X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אדלינה קליין משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
כתיבתו של המשורר אדוארד מקסימוב נוגעת בקצוות הדקים והשבריריים של החיים, הנעים בין טבע האדם, לבין טבע הבריאה לעיתים הנושאים מועלים יחדיו לעיתים, בנפרד אבל תמיד נמצא קו חיבור כזה או אחר
▪  ▪  ▪

המשורר אדוארד מקסימוב נולד וגדל בברית המועצות לשעבר. היה מרצה לספרות הרוסית באוניברסיטה ובמקביל עבד כעיתונאי. בשנת 1990 עלה לישראל, וכיום הוא מתגורר עם זוגתו בירושלים. חמשת ספריו של אדוארד מקסימוב, הם בשפה הרוסית, וראו אור ברוסיה ובישראל. שיריו פורסמו: ברוסיה; ארה"ב; קנדה; אוסטרליה; גרמניה; וישראל. והם תורגמו: לאנגלית אידיש ועברית.
המשורר מופיע בראיונות ובהקראה מספריו בבימות ספרותיות שונות, ומשתתף בכנסים; קונגרסים; סמינרים; וערבי עיון. יצירותיו מופיעות בתחרויות שירה בארץ ובעולם. חבר בהתאחדות הסופרים דוברי רוסית ושיריו מתפרסמים באנתולוגיות; בעיתונות הכתובה; ובכתבי-עת ספרותיים מוכרים, בישראל ובעולם. חלק גדול מיצירותיו הולחנו והפכו להיות שירים פופולריים ומשודרים בתדירות גבוהה ברדיו "רקע". שיריו המתורגמים לשפה העברית, פורסמו בכתבי-עת ידועים כמו: "מבוע"; "מאסף ירושלים"; "שבילים"; ובאנתולוגיה: "גלים - לשירת השלום" שראה אור בעקבות קונגרס עולמי לשירה שנערך, בשבי ציון, ישראל. בין כיתוביו הרבים נמצאים גם סיפורים לגיל הרך ולבני נוער, אשר פורסמו בכתבי-עת שונים.
אדוארד עוסק גם בתרגומי שירה ולאחרונה הוא שוקד על תרגומי יצירות מעברית לשפה הרוסית, אשר חלקם פורסמו בכתבי-עת ספרותיים בארץ.
כתיבתו של המשורר אדוארד מקסימוב נוגעת בקצוות הדקים והשבריריים של החיים, הנעים בין טבע האדם, לבין טבע הבריאה. לעיתים הנושאים מועלים יחדיו. לעיתים, בנפרד אבל תמיד נמצא קו חיבור כזה או אחר.
ההבחנות בדקויות הליריות בשיריו, שלא פעם נוטות לסאטירה, מהוות נדבך בלתי הפיך של החיים עצמם. 'הטבעיות', מהווה את הזרם העיקרי שבין 'הרישום' 'להתרשמות'. אשר אומנם דרים זה לצד זה, (ולא אחת גם בכפיפה אחת), אך לא תמיד על מי מנוחות.
המשורר מתבסס ביצירותיו על הליך: 'הנוצר'. תוך מחשבה על שלב 'התוצר'. ההליך, עובר דינמיקה של תובנות תמידיות ואין סופיות. להמחשה, אקדים ואצטט מדברי המשורר על 'טבע האדם'
(בסיווג - עַם אֻמָּה). כותרת השיר: "קַו הַגְּבוּל". והרי משפט הפתיחה: ..."קַו הַגְּבוּל בָּצַע חַיֵּינוּ לַחֲצָאִים"... מכאן, מתחילים השירים לחצות את כל קווי האיסורים, עד שנחשפים לבוא אל הפתיחות - שנגיעתן במהויות, ובתהיות אין סוף.
'ההתנסות' שחווה המשורר בחייו הבוגרים, מלווה את דרכו עד לבואו אל קו מעבר אשר חרץ את עתידו. קרי: ..."אֲנַחְנוּ הַיְּהוּדִים כְּצוֹעֲנִים / מַעַבְרֵי יָמֵינוּ תְּמִידִיִּים"... משמצליח המשורר להעלות נושא כאוב זה אל הכתב, הוא גם למד ששורשיו עודם נטועים באדמת הולדתו. מאידך, הוא גם מבין שאין דרך חזרה. הוא מניח 'לנוצר' (שבעברו), ונושא עיניו אל ההווה והעתיד. כך זורם הוא עם ההליך החדש, אשר יצר את 'התוצר' (ההווה). והרי דבריו: ..."בִּזְמַן סוּפָה עָלֶה נִתְלָשׁ / לְאָן הוּא עַף? / שׁוּב וָשׁוּב לִירוּשָׁלַיִם / כָּל הַדְּרָכִים / מִתְאַחֲדוֹת"...
מתחת לפני השטח, נמצא את 'הכאוס' כלפי האומה הרוסית, אומה שאילצה אותו לגלות מאדמת הולדתו. והוא מדגיש את המילים: "זְּמַן סוּפָה". אותן רוחות רעות שמנשבות ברוסיה, שמהותן באנטישמיות הגוברת נגד המיעוט היהודי. 'המיעוט', משול לדבריו - "לעָלֶה שנִתְלָשׁ" ממקומו הטבעי. מאידך, נמצא גם את ההשלמה (עם המחדל) שכן, דרכו כעת 'לציון'. אמונתו חזקה כי אין 'מקריות', אלא דברים שמצווים מלמעלה. לכן הכל מקבל תוקף של קבלה שמשמעו 'תקווה'. ותקוותו זאת, מרוממת רוחו כי הוא שב אל המקורות ומתאחד עם בני עמו.
ביצירה: "נָגַעְתִּי בְּרִפְרוּף", נמצא את ההיבט הישיר והעוקף על החיים הרוחניים, בהן קיימת מעורבות והשתאות של הטבע והבריאה (משל), תוך השלכה ישירה על האדם (נמשל). והשיר פותח בשאלה: ..."הֲנִכְנַע יַעַר לַגַּרְזֶן / אוֹ רַק עָנָף?"... בהמשך המשפט, נמצא את התשובה: "לַטֶּבַע / יִכְאַב בְּמִדָּה שָׁוָה".
ולמה דומה הדבר? לבני-האדם. אם דנים קבוצת אנשים לחרם (בשל דתם ואמונתם השונה), הגזרה הרעה - תכאב במידה שווה לכולם.
וממשיך המשורר ופוסק: ..."צַמָּרוֹת אֵינָן נִצְחִיוֹת / נִצְחִיִּים הַשָׁרָשִׁים"... וגם באם המשורר מקסימוב מצביע על 'הטבע' במשפט, הרי שהטבע אינו שונה בהרבה מבני האדם. מה שמחזק את האנוש ומצמיח אותו מחדש, זה לשוב ולחבור אל השורשים!
במילה: "הצַמָּרוֹת", מתכוון המשורר אל אנשי שררה וכוח (שהיום הם ישנם, ומחר כבר אינם). ואולם את "השורשים" - לא ניתן לעקור. לא מן העצים ולא מן האדם - כי הם נצחיים.
בשיר: "מַה מַּשְׁמָעוּת" יש ניסוי של תעייה בעולם 'השכחה'. משם דולה היוצר את העולם הרוחני. ומחדש את 'הדימויים' הנשלים כפנינים יקרות מהנשייה. או אז, החסר - מתמלא עד גדות והנעורים מתחדשים כקדם.
תוך כדי 'ההיזכרות', שבים אל היוצר ימי התום, ומביאים בחובם משב רענן של געגועים ועדנה. הגעגועים מותירים את מקסימוב סחוף רגש וערגה לאהבת נעוריו: ..."מַה מַּשְׁמָעוּת / לְאִיּוּרִי אוֹתָךְ עַל הַחוֹל?" / הֲלֹא הַיָּם לֹא יוֹתִיר דִּיוּקָנֵךְ"... כמו גם געגועים לעירו; ולחיק אימו - ממנה שאב בינקותו את שפת הדיבור והתרבות: ..."לְעֵת אוֹר שָׁבוּי בְּדִיזִנְגוֹף / לְעֵת חוֹשֶׁךְ חוֹלֵם עַל אֶרְבָּט / וְעַל הַבַּיִת בּוֹ אִמָּא, / נָהֲגָה לְסַפֵּר מַעֲשִׂיּוֹת בְּרוּסִית"... בבית אחר באותו שיר רושם אדוארד את כאב פרידתו - מארץ הולדתו: ..."הֲנוֹעַדְנוּ לְפֵרוּד? / וְאִם ה' בָּחַר בָּנוּ / מַדּוּעַ גֹּרַשְׁנוּ מִכָּל מָקוֹם?"... //..."זֶה שֶׁלֹּא טָעַם מִיָּמָיו / אַרְצוֹת נֵכָר, / לֹא יֵדַע יִסּוּרֵי הִתְלַבְּטוּת"... בשירתו מעלה המשורר, את המעברים והלבטים בחייו כאשר חותם הזמן והחלוף, ריפאו נפשו והביאו לו את הרגיעה המיוחלת.
ביצירותיו, נמצא כתיבה על החיים בארץ ישראל. כמו גם בשיר: "מֵחַלּוֹנִי" בו נתעמת עם אידיאלים של נפש דבקה בציון, אשר שואפת לראות תושבים שמחים בחלקם ומיושבים בכל שטחי הארץ ופניהם נוהרים לשלום. והינה הדברים בהם נתקל, אינם שונים מעברו בגולה. איבה ושנאת חינם לעמו בכל מקום בה ידרוך כף רגלו: ..."עֵץ לְבָדָד יִשְׁכֹּן יִינְקוּ שָׁרָשָׁיו מִקַּרְקַע בְּתוּלָה / גִּבְעוֹלָיו פֵּרוֹת נָקָם וְשִׂטְנָה"... //... "יִסַּדְתִּי בַּיִת כַּחֲזוֹן נָבִיא / בַּמָּקוֹם בּוֹ תִּשְׁכֹּן יְרוּשָׁלַיִם"...//..."חַלוֹן מַבִּיט אֶל מִדְבַּר יְהוּדָה - מָקוֹם שׁוֹמֵם מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל"...
ובשורות שירו: "מְצָדָה" - רושם המשורר: ..."שֶׁמָּא נֵצֶר לַאֲבוֹתַי הַקְּדוֹשִׁים נָפַל בִּמְצָדָה? / קִדֵּשׁ חַיָּיו לְמַעַן מוֹלַדְתּוֹ / שֶׁדִּינָה נִגְזָר לִכְלָיָה"...
וממשיך בבית אחר (באותו שיר): ..."אֶבֶן חֲלָקָה בְּיָדִי / מַחֲשָׁבוֹת... רְגָשׁוֹת... / כִּפְנִינִים שֶׁלֹא אֻתְּרוּ / נוּשְׁבוּ עִם הַחוֹל"... ההיזכרות נובעת גם ממקורותיו היהודיים והשורשיים ואין פלא שחש את ההיסטוריה שבה אליו מהאפר.
בניגוד לשירי 'הטבע'; שירי 'הפרט והכלל'; פותח לנו המשורר צוהר לעולם 'היחיד והיחד' בשיר: "בְּכִוּוּן הָאוֹר" (ר' כל השיר): ..."פּוֹרֵלִים שׂוֹחִים בְּכִוּוּן הָאוֹר / לְהָצִיץ בְּזִיק אוֹר / וּבְלִי מַשִׂים נוֹפְלִים בָּרֶשֶׁת. / הֶאֱמַנְתִּי בָּךְ,/ אַהֲבָה,/ אַף אֲנִי הָלַכְתִי אֶל הָאוֹר / לְהָצִיץ בְּזִיק אוֹר"...
כמו בשירים אחרים, גם כאן ימצא הקורא סימני שאלה ואפילו תעלומה לא פתורה. האומנם נפל המשורר בפח יקוש זה ששמו 'אהבה'?! סקרנותו מחד, וחשדנותו מאידך, מביאים אותו לתהיות כלפי מילת הצופן 'אהבה'. בד-בבד הוא נקלע למצב סטטי של אי-ודאות - מה תביא האהבה בחובה?
החיפוש התמידי אחר 'שלמות' (הגוף והנפש) מביאים את המשורר לרשום בשורות שירו: "בְּזֹהַר עֵינַךְ" - את המשפט: ..."נִשְׁמוֹתֵינוּ כְּעַלְעָלִים, / דְּמוּיֵי נֵרוֹת / בּוֹעֲרוֹת לָעַד / בַּיְּקוּם הַזֶּה"...//..."וּבַחֲלוֹמוֹת / אָנוּ מוּבָלִים דַּרְכָּם / עִם בוּעוֹת - הָאֹשֶׁר הֶעָלוּם"... המשפט, תואם את הפסימיות חסרת המנוח, בו שרוי מקסימוב תדיר. ולמרות שמצא את האהבה המיוחלת, הינה תוגתו אינה מרפה. לפי ממצאיו, חיפוש אחר 'האושר' - הינו חסר תכלית! שכן הוא מהתל ומתעתע בכולם. על-כן מוטב להביט בזוגיות באופן רציונלי ולברך על המוגמר.
לסיכום הנאמר, אצביע הפעם על הנושא שעניינו הפרט(האינדיבידואלי) מול הכלל. וכי יכול יוצר ויהיה 'גדול רוח' ככל שיהיה, אשר יישא את עול המוכים והנדכאים על כתפיו? הינה מובא כאן השיר: "קְלִידֵי נַפְשִׁי" של מקסימוב (במלואו) בציירו ביצירה דיוקן עצמי: "קְלִידֵי נַפְשִׁי הַפְּגוּעָה / הָאוֹבֶדֶת בְּעִצְּבוֹנָם שֶׁל זָרִים / לֹא מוּסִיקָה אֶפְרוֹט עַלֵי כִּנוֹר / כִּי אֶת חַיַּי"... והרי ההתייחסות לכתיבתו של המשורר, נועדה לטעימה ראשונית, ועוד מצפים לנו הפתעות מרובות בהמשך דרכו של אדוארד מקסימוב.
ברשימתי זאת, הבאתי ממסריו שעוצמתן נוגעת בתרבות היהודית והישראלית כאחד; מצאתי נגיעות כואבות וחזקות משירת העבר (בו גם ההיסטורי), כמו גם אמיתות הנוגעות לכאן ועכשיו - בטבע ובאנוש, להם ערך לא יסולא בפז. כאשר מעל הכל, חולש הפרופורציונאלי והאמת הבלתי מוסווית.

ארבט - מדרחוב במרכז מוסקובה
פורלים - סוג של דג (טרוטה)
תאריך:  09/10/2013   |   עודכן:  09/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעברי ימינו תמידיים
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אהבתי את המאמר
חיים ספטי  |  12/10/13 15:29
2
על מעברים ונדידות ל"ת
חיה בנצל  |  13/10/13 13:13
3
על מעברים ונדידות
חיה בנצל  |  13/10/13 14:12
4
על מעברים ונדידות
חיה בנצל  |  13/10/13 14:19
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לי-אור אברבך
מרסל פנז, ראש מגזר הבידור והמדיה הגלובלי של פירמת הייעוץ PWC, חוזה את עתיד התעשיה: "העיתונות תאבד 3%-4% בנתח השוק שלה ב-5 השנים הבאות, אבל אנחנו לא רואים שהכסף שהפרינט מפסיד מתורגם להכנסות בדיגיטל"
נורית גרינגר
במלון הילטון בבוורלי הילס התקיימה בסוף השבוע הגאלה הראשונה להעלאת המודעות להקמת בנק דם תת-קרקעי בישראל. מעל 4 מיליון דולר נרתמו במהלך האירוע
ד"ר דבורה באומן
בשנים האחרונות אנו מתוודעים יותר ויותר ליתרונות של הגלולה    מהם המצבים הגורמים לסבל ואף עלולים לגרום לנזק עתידי, שהטיפול בגלולות נמצא משפר, מועיל ומונע תחלואה? להלן התשובות
יואב יצחק
הסתבכותו של עו"ד יוסי כהן בעבירות פליליות ובכספים שחורים מדאיגה את לקוחותיו, כולל "לקוחות החינם" (שרה נתניהו, משפחת סילבן שלום, לימור לבנת, חיים כץ), במיוחד בשאלה: האם הוא פנוי לטפל בבעיותיהם    יוסי כהן הולך ומסתבך בהפעלת משרדי חקירות שנאמנותם מוגבלת    וגם: כיצד מימן רכישת שתי דירות לבנותיו    המשך יבוא
ד"ר הניה ליכטר
הבעיה עלולה להיות חמורה מאוד אם במהלך החיים העין החזקה נפגעת עקב מחלה או תאונה ואז למעשה עלולים לסבול מעיוורון    בגילאי הילדות עד גיל תשע, הטיפול מבוצע על-ידי חסימת העין הטובה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il