יישום הקלות הסגר מעורר חשש כבד: תוצאות הבדיקות לגילוי הקורונה מגישות לנו תמונה המאוחרת בכשבוע מהמתבקש, מה שגורם לכך שכרגע אנו שטים בעיוורון מוחלט ובחוסר ודאות. המצוי רחוק באופן ניכר מהרצוי, ועקב כך אין אנו יכולים לנתח את הנתונים בזמן אמת, מה שאומר שאנו חסרים את היכולת לנווט את הספינה לחוף מבטחים. יכול להיות, חס וחלילה, שבימים האחרונים נדבקו מאות חולים חדשים, שיכולים תיאורטית להדביק בימים הקרובים אלפים.
ניתן לשער כי משרד הבריאות, על סמך הנתונים שאסף בעבר בדבר שיעור קצב ההדבקה והשינויים אשר חלו בו עקב כל שינוי בתנאי הסגר, יצר צפי אשר תיאורטית יכול לנבא את כמות החולים החדשים שנדבקו החל מהיום הראשון שהתחילו בו את הקלות הסגר. צפי זה לוקה בחסר, מכיוון שלפי אפקט הפרפר ותיאוריית הכאוס, לא ניתן לחשב מראש את כל התרחישים אשר יכולים להתקיים, ומספיק נעלם אחד שלא חשבו עליו בכדי לשנות בצורה דרמטית את מספר החולים שנמצאים בצפי לעומת מספר החולים האקטואלי.
לא משנה איזה אלגוריתם יצרו, אם יצרו, במשרד הבריאות, הוא לא יוכל להביא בחשבון את כל הגורמים האפשריים, אך ניתן יהיה לראות בו כלי המאפשר אינדיקציה כללית, ואם אינדיקציה כזו תיבחן מול מבחן התוצאה בעוד מספר ימים ותגלה כי ניתן לסמוך עליה, יהיה אפשר להשתמש באותו אלגוריתם או צפי להמשך הדרך ולדעת אם פנינו מועדות להידוק הסגר, פתיחתו להקלות נוספות, או להישארות במצב הקיים. בכל מקרה, יש לקרוא מלחמה על משך הזמן שעובר מדגימת המטוש ועד לתוצאות הבדיקה, ולפעול בכל האמצעים הקיימים על-מנת לקצרו.
לתוצאה כזו ניתן להגיע אך ורק דרך שיתוף פעולה בין גורמים שונים, כאשר מעל כולם מנצחים כוחות הביטחון. רק אצל צה"ל ושאר כוחות הביטחון קיימת היכולת לקבוע יעדים ברורים ולפקד על הגורמים השונים על-מנת לצלוח יעדים אלו. לכוחות הביטחון יש מוחות יצירתיים המתורגלים לתקוף בעיות שונות מכמה זוויות בו-זמנית ולהגיע לפתרונן במהירות.
אמצעי מיגון חדשים יעדים אלו ניתן להשיג על-ידי שזירה לפעילות משותפת של המערך האזרחי, הציבורי, האקדמי והביטחוני ויצירת תשתית משותפת שלהם בפיקודו של משרד הביטחון, אשר אמור להיות מופקד על כל הצד הביצועי של המשבר ולרכז את הפעילות בשטח, בזמן שמשרד הבריאות, ובראשו
משה בר סימן טוב, מייצר ומתווה את המדיניות באופן בו תוכל להיווצר ביניהם הפריה הדדית.
כוחות הביטחון יכולים לרכז את כל הרכש אשר נועד להילחם בנגיף הקורונה ולפקד על ייצור מקומי של אמצעים כגון מכונות הנשמה, מיגון לרופאים ואחיות, מסיכות וחומרי גלם לבדיקות, ובשיתוף עם מוסדות אקדמיים וחברות הייטק וביוטכנולוגיה, להביא לכך שמשך הזמן שעובר על-מנת להגיע לתוצאה של בדיקת קורונה יקוצר באופן דרסטי. בנוסף, ניתן יהיה לפתח באופן יצירתי אמצעי מיגון חדשים ומפותחים יותר, כמו גם לייעל את הבדיקות ולהפוך אותן למפותחות יותר.
עד עתה היה בעייתי להפקיד את כל הפעילות הביצועית של המשבר בידי משרד הביטחון, בגלל
נפתלי בנט, מאחר שפשוט לא ניתן לסמוך עליו;
יעקב ליצמן פינה את הדרך לטובת בר סימן טוב, אך אי-אפשר לדעת מה בנט יעשה עם כוח שכזה. עכשיו, לטובת המשבר, ובזמן שראש ה
ממשלהבנימין נתניהו מקיים שיחות עם בנט, הראשון יכול להגיע להסכמות עם האחרון, לפטר אותו מהמשרד אשר הוא עומד בראשו, ולהכניס לשם את
בני גנץ - רמטכ"ל בעל ניסיון עשיר בצה"ל המכשיר אותו לעמוד בדרישות ההכרחיות הדרושות לעמידה בראש משרד הביטחון ולביצוע פיקוד על הפעולות הביצועיות - עוד בטרם תוקם ממשלה;
ניתן לשנות סדרי עולם ולעשות זאת עכשיו, לפני ההשבעה. נתניהו יכול לתת לבנט משרד אחר לבינתיים, ובכל מקרה אין לו מה לפחד מאיומיהם של בנט ו
איילת שקד ללכת לאופוזיציה - הם עושים זאת רק כדי להשיג עמדה טובה יותר להגיע איתה למשא-ומתן, וטוב יעשה נתניהו אם יוריד אותם מהעץ כמה שיותר מהר. בסופו של דבר, עם גנץ בראש המשרד, ניתן יהיה לרכז את הכוחות הפועלים כמה שיותר מהר.
משרד הבריאות הודיע על רכישתן של בדיקות סרולוגיות, אשר נועדו לאתר נוגדנים אצל מחלימים מהנגיף, מה שיגרום להגברת תפוקת היכולת לנתינת הקלות בסגר ולהבראת המשק. מבצע שכזה מחייב כי כוחות הביטחון, ובראשן צה"ל, יפקדו עליו. ללא ביצוע בדיקות סרולוגיות ובדיקות רגילות באופן יעיל, לא ניתן להפעיל הקלות נוספות. אפשר לומר כי מלכתחילה היציאה מהסגר, אשר התבצעה בזמן שלהגיע לתוצאות של בדיקות לוקח כשבוע, הייתה טעות, וכי היה צורך דחוף לקצר זמן זה. אם משרד הביטחון היה עומד בראש המערכת, אולי ניתן היה לעשות זאת.