה בנושא להגביל את דחיית השירות לשש שנים בלבד, שאחריהן יגויסו בני הישיבות לשנה, ו-200 בחורים מצטיינים יקבלו פטור לכל החיים. הממשלה התעלמה מהדוח. ב-1998 קבע בג"ץ שההסדר אינו חוקי, והקציב למדינה שנה להסדיר את הנושא בחוק. כך הוקמה ועדת טל, ובעקבותיה חוקק חוק טל, שאִפשר לבני ישיבות לצאת בגיל 23 מן הישיבה ולבחור בין שירות צבאי מקוצר לשירות אזרחי, זאת במגמה שלפחות יגיעו לשוק העבודה בשיעורים רחבים ככל האפשר (לעומת המצב הקודם, שהפך את החרדים לאסירים בישיבות או ל'עובדים בשחור', מחשש שיגויסו).
מבחן התוצאה: ב-2010 עמד מספר דחויי השירות הכולל על כ-62 אלף איש (כולל דתיים-לאומיים וחרדים שיתגייסו בעתיד), ואילו מספר המצטרפים החדשים להסדר באותה שנה עמד על כ-7,700, מתוכם כאלף דתיים-לאומיים וכ-900 שהוערכו כמי שייפטרו מסיבות בריאות. מספר המשרתים החרדים באותה שנה עמד כאמור על 400 בגדוד הקרבי, 500 בשח"ר וכ-1,000 בשירות האזרחי.

מאז פסיקת בג"ץ ב-21 בפברואר שביטלה את חוק טל, החוק שהסדיר בעשור האחרון את שאלת שירותם הצבאי של החרדים, הפכה שאלת גיוס החרדים לסוגיה ציבורית מרכזית, שנייה בחשיבותה אולי רק לסוגיית אירן. היא עמדה גם במוקד מערכת הבחירות של תחילת השבוע, וגם במוקד ביטולן בהמשך השבוע. לפחות באופן רשמי, הסעיף המרכזי שלמענו הקימו שני השותפים החדשים, בנימין נתניהו ושאול מופז, את ממשלת האחדות הוא ההבטחה לגבש חוק גיוס חלופי, שוויוני בהרבה מקודמו, עד 1 באוגוסט, מועד פקיעת חוק טל.
ההסכם הקואליציוני, והממשלה הרחבה שעומדת עכשיו מאחוריו, משפרים לכאורה את סיכויי שינוי התהליך ההיסטורי (ראו מסגרת). מנגד עומדים איומי החרדים ללכת בהמוניהם לכלא אם תיכפה עליהם חובת הגיוס, או אפילו לרדת מן הארץ (ובכך לסכל את כפיית הגיוס גם באמצעים של סנקציות כלכליות). בנוסף, השלווה המרשימה שבה קיבלו החרדים את ממשלת האחדות המכוונת לכאורה נגדם מעוררת שאלה האם לא קיבלו כבר הבטחות מרגיעות. בכל מקרה, שאלת היסוד חוזרת: מעבר לוויכוח האידיאולוגי, האם גיוס החרדים בכלל ריאלי, ואם כן - כיצד?
ד"ר ראובן גל, לשעבר ראש מנהלת השירות האזרחי וכיום מופקד על פרויקט שילוב החרדים בחברה בטכניון, מבכה את ביטולו של חוק טל (שאִפשר לחרדים להכריע בעצמם אם להישאר בישיבות או לשרת בצבא או בשירות אזרחי): "בעיניי זו בכייה לדורות, ובכל מקרה אני מעריך שגם חוק חלופי לא יהיה שונה בהרבה. אי-אפשר לגייס את החרדים בכפייה. זה ציבור שאמון על האתוס של 'וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ'. ככל שתילחם בהם הם ישיבו מלחמה חריפה יותר. גם לא היה צורך לעשות זאת, משום שהחוק הוכיח את עצמו. שיעורי שירות החרדים, במיוחד בשנים האחרונות, זינקו באופן ניכר. להערכתי, אם מגמת השנים האחרונות הייתה נמשכת, תוך חמש שנים היינו מגיעים למצב שמחצית מהצעירים החרדים משרתים בשירות צבאי או אזרחי".
שחר אילן סבור אחרת. אילן, לשעבר כתב 'הארץ' לענייני חרדים וכיום סמנכ"ל עמותת חדו"ש (חופש דת ושוויון), משוכנע שהקרב על גיוס החרדים, גם בכפייה, הוא לא רק אפשרי אלא בעיקר חיוני: "בעיניי, זה לא פחות מקרב על הצלת הציונות ומניעת חורבן בית שלישי. הנתונים הנוכחיים של שירות החרדים לא מתקרבים לשיעורי הגידול הדמוגרפי שלהם ולשיעורי הגידול בפטור משירות. כשמביאים בחשבון שכבר היום 25 אחוזים מתלמידי כיתות א' בציבור היהודי הם חרדים, אתה מבין שלצה"ל של עוד כמה שנים תהיה בעיה ממשית עם מחזורי הגיוס".
פרופ' מנחם פרידמן, חוקר החרדים הוותיק מאוניברסיטת בר-אילן, גורס שהגיוס בכלל אינו הבעיה המרכזית של שילוב החרדים בחברה: "צבאות מערביים ממילא הולכים כיום לכיוון של צבא קטן, טכנולוגי ומקצועי. הבעיה האמיתית היא בכלכלה: החרדים צורכים המון שירותים, ונותנים מעט מאוד. זו חברה שמתמחה בדאגה לכלכלת העולם הבא במקום לכלכלת העולם הזה. אני הייתי פוטר אותם לגמרי מהשירות הצבאי תמורת כניסתם המלאה לשוק העבודה. למרות הפגיעה בשוויון, זו עסקה משתלמת".
דווקא רב חרדי, המלווה את הגדוד הקרבי החרדי מראשיתו (הכינוי נח"ל חרדי כבר אינו רלוונטי, משום שלפני כמה שנים הועבר הגדוד מחטיבת הנח"ל לחטיבת כפיר), גורס שגיוסם של החרדים "שאינם בני תורה" – ודווקא לשירות צבאי, ולא אזרחי – הוא חיוני, קודם כול להצלת כבודה של היהדות החרדית עצמה, כמו גם ליחסיה עם שאר חלקי החברה: "לב הבעיה הוא שהמנהיגות החרדית אומנם מקפידה להצהיר שמי שאינו לומד ברצינות חייב להתגייס, אבל בפועל נעשה ההפך הגמור. עד היום לא ביקר שום איש ציבור חרדי את חיילי הגדוד, ולא נתן להם גיבוי רשמי. כשהגדוד זכה בציון לשבח על פעילותו המבצעית, זה לא קיבל שום אזכור בעיתונות החרדית. גם באווירה ברחוב החרדי, למשל בשוק השידוכים, מעמדו של חייל בגדוד נחות בהרבה מזה של תלמיד בישיבת נושרים. האווירה היא 'למה שאתגייס כשהחברים שלי עושים חיים? מה אני, פראייר?' פעם חשבתי שזה נובע מהחשש מחילון בצבא. היום, כשאני יודע איזה מאמצים הצבא עושה כדי לאפשר לחיילים החרדים לשמור על אורחות חייהם, אני יודע שהסיבה האמיתית היא פשוט הניכור מהחברה. לדעתי, זה הדבר שהכי מכעיס את החברה הכללית. אילו המצב היה שונה, אני מאמין שאפשר היה להגיע להסדר שיפטור משירות את כל מי שמתכוונים ללמוד ברצינות, אפילו ללא מכסות".

הגיל והתרגיל

שחר אילן:
"בעיניי, זה לא פחות מקרב על הצלת הציונות ומניעת חורבן בית שלישי. הנתונים הנוכחיים של שירות החרדים לא מתקרבים לשיעורי הגידול הדמוגרפי שלהם ולשיעורי הגידול בפטור משירות. כשמביאים בחשבון שכבר היום 25 אחוז מתלמידי כיתות א' בציבור היהודי הם חרדים, אתה מבין שלצה"ל של עוד כמה שנים תהיה בעיה ממשית עם מחזורי הגיוס"

לפי הנתונים שהגישה המדינה לבג"ץ בעת הדיון על חוק טל, ב-2010 שירתו בגדוד הקרבי כ-400 חרדים; בפרויקט שח"ר (הפרויקט שמכשיר חרדים נשואים למקצועות טכנולוגיים) שירתו עוד כ-500, ובשירות האזרחי שירתו כ-1,000 נוספים. סך הכול כ-1,900 איש, כשמספר הגברים החרדים בני ה-18 באותה שנה הוערך בכ-7,000. ממילא, ציינה המדינה בגאווה, לפי חוק טל כבר משרתים למעלה מרבע מבני השנתון החרדי. אבל הנתונים האלה מטעים פעמיים. קודם כול, כפי שאומר שחר אילן, "לפי נתוני משרד החינוך, מספר המסיימים בשנים האחרונות את הישיבות הקטנות החרדיות (המקבילות לתיכונים, י"ש) עומד על כ-9,000 בשנה. הצבא אומנם דיבר על כ-7,000 חרדים שמגיעים אליו, לצורכי שירות או דחיית שירות, וממילא עולה השאלה לאן נעלמו אלפיים איש".
בנוסף, הנתונים הסתירו תרגיל סטטיסטי: בשעה שהמספר הכולל של הגברים החרדים נאמד לפי שנתון ספציפי, הרי שהמשרתים באותה שנה מגיעים מכמה שנתונים שונים. לא כל משרתי הגדוד הקרבי הם בני 18, ובוודאי שמשרתי שח"ר והשירות האזרחי באים מכמה שנתונים שונים. מסיבה זו, אפילו גל התומך במתווה חוק טל מעריך שמספר המשרתים בפועל אינו עולה על כ-6 אחוזים מהשנתון. אגב, השופטת ביניש בפסיקתה שמה לב לתרגיל וניתחה אותו בביקורת נוקבת, ולהערכת אילן זו אחת הסיבות שלא הסכימה לקבל את המשך מתווה טל.
לפני כשלוש שנים הוקם בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת צוות מעקב של ח"כים, בראשות ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), לבחינת חוק טל. בינואר 2011 הגיש הצוות דוח ביניים. ההמלצה העיקרית שלו היא קביעת יעדי ביניים קרובים ומדידים: עד 2015 – שליש מהחרדים הנמצאים בשנתוני הגיוס ישרתו בשירות צבאי "משמעותי" (לא מקוצר); שליש ישרתו בשירות אזרחי, כאשר רובם – בניגוד למצב הקיים - במסגרות ממלכתיות ולא פנים-חרדיות; ושליש ימשיכו בישיבות. מ-2016 ואילך תתבצע הגדלה הדרגתית של מספר המשרתים, "עד להחלת הנורמה של חובת שירות לכול". כדאי לשים לב להמלצות הצוות, מכיוון שההסכם הקואליציוני הטרי מפקיד בידי קדימה את הובלת גיבוש החלופה לחוק טל, ופלסנר, שיו"ר ועדת החוץ והביטחון שאול מופז עודד אותו מאוד בעבודתו, הוא מומחה המפלגה בנושא. בשיחה עם 'מקור ראשון' הודה פלסנר השבוע שאחת הסיבות לקביעתם של יעדים מדידים הייתה החשש מנוסחת משרד הביטחון וצה"ל ש"הצבא יקבל לרשותו את כל השנתון, ולו תהיה הזכות לקבוע מי לשירות צבאי ומי לאזרחי". לכאורה, הנוסחה מבטיחה העדפה לשירות הצבאי. בפועל, היא עלולה לספק לצבא אפשרות לשלוח כמעט את כל החרדים לשירות אזרחי, כדי לא להתמודד עם הקשיים בגיוסם לצבא.

הצבא לא מתלהב

גורם צבאי:
"הצבא בהחלט מרוצה מתפקוד החרדים כחיילים, אבל זה גם בלבול מוח גדול. סידורי כשרות מיוחדים, סטריליות ממגע עם בנות, אחריות להכשרה מקצועית"

ואכן, לפחות עד היום נראה שהצבא לא היה גורם נלהב בגיוס החרדים – לפחות לא כשמדובר בשירות הקרבי (בשח"ר הייתה כנראה התלהבות רבה יותר של הצבא, במיוחד בחיל שבו נולד הפרויקט, חיל האוויר). גורם המעורה בנושא אומר: "הצבא בהחלט מרוצה מתפקודם כחיילים, אבל זה גם בלבול מוח גדול. סידורי כשרות מיוחדים, סטריליות ממגע עם בנות, אחריות להכשרה מקצועית (חיילי הגדוד משרתים שנתיים כלוחמים, ובשנה השלישית מקבלים הכשרה מקצועית לקראת יציאתם לאזרחות. י"ש)". הנתונים שמספק גל אומנם מורים שהחרדים ששירתו במסלולים השונים בצה"ל נשארים אחר כך בשוק העבודה ברמה מרשימה של כ-90 אחוזים, לעומת כ-50 אחוזים בקרב החרדים בוגרי השירות האזרחי (שאמנם לא מקבלים הכשרה מקצועית בטרם יציאתם לאזרחות), אבל בעידן שבו צה"ל מבקש להפחית את אחריותו על משימות לאומיות לא צבאיות, לא ברור שהצבא בכלל רוצה לקחת על עצמו את האחריות הזאת.
יתר על כן: עוד מימי בן-גוריון צה"ל לא אוהב יחידות מגזריות, משתי סיבות – החשש מפוטנציאל מרי ביחידה בעלת אופי מוגדר, וכן החשש שפגיעה מרוכזת ביחידה כזו בשעת לחימה עלולה לגרום למשבר אמון בין אותו מגזר לצבא. מצד שני, ברור שאי-אפשר לחשוב על גיוס החרדים אלא אם מדובר ביחידות נפרדות. אלוף ((מיל.)) אלעזר שטרן, לשעבר ראש אכ"א, אומר בעניין הזה: "הפתרון של יחידות חרדיות נפרדות אכן בעייתי, אבל בנתונים הקיימים אפשר לחיות איתו. ברגע שהם יקבלו את הדרישות ההלכתיות שמעניינות אותם – בעיקר כשרות מהודרת והרחקה מבנות – אפשר וצריך לעמוד על כך שלרבנים לא יהיה שום מעמד ביחידה. לגבי החשש מפגיעה מרוכזת, זה לא שונה מגרעין נח"ל של בני עקיבא או של השומר הצעיר, או מפגיעה ביחידה שיש בה רוב חילוני".
גם הרב המלווה את הגדוד החרדי אומר שהבעיות ניתנות לפתרון: "המגמה אכן צריכה להיות שלא תהיה חטיבה על טהרת החרדים, אבל אפשר להכניס גדוד חרדי בכל אחת מהחטיבות הקיימות. לגבי אורחות החיים, גם החרדים צריכים להבין שיש דרישות סבירות ויש לא סבירות. אי-אפשר לצפות שצה"ל יהפוך לבני-ברק. הנורמה הקיימת היום בגדוד החרדי היא בהחלט מודל מספק".
גם האוצר נחשב חסם בפני שירות החרדים. אילן, ששימש יועץ מקצועי לצוות פלסנר, אומר: "לפחות בשח"ר אפשר היה להגיע בקלות למספרים יותר גדולים - ב-2011 היו 700 מועמדים ל-500 תקנים שהוקצו לכך, וצה"ל מימן מתקציבו השוטף עוד 100 תקנים". הטיעון הנגדי של האוצר משולש: ראשית, אין סיבה שעשרות המיליונים שעולה שילוב החרדים ברמתו הנוכחית לא יתוקצבו מ-60 מיליארד השקלים של כלל תקציב הביטחון, ואין הצדקה לתביעת תקציב מיוחד לשם כך. שנית, למרות עמדה עקרונית זו הסכים האוצר לתקצוב מיוחד, אבל הוא דרש וידוא שאכן מדובר בחרדים ולא בדתיים-לאומיים שממילא היו מתגייסים (האוצר אפילו גיבש רשימת ישיבות שרק מקרב בוגריהן אפשר לגייס 'גיוס חרדים'), והנתונים שביקש לא הוצגו עד היום. שלישית, אם יוחלט עכשיו על גיוס החרדים כמשימה לאומית ויוקצה לשם כך תקציב מיוחד, ודאי שלא האוצר יהווה מכשול לכך.

פתרון לליטאים, לחרדים ולספרדים

בצלאל כהן, לשעבר מנהל תוכנית תעסוקת חרדים בארגון הג'וינט וכיום עמית במכון מנדל למנהיגות (וחרדי בעצמו), מוסיף עוד בעיה פרקטית למכלול הבעיות: "צריך להתחשב פה בנפרד במאפיינים הייחודיים של הקבוצות החרדיות. אצל הליטאים הבעיה העיקרית היא עצם הפגיעה בלימוד, ובָעיקרון שמי שרוצה ללמוד צריך להשתחרר מהצבא. אצל החסידים, שהם פחות בעלי אוריינטציה למדנית, יש גישה הרבה יותר מחמירה ביחס למגע עם נשים. ואצל החרדים הספרדים, שרבים מהם באים מלכתחילה ממשפחות מסורתיות, החשש הגדול ביותר הוא החילון. לא ברור לי איך מצליחים להרכיב מודל שיענה בו-זמנית על כל הבעיות, ואולי צריך פתרון שונה לכל אחת מהקבוצות".
ולצד כל אלה קיים ויכוח עקרוני מה, אם בכלל, יכול לגרום לחרדים להגיע לבקו"ם נגד רצונם. אילן מאמין שרק עיצומים כלכליים יועילו. ארגונו אכן גיבש רשימת עיצומים כזו (לצד מכסת פטור נדיבה של כ-1,500 איש בשנה): מניעת תקצוב ממוסד שישתף פעולה עם משתמטים שמחוץ למכסה; מניעת כל סיוע תקציבי מהמדינה למשתמטים עצמם, וכן שלילת אפשרותם לעבוד במוסד הנהנה מתקצוב המדינה (אילן: "אני מאוד רוצה לשלב חרדים בשוק העבודה, אבל לא את המשתמטים החרדים"). לדברי אילן, ההצעה גובשה תוך התייעצות עם שלושה משפטנים בולטים, "כדי שהסנקציות יעמדו במבחן של סבירות וחוקתיות". גם הרב המלווה את הגדוד החרדי אומר שלדעתו הסנקציות הכלכליות הן הכלי היחיד שיכול לעבוד: "לצערי, החברה החרדית נכשלה בסיפור הגיוס כישלון מוסרי מחפיר, והדרך היחידה שתשנה זאת היא הסנקציות. גם אם הרבנים יורו להתנגד בתוקף לגיוס, מי שצריך להביא לחם הביתה לא יקשיב לרבנים".
לעומתם, מחקר שפרסמו לאחרונה לי כהנר וחיים זיכרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה בסוגיית מעמד הביניים החרדי, ממליץ חד-משמעית שהתמריצים יהיו חיוביים בלבד, ומציע לצרף לתמריצים הקיימים גם מסלול של עתודה אקדמית לחרדים. גם גל סבור שהתמריץ צריך להיות חיובי: "אני הצעתי שישאירו בידי מוסד חרדי את אותו תקציב שקיבל קודם עבור התלמידים שילכו לצבא, וכך הוא יוכל להגדיל את התקציב לאלה שנשארים. כך, למנהל המוסד לא תהיה סיבה למנוע מתלמידים להתגייס". גם שטרן חושב באופן דומה: "צריך לתת לראשי המוסדות סמכות לשלש את השכר שיינתן לאלה שיישארו בישיבות, מהתקציב שייחסך מאלה שיתגייסו. זה נשמע בעייתי, אבל את מה שנפסיד בכך נרוויח בגדול עם כניסת החרדים לצבא ואחר כך לשוק העבודה. מדובר במיליארד וחצי שקלים בשנה, שיכולים ללכת למענק לימודים לכל מסיימי הצבא, או להגדלת משכורות המשרתים. זו עסקה מצוינת".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  24/05/2012   |   עודכן:  24/05/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה יביא את החרדים לבקו"ם?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
אם יעמידו בבק'ום כספומט בחינם  ל"ת
כולם יגיעו בריצה   |  25/05/12 11:31
 
- PHLsNoddXpMVm
Fares  |  11/08/12 17:53
 
- UBNLmhgltRaVLwB
Naoto  |  12/08/12 07:14
2
כשכל החרדים יתגייסו-הצבא יפשוט
חשדנית  |  25/05/12 23:17
3
רמות משכל
שונות  |  29/05/12 14:07
4
צמרת הצבא במ"לים, דפ"ר=IQ
נמוך  |  29/05/12 14:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוני עיני
לקראת הקיץ, רענון הבית והרהיטים יגרום לנו לתחושה נעימה ואוורירית. כל הטיפים כיצד ניתן באופן פשוט וביתי לתחזק שטיחים, ספות ווילונות וכך לשמור עליהם לטווח זמן ארוך
גרשון אקשטיין
לאור הדיונים המתקדמים בבגדד לכיוון של הגעה לפשרות, בסופו של דבר ההערכה היא שייכרת הסכם בין מדינות המערב לבין השלטון האירני. למי זה טוב, ומה יקרה אם בסופו של דבר האירנים יפתחו בכל זאת פצצות גרעיניות? ומה מדינת ישראל צריכה ויכולה לעשות?
רפי מן
האם המו"לים של כלי התקשורת בארה"ב הצליחו להחזיר את הגלגל לאחור, לדרוש תשלום עבור תוכן עיתונאי ברשת ולהישאר רלוונטיים?
איתמר לוין
פסק דין בתביעה לקבל 1.25 מיליון שקל מעמותה של מוסדות איתרי שקרסה, חושף טפח מהדרך בה מתנהלים סכסוכים משפטיים במגזר החרדי - וגם מעלה את השאלה האם החוב הזה בכלל היה קיים אי-פעם
גלעד הראל
נוסעים רבים נוטים להיזהר פחות כאשר הם גולשים באינטרנט במהלך חופשות או נסיעות עסקים בחו"ל ובכך חושפים את עצמם לסכנות מיותרות    מומחי האבטחה של ESET מסבירים ממה יש להיזהר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il