בביקור הבא שלכם בניו-יורק, כאשר תרוצו לקניות בבתי הכלבו הגדולים - פנטסיה שטיפחתם כל השנה - יראו בכם יודעי-דבר ומובילים חברתיים: פרובינציאלים-פרימיטיביים שלא בעניינים. לידיעתכם, מי שקונה היום בכלבו, נחשב כבר בעיני המומחים כמיושן ושמרני.
זה לא אומר שעידן החנויות בדרך לסיומו. תמיד יהיו חנויות יוקרה וגם חנויות בכלל וגם חנויות כלבו. אבל מעמדן של חנויות הכלבו הגדולות, רשתות מפוארות, חלקן בנות 100 שנה, מסוג סאקס פיפת' אבניו ודומיה, שהיו חלק מתרבות הצריכה והרכישה האמריקנית - מעמדן שקע לאחרונה, ומנגד, צברו חובות והמניות שלהן איבדו מערכן. בין שאר הסיבות: אזרחים אמריקנים ואזרחי העולם הגלובאלי קונים באמצעות האינטרנט לפחות את פריטי מלתחת הבסיס, לכל המשפחה. אם לא באינטרנט, הם קונים את המוצרים בהנחות ברשתות הדיסקאונט. אם בכלבו יוקרתי למחצה, יקנו באמריקה ברשת טארגט וכך נמצא בעיצומו משבר חנויות הכלבו היוקרתיות.
במקביל לכך שהעיתונות הכתובה מתכווצת ודועכת על-רקע חוסר קהל-קוני-עיתונים ומשבר קשה בתקציבי פרסום, כך הולכות בעקבותיהם, אט-אט, חנויות היוקרה, אלה שהיו סמל אמריקני כמו מכוניות פורד וקוקה-קולה.
עולם של בלתי מרוצים
בעוד העולם גועש במהפכות שלטוניות ופוליטיות, בזמן שמיליוני אזרחים לא מרוצים מהממשלים, מהממשלות, מהנבחרים מכל הרמות, מהכלכלה, מאי-השוויון, מן הפער הענקי המתרחב בין עשירים לעניים - הפך האינטרנט על כל שלוחותיו לכוח העולה בחיינו.
נחמת ההמון הוא הסלולר החכם, שהפך לחלק מנוף חייו של כל אזרח, מכשיר קטן ויעיל המאפשר לכולם לגלוש, להיות "מחוברים" ולהרגיש כמו אלפיון עליון גם כאשר השכר שלך בתחתית.
ג'ף בזוס קונה את וושינגטון פוסט
האיש שהיה הראשון בעל החזון, שהבין את הפוטנציאל הכלכלי של האינטרנט - כאשר איש לא ראה בו פוטנציאל מסחרי או אחר - הוא ג'ף בזוס ממדינת וושינגטון בצפון-מערב ארה"ב אשר שמו עלה בשבועות האחרונים, שוב, לכותרות.
בזוס, יליד אלבוקרקי בניו מקסיקו, ילד מהסוג שיודע לתקן ולהרכיב כל דבר, למד הנדסת חשמל בפרינסטון. בזוס שינה במידה רבה את העולם בכך שיום אחד בשנת 1993 קרא בעיתון כי חלה עלייה של 2,300% (!) בשימוש באינטרנט באותה שנה. דמיונו של בזוס הפליג ותוך שנה הקים את
אמזון, חנות מקוונת עולמית לרכישת ספרים דרך האינטרנט. אתה בוחר ספר, משלם בכרטיס אשראי - כל זאת משולחן העבודה שלך מול המחשב - ומקבל הביתה על-ידי שירות שליחים את הספר. 20 שנה חלפו מאז נוסדה אמזון, חברה גלובאלית שמוכרת היום כל דבר שפעם היו קונים בחנויות. קלטות, מכשירי חשמל, מוצרי יוקרה, פריטי מלתחה, צבעים, צעצועים, דילים לתיירות ומה לא. הקהל בכל ארץ התרגל לערוך את קניותיו ליד שולחן העבודה, בבית, בלי נסיעה, בלי חניה, בזמן קצר יותר ובנוחיות רבה יותר.
שווי השוק של אמזון ב-2013 הוא 138.49 מיליארד דולר. הקופה הפרטית של בזוס מכילה 20 מיליארד דולר. בזוס קנה בימים אלה את עיתון וושינגטון פוסט, מהוותיקים והחשובים בעיתונות האמריקנית, במחיר מצחיק (בשבילו) של 250 מיליון דולר. בזוס, איש מקורי וכאמור בעל חזון, מאמין בנצחיותה של העיתונות.
רק אינטרנט? בלי עיתונים?
כך, כמו שלא נסגרו חנויות הספרים בעולם בגלל אמזון (וגם לא בגלל הקינדל, הספר האינטרנטי), גם העיתונים לא ייסגרו כולם בגלל האינטרנט. יש משבר גדול של העיתונות המודפסת, בעלי העיתונים נאלצו לסגור את חלקם בגלל הפסדים, עיתונאים שזה היה ייעודם ומקצועם היחיד מצאו את עצמם מובטלים. אבל בזוס, על-ידי קניית וושינגטון פוסט, מסמן את דעתו האישית והמקצועית לעתיד העיתונות. היא השתנתה, התכווצה, החליפה בעלים, נכנסת לעידן חדש אבל לא נעלמת.
עידן האינטרנט
עידן האינטרנט הוא העידן בו אנחנו חיים. אמזון, גוגל ופייסבוק הן החברות שסימנו את ההבדל בחיינו. הן שינו את הרגלי הצריכה, הרגלי השיחה והמידע, הרגלי היחסים החברתיים, הפכו מיליוני אנשים לכותבים ובעלי טורים באתרים אישיים או כלליים. הרגלי הצריכה, הקניות ושינוי הכיוונים והמיקוד של תקציבי הפרסום משנים את מעמדם של הצירים המרכזיים הישנים. דוגמה בולטת לשינוי: "הורדת" סרטים ומוזיקה מהאינטרנט שמשתקת חלק מתעשיית הדיסקים והדי.וי.די.
אז מה יש לנו?
אזרח עכשווי בטוח שהתקופה הנוכחית קשה במיוחד (כך חשב ודאי כל אזרח בכל מקום ובכל תקופה), תקופת משבר חסרת ודאות, מלאה מהפכים, נפילות ואסונות, מאופיינת בקשיים, תנודות שלטוניות, תנודות כלכליות, עולם לא יציב ומשתנה ללא הפסקה על-רקע הטכנולוגיה המשתוללת. טכנולוגיות חדשות מרתקות את אזרחי העולם ומשנות את המבנה הכלכלי והחברתי שלו. הטכנולוגיות הן כמו כוחות טבע, כמו סופות והוריקנים, סערות גשם ושיטפונות. אנחנו רק יכולים להתבונן ולהשתתף, בוודאי לא לשלוט בזרם הזה.