רוב בני האדם משייכים עצמם להרבה קבוצות הזדהות כמו: דתית, חברתית, מגדרית או אוהדים של קבוצת ספורט. הנושא שעליו נתמקד במאמר, זה קשור לקבוצות למידה או יותר נכון קבוצות לתרגול בספורט ובאופן יותר מצומצם, לנשים המתעמלות בקבוצה.
ההבדלים בין ספורט קבוצתי ליחידני
משנות ה-70 של המאה ה-20 הולכת ועולה הופעתה של המסגרת הקבוצתית בפעילות האנושית בהרבה מאוד תחומים. ברצוני לציין, שאיני מכלילה בדיון זה את המסגרות הקבוצתיות הטיפוליות. עד שנת 2003 כמעט ולא נעשו מחקרים הבודקים את השפעת הקבוצה על הפרט שבתוך קבוצות וגם לא על ההבדלים בין פעילות בקבוצות גדולות לבין קטנות.
השפעת הקבוצה על הפרט
המין האנושי מאופיין כיצור חברתי החי בקהילה, בשבט במדינה וכדומה. קבוצת השתייכות היא קבוצה שהפרט משתייך אליה וכפי שכבר אמרנו, כל אדם חבר במהלך חייו במספר רב של קבוצות. כל קבוצה שאליה הוא משתייך, דורשת התנהגות שתהיה תואמת לערכים ולנורמות של הקבוצה.
מנגד, ישנה קבוצת התייחסות שהפרט לא חבר בה, אבל היא משפיעה על התנהגותו והוא מאמץ את הנורמות שלה. אחד המשתנים שיש לקחת בחשבון הוא גודל הקבוצה. לגודל הקבוצה יש כנראה השפעה על הפרט בקבוצה. מאוד תלוי למה משמשת הקבוצה. במקרה שלנו שהפרט מצטרף לפעילות ספורטיבית, הקבוצה הגדולה עלולה לעורר אצל חלק מהאנשים חרדה או רתיעה. המבנה הכאוטי הרועש של קבוצה גדולה וההמולה יכולים לעורר רגרסיה.
חיזוקים הם מפתח להצלחה
בבואנו לנתח את היתרונות והחסרונות שיש לקבוצה מול פעילות יחידנית, חשוב להבין שבתהליך למידה והפנמה של אורך חיים ספורטיבי, אצל מצטרף לקבוצה, לאינדיבידואל יש חשיבות רבה.
אסור לנו לשכוח שלפרט ולרצון האישי יש המון כוח בהרבה מאוד מקרים, למרות הצורך החברתי להתקבל לקבוצה. היצר החברתי הטמון בתת-המודע שלנו גורם לנו לרצות חיזוקים מהקבוצה או החברה.
א.ד. גורדון אמר: "לא כל אדם יכול לעמוד בקומה זקופה בפני רוחות וסערות רוב בני האדם אינם עומדים זקופים, אלא כשהם נתמכים איש ברעהו".
מטרות משותפות אבל הישגים אישיים
עלינו לזכור שהקבוצה בכלל ובספורט בפרט, מציבה מטרות דומות, אבל ההישגים הם אישיים ואם מדובר בחיטוב או בירידה במשקל, גם הקצב הוא אישי. יתרונות שאנו מקבלים מקבוצה הוא העידוד ובעיקר שמירה על מסגרת מחייבת המשך והתמדה.
בקבוצה קיים יחס דו-כיווני (מושפע ומשפיע). כשאנו עושים את הבידול בין פרטני לקבוצה, אפשר להעמיד את המטרות שברצוננו להשיג ולתת כללים שמתאימים לכלל, כמו למשל, כיצד לבצע נכון תרגילים מבלי לגרום נזק או לחדד מטרות.
בגישה זו אנו יכולים לכוון שכל הלומדים באותה קבוצה יגיעו לרמה שווה או שכל אחד ילמד את הכללים ויבצע בהתאם ליכולתו, כל זה בתוך מסגרת הקבוצה.
בפעילות גופנית של נשים המתעמלות בקבוצה שיש בה רק נשים, מאוד חשובה להן דעתן של החברות בקבוצה. הנשים כנראה מרבות להתייעץ ולחלוק חוויות עם נשים אחרות יותר ממה שגברים נוהגים. במקרה זה הנשים המתעמלות בקבוצה מפיקות תועלת רבה ומקבלות מענה לצורך השיתוף שלהן עם חברות הקבוצה. מהניסיון שלנו (30,000 נשים) בסטודיו C, הנשים יתמידו להגיע בימים ובשעות קבועות במשך שנים למרות שהן יכולות להגיע בשעות גמישות.
הקבוצה כמקור השראה
ההתכנסות והאינטראקציה האישית והקבוצתית מתגלים כל הזמן בתוך הקבוצה. כל אחד לוקח חלק בתוך הקבוצה ויכול להפוך מצופה למשתתף, משום שהוא נמצא בסביבה הנוגעת לו. אחת ממטרות הקבוצה ליצור סביבה תומכת שבו הפרט יכול להשיג את המטרות האישיות שלו. במהלך השיעור בקבוצה הפרט לומד על עצמו מאחר שהקבוצה הופכת למראה המשקפת עבורו. הפרט מקבל משוב עידוד הזדהות עם קשיים מצד אחד וגם עם הישגים. ההתמדה בלעשות דברים ברצף, מקבלת יותר תוקף, כשהפרט הוא חלק מקבוצה המציבה לעצמה מטרה. האדם המצטרף לקבוצה, הקבוצה משרה תקווה שאפשר לתקן דברים, שלא הכל אבוד.
נכון הדבר שיש מקרים בהם אנשים חוו ההתנסויות שליליות בקבוצה. יש מקרים בהם ההשתייכיות הקבוצתיות יכולות להיות הרסניות כמו למשל, במקרה של שטיפת מוח ושימוש לרעה באמון חברי הקבוצה, אך לרוב הקבוצה משמשת מקור לטיפוח והישגיות.
להפיק את המיטב
תוך כדי הפעילות בקבוצה, נקבעות נורמות חברתיות ויכולות להתגלות תכונות חברתיות חיוניות. אנשים מגלים עניין ומוצאים פתרונות שלא חשבו עליהם. בזמן תרגול של פעילות גופנית, משתתפי הקבוצה מחקים את המתעמלים הטובים ובעזרת צפייה בהם, יכולים לתקן את עצמם בלי התערבות גורם שלישי.
לרוב, אנשים קבועים פוקדים את אותה הקבוצה אשר מגיעים לרמה דומה. דבר שגורם לסוג של גאוות יחידה בהשתייכות למסגרת שלה. ההשתייכות לקבוצה מעודדת את הפרט וכאשר הוא מתמלא באמונה התוצאות טובות יותר.
אנחנו נלחמים על הפרטיות ומנסים לשמור על הייחודיות שלנו אבל מסתבר שרובנו בתת הכרתנו אנו פועלים טוב יותר ומפיקים את המיטב מעצמנו במסגרת קבוצתית כמובן זו שמתאימה לנו.