X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
עבור אותם אנשים שחוו את השואה ואת הטראומה של מלחמת השחרור, מדובר היה בנקודות שפל שלאחריהן הייתה ציפייה לעולם אידיאלי בעתיד, לצמיחה ועלייה שאכן לא איחרה לבוא עם הקמת המדינה והשארת הזוועות מאחור
▪  ▪  ▪
חוזרים לעבר [צילום: פלאש 90]

מחלת האלצהיימר הפכה בשנים האחרונות לאחת מן המחלות הנפוצות בגיל הזקנה, בעקבות העלייה בתוחלת החיים. החולים של היום שייכים לדור מקימי המדינה שחווה במקרים רבים את זוועות הנאצים ולחימה בחירוף נפש במלחמת השחרור. אותן חוויות מטלטלות מלוות את כל הגיבורים שהתמודדו עימן, אך בקרב אלה החולים באלצהיימר, אופן ההתמודדות מקבל פן ייחודי.

שלב הסיכום של החיים

ללא קשר למחלת האלצהיימר, הגיל המבוגר של 80 ומעלה, מתאפיין בחשיבה על סיכום החיים ועל המוות. לא לחינם רווחת הסברה שדווקא המבוגרים יותר, הם אלה שמתרפקים הכי הרבה על זיכרונות העבר. בגילאים אלה, כל אחד בוחן את הישגיו בחיים, מצבו המשפחתי, איכות חייו ומעשה ידיו.
עבור אותם אנשים שחוו את השואה ואת הטראומה של מלחמת השחרור, מדובר היה בנקודות שפל שלאחריהן הייתה ציפייה לעולם אידיאלי בעתיד, לצמיחה ועלייה שאכן לא איחרה לבוא עם הקמת המדינה והשארת הזוועות מאחור.
עם זאת, ציפייתם לאידיליה ממשיכה וכשהם רואים כיום כי הם עצמם או קשישים אחרים, נמצאים במצב קשה מבחינה כלכלית, חווים תופעות של חוסר כבוד, ניצול ואפילו אלימות, הם נזכרים לעיתים בתקופה הקשה שחוו בעבר.

שינויים מוחיים המתרחשים עם הגיל

בקרב חלק מן הקשישים, הגמישות המחשבתית ויכולת ההבנה עלולות לרדת. מעבר לכך, הסינדרום הפוסט-טראומטי שחווים אותם אנשים ורודף אותם כל החיים חוזר ביתר שאת, בעקבות הדעיכה הטבעית של מנגנוני ההגנה.
מנגנון ההדחקה נפגע בעקבות הזדקנות המוח וכמות התאים הפוחתת ובדרך-כלל נמצאים אנשים אלה בשלב מוקדם של מחלות דוגמת אלצהיימר ודמנציות אחרות. תהליכים במוח הקשורים במחלות אלה מתחילים עוד לפני שניתן לראות סימפטום של אובדן זיכרון.
בשלבים שלפני המחלה, מתחילים להופיע סימפטומים של חרדה ודיכאון בעקבות הזדקנות המוח. אצל אותו דור אשר חווה טראומה בשואה ו/או במלחמת השחרור, זה מתבטא בהתגברות של מצבי חרדה ובחזרה של הטראומה.
גורם נוסף התורם לתחושה, היא העובדה כי רבים מחבריהם הולכים לעולמם והאובדן הזה מעורר אף הוא חזרה לזיכרונות על בני-משפחתם שהובלה כצאן לטבח או על חבריהם לפלוגה שנפלו בקרבות העצמאות.

זוכרים רק את העבר הרחוק

בקרב חולי אלצהיימר ודמנציות אחרות, מתרחש תהליך של פגיעה בחלק של המוח האחראי על זיכרון לטווח קצר (ימים) ובהמשך מתקדם התהליך לפגיעה בזיכרון לטווח בינוני (שנים). עם זאת, הזיכרון לטווח ארוך אינו נפגע היות שהוא לא נמצא באזור ספציפי במוח, אלא מפוזר בכולו. אותו זיכרון לטווח ארוך, נפגע רק בשלב הסופני של המחלה כשכל המוח פגוע.
הישרדות הזיכרון לטווח ארוך, גורמת לחולים "לחזור לעבר", לדוגמא, הם אינם זוכרים את ביתם הנוכחי, אבל הם כן זוכרים את בית הילדות וחרדים כשאינם מוצאים אותו, הם מסתכלים על ילדם וחושבים שהוא ההורה שלהם, היות שהם זוכרים את הוריהם בגיל הזה וכן הלאה.
בקרב אותם חולים, ניתן לחזות בתופעות דוגמת אישה שבכל לילה ארזה את מיטלטליה וירדה לרחוב על-מנת להמתין לנאצים שיגיעו לקחתה. גבר ששירת במשמר האזרחי ולאחר שהתגלתה אצלו דמנציה ורצו לקחת את נשקו שהיה מתחת לכרית בדרך קבע, הוא נתקף חרדה מפני שחשש שלא יוכל להתגונן מפני הצבאות הערביים שיתקפו באישון לילה. דוגמה מוחשית לחוויה המחודשת של הטראומה בקרב החולים, מתרחשת בגרמניה, שם ניצולי השואה החולים באלצהיימר הם בדרך-כלל דוברי רוסית או שפות סלביות אחרות כשפת אם, ורק משמע השפה הגרמנית, מעורר אצלם חרדה וחזרה לתקופת השואה. לכן, התאימו אנשי צוות הדוברים את שפת האם שלהם.
לסיכום, האתגר הטיפולי העומד כיום מול המטפלים (המשפחות ובעלי המקצוע) בחולי אלצהיימר, איננו פשוט כלל. הזיכרונות הטראומטיים שחוו מרבית המטופלים במהלך חייהם, מוסיפים נדבך של תסמונת פוסט-טראומטית לליקויים הקוגנטיביים וההתנהגותיים המאפיינים את המחלות הללו. עם זאת, מאז קום המדינה, מלחמות ישראל נחוו פחות כאירוע טראומטי ברמה הלאומית ומספר הסובלים מפוסט טראומה ירד באופן משמעותי, כך שבעתיד האתגר צפוי להצטמצם.

למידע נוסף בנושא האלצהיימר
הכותב הוא מומחה לפסיכיאטריה בקופת-חולים מכבי ואחראי על מחלקה פסיכו-גריאטרית במרכז לבריאות הנפש תל אביב
תאריך:  14/04/2013   |   עודכן:  14/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הזיכרונות של חולי האלצהיימר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יש טיפול שיניים טבעי למחלה
דגל אדום  |  15/04/13 13:16
2
רשימה מצויינת
יהודית מליק שירן  |  15/04/13 20:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
ספרו של גדול הסופרים הישראלים במאה העשרים, משה שמיר - "הוא הלך בשדות" היה למחזה מכונן כבר ב-1948 כשעלה בתיאטרון הקאמרי שאך זה נולד. בית צבי העלה את המחזה ב 2008, וכעת, בבימויה של איה שבא, שמבצעת גם את הפרולוג והאפילוג בהצגה, לחלופין עם אבי עדוי, שבהצגה ב 2008 מילא את תפקיד וילי כהנא. המחזה עולה שוב, עד ה-27 לאפריל
אבינדב ויתקון
בניגוד לבדווים בדרום הארץ, הבדווים בצפון משתלבים בחברה הישראלית ומשרתים בזרועות הביטחון. למרות זאת, הצפוניים אינם נהנים מאותה רוח מפייסת וסלחנית שמעניקה מדינת ישראל לדרומיים
אורן פרסיקו
כינוס הרדיו: מנכ"לית הרשות השנייה דיברה על קוד אתי לרדיו האזורי, העורך הראשי של "העין השביעית" על שאלת הצורך בקוד אתי בעידן הדיגיטלי
יואב יצחק
מורן נחקר בחשד לביצוע עבירות בשלוש פרשות. אחת מהן - פרשת קווינקו. מוטב להם, לחוקרי הרשות, למצות את החקירה, כולל חקירת מורן, בשאלה: האם פעל עבור זילכה ו/או בשליחותו
עליס בליטנטל
מחזור מ"ח של ניסן נתיב ת"א הוא כנראה משובח ביותר. זאת מצינו בצפיה במחצית תלמידי המחזור שהעלתה את ההצגה המצליחה "בבל", וכעת במחציתו השניה של המחזור, בהצגה "כמעט קרית". הצגה רווית הומור, הפתעות ומשהו-ילדותית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il