X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אני מבקש לנסות להתמודד התמודדות חלקית מאוד עם החלומות, המהווים את מרכז הכובד המשמעותי בפרשת השבוע שלנו זה מסע התמודדות, שיש בו הרבה מהגישוש באפלה והעדר מסקנות נחרצות
▪  ▪  ▪
יוסף לפני פרעה [צילום: ציורו של פטר ון-קורלניוס]

בשבוע שעבר קראנו את פרשת "וישב", שהחלומות מלאו בה תפקיד משמעותי. כך גם בפרשת השבוע שלנו, פרשת "מקץ", לחלומות יש משמעות רבה. רבים הם החולמים: יוסף חולם, שר המשקים חולם, שר האופים חולם, פרעה חולם. גם בהפטרת השבוע, הלקוחה מספר מלכים א', החולם הוא החכם באדם, המלך שלמה. גם בפרשת "ויצא", שקראנו לפני שלושה שבועות יעקב אבינו הוא החולם בבית אל ולחלום הזה יש תפקיד משמעותי.
אני מבקש לנסות להתמודד התמודדות חלקית מאוד עם החלומות, המהווים את מרכז הכובד המשמעותי בפרשת השבוע שלנו. אודה, שזה מסע התמודדות, שיש בו הרבה מהגישוש באפלה והעדר מסקנות נחרצות. אני חש, שאולי יש אצל יוסף מידה מסוימת של מסע פנימי אל עצמו, אל נבכי נפשו הסוערים, כשהוא מתמודד עם החלומות של פרעה. אנחנו עדים למידה מסוימת של חשבון נפש פנימי והסקת מסקנות לגבי מעידות שמעד בחייו.
אני חש, שיוסף בהתמודדויות גם עם חלומות של אחרים, עורך את המסע הקשה והנוקב אל עצמו, כשהוא בוחן את ההתנסויות הקשות שפקדו את חייו. באמצעות המאמץ לנסות לפענח ולפתור את החלומות גם של אחרים, ובעיקר של אחרים, הוא מודע למגבלות של הכוח האנושי, הוא מודע למגבלות האדם ובעיקר לסכנה הטמונה, שבסגידה לעוצמת הכוח האנושי, שיש בו מן היוהרה, וכך הוא מגיע למסקנה שהיא לב ליבה של הפרשה - שקיים כוח עליון מעל האדם, ובעיקר הוא מאמץ את ההכרה במגבלות של האדם לשלוט במציאות ולכוונה.
בקריאה החוזרת ונשנית של הפרשה אני מוצא לנכון להתייחס לנקודה ספרותית שכבשה אותי. גם כשהסיפור מאופיין ברגעי דרמה גדולים נשמרת בתיאורים מידה רבה של איפוק קפדני. אפשר לפגוש מעמדים לא מעטים, שיש בהם ביטויים של פחד ואיבה, כעס ועצב, שמחה והשתחררות, המתנה וחשש לבלתי צפוי - כל המעמדים האלו באים לידי ביטוי בשתיקה רועמת או בסיפור המתנהל לו בשקט. אני מבסס את התרשמותי זו במידה רבה על הביטוי "נִכְמְרוּ רַחֲמָיו" של יוסף בבראשית מ"ג, ל' - בו ניצב בפני הקורא יוסף המתגעגע למשפחה, להוריו ולימי הילדות טרם חלה ההתדרדרות.
ניתן למצוא חריגה מגילויי האיפוק, כאשר הסיפור על נפתוליו מזכה אותנו בהצגה חריגה לתיאור תגובתם של האחים, כשהם מגלים שהכסף שהיה מיועד לתשלום עבור החיטה הוכנס לשקיהם - "וחרדו איש אל אחיו" (מ"ב, כ"ח). אונקלוס מצביע כאן על מבוכה גדולה, איבוד שיקול דעת, איבוד איזון רגשי.
ואסיים במסע מדדה בנושא כאוב, המותיר אותי עם שאלות ותהיות ללא תשובה. אנחנו פוגשים את הפסוקים על משחקי המילים שבהם "וַיַּכֵּר יוסף את אחיו והם לא הִכִּירהוּ .... ויבוא יוסף אל אחיו וַיִּתְנַכֵּר אליהם". בפרק מ"ב פס' ו'-ז' מתחילה מסכת התעללויות "וַיְּדַבֵּר אִתָּם קָשׁוֹת".ַ
אני נשאר עם תהיה ועם שאלה לא פתורה. יוסף יודע, שנשאר בארץ כנען אב מיוסר, אב אָבֵל על בן שאיננו, אב שדאגות מכרסמות כל פינה בחייו. סביר ומובן שיוסף כועס על אחיו. אבל אני נותר עם השאלה מדוע ההתנכרות הארוכה של יוסף, התנכרות ארוכה מאוד לאבא. מצערת ההתמהמהות בהבאת הבשורה לאבא, הנתון כל העת במצוקה קשה על אובדן הבן האהוב, יוסף. מגיע לאבא לקבל בהקדם את הידיעה, שבנו חי. וזה, לצערי, לא קרה.

תאריך:  17/12/2020   |   עודכן:  17/12/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסע חטוף בפרשת "מקץ"
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
חירטוט פסיאודו מקראי
מגיב ותיק  |  17/12/20 09:46
 
- יודע חנטריש מגיב ותיק נפש בהמת
חנטריש מגיב ותיק  |  17/12/20 15:49
 
- תגובה בזויה של מגיב מס' 1 ל"ת
חזי הררי  |  21/12/20 10:58
2
איחולי בריאות .
לאיתן יקירי  |  17/12/20 10:51
3
לאיתן יקירי,איחולי בריאות טובה
ועוד הפעם   |  17/12/20 10:56
4
על הפרשה הגעתי לנפתלי בנט
נערה - במסע   |  18/12/20 08:25
5
שבת שלום לך איתן. ל"ת
שבת שלום ומבורכת.  |  18/12/20 12:48
6
ומדוע לא יצר יוסף קשר עם אביו
פלא יועץ  |  20/12/20 10:35
 
- תגובה לפלא יועץ
תגובה לפלא יועץ  |  22/12/20 06:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גלבוע
מדוע? שמעתי על כך הרצאה מפי הרב גורן בימים שלפני מלחמת יום הכיפורים    עיקרה: על-מנת לסמל את כוח ההתמדה והנחישות של חמשת הבנים שכולם נהרגו ולרגע לא ויתרו ולא שאלו "מה יהיה"
יוני בן-מנחם
הנורמליזציה בין ישראל למרוקו מעוררת הערכות במזה"ת כי גם סעודיה תצטרף לתהליך במתכונת הדרגתית ומצומצמת. הנושא הפלשתיני ממשיך להיות אבן הנגף העיקרית בדרך להכרזה על כינון יחסים דיפלומטים בין ישראל לסעודיה, אך בחשאי נמשך התיאום הביטחוני והאזורי ביניהן
דן מרגלית
יש צורך לחזק את התחושה כי מצויים עדיין פוליטיקאים הראויים לאמון, ואין זה חשוב כלל וכלל בשלב זה אם תומכים גם בעמדתם, אם לאו
מנחם רהט
הכרזתו של סער על מירוצו העצמאי חוללה רעידת אדמה בימין, שגלי ההדף שלה יורגשו עוד זמן רב
משה ניסנבוים
פענוח הקמע הוא; ילשת באשר בוליב - יוצר יחד לסירוגין את הפסוקים;י'הי ש'לום ב'חילך ש'לוה ב'ארמונותיך (תהלים קכב, ז), ל'א ת'אנה א'ליך ר'עה ו'נגע ל'א י'קרב ב'אהלך (תהלים צא, י)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il