X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
העיון בסיפורי הקובץ החדש של ישעיהו קורן - בסיום העיון בסיפורי הקובץ הזה, אי-אפשר להימנע מהעלאת ההשערה, כי כוונתו של קורן, ואולי גם שאיפתו המקורית, הייתה לכתוב - עם החומרים הדומים ששיקע בנובלה ובשלושת הסיפורים האלה (המרחב הנופי, הדמויות וחוויות הילדות) - יצירה בהיקף של רומן
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
חוויות שונות
בזכות החלטתו של קורן לא לחבר את הנובלה ואת שלושת הסיפורים לרומן אחד, קיבלנו קובץ סיפורים שהותיר מרחב וקיום לכל חווית ילדות בנפרד, שמשקלן עולה על מה שהיה יכול להיות משקלו של רומן המחבר יחד חוויות שונות תחת אילוציה של התבנית המשותפת.

ברגישותו קלט יוליק כי בין הוריו שורר מתח שהולך ומתעצם, ומתוך חרדה, שמא הם עומדים להיפרד זה מזה, הוא מתחיל לאסוף פרטים עליהם כדי לפרש בעזרתם את מה הצפוי להתרחש בחייהם ובחייו. איסוף הפרטים מסייע לו להבין לראשונה שלאביו ולאמו עולמות שונים וציפיות שונות מהחיים, ומלבד שהם שונים זה מזה, קיימות גם מחלוקות ביניהם. כעת הוא מבין את קוצר-הרוח שמגלה אמו כלפיו לאחרונה ואת התרעומת שלה על הבית ששכרו למגוריהם. וכמו-כן הוא מבין שהמורה קיפניס, הנוהג להתרחץ אצלם ביום שמחממים אצלם את הדוד, אינו ידיד המשפחה, אלא גבר המחזר אחרי אמו באמצעות ספר צנום שהביא לשיחתם - תרגום לשירי "מנגינות עבריות" של הלורד ביירון - שיחה שהיא למורת רוחו של אביו ומשמשת עילה למריבה שפורצת ביניהם (ע' 67-66).
בהדרגה זיהה יוליק שהריונה של אמו, העומד להוסיף ילד שלישי למשפחה, הוא שהוליד את המחלוקת בין הוריו. אישור על כך קיבל מהאזנה לשיחה נרגזת בין אמו לסבתו, ואף ש"לא הבין מה הן אומרות ועל מה הן רבות", קלט את המילה "אסור" שסבתו חזרה עליה ביידיש שוב ושוב (77). אחרי שיחה זו כבר הובנה לו מטרת נסיעתה של אמו לרופא בתל אביב, ובמיוחד כשהבחין שאביו מסר לה בצרור קטן, מגולגל ועטוף בנייר עיתון, סכום כסף שלווה משותפו להובלות, העגלון הטורקי אשכנזי. גם אם יוליק אינו יודע להסיק בביטחון מוחלט שמטרת הנסיעה היא לביצוע הפלה, אין ספק שהבין כי אמו נוסעת לתל אביב בניגוד לדעתם של סבתו ושל אביו, וגם הרגיש שהנסיעה הזו תהיה גורלית למשפחה ובה יוכרע אם המשפחה תתגבר על המשבר שפקד אותה או שתתפרק.
רובו של הפרק הרביעי של הנובלה (145-81) מוקדש לתיאור של שעות החרדה שחווה יוליק ביום שבו נסעה אמו אל הרופא בתל אביב. תחילה ניסה להעסיק את עצמו בחדרו. אחר כך הצטרף לחבריו והשתתף בשיחתם ובתעלוליהם, כי קיווה להשכיח ולשכך בחברתם את מתח ההמתנה לשובה של אמו. פרקי זמן נוספים העביר לבדו בשיטוט במקומות שבהם אהב להתבודד. מדי פעם חזר ושאל את אביו אם אמו כבר חזרה מנסיעתה, ולבסוף הצטרף להובלות שביצע אביו. כל אותן שעות לא הפסיקה "המצלמה" שלו לקלוט אירועים שרומזים על הדאגה והחרדה שקיננו בתוכו ביחס להריונה של אמו, כגון: הבטן ההריונית הגדולה אשר מכבידה על תנועותיה של אמו של אברמיקו (111), הפרה שרובצת ומסרבת לקום, שאולי צריכה להמליט (115). גם חלק מהשאלות שהיפנה יוליק לאביו עסקו בהמלטות אצל בעלי-חיים.
החרדה התפוגגה אצל יוליק רק כשחזרה אמו לפנות ערב הביתה מהביקור אצל הרופא בתל אביב והניחה על השולחן את הגליל העטוף בנייר עיתון עם הכסף. מדבריה ביידיש לאביו הבין שלא ביצעה את ההפלה, משום שהבדיקה העלתה שהיא כבר בחודש מתקדם מדי בהריונה (145), ואפשר שבעצמה התחרטה מביצוע ההפלה כאשר הייתה בתל אביב. יוליק נרגע לחלוטין כשהבחין בחיוך שחזר לפניו של אביו ובשינוי בהתנהגותה של אמו, שחזרה להיות נינוחה.
לכן לא השתהה יוליק הרבה, כאשר הודיעה אמו שתפנה את המגרות מספריה ותעביר אותם לאחסון באורווה, כדי לפנות מקום לחפצי התינוק שעתיד להתווסף למשפחה. אף שבחוץ ירד גשם, התעקש לבצע מיד את העברת הספרים לשם. בעודו רץ בגשם לשוב מהאורווה לביתם, חלפו במוחו כל האירועים שחווה באותו יום, כאשר ציפה במתח לשובה של אמו מתל אביב. ומתוך המראות שחלפו במוחו והבזק האור של הברק אשר הדליק כעת ארץ ושמים, התגבשה בדמיונו תמונה של זעקת יולדת ברגע לידת התינוק: "זעקה גדולה וראש של תינוק". תמונת הדמיון הזו "הרעידה את גופו של יוליק, נברה בעורקיו, אבל לא פרצה החוצה, נותרה בלבו, כלואה" (149).
בסצינה זו, שהיא שיאה של הנובלה ושסוּפּרה תוך חריגה מכוונת מהפואטיקה של "המצלמה", התיר לעצמו קורן לחשוף להרף עין את חיי הנפש של יוליק בשיטת הסיפר הרגילה והמקובלת בסיפור הריאליסטי המסורתי. אך מיד חזר והפעיל את "המצלמה" בסיום הסיפור: בדרכו לשוב הביתה, הבחין יוליק בבוץ בחיתול הישן, שבו ניגבה אמו את פיה אחרי שהקיאה בבוקר ושאביו ניגב בו אחר כך את הזיעה מפניו ומידיו - הוא החיתול שהיה ספוג בלֵחוֹת של אמו ושל אביו ובמשך היום היה תלוי לייבוש על חבל הכביסה בחצר (93). ובלי להסס "התכופף, הרים אותו, ובשני מקלות-כביסה תלה אותו על החבל מחדש" (149), כמו מניף דגל המכריז על הפיוס בין הוריו ועל היערכותה של המשפחה כמשפחה מלוכדת ללידת התינוק החדש.

שלושה סיפורים נוספים

שלושת הסיפורים הנוספים שצורפו לנובלה (ע' 207-153) משלימים אותה היטב הן בתוכן והן בהפעלת הפואטיקה הצילומית. אך מאחר שהדיון בסיפור האוטוביוגרפי "שתי כפות ידיים ומלה" כבר נעשה, נותר עוד להנהיר כעת בקצרה את עלילתם של שני הסיפורים הקצרים האחרים.
הסיפור "הרים כחולים, כמו ים" מספר על חוויה פנתיאיסטית שחווה יוליק בחברת אמו בהיותו בן שש, כלומר בהיותו צעיר בשלוש שנים מגיבור הנובלה "יוליק". אך מאחר שהסיפור הזה מתרחש בשנות ה-50', שנים אחדות אחרי שהמדינה כבר נוסדה, אי-אפשר להציבו כפרק מוקדם יותר לפרקי "יוליק", המספרים על ילד בן תשע בעל אותו שם אך בשלהי שנות המנדט.
אף שאמו של יוליק אסרה עליו תמיד להתקרב אל הביצה המשתרעת אחרי מסילת הברזל העוברת ליד גדר הגבול, הפרה פעם היא עצמה את האיסור שלה. באותו יום ברח יוליק מאמו כדי להסתתר מפניה, אך תעה והתקרב אל הביצה. פתאום הבחין באמו שניצבה גם היא על שפת הביצה, מוקסמת כמוהו ממראה הנרקיסים. ועל-אף שאמו הייתה בחודשי הריון מתקדמים, לא עמדה בפיתוי ונכנסה לביצה לקטוף אחדים מהם.
מעולם לא ראה יוליק קודם לכן את אמו כה משוחררת, פרועת שיער וגם לא מקפידה על לבושה. ולפתע, בהשפעת המראה הזה של אמו והריח של הנרקיסים, "וילון של ערפל ירד על עיניו...כל גופו נשטף במים, בגדיו ונעליו היו כבדים, והוא עצם את עיניו, עצר את נשימתו, צלל מתחת לגלים" (167). חוויית הדמיון הארוטית והחזקה הזו, שחווה עם אמו באותו יום, לא הירפתה ממנו גם כאשר כבר היה במיטתו: "הגלים שגלשו מההרים הכחולים הציפו שוב את גופו, הוא נחנק, נמס, לא היה קיים, ורק מבטו עוד זרם מתוך האפלה אל הכתם העגול והמטושטש של אמו, שהינומת פרחים רקומה, לבנה ודקה, עטפה אותה" (169).
בהקשר לסיפור הזה, המשוחרר לגמרי מחומרות הפואטיקה של "המצלמה", כדאי להזכיר סיפור קצר, שהוא מהיפים ביותר בין סיפוריו של בנימין תמוז. בסיפור "אופק" תיאר גם תמוז חוויה פנתיאיסטית שחווה תלמיד שאיחר לטיול של הכיתה. כעבור יום ננזף על האיחור וגם על כך שלא ידע להסביר כמו חבריו את המונח "אופק" שהוסבר באותו טיול, אף שדווקא הוא היה היחיד בכיתה שהרגיש בחושניות מלאה את האופק, כי באותו יום צפה מגבעת כורכר בקצה המושבה למקום שבו מתחברים השמים והארץ כמו בנשיקה של אוהבים, וגם הוא נטל חלק במעשה האהבה שלהם עד אובדן חושים, כי כמעט נרדם בחברתם.
בסיפור השני מן הנוספים בסוף הכרך, "שעה ביום", הגיבור הוא אומנם נער בגילו של גיבור הנובלה "יוליק", וגם זמנו של האירוע שחווה התרחש לו לפני ייסוד המדינה, אך שמו אינו יוליק נתנזון כי אם מיקי גלוזמן. למרות השם השונה, הדמיון בין מיקי ויוליק הוא מושלם.
אחרי שנים נכנס מיקי הבוגר להטיל סדר במחסן העמוס בגרוטאות מתקופות שונות של חייו. ותוך כדי כך הוא נזכר, שבהיותו ילד אילץ אותו יום אחד הפרחח של השכונה לטפס על עץ ברוש, כדי לרוקן קן של דרורים מהביצים שהם דגרו עליהם, ולהניח שלוש אבנים במקומן, כדי לבדוק אם הדרורים ימשיכו לדגור גם עליהן. אך משגילה שבקן שזור חוט רקמה של אמו, נרתע אז ולא ביצע את המעשה שהוטל עליו לבצע. והנה אחרי שנים, מגלה מיקי שדרורים בנו קן בפתח האוורור של המחסן שלו, וגם הם שזרו בו חוטי רקמה של אמא כלשהי. הגילוי הזה ממלא אותו בשמחה, כי גילוי הקן במחסנו מתפרש אצל מיקי כמחווה של תודה ושל אמון מהדרורים לאותו ילד, שבזכות אמו חמל בילדותו על הקן שהדרורים עמלו לבנותו, הטילו בו ביצים וציפו שאפרוחיהם יבקעו מהן.
הבשורה בקובץ החדש
בסיום העיון בסיפורי הקובץ הזה, אי-אפשר להימנע מהעלאת ההשערה, כי כוונתו של קורן, ואולי גם שאיפתו המקורית, הייתה לכתוב - עם החומרים הדומים ששיקע בנובלה ובשלושת הסיפורים האלה (המרחב הנופי, הדמויות וחוויות הילדות) - יצירה בהיקף של רומן. כמו-כן אפשר להניח, שעל-ידי התאמת הזמנים ואיחוי הדמויות, יכול היה ישעיהו קורן להגשים את כוונתו זו בלי הרבה מאמץ. ואף-על-פי-כן, אל לו וגם לנו להצטער שלא הצליח בכך, או שבשלב כלשהו ויתר על כך, כי בזכות זה קיבלנו קובץ סיפורים שהותיר מרחב וקיום לכל חווית ילדות בנפרד. ובסופו של חשבון עולה משקל הפרודות על מה שהיה יכול להיות משקלה של יריעת רומן המחברת חוויות שונות יחד תחת אילוציה של התבנית המשותפת.
ואשר לחוויות עצמן שבהן שיתף אותנו קורן בנובלה "יוליק" ובשלושת הסיפורים שהוסיף אחריה בקובץ זה - הן משקפות אופטימיות שלא הייתה ביצירות שפרסם בספריו הקודמים, שבהם עסק בצדדים האפלים של הקיום, בילדים אלימים המתעללים בבעלי חיים, בהווי של אנשים משולי החברה הנורמטיבית ובבדידותם של גברים קשוחים. כאשר לנושאים הללו צורפה שיטת הסיפר של "המצלמה", היו סיפוריו הקודמים הרבה יותר "אפלים" מסיפורי הקובץ הנוכחי, שהינם צלולים ו"מוארים" יותר. סיפורי הקובץ הזה משקפים מבט מרוכך ומפויס ואפילו רומנטי יותר של ישעיהו קורן על ילדותו באותה שכונה בשולי המושבה כפר-סבא, שבה חיו מהגרים בדוחק ועבדו קשה כדי לשרוד בארץ. עשרים השנים, שבהם לא פירסם קורן מיצירותיו, לא עברו, כך מסתבר, באפס מעשה, שהרי בהגיע המועד המתאים - שב ופרח נרקיס בערוגת הסיפורת הישראלית.
  • על ספרו הנ"ל זכה ישעיהו קורן בפרס ברנר לשנת 2013.
  • פירוש לרומן "לוויה בצהריים" הכולל גם דיון מקיף יותר על הפואטיקה הצילומית פרסמתי בספרי "צו-קריאה לספרות הישראלית", שהוא אחד מכרכי הסדרה המחקרית-ביקורתית "תולדות הסיפורת הישראלית".

הכותב הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות. זכה ב "פרס היצירה" מטעם ראש הממשלה ופעמיים ב"פרס הביקורת" ע"ש ברנשטיין.
תאריך:  26/05/2013   |   עודכן:  26/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נרקיס בערוגת הסיפורת הישראלית (ב')
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר זהבה לבר
החליפו נעליים לעיתים קרובות    כל נעל תופסת ולוחצת את הרגל בצורה שונה, לכן כדאי לשנות, גם כשמדובר בנעל הנוחה ביותר    אם מתחילות צרות - עור יבש, יבלות, פטריות - טפלו בהן מייד
מנשה שאול
מי באמת אחראי למרחץ הדמים בארץ הנהריים    למרות הטיעונים של טהרן ושל גרורותיה בעולם הערבי כי גל הטרור הפוקד את עירק הוא תוצאה של הנוכחות האמריקנית בה, יש עלייה מסחררת במעשי האלימות דווקא מאז יציאתם של האמריקנים משם לפני כשנה ומחצה
רונית דוייב
שימו לב להתנהגות מתמשכת של אכילה בררנית, משום שהיא עלולה להוביל לחוסרים ברכיבים תזונתיים ולהשלכות בריאותיות    הפתרון העיקרי לתזונת לקויה הוא הקניית הרגלי אכילה נכונים
יובל ברנדשטטר
שתי אסכולות - ולא במקרה    הקשיים במציאת סימוכין ארכיאולוגיים נוספים לממלכת בית דוד נעוצים בעובדה ששתי הערים המיוחסות למלכות בית דוד – חברון וירושלים – הן ערים בנויות שקשה לחפור בהן ולגלות את צפונותיהן
דרור אידר
המכון הישראלי לדמוקרטיה הוא מכון שמאל לכל דבר ועניין. שני סגניו הם אנשי שמאל, כמו רוב החוקרים במכון המזוהה עם עמדות פוליטיות דומות    אי-אפשר להפוך את המכון הפוליטי הזה למוסד לאומי
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
מכת מצרים ה-11   /  מרדכי קידר
טילים במרחב   /  נחמן פביאן
פסיכוזת "שתי המדינות"   /  מרטין שרמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il