X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דליה פרידלנד. נולדה לתיאטרון [צילום: שוש מיימון, לוש אנג'לס]
דליה פרידלנד בעיר המלאכים
דליה פרידלנד שכיכבה במיטב המחזות הקלאסיים שהועלו בהבימה וגם הפכה לכוכבת של הצגות ילדים ('זרעים של מסטיק' שהלחין נחצ'ה היימן וכתבה לאה נאור) - הביאה אלינו לגולה את ריחה העז של תל אביב. היא הזכירה לכולנו איך בשנים של טרום המדינה היו גם אנשים שנלחמו וחלמו ונאבקו על צביונה התרבותי של ארץ ישראל
שוש מיימון עיתונאית, צלמת ועורכת, חיה בלוס אנג'לס
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
[צילום: שוש מיימון, לוס אנג'לס]

קצת קשה לעכל, אבל דליה פרידלנד, מי שהייתה 'ילדת התפנוקים' של התיאטרון הישראלי, ביתם של הבימאי והמחזאי צבי פרידלנד והשחקנית חנה'לה הנדלר, ממקימי תיאטרון 'הבימה', כבר חצתה מזמן את גיל שבעים. פרידלנד, שנראית מצויין, נשית-שברירית ומעודנת- הגיעה לכאן כאורחת של מרכז מת"י- הלא הוא מרכז התרבות הישראלי (בניהולן הנמרץ של ענת סדן (בעיר) ואורנה אילון (בוואלי)) , ונתנה הופעת יחיד מקסימה וקסומה שבה ספרה, איך לא, על ילדותה בתל אביב הקטנה, כביתם היחידה של מייסדי 'הבימה', ששיחקה קלאס, ג'ולות ותופסת עם אילנה רובינא ואמנון מסקין- כולם 'ילדים של'.
דליה פרידלנד, שנולדה עם כפית של זהב בפה - וגדלה ב'שיכון הבימה'- שכונת מגורים שנבנתה במיוחד עבור חברי התיאטרון הלאומי בפינת הרחובות פרוג-דב הוז וגורדון בתל אביב, מה שנחשב אז ל'צנטרום של הפיילה'- מגוללת במונולוג בן שעה וקצת איך זה היה לגדול בתוך התיאטרון, בעצם - להיוולד לתוך התיאטרון - כשאמא שלה, חנה'לה הנדלר, ששיחקה את המשרתת ב'חולה המדומה' של מולייר, הייתה אז בהריון, והיות שלבשה חצאית רחבה ברוח התקופה, אף אחד לא שם לב שהיא מתרוצצת על הבימה מתרוצצת כשדליה העוברית בבטנה.
בקיצור, כמו שפרידלנד מעידה על עצמה - היא 'נולדה לתיאטרון'. ככה שבעצם לא הייתה לה ברירה אחרת, אלא להמשיך במסלול אותו היתוו לה הוריה, טרם לידתה, ולהפוך לשחקנית. מכאן והלאה פרידלנד, שששיחקה בתיאטרון הלאומי 'הבימה' למעלה מ-40 שנים- מגוללת בפני הקהל - באמצעות פכים קטנים וקוריוזים משעשעים את ההיסטוריה של התיאטרון הלאומי בארץ ישראל של שנות הארבעים- החמישים -השישים והשבעים.
דליה פרידלנד שכיכבה במיטב המחזות הקלאסיים שהועלו בהבימה וגם הפכה לכוכבת של הצגות ילדים ('זרעים של מסטיק' שהלחין נחצ'ה היימן וכתבה לאה נאור) - הביאה אלינו לגולה את ריחה העז של תל אביב. היא הזכירה לכולנו איך בשנים של טרום המדינה היו גם אנשים שנלחמו וחלמו ונאבקו על צביונה התרבותי של ארץ ישראל, והקימו עוד ברוסיה את התיאטרון העברי הראשון.
דליה פרידלנד, שרטטה ברגישות ובחן דמויות מהצגות שונות שכיכבה בהן, כשלא מעט פעמים גילמה תפקידים שאמא שלה- חנה'לה הנדלר גילמה בצעירותה, ובכך סגרה איתה מעגל ועוד מעגל.
דרך ספורה האישי פרידלנד נתנה לנו הצצה אל עולם התיאטרון הקסום שהיה אז בחיתוליו, ואיך אנשים שחלמו חלומות- הקימו בארץ לא רק תיאטרון עברי אלא גם מחזאות ישראלית שהיום היא משגשגת.
ענת סדן שמפעילה את אירועי התרבות של מת"י בעיר, ושכבר הביאה לכאן את המוסיקאי יובל רון והפסנתרית אסתרית בלצרין הוכיחה פעם נוספת שניחנה בטעם טוב והביאה אלינו את דליה פרידלנד שהעניקה לנו חוויה רוויית געגועים לתל אביב הקטנה.

דליה פרידלנד ונשות מתי. [צילום: שוש מיימון, לוס אנג'לס]
דליה פרידלנד והמעצב רפי יעקובסון [צילום: שוש מיימון, לוס אנג'לס]
תאריך:  28/01/2013   |   עודכן:  28/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דליה פרידלנד בעיר המלאכים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
נולדה לתיאטרון בזכות עצמה
בן דוגית  |  29/01/13 13:16
2
נולדה לתיאטרון בזכות עצמה
בן דוגית  |  29/01/13 13:17
3
דליה פרידלנד
טובה אוסמן  |  1/02/13 13:55
4
אתר האינטרנט של דליה פרידלנד
קוליפון  |  2/02/13 07:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלפור חקק
מה קורה כאשר יורד מן הארץ שב הביתה ומבקש לרכוש את כל אדמות שער הגיא, כולל המשוריינים משנת תש"ח? האם ניתן להפריט את המיתוס הלאומי של תש"ח כאדמות נדל"ן? אלה השאלות שהן בבסיס הסיפור הסוריאליסטי של בלפור חקק, "יד אבשלום בשער הגיא"
אריאל כהנא
רון נחמן מעולם לא התנצל או התפתל על היותו מתנחל. העיר אריאל, שאותה בנה בעשר אצבעותיו, הייתה עבורו באמת חלק בלתי נפרד מישראל. אחרי מות
סופיה רון מוריה
המאבק שהתנהל בקלפי הפעם לא היה מאבק בין שמאל לימין. זה היה מאבק בין מעמד הביניים של לפיד לשכבות החלשות של יחימוביץ'    המפה הפוליטית הישראלית עומדת להשתנות, ובשונה מקודמיו שהובילו מפלגות מרכז למיניהן, ליאיר לפיד יש סיכוי לקבע את השינוי הזה    בחירות 2013, סיכום ביניים
חגית כהן
לוּ מגדל בבל היה קיים, הוא היה נופל מצחוק לנוכח 'לעוף על המיליון'. אלפי שנות תרבות, והתוצאה היא בורגנים זחוחי השכלה שקופצים לבור פלסטיק
לאה טרן
קרן מור ומנשה נוי מביאים ל"המאהב" משחק משובח ושנינות    על-אף היות "ג'אנגו ללא מעצורים" סרט שנוי במחלוקת, מדובר בסרט נהדר    וגם: ערבי ספרות מיוחדים במינם בקפה "קלמנטיין" בת"א
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il