X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
גלקסי 4 עבור לייק? [צילום מסך]
קיבלתם תמונה שתעשה משהו מדהים אם תעשו לה לייק? התבקשתם לתת את הלייק שלכם כדי לתרום דולר לילדים חולים? הבטיחו לכם סמסונג חדש במתנה עבור הלייק שלכם? מדובר בהונאה
▪  ▪  ▪
חצי מיליון לייקים למכירה [צילום מסך]

הנה דוגמה קלאסית להונאה מסוג זה - התוקף מעלה לפייסבוק תמונה, בדרך כלל כזו שיוצרת אשליה אופטית שהתמונה זזה. לתמונה מצורף הטקסט הבא: "התמונה שתשאיר אתכם פעורי פה! צעד 1: לחץ על התמונה. צעד 2: עשה לייק. צעד 3: רשום "1" בתגובות - התוצאה מדהימה!!" מתחת לתמונה אתה תראה שחלק מהחברים שלך עשו לייק ורשמו "1" בתגובות כפי שמתבקש בהוראות, אז כנראה שזה עובד, ומכיוון שאתה גם רוצה להישאר "פעור פה" אתה עושה לייק, מגיב ו... שום דבר לא קורה.
או לפחות כך זה נראה. למעשה, בכך שביצעת את ההוראות הפצת את התמונה ואת העמוד בו היא מופיעה לכל החברים שלך, כך שהם בתורם רואים את התמונה, לוחצים על הלייק, מגיבים ו... שום דבר לא קורה.
חווה לגידול לייקים
ייתכן שתגיד "בסדר, בסך-הכל עשיתי לייק למשהו, מה הסיפור?" אבל למעשה מדובר בהונאה שעלולה להשפיע עליך באופן אישי. באנגלית ההונאה הזו נקראת "Like-Farming", או בתרגום חופשי: "חוות לייקים", כיוון שהיא מגדילה באופן מלאכותי את כמות הלייקים שעמוד או פוסט כלשהם מקבלים ובעקבות זאת היא גם מגדילה את כמות הגולשים הנחשפים להונאה.
מלבד הדוגמה למעלה, שבה המשתמשים מתבקשים לעשות לייק ולהגיב לתמונה כדי לחזות ב'שקר-כלשהו', ההונאה הזו יכולה להופיע בכמה צורות נוספות. למשל התוקף יכול לפתוח "עמוד מוצר" כביכול בשם חברה מסחרית כלשהי ולהכריז על מבצע שבו מוצרי החברה יוגרלו לכל מי שיעשה לייק לעמוד, בדיוק כמו העמוד הזה שמבטיח סמארטפון חדש של סמסונג. מיותר לציין שאין שום הגרלה ואין שום זוכים, זה הכל חלק מההונאה.
יש גם את הונאת ה"דולר לכל לייק" או הונאת ה"אם אני אשיג מיליון לייקים, ההורים שלי יקנו לי כלב/אוטו/חופשה בקריביים". בעוד לא כל הפוסטים של "מיליון לייקים" הם הונאות, פושעי הרשת לא החמיצו את הטרנד ודאגו שגם הפוסטים ודפי הפייסבוק המזויפים שלהם יזכו לכמה מיליוני לייקים. המקרה המפורסם ביניהם הוא של ילדה בשם מלורי:
"זוהי אחותי מלורי. היא סובלת מתסמונת דאון וחושבת שהיא לא יפה. בבקשה תעשו לייק שאוכל אחר כך להראות לה כמה היא באמת יפה" נכתב תחת תמונה של ילדה הלוקה בתסמונת דאון. אבל האמת היא שאין בכלל מלורי. התמונה היא של ילדה בשם קייטי, שסובלת מתסמונת דאון, ואין לה שום קשר להונאה הזו מלבד השימוש הציני שהחליטו התוקפים לעשות בתמונה שלה כדי לגרוף יותר מ-3.5 מיליון לייקים.
איך עושים כסף מהלייקים שלכם?
אז למה בעצם הבעלים של עמודי המעריצים האלה משקיעים כל כך הרבה זמן ומאמץ בהונאה שתגרום לנו ללחוץ על הלייק? התשובה היא כמובן - כסף.
כאשר לעמוד פייסבוק יש כמות גדולה של לייקים (מאות אלפים ומעלה) הבעלים יכול להתחיל להכניס פרסומות לעמוד שיופיעו בפיד הפייסבוק שלכם. הפרסומות האלה יכולות גם להכיל לינקים לאפליקציות, משחקים או שירותים אחרים שהם רוצים שתקנו. זו יכולה להיות גם "המלצה" למוצר באמזון שתזכה את בעלי העמוד בעמלה עבור כל מכירה שמגיעה דרך הלינק שבעמוד שלו. במקרה הגרוע יותר, הבעלים של העמוד יכול לקבל תשלום כדי להפיץ תוכנות זדוניות על-ידי כך שהוא יכניס לעמוד שלו לינקים לאתרים אחרים שידביקו את המחשב שלכם בווירוסים למטרת גניבת זהות. בשורה התחתונה: גישה לפיד החדשות שלכם יכולה להיות עסק רווחי למדי.
עמודי מעריצים למכירה
אבל פרסומות ולינקים היא לא הדרך היחידה בה ניתן לעשות כסף מעמודי פייסבוק עם לייקים רבים. לאחר שעמוד פייסבוק הצליח לצבור כמות נכבדה של מעריצים, בעלי העמוד יכול למכור אותו לכל המרבה במחיר. הבעלים החדש יכול פשוט לשנות את ייעוד הדף למטרותיו ולהפיץ את המוצרים שלו למיליוני המעריצים שבכלל עשו לייק למשהו אחר לגמרי.
לוח ההודעות המקוון, Warriorforum.com מספק רשימה של אתרים ודפי מעריצים למכירה. לדוגמה ניתן למצוא עמוד מעריצים להמבורגרים עם כמעט חצי מיליון מעריצים לקציצה הפופולרית במחיר של 5,000 דולר. לעמוד של מעריצי החיבוקים יש מעל מיליון לייקים ותג המחיר שלו עומד על 7,000 דולר. הרבה מהמודעות האלה עולות ויורדות מדי פעם מפחד שפייסבוק תגלה עליהן ותוריד את העמודים. לדוגמה: עמוד המעריצים של תוכנית הטלוויזיה המצליחה 'חברים' עומד למכירה עבור 8,500 דולר, אבל הוא כבר לא מופיע ברשימה.
התגובה הרשמית של פייסבוק היא שכל ניסיון או מכירה של עמודי מעריצים עומדת בניגוד גמור לתנאי השימוש ושהעמודים האלה עלולים להיות מוסרים אם יתגלה שהבעלים שלהם מנסים למכור אותם. אך בינתיים זה נראה יותר כמו משחק של חתול ועכבר עם "חוות לייקים" כאלה שצצות על בסיס יומיומי.
תמיד אפשר לעשות Unlike
עם או בלי קשר ל"חוות הלייקים" האלו, מומלץ מדי פעם לעבור על הדברים שעשיתם להם לייקים ולרענן את הרשימה. ייתכן שתגלו שנתתם את הלייק שלכם מבלי ידיעתכם לכל מיני עמודים.
כדי לעשות Unlike כנסו לעמוד פרופיל שלכם, בשורת התפריט שמתחת לתמונת הרקע לחצו על More, בתפריט שייפתח לחצו על Likes. עכשיו ייפתח לכם דף עם כל הדפים שאי פעם עשיתם להם לייק. כשתעמדו עם העכבר על התמונה תראו את המילה Like עם וי קטן מופיעה בחלק העליון של התמונה. כאשר תשימו את הסמן על ה-Like ייפתחו לכם אפשרויות נוספות ואחת מהן היא Unlike.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים שותף של נציגות ESET בישראל.
תאריך:  18/06/2013   |   עודכן:  18/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 סמסונג
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה באמת קורה כשאתם לוחצים לייק?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מאיר עיניים. תודה. ל"ת
עילית  |  20/06/13 11:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
מכל התערוכות המרהיבות המוצגות במוזיאונים שהיו פעם ארמונות בוינה בחרתי לפתוח את סדרת הביקורות בתערוכת Gottfried Helnwein במוזיאון Albertina. הלנוויין (1948), אחד מגדולי האמנים האוסטרים בני זמננו, עוסק כל שנותיו ביצירות בהן הוא יוצא חוצץ כנגד הטרדות ועינויי ילדים (במיוחד), נשים וחלשים. יצירותיו מדהימות ומקפיאות דם לעתים
חיים נוי
הבמאית איה קפלן הצליחה ללהטט עם להקת שחקנים מוכשרת והפיקה מחזה קולח, מצחיק, מרגש, מותח והזוי לפעמים, המעניק לצופים שעה קלה של משב רוח צונן בימות הקיץ
עו"ד ינון הדאיה
הקפידו שפרטי התאונה יירשמו במדויק, הן בדוח הפציעה והן במסמכים הרפואיים    אל תסתפקו בתביעה מול הביטוח הלאומי בלבד. ישנו עוד כסף רב שממתין לכם בתביעה מול גורמים נוספים שהיו מעורבים בתאונה שלכם
ד"ר עמי ברק
מטופלים שעוברים ניתוחים בריאטריים לקיצור הקיבה, יורדים במשקלם באופן מסחרר, אך נותרים בדרך-כלל עם כמויות גדולות של עודפי עור שאינן מחמיאות למראה החדש    ניתוחים פלסטיים להסרת עודפי העור נעשים לאחר שהמשקל התייצב ומאפשרים גם לעצב ולחטב את הגוף
איתמר לוין
אולמו של אדי לכנר, בו נדונות תביעות קטנות, הופך לזירת התגוששות מילולית בין הצדדים. לכנר אינו מגיב, וכאשר הוא מנסה סוף-סוף להשליט סדר - הצדדים מתעלמים ממנו. התוצאה הישירה היא, שהם לא מוכנים להתפשר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il