התוכנית שכנראה תאפשר את פתיחת שנת הלימודים קובעת בין השאר כי כי תלמידי כיתות ה' ומעלה ילמדו לפחות יומיים בשבוע בבית הספר, ובשאר הימים ילמדו מהבית. נתוני משרד החינוך מראים כי 82% מתלמידי כיתות ה'-ו' ילמדו ככול הנראה יותר מפעמיים בשבוע, זאת בשל העובדה שמרבית הערים הגדולות בישראל הכשירו מקומות לימוד חלופיים לכיתות בית-הספר הצפופות ממילא.
כך, בין השאר, ילמדו הילדים במוזאונים, בתאטראות, בגנים לאומיים, וכ"ו. כך, למשל, בגבעתיים ילמדו תלמידי כיתה ה' חמישה ימים בשבוע, והם ילמדו, בין השאר, בחדרי מוזיקה ומחשבים, בספריות, וכן יקיימו לימודים במרכזים הקהילתיים ומרכזי פיס.
בהרצליה לעומת זאת ילמדו תלמידי הכיתות הגבוהות בבתי הספר היסודיים שבוע כמעט מלא של חמישה ימים, בין השאר, בתאטרון העירוני, במתחם המרינה, בפארק אפולוניה ועוד. אבל גם פה יש מכשול קטן שנקרא יפה בן דוד.
מזכל"ית הסתדרות המורים יפה בן דוד הוציאה ביום חמישי האחרון הודעה למנהלי בתי-הספר היסודיים לפיה אסור לקיים שגרת לימודים מחוץ לכתלי בית-הספר, מאחר שאין למורים ביטוח ובמקרה של פציעה של אחד התלמידים האחריות עשויה ליפול על המורים. בנוסף, כדי למנוע שביתה הגישו בצוותא משרדי האוצר והחינוך צו מניעה כנגד הסתדרות המורים כדי שהלה לא יוכל להשבית את פתיחת שנת הלימודים בגנים, בתי-הספר הייסודיים וחטיבות הביניים ב-1 בספטמבר.
נשאלת השאלה: מהי מהות המחלוקת בין הגופים השונים? כזכור, תובעת הסתדרות המורים מהמדינה לאפשר למורים בסיכון ללמד מהבית. אך משרדי החינוך והאוצר הבהירו להסתדרות המורים כי הכללים החלים על עובדי מדינה בסיכון יחולו גם על המורים, ולא ניתן לאשר לכל המורים ללמד מהבית כאשר התלמידים מגיעים ללמוד בבית הספר.
לאחר שהרשויות המקומיות הסירו את איום השביתה מאחר שקיבלו מהאוצר תקציב ייעודי, צריך להגיע להסדר עם הסתדרות המורים כדי שאפשר יהיה ליישם כמעט במלואה את המתווה המיוחד שהגו השר גלנט ואנשי צוותו.