X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פצצה תיאטרונית [צילום: גאיה טרטל]
מקבת שכמוהו לא הכרנו
קבוצת השחקנים של תיאטרון האינקובטור הירושלמי הצליחה אמש למסמר את הקהל בצוותא לכסאות, בהעלותה הפקה כה שונה ומרגשת של המחזה "מקבת" מאת ויליאם שייקספיר

ללא צורך בתפאורה כמעט, ורק קופסאות בגדלים שונים כרמז למיקום הסצינות; עם המון עוצמה בטקסטים שכל שחקן אילתר על יסוד המקור השייכספירי הידוע; עם קיצור כדי להתגבר על הסרבול - שעה וחצי עברו כהרף עין. דבר נדיר בהחלט הוא, שאת ההצגה מחברים מחדש בכזו הצלחה השחקנים עצמם, כשאחד מהם - עמית אולמן בעזרת יפתח ליבוביץ' (שמשחק את דנקן ועוד 3 תפקידים) מביים את עצמו - כמקבת, את דנה ידלין המדהימה ביופיה ובאישיותה הכובשת כליידי מקבת, את דניאל שפירא כבנקו, רוס ומשרת, את עומר הברון כמלקולם, נער ומשרת, ואת יוסף אלבלק כמקדאף וגם כבנו, וכשליחה.
הייחודיות של ההפקה הזו היא בראש ובראשונה השפה הייחודית הכה פיוטית מצד אחד, אך קצרה ותמציתית מצד שני, שיש בה את הערכים שקיבלנו בילדות מאברהם שלונסקי, הכוונה לחידודי הלשון המקסימים והכה חכמים, ובהמשך - הורגלנו לכאלה בתרגומיהם של דן אלמגור, אהוד מנור, דורי פרנס ואלי ביז'אווי. השפה המשובחת הטובלת ב"חוכמות", עקיצות ומהתלות, ולעיתים גורמת לנו לפרצי צחוק בלתי פוסקים.
עצם פתיחת המחזה תוך אזהרה, שמאז שעלה לראשונה - קורים רק דברים רעים למי שקשור אליו דהיינו, שמקבת - זו קללה, כבר מכניסה אותך לקצב הדינמי של הצגה שבדרך כלל מבוססת על מונולוגים ארוכים וכבדים. אין סיכוי שהצגה זו לא תצליח, כי היא פצצה. כל דרך בימויו של עמית אולמן כה מבריקה, רעננה וברוח המאה ה21, שאי-אפשר להיות שווה נפש אליה. זוהי חוויה בלתי רגילה, שכל התשבוחות שנעטיר עליה, אין בהם די.
ואני ראיתי כה הרבה הפקות של מקבת, החל מזו בלונדון עם הלן מירן כליידי מקבת בצעירותה, ועד הפקת הקאמרי לאחרונה, כך שקנה המידה שלי רחב ומבוסס דיו. מכאן ההתפעלות ממשחקם הכה משובח של כל השחקנים, כולם ביותר מתפקיד אחד, מלבד אולמן כמקבת, כך שניתן להעריך את יכולתם המגוונת והרגישות שלהם לכל סוג שונה של תפקיד. ההצגה אינה לוקה בחסר בשל עובדה זו, אלא להפך. מעשירה את הצופים ביכולת להעריך נכונה את כשרונות הצעירים הללו, שכבר משחקים כמה שנים בתיאטרון הצעיר והבועט הזה, שעל הצגות קודמות שלו כבר דיווחנו בעבר.
גם מבחינה פסיכולוגית של ניתוח אופי הדמויות, יש בגישה של ההצגה הזו מבט מרענן ומשכנע.
את מקבת איננו שונאים, חרף הרצח היחיד שביצע שלא בעת קרב. גם את רעיתו, שדמותה נחקקה תמיד כמכשפה, ואשמה בהיותה הזרז העיקרי לרצח המלך, כדי שבעלה יהיה המלך החדש - גם כלפיה אין שנאה מצד הצופים. היא מלאה אנושיות, חום ורגש, אך שולטת בהם היטב, ויודעת לשחק ברגשות קורבנותיה לעתיד תוך שכנוע מלא. דנה ידלין, היחידה מבין הצוות שאינה בוגרת ניסן נתיב ירושלים, אלא של בית צבי - בלטה עוד בהיותה סטודנטית שם בהופעתה ובעיניה הגדולות שמבטן חודר עד לשורה האחרונה באולם. גם עומר הברון אינו תוצרת ניסן נתיב, אך הביא עמו ללהקה את נסיונו בקצב, בראפ, ובסצינה בסגנון זה יצק תכנים חדשים לשייכספיר הזקן והטוב, שהעשירו את החוויה.
הרעיון להחליף את שלושת המכשפות המנבאות למקבת שיהיה אלוף קודור, מלך, ושמותו לא יבוא מידי ילוד אישה - ולהציב במקומם שלושה נערים - משתלב בצורה נפלאה בהפקה זו. גם הוא מרענן ומחדש הצגה זו לעומת כל ההפקות הקודמות. גם אם הוא מפחית מהמיסטיקה במעט, הוא מגביר את תחושת הריאליה והאמונה בנבואה.
המוזיקה המושמעת בכלים שבנו חברי הלהקה בעצמם, כמו נגינה בכלי קשת על שני מיתרים, נוסכת נימה מאוד מיסטית בנושא הכמעט אגדי. התאורה המצוינת שעיצב זכי קוואסמי, התלבושות המפתיעות של אודליה ליברמן, במיוחד השימוש בברדסים, שכיום מאפיינים פושעים למיניהם, ומעצימים את תחושת המתח והאקשן שבהצגה, וכן בנית הקופסאות שהפכו לחלקי תפאורה משתנה של אשר פרל - כולם התמזגו יפה עם הבימוי הכה משובח והמשחק המגוון והמרגש של כל השחקנים.
הצגה כה שונה ממה שאתם תהיו מסוגלים לדמיין לעצמכם. אך רצוי להכיר את הסיפור המקורי, כדי לגלות אותו מתוך קטעי המשפטים הרצים ברצף עם הפיוט, ההומור המושחז והחכמה שבטקסט של מחזה חדשני ובועט זה. חוויה שאין שניה לה, שמי שיראה את ההצגה - זכה.

תאריך:  02/11/2014   |   עודכן:  02/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהוד מנור
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מקבת שכמוהו לא הכרנו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מסכים ולכן
דוד אלון  |  2/11/14 14:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
יונל כהן נמנה עם האישים הנגועים בפרשת הפוליסות הפיקטיביות בפרשת לה-נסיונל    חברת מבטח שמיר שבה כיהן כמנהל בכיר, יחד עם מאיר שמיר, נאלצה לשלם פיצויים בגין העסקות הפליליות שבוצעו    למרות זאת הוא הצליח לחמוק מאור הזרקורים    עכשיו הוא מבקש להתמנות ליו"ר תמיר פישמן המנהלת כספי ציבור בהיקף 16 מיליארד ש"ח
חיים נוי
ביקורת: "החגיגה" - דרמה נוקבת בעקבות הסרט הדני הנודע על הצביעות בחברה המטייחת ניצול מיני במשפחה - בית צבי
חן מענית
בנק מזרחי-טפחות מבקש להכריז על שמואל דנקנר - שהפך את קבוצת דנקנר לאחת החזקות במשק - כפושט רגל, וזאת בשל ערבות לאלרן    "דנקנר התחמק מתשלום חובותיו, התנקה מנכסים על שמו, ומאידך חי ברמת חיים גבוהה"
אלעזר לוין
מבקר המדינה חושף: מי שהיה ראש עיריית רמת גן תכנן להעניק לבית החולים שיבא 1,269 דירות, ששווין נאמד בכ-2.5 מיליארד שקל. רק עירנות של עובדי מדינה בכירים מנעה את העסקה    שאלה ללא תשובה: מדוע ביקש בר לתת את המתנה?
אריאל י. לוין
דאעש מגייס ילדים החל מגיל שש, משתמש בהם כמגנים אנושיים, מביא אותם לראות עריפת ראשים ומחנך אותם להיות הדור הבא של לוחמי הג'יהאד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il