X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר אופיר הנדזל מנהל השירות לניתוחי שתל השבלול   |  המרכז הרפואי תל-אביב
הנזק מרעש הוא נזק מצטבר ובשנים האחרונות מוזיקה הפכה למקור משמעותי לחשיפה לרעש, בין אם זו המושמעת במקומות ציבוריים כדוגמת מועדונים ובין אם בשימוש בנגנים אישיים בעזרת אוזניות
▪  ▪  ▪
הימנעו מחשיפה לרעש כבר מגיל צעיר [צילום: AP]

ירידה בשמיעה תלויית גיל נפוצה ביותר. ההערכה היא, ששליש מאנשים בגיל 70-61 וכ-80% מבני 85 שנים ומעלה, סובלים מירידה בשמיעה. בממוצע, שכיחות הירידה בשמיעה גבוהה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים והיא מתחילה בגברים מוקדם יותר.
ירידה בשמיעה גורמת לתלונות אופייניות כמו: הפרעה בשמיעת הסביבה, בקשות חוזרות ונשנות מאנשים לחזור על מה שאמרו, תסכול מהקשיים בשמיעה, אי סבילות לרעשים חזקים, הגברת הטלוויזיה, קושי בהבנת שיחה במקום רועש או במקרים של מספר דוברים במקביל, תלונות של הסביבה על כך שלאדם יש ירידה בשמיעה ועוד.
להפרעה זו גורמי סיכון הכוללים נטייה גנטית וכן חשיפה לרעש. שירות צבאי בייחוד בתקופת מלחמה, וכן חשיפה תעסוקתית לרעש ללא הגנה מספקת (למשל שימוש במסורים, כלי השחזה וכדומה) הם מקורות רעש השכיחים בארץ.
הנזק מרעש הוא נזק מצטבר ובשנים האחרונות מוזיקה הפכה למקור משמעותי לחשיפה לרעש, בין אם זו המושמעת במקומות ציבוריים כדוגמת מועדונים ובין אם בשימוש בנגנים אישיים בעזרת אוזניות. כמעט בכל המקרים מקורה של הירידה בשמיעה הוא בפגיעה במבנים העדינים המצויים בשבלול השמע באוזן הפנימית ובעיקר תאי השיער העדינים המשתתפים בתהליך התרגום של גל הקול הנשמע לגירוי חשמלי המועבר למוח. בגילאים המתקדמים, יכולה להיות גם תרומה של שינויים ניוונים במוח לפגיעה ביכולת לפענח שפה נשמעת.
מה כדאי לעשות?
היות שלא ניתן לרפא ירידה בשמיעה תלויית גיל, הדבר החשוב ביותר הוא להימנע מחשיפה לרעש כבר מגיל צעיר. גם כאן, כמו במצבי חולי רבים אחרים, המניעה היא התרופה הטובה ביותר. המהלך האופייני של ירידה בשמיעה הוא הדרגתי ואיטי, ולעיתים קרובות איננו מוחשי עד לשלבים מתקדמים יחסית.
לאור השכיחות הגדולה של ההפרעה, מומלץ לכל אדם מעל גיל 50 או 60, לפנות לבדיקת שמיעה יזומה, גם אם אינו חש בירידה גדולה בשמיעה. אם בבדיקת השמיעה יש עדות לירידה בשמיעה העלולה להפריע לתקשורת עם הסביבה, יש לשקול יחד עם קלינאי התקשורת ורופא אף-אוזן-גרון, את האפשרות להתאים מכשיר שמיעה. יש אפשרות לקחת מכשיר שמיעה לניסיון לפני החלטה על רכישתו. בקופות-החולים וסל הבריאות, יש השתתפות משמעותית בעלות מכשירי השמיעה.
לעיתים קרובות יש צורך בשיקום השמיעה בשתי האוזניים. אדם הזקוק למכשירי שמיעה יטיב לעשות אם ישתמש בהם בצורה אינטנסיבית וקבועה. ניתן להיעזר גם בכלי עזר נוספים כמו מכשיר טלפון לכבדי שמיעה, ציוד עזר ללקוי השמיעה ועוד. ניתן לפנות גם לארגון "בקול" למידע נוסף בעניין זה.
במקרים בהם הירידה בשמיעה החמירה עד כדי חוסר יכולת ליהנות מכשירי שמיעה, יש לבדוק את האפשרות לשיקום בעזרת שתל שבלול, אביזר אלקטרוני מושתל המחליף את תפקוד האוזן החולה ומשקם את חוש השמיעה גם במקרי חירשות מוחלטת. אין מגבלת גיל עבור טכנולוגיה מהפכנית הכלולה בסל הבריאות. יש להצטייד בבדיקת שמיעה ולפנות למרכז רפואי בו יש תוכנית שתל שבלול.

הכותב הוא מנהל השירות לניתוחי שתל השבלול, המרכז הרפואי תל אביב
תאריך:  27/05/2013   |   עודכן:  27/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למה השמיעה נפגעת כשמתבגרים?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הרעש במקומות ציבוריים
משה ש.  |  30/05/13 13:23
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
מתוך כ-1000 שירים שכתב אהוד מנור ז”ל, מעלים בוגרי (כמעט) בית צבי את 25 השירים הנבחרים, שביים שוקי ווגנר, שאת העיבודים הנפלאים להם עשה ליאור רונן, המנהל המוסיקלי. כל זאת תחת שם שירו של אהוד
"לעולם בעקבות השמש"
ד"ר ג'לאל אשקר
בסוף אפריל עוד היה גשם, אך במאי כבר השמש יוקדת והחום שעולה בהתאם גורם גם לנחשים לצאת ממחילותיהם    ההכשות הראשונות של הנחש מסוכנות במיוחד
שולמית קיסרי
בבית הקפה-מעדנייה "פרומז'רי באשר", שבצפון רחוב דיזנגוף בת"א, יש חנות גדושה גבינות ויינות ומיני לחמים, מאפים ובאגטים. עושר טעמים. מסעדה שלמה של טעמים וזיכרונות
רונן מואס
פריצה לחשבונות פייסבוק היא לא דבר נדיר. כיצד תשתלטו מחדש על החשבון שנפרץ ואיך החברים שלכם יוכלו לעזור בזה
אלדד שידלובסקי
"מהו העולם האמיתי - זו שאלה קשה מאוד"    בעקבות ספרו של מורקמי 1Q84
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il