X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מפקדי מדור תותחנות. במרכז בחולצה לבנה אביגדור קהלני; מימינו אהוד גרוס, סגן מפקד המדור [צילום: בתיה דורי]
45 שנים פלוס-מינוס משירותנו במדור תותחנות בג'וליס ערכנו מפגש מדריכים מרגש בבית החייל בת"א, בו העלינו חוויות מפעם וגם זכרנו את חברינו שאינם עמנו עוד
▪  ▪  ▪
יורם דורי מימין וראובני קליגמן משמאל בפגישה נרגשת אחת מני רבות [צילום: בתיה דורי]

בילדותי צפיתי, לא פעם, בסרטים שעניינם מסע במנהרת הזמן. בדרך כלל היה הגיבור נכנס למין מכונה, נרתם ברצועות למושב, רועד בכל גופו ומתעורר שטוף זיעה במרחק של עשרים-שלושים שנים לאחור.
השבוע נסעתי במכונת זמן שכזו. אומנם לא נכנסתי למכונה מיוחדת מלאת מכשירים אלא לרכבי הפרטי. לא נקשרתי ברצועות עור אלא בחגורת בטיחות. לא רעדתי בכל הגוף ואיבדתי הכרתי אלא סתם התעצבנתי מפקקים בדרך ולא נחתתי שטוף זיעה במקום כלשהו אלא הגעתי לבית החייל למפגש של ותיקי מדור תותחנות ששירתו בבית הספר לשריון בג'וליס בין השנים 1971-1969 שהייתי בין יוזמיו.
המוטיבציה של קהלני
אי שם בשנת 1961 הגיע לג'וליס אחד הפצועים הקשים ביותר ממלחמת ששת הימים (זו שאנו מציינים 46 שנים לקיומה בעצם ימים אלו), אביגדור קהלני שמו, לפקד על מדור תותחנות כחלק ממסע השיקום הפרטי שלו והחזרתו לפיקוד על יחידות לוחמות בחזית.
בית הספר לשריון של אותה עת הכשיר טנקיסטים במקצועות השונים הנדרשים - ובהם נהיגה, קשר ותותחנות טנקים. ממדור תותחנות יצאו תותחני טנקים וטענים קשרים.
קהלני, כמפקד המדור, נכנס לתפקיד שממנו הסתייג בתחילה, במלוא המרץ ומלא במוטיבציה. הימים היו ימי מלחמת ההתשה. השריון היה זה שנשא במרבית הנטל. הטנקים היו עמוד השדרה של קו בר-לב על גדות תעלת סואץ ולוחמיו נדרשו למיומנות מרבית כדי לעמוד במשימות המסוכנות והמסובכות שעמדו בפניהם, ואף שילמו מחיר יקר בחיי אדם.
קהלני הבין והנחיל לצוות המדריכים-מפקדים את חשיבותה של המקצועיות שבתפעול הטנק. מקצועיות מצילת חיים.

מין שיח של חיילים
תמונה מ-1970 שצילם ואייר משה כהן סולל

המבט השובב ההוא
כדי להתגבר על בעיית זיכרון קיבל כל אחד תווית עם שמו. 43 שנים הן בכל זאת משהו. החיילים הרזים הוסיפו משקל. השיער השחור השופע הפך ללבן אצל מי שלא איבדו אותו. השמיעה גם היא כבר לא מה שהייתה (תופעה כללית אצל הטנקיסטים) אבל המבט השובב בעיניים נשאר כפי שהיה

לתוך מסגרת זו הגעתי, יחד עם אחרים, בתום קורס מדריכים מתיש ומרתק באמצע שנת 1969 כתותחן טנק הפטון במקצועי הצבאי כדי להדריך וללמד טנקיסטים. רוב המדריכים היו בעלי ניסיון קרבי מוכח - בוגרי ההתשה קראו להם - שהעניקו מכישוריהם ומניסיונם לאלפי טנקיסטים ומפקדיהם את ההכשרה הנדרשת.
הנחיתה מרכב המסע בזמן בבית החייל לוותה, אצלי, בחששות. אומנם כמעט כל מי שאיתרנו אמר שיגיע, אך האם לא היה זה כדי לצאת ידי חובה. האם יהיה מכנה משותף לאנשים שחלקם לא ראו זה את זה למעלה מארבעים שנה? האם מי שהיו חברים בגיל 18 במשך שנה ימצאו נושא לשיחה כאשר הם בני 63? כיצד ירגישו המשפחות השכולות שהזמנו, של חברינו שנפלו בקרב - והיו רבים כאלו - ושל מי שנפטרו במהלך השנים וגם מספרם של אלו הלך וגדל? הנעלם היה רב על הגלוי.
אמרתי לעצמי כי בטח החששות יגברו בשעה 7 בערב - השעה אליה הוזמנו המשתתפים. מהר מאוד התבדו החששות. זרם גדול של מוזמנים הגיע הרבה לפני שעת ההזמנה. מתברר כי רוב המפקדים-מדריכים ציפו, ממש, למפגש זה. בשעה 7 כבר היה כל אולם המבואה מלא מפה לפה. כדי להתגבר על בעיית זיכרון קיבל כל אחד תווית עם שמו. 43 שנים הן בכל זאת משהו. החיילים הרזים הוסיפו משקל. השיער השחור השופע הפך ללבן אצל מי שלא איבדו אותו. השמיעה גם היא כבר לא מה שהייתה (תופעה כללית אצל הטנקיסטים) אבל המבט השובב בעיניים נשאר כפי שהיה.
לאחר אינספור חיבוקים ונשיקות, היה זה מעניין להאזין מהצד לשיחות. אחרי מילות נימוס ושאלות מלאי כגון: עדיין נשוי? כמה ילדים? כמה נכדים? ועדיין גר בחיפה? הדיאלוגים הפכו דומים יותר ויותר לאלו של פעם. מין שיח חיילים. האחד שיתף את רעהו בחוויות של אז. סיפר את שהיה ידוע וגם את הנסתר. הוויכוח הפנימי של איזה טנק טוב יותר, המגח (פטון) או השוט (צנטוריון) חזר. כמובן שהפטון - אני לא יכול להיגמל מזה.
זכרונות מאלו שהיו ואינם
המרגש מכל היה המפגש עם משפחות אלו שאינם. חלקם שמעו, לראשונה מאז אובדן יקירם, פרטים שלא הכירו. על נסיבות נפילתם. על תחביביהם בחיים. על חלומותיהם שלא התגשמו. היה לי קשה לראות את אביו של גדעון מירברג, שהגיע מכברי הצפונית עם שתי בנותיו ושתה בשקיקה סיפורים על בנו שנפל בגולן בגיל 22. המפגש עם מי שהיה בטנק שמאחוריו הוריד דמעה אצל כל מי שהאזין. כך היה עם אחותו של פטר קליין מדימונה ששמעה לראשונה סיפורים על אחיה.
שוחחתי, אך גם צפיתי, באלמנתו של צבי ניסנבוים שנפטר משוחחת עם מי שצבי בעלה עשה סטאז' במשפטים אצלו. או לראות את עדה מילדינר פלד, אחותו של חברי הטוב ביותר אי פעם, מציגה את האלבום שאביו הכין עם נפילתו; את דבורה פרוידינגר, מי שהייתה פקידת המדור ושבעלה ראובן, מהמדריכים הראשיים, נפטר ממחלה קשה לפני כשנה; ואת חדווה, שהייתה חברתו של מוטי קורב טרום נפילתו ב-1973.
האמת, הקשה מכל היה לראות ילדים של... את בנו של פרוידינגר המאניש ומחזיר לחיים את אביו בגלל הדמיון המפתיע לאביו בתקופת חיילותו, וכך גם את בנו של משה גלוז, המזכיר את אביו התמיר והחייכן.
רעות, ברכות ופולקלור
לשמחתי היה לי לצידי את אשתי. מי שהייתה מדריכת האימון הגופני של החיילים ששירתו תחת פיקודי. היא הכירה את כולם. את מי שהגיעו ואת מי שלא זכו. במפגש הזילה דמעה יחד איתי ושמחה כמוני על מפגשים עם מי שלא ראינו שנים. אולי התרגשה אפילו יותר.
אחרי כמעט שעתיים של מפגשים אישיים, מרגשים ומרטיטי לבבות, נכנסנו לאולם. כאן הזכרנו את מי שאינם איתנו עוד. מי שלא זכו. שרנו לכבודם ולזכרם את שיר הרעות - השיר המבטא יותר מכל את תחושותינו. אחר-כך קצת מילות ברכה והרבה סיפורי פולקלור שנמשכו עד אחרי 11 בלילה.
בזכות המקצועיות ועוז הרוח
היה זה מפגש יוצא דופן. של חבורה שפיקדה והכשירה אינסוף טנקיסטים. שהפכה את העיסוק בטנק למדע. שהכירה כל בורג, שזיהתה כל רכב של האויב, שתפעלה במיומנות כל מכשיר אופטי בטנק, שחקרה לעומק את יכולת החדירה של כל פגז, ומעל לכל - העמידה דורות של תותחני טנקים צלפים שהתייצבו בחוד החנית של צה"ל ברמת הגולן ובסיני במלחמת יום הכיפורים.
אל שמחת המפגש המחודש הצטרף כאב גדול של מאות חניכים שלא שבו משדה הקרב. למעלה ממחצית הנופלים במלחמת יום הכיפורים (יותר מ-1,400 חללים) היו חיילי השריון. רובם המכריע היו חברינו וחניכינו.
בדבריי בפני המשתתפים ציינתי, בגאווה לא אופיינית, כי אני משוכנע שהחניכים שהכשרנו כמו חברינו שהתגייסו עימנו, מאות ואלפי טנקיסטים מיומנים שבלחימתם המופתית, במקצועיותם הנדירה ובעוז רוחם איפשרו למדינת ישראל להמשיך ולהתקיים אחרי מכת הפתיחה המפתיעה במלחמת יום הכיפורים. אלו אותם לוחמים להם חבה ישראל את חייה. אותם לוחמים שהביאו לה שלום עם מצרים ובעזרת השם צאצאיהם יביאו את הביטחון והשלום עם כל שכנינו.

תאריך:  09/06/2013   |   עודכן:  09/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סגל מדור תותחנות מתפקד
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מרתק
דוד מירושלים  |  9/06/13 11:52
2
כתבה מרתקת.
ישראל צ  |  9/06/13 12:36
3
כל הכבוד. מרגש ל"ת
דפנה מירושלים  |  9/06/13 15:14
4
מרגש שוב, אתה יודע ל"צייר"
רזי   |  9/06/13 16:59
5
דורי - כל הכבוד
אביחי מגני תקווה  |  9/06/13 20:19
6
מדור תותחנות -תודה לסגל המדור
שמעון חפץ  |  10/06/13 11:45
7
תגובה
צבי הוד עודד  |  11/06/13 00:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
יגאל זילכה המסובך בצרות בקווינקו פועל להכנסת מקורבו כמשקיע לחברת QLI (חברה-בת) במחיר מגוחך    בזאת הוא מדלל את קווינקו מהנכס העיקרי שלה, קובע מחיר נחות ל-QLI ופוגע בנושים: בנק לאומי, בעלי אגרות החוב ואחרים    שאלת השאלות היא: האם זילכה, הידוע במעלליו, מקבל תמורה אישית במקום סמוי ורחוק
יואב יצחק
קבוצת אי.די.בי. הגישה במוצ"ש לבית המשפט מסמכים נוספים והתחייבויות כספיות מצד אלשטיין המחזקים את עמדתה בהתנגדותה לבקשות שהגישו נציגויות האג"ח    ועוד: על האתנן המולבן והבעייתי המוצע למומחה איל גבאי
צבי גיל
איטליה שימשה כבסיס ראשי להפלגות של מאות אלפי ניצולי שואה לארץ. העם בישראל חב חוב היסטורי לעם הזה
אלעזר לוין
חמש שנים לאחר אישור תוכנית השימור בתל אביב, הצטרפו אליה רק בניינים מעטים    מומחים חושפים את הבעיות    מחלוקת שמאים בכירים על הטל השבחה    באין ברירה, העירייה משקיעה מיליונים בקרן, הקונה את זכויות הבנייה
דרור אידר
העילית האינטלקטואלית אינה יודעת כיצד להתמודד עם מיליוני מוסלמים שאינם רוצים להתערות בחברה המערבית, שאינם מקבלים את הקודים המערביים, ושחלקם מצהיר בגלוי שהמטרה היא הכנעתה של אירופה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il