X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ד"ר רון יניב מומחה לרפואת עור ומין   |  קופות-חולים מכבי ומאוחדת
מצד אחד יש מי שאומר שאין קשר בין הרגלי תזונה וסגנון החיים לבין הופעת פצעי בגרות ואקנה מהצד השני יש מי שאומר את ההיפך בדיוק אז באמת מה משפיע על אקנה וחומרתה?
▪  ▪  ▪
השוקולד גורם לאקנה [צילום: AP]

אקנה או פצעי בגרות, היא אחת מבעיות העור הטורדניות ביותר עבור מתבגרים וגם עבור בוגרים. כל מי שסובל מאקנה, מדרגה קלה עד חמורה, רוצה לדעת מה אפשר לעשות כדי להפחית את הפצעים ולשפר את מראה העור.
לצערנו, כאן מתחיל הבלגן. חיפוש קצר באינטרנט יניב תוצאות הפוכות ומבלבלות עבור הגולש המיואש. מחד, רופאים ומחקרים רבים טוענים בתוקף, כי אין קשר בין הדברים ומאידך יש מידע רב על הקשר שבין מה שאנחנו אוכלים והרגלי החיים שלנו לבין מצב הפצעים בפנים.
אז היכן שוכנת האמת?
עד לפני מספר שנים, רופאים רבים הסתמכו על הספרות המחקרית הקיימת ונהגו לומר, כי לכאורה אין קשר בין תזונה לאקנה. הספרות עליה הסתמכו רופאים רבים כל-כך, מקורה במאמר שפורסם בשנות ה-50 של המאה הקודמת, מאמר אשר צוטט בעניין זה לאורך השנים. אולם, מניסיון החיים של מטופלים רבים עולה, כי מזונות עתירי שומן וסוכר, ובעיקר שוקולד, דברי מתיקה ופיצוחים, תורמים להחמרה של הפצעים.
למעשה, ההוכחה המדעית למה שהיה ידוע מניסיון החיים, הגיעה רק לפני שנתיים. מחקר שנערך בארה"ב בדק ומצא את הקשר בין תזונה ואקנה והפריך את התפיסה הישנה והרווחת עליה התבססו רופאים רבים. אם כן, לא רק גנטיקה והורמונים משתוללים משפיעים על הופעת פצעונים וחומרתם, לתזונה יש חלק גם כן.
מחקרים שנעשו על אוכלוסיות שונות מוכיחים גם הם את הקשר. בחברה מערבית המאופיינת בתרבות השפע ובעודף תזונה, אקנה היא מחלת העור הנפוצה ביותר. כ-90% מבני הנוער בחברות מערביות סובלים מאקנה בדרגה זו או אחרת. לעומת זאת, במדינות המתפתחות, דוגמת מדינות אפריקה, המאופיינות בתזונה דלה בשומן ובסוכרים, אקנה היא תופעה נדירה.
השאלה הגדולה ביותר סביב הקשר בין תזונה לאקנה נוגעת לשוקולד, האם הוא משפיע או לא על מצב הפצעים?
ממחקר שנערך לאחרונה במיאמי, בסטנדרט מדעי גבוה מאוד, עולות חדשות רעות לחובבי השוקולד. החוקרים חילקו את הנבדקים לשתי קבוצות: אחת קיבלה קפסולה עם אבקת קקאו והשנייה קפסולת פלסבו שהכילה ג'לטין. המחקר היה כפול סמיות, כלומר גם הנבדקים וגם החוקרים, לא ידעו איזו מבין הגלולות מקבלים הנבדקים עד לתום הניסוי. המחקר מצא, כי בגברים עם נטייה לאקנה, צריכת שוקולד תורמת להחמרה באקנה וכן יש משמעות לכמות השוקולד שנצרך.
מסתבר שלא רק לתזונה יש השפעה על מצב הפצעונים. סגנון החיים וההרגלים שאנו מאמצים יכולים להשפיע אף הם. מחקר שנערך השנה בצרפת מצא, כי יש קשר בין סגנון חיים להופעת פצעי בגרות וחומרתם.
המחקר נערך בקרב למעלה מ-10,000 אנשים ובדק משתנים שכללו משקל, BMI, התמכרויות (סיגריות, אלכוהול ועישון מריחואנה), הרגלי תזונה, הרגלי מין, לחץ ופעילות גופנית. מתוך הנשאלים נבדקו אנשים בגילאי 25-15 ונעשתה השוואה בין מי שסובלים כרגע ומי שלא סבלו מהבעיה מעולם וכן נעשתה השוואה פנימית בין דרגות אקנה שונות (מקל ועד חמור).
גם כאן נמצא, כי תזונה עתירת שומנים וסוכרים ובפרט מזון מהיר, שתייה ממותקת וצריכה יומית של ממתקים ושוקולד, תרמו לעליית השכיחות של האקנה ומידת חומרתה. לתשומת לב המעשנים, הנתון המעניין שעלה במחקר הצביע על כך, שמתוך הנשאלים שסבלו מאקנה חריפה, נמצאו הרבה יותר מעשנים - הן מעשני סיגריות והן מעשני מריחואנה.
ומה לגבי אורח החיים המודרני העמוס והמהיר? המחקר הצרפתי לא מצא קשר בין תחושת לחץ להופעת פצעים. אולם מחקר אחר בדק האם אחד התוצרים הפופולריים ביותר של עידן הסמארטפונים, האפליקציה, יכולה לסייע בטיפול בהם. המחקר בדק אפליקציה שנותנת תזכורת למריחת טיפול נגד אקנה פעמיים ביום. מסתבר, כי גם אמצעים מתוחכמים לא עוזרים להתגבר על הנטייה האנושית לפתרונות פשוטים. לרוב הנבדקים התזכורת שנתנה האפליקציה לא עזרה בפועל. למעשה, ההיענות הגבוהה ביותר היא לטיפול הניתן פעם אחת ביום בלבד, דוגמת דואק ג'ל (Duac Gel). הטיפולים שיעילותם היא הגבוהה ביותר הם אלו שאינם דורשים יותר ממריחה אחת ביום.

8 עצות לאורח חיים בריא שירחיק מכם את האקנה

הכותב הוא מומחה לרפואת עור ומין, קופות-חולים מכבי ומאוחדת
תאריך:  06/06/2013   |   עודכן:  06/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צ'יפס, שוקולד, סיגריות ואקנה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ובכל זאת יש אקנה
רוית לוי  |  6/06/13 21:29
2
אקנה
מישהי  |  8/06/13 17:48
3
הגורמים לאקנה
שגיא כליף  |  16/06/13 18:12
4
ציפס שוקולד סיגריות ואקנה
איריס לוי   |  29/11/14 11:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
מסעדת "כץ דליקטסן" של מנהטן התמחתה בקולינריה יהודית מזרח-אירופאית לשמה    היא מיועדת בעיקר לנוסטלגים, חובבי המטבח האידישאי הקלאסי, שעדיין ממשיך לדבר אל ליבם    את סיפורה של המסעדה הוותיקה מביא לקוראי "ניוז 1" העיתונאי גד נחשון, הנחשב לאחד מסועדיה הקבועים
ד"ר יוסי פיקל
גם למבוגרים וגם לילדים, חשוב ביותר להקפיד על הרכבת משקפי שמש    חשוב לשמור על כללים ברורים בישיבה מול מסכי הטלוויזיה והמחשב על-מנת שלא לגרום לעייפות העיניים
אלי אלון
כנס אקדמיית ויקיפדיה שנערך בתחילת השבוע בהרצליה הוקדש לנושא מדוע שיעור הנשים הכותבות בויקיפדיה נמוך מאוד. חבר-דיון המורכב מנשים מהאקדמיה ומהתקשורת ניסה למצוא הסבר לתופעה זו. אחת ההשערות שהועלו: השיח המעט אלים בויקיפדיה מרחיק נשים מכתיבת ערכים בה
פרופ' רן בליצר
כשיש תינוק בבית מומלץ להימנע ככל שניתן משימוש בחומרי הדברה    במקום טלק, השתמשו בעמילן תירס ובמקום שמן תינוקות שעלול לגרום לתגובה אלרגית, השתמשו בשמנים טבעיים    הכינו עם הילדים ארוחות בריאות המבוססות על חומרים טבעיים
נורית גרינגר
קבוצת כדורגל ישראלית הגיעה ללוס אנג'לס לגשר לטורניר כדורגל השלום    המשחקים מרקתים וכולם התגייסו לגישור בין קהילות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il