X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אחד המחזות המזהירים שכתב הנריק איבסן "האשה מן הים", עולה בהפקה משובחת ביותר בסטודיו של יורם לוינשטיין. הסיפור המשלב יסודות סוריאליסטיים וקלאסיקה במיטבה הוא על אהבת אשה נשואה לדמות הגבר שנעלם מחייה, אך הבטיח לחזור, בעוד היא הבטיחה לחכות לו. היסוד הדרמטי הכה עז של הקונפליקט בלב האשה כשהזר חוזר ומופיע - משולב בדרמות נוספות המבוצעות בצורה מקצועית ומלוטשת
▪  ▪  ▪
עמית אפשטיין, אורטל בן שושן ואבינועם בן [צילום: רדי רובינשטיין]
אדי אלתרמן [צילום: רדי רובינשטיין]

את "האשה מן הים" ראיתי לראשונה בברודווי עם וואנסה רדגרייב המהממת. לאחר זמן מה, עלתה ההצגה ב"חאן הירושלמי". הזכרון העמוק והחזק של ההצגה בברודווי לא הותיר מקום להשוואה. לעומת זאת, ההפקה הנוכחית בבימויו של נעם שמואל, מרעננת את הסיפור בנוסח החדש. הן בתוספת פתיח לפני הכניסה לאולם, בו השחקן המצוין והרבגוני אדי אלתרמן משמש כ"מדריך לקבוצת התיירים (הצופים) שהגיעו לטיול בנורווגיה". אלתרמן, עם זקנו המעוצב, נראה כוויקינג אמיתי. לשון הגוף הכה עשירה שלו (בעיצובו של עמית זמיר) היא נכס, שמעטים זוכים לכזה.
באולם התיאטרון של הסטודיו, הצליח אבי שכווי בעיצוב הבמה הכה מקורי להעניק יותר תחושת נפח ממה שהוא באמת, אך למעשה, עם צוות כה מעולה וביצוע כה מצוין - ראויה ההצגה להיספח לתיאטרון רפרטוארי קיים, שם היא תקבל יותר עוצמה וביטוי בחלל ראוי.
אצל איבסן, לרוב האשה היא לב הדרמה, כשהוא למעשה הפמיניסט הראשון שמבטא במחזותיו את הרצון הנחוש בלב כל הנשים להשתחרר מהמוסרות והכבלם הנוקשים, שבעטים היו הנשים במשך כל הדורות שפחות מין ועוזרות בית לבעליהן. ללא יכולת לממש את תשוקותיהן וחלומותיהן.
כמו אוגוסט סטרינדברג, גם הוא מגדולי המחזאות המודרנית של סוף המאה ה-19 ותחילת ה-20, גם איבסן נותן ביטוי לתת מודע, כפי שפרויד עשה בחשיבתו ובתורתו. את דמות אלידה, הגיבורה המיוסרת, ממלאה יפה אורטל בן שושן העדינה ומלאת הרגש. היא נשואה לבעל מבוסס, רופא, שנישאה לו חרף הבטחתה להיות רעיתו של המלח שרצח את רב החובל, ונמלט לכמה שנים. התשוקה לזר המושך כה בוערת בקרבה, עד כדי כמעט היווצרות מחלת נפש. הדמות שלו (אבינעם בן נחום) מופיעה (פיסית על הבמה) במחשבותיה, וכמו מתערבת בהגיגיה ובהחלטותיה. מתוך היותה שבויה ביסורים, היא מתעלמת משתי בנותיו של בעלה ד"ר ואנגל (עמית אפשטיין החביב) - "בולטה" הבלונדית היפה והמעשית, ו"הילדה" הצעירה יותר שכה חסרה את הרגש האימהי מצד אלידה. הכמיהה שלה שלא באה על סיפוקה, יוצרת ממנה נערה רעה ופוגענית. עד כדי התעללות פיסית בצעיר מקסים, לינגסטרנד (שגיא הלפרין, כשרון כה בולט שמחייה את הבמה בכל דקה שהוא עליה, הודות לרבגוניותו והקסם הבלתי נדלה שלו).
לינגסטרנד היה גם הוא על הספינה שטבעה, ועליה התרחש הרצח של רב החובל, וכמעט כל מי שעליה טבע. גם הזר היה שם, ואלידה חששה שהוא מת. ברגע של חולשה, ומתוך רצון לרכוש לה מעמד כלכלי בטוח - נישאה לרופא המקסים והמתחשב בה. דמות נוספת בעלילה היא של ארנהולם, (נצר חריט המשכנע) שהיה בעבר המורה של הילדה. הוא הגיע הודות למכתב של הרופא, שהתוודה לפניו שאשתו אהבה מישהו אחר לפניו. ארנהולם חושב שמדובר בו עצמו, כי גם הוא היה בקשר עם אלידה. כשמתבררת הטעות, הוא מפנה את רגשותיו לבולטה.
הצעירות - מאי בכובסקי כבולטה, ואפרת בן יעקב פלג כהילדה, חולמות גם הן על בעל, על הגשמת החלומות, כמו כל אשה צעירה. המערבולת של הקשרים בין הגברים והנשים יוצרת הזדמנות לבימאי להציב סצינות מרתקות, שדווקא בהפקה האמריקנית לא קיבלו הבלטה כזו. ודווקא סצינות דיאלוגים אלה, מהוות פנינים נוספות ביצירה האלמותית, שנראית כאילו נכתבה בימים אלה, על בעיות המטרידות נשים גם כיום, כשהחופש והאפשרויות לממש את חלומותיהן וכשרונותיהן עדיין רחוק ממימוש מלא. כל דיאלוג בהצגה מהווה חדירה לנפש הדמויות, מעלה בעיות קיומיות הרלוונטיות להיום, כשכל זה עשוי נפלא.
תרגומו הכה יפהפה של פרופ' גד קינר,(כיום ראש החוג לתיאטרון באונ' ת"א, ובימאי בעצמו) נובע מכך שגדי למד נורבגית במיוחד בגלל הערצתו את איבסן, ורצונו לתרגם את המחזות שלו מהמקור. שלא כמו מתרגמים רבים המתרגמים משפה אחרת בה נכתבו מחזות קלאסיים ביוונית, או מודרנים בצרפתית ואיטלקית- כשהמתרגמים חפים מכל ידע בשפת המקור. יש לציין גם את הדיבור הרהוט של השחקנים את שפת התרגום הנפלא, שכמוהו לא מרבים לשמוע על בימה העברית.
העוצמה שבמחזהו של איבסן "האשה מן הים" נעה בין שני צירים. האשה - קשורה לים בכבלים בלתי נראים אך חזקים כפלדה. ומכאן מקור המשיכה שלה לזר, המושך וויזואלית גם הוא, אך בנוסף, בעל כוחות מאגיים מיסתוריים, המעניקים לו שליטה על נפשה של אלידה. עיצוב דמותו של הזר (אבינועם בן נחום), הן במשחקו, הן ביפי תארו, והן בעיצוב בגדיו ותסרוקתו, גורמים לדמות להיות מהפנטת את הגיבורה והקהל כאחד. מה שקרם עור וגידים בהצגה בברודוויי, אך לא קרה בהפקת החאן, ומכך נבעה חולשתה של ההפקה אז.
הציר שממול דמות הזר הוא דמותה של אלידה. כאן, בשיאו של המחזה ושל הקונפליקט בו היא נתונה - האם לעזוב את בעלה וללכת עם הזר, או להשאר לגור בבית שליד הפיורד, אך רחוק מהים, משאת נפשה ותוחלתו - בסצינה הזו מוכיחה אורטל בן שושן את יכולותיה הדרמטיות, גם אם הסצינה קצרה ותמציתית אולי מדי.
שלא כמו ב"בית בובות" או ב"הדה גאבלר”, כאן המחזה לא מסתיים ביציאת האשה לחופשי ומימוש תשוקתה. כאן המחזה אינו מסתיים במוות או בטרגדיה, אלא בריפוי נפשה של החולה מסיוטי חלומותיה. בהכרה שהמציאות חזקה מהחלומות. והקהל נהנה מהפתרונות לכל הבעיות שהתעוררו במחזה.
מחזה יפהפה של גדול המחזאים המודרניים, בביצוע משכנע, בבימוי מעולה וביכולת להעלותו כמות שהוא כהצגה מקצועית על כל במה.
עד ה-10 לאפריל בסטודיו ברח' עבאס פינת חנוך בשכונת התקווה השקטה והנעימה.

תאריך:  04/04/2013   |   עודכן:  04/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"האשה מן הים": ביצוע משכנע
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יש לתקן: שם השחקן בצילום
alice  |  4/04/13 16:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
מסעדת הדרכים "אסדו יקום" שבשרון מנסה לשווא להתחזות כמסעדת-בשרים ברמה ארגנטינאית, אבל מצליחה בהחלט להשקיט רעב של בטן מקרקרת
עליס בליטנטל
בערוב יומו (בעוד חודשיים ימלאו לו 100 שנה) פנה אלוף משנה יצחק פונדק, מפקד גדוד 53 בגבעתי, לד"ר אורי מילשטיין ואמר לו "איני יכול למות בטרם אחשוף את כל האמת על פרשת הפקרת לוחמי ניצנים". ההיסטוריון המעמיק והצמוד ביותר לאמת, ד"ר מילשטיין, חושף בספרו החדש "הופקרו למוות" את הפרשה המזעזעת, שלולא כל ההוכחות שהוא מביא בו, היה ניתן לחשוב שזה סיפור מתח שכולו דמיון. ולא היא
מיכאל טוכפלד
הרב אלי בן-דהן מצר על שהחרדים לא נכנסו לממשלה, אך קורא להם לחשבון נפש    הוא מקדם בחירתו של רב ראשי ציוני, אך מסרב לומר במי הוא תומך באופן אישי    ומשוכנע שתדמית משרד הדתות בעוד ארבע שנים תשתנה לחלוטין
הרצל חקק
קווים לניהול טוב יותר מפי טלי ושלמה בורלא, צמד בחיים ובעסקים
ראובן לייב
מסעדת "נובה ג'ויה" בהרצליה רחוקה מלהיות מה שהייתה בימיה הטובים בעבר, כאשר ייצגה בכבוד את המטבח האיטלקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il