X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המאמר דן בחשיבותה של התקווה המהווה משאב התמודדות ומקדמת צמיחה אישית בתפקיד של אנשי חינוך וטיפול בבית ספר בפיתוח התקווה בקרב ילדים ומתבגרים, שעשויה להוביל אותם לחיים מיטביים עם עצמם ועם סביבתם, תפקיד שמקבל משמעות יתרה בתקופת משבר הקורונה
▪  ▪  ▪
משמעות יתירה [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]

התקווה- מהי?
המילה "תקווה" מוזכרת בתנ"ך 14 פעמים, ומתייחסת לחשיבות תפיסת העתיד כמקור לביטחון על-אף שינויי החיים, המעוררים לעיתים חרדה ואי שקט (מרגלית, 2014). התקווה אינה רגש, היא מאפיין מוטיבציוני דינמי של האדם לקיומה של התרחשות (Phan, 2013). סניידר (Snyder, 2002), הגדיר את התקווה כדפוס חשיבה נלמד הכולל סט קוגניטיבי של אמונות ומחשבות לגבי מטרותיו של האדם. האמונות והמחשבות הללו מתייחסות ליכולתו של האדם הן בהצבת מטרות והן ביצירת דרכים להגיע אל המטרות הרצויות. בני אדם המגלים רמות תקווה גבוהות מציבים לעצמם מטרות רבות במהלך חייהם, הם נוטים להעריך את מטרותיהם ואת המכשולים שבדרך באור חיובי ולראות בהם אתגר (& Rand, Heiy, Feldman, Benitez2019).

תקווה בקרב ילדים ומתבגרים
לא מוותרים [צילום: פלאש 90]

שיפוט מוסרי
מתבגרים שדיווחו על רמות תקווה גבוהות, דיווחו גם על רמות קוהרנטיות גבוהות והפגינו שיפוט מוסרי גבוה בהתמודדותם עם דילמות מוסריות.

נמצא כי ילדים ומתבגרים עם רמות גבוהות של תקווה מוכנים להשקיע מאמצים במשימות ואף מבטאים הנאה מיכולתם להתמיד ולהתגבר על תסכולים ולא לוותר
▪  ▪  ▪

ויניקוט (אצל כהן, 2020) ציין כי האדם נולד עם יכולת לתקווה. משמע שהאדם נולד עם היכולת כפוטנציאל להתפתח. התקווה מתפתחת מגיל צעיר, במקביל להתפתחות החשיבה ולהבנתו של הילד שיש תוצאות למעשיו ושהוא נושא פעולותיו (Creamer et al., 2009). התקווה מסייעת להתמודדות עם שלבי ההתפתחות השונים בדרך לממש את החוויות הטמונות במעבר בין שלב התפתחותי אחד למשנהו (לוי, 2020). סגנון התקשרות בטוח מהווה משאב חשוב התומך בהתפתחות התקווה, כלומר בחיפוש פתרונות בעת התמודדות עם אתגרים וקשיים בחיים ובגיוס אנרגיה אישית בהתמדה להשגת המטרות.
צעירים עם סגנון התקשרות בטוח דיווחו על רמות תקווה גבוהות ובעקבות זאת על רמת מיטביות גבוהה יותר (Shorey, 2006). ילדים ומתבגרים עם רמות תקווה גבוהות נמצאו כמרוצים יותר מחייהם, בעלי הערכה עצמית גבוהה יותר, דיווחו על תמיכה גדולה יותר מהסביבה ועל לכידות משפחתית גבוהה יותר, בהשוואה לבני גילם עם רמות תקווה נמוכות (Zganec, 2011-Brajsa Merkas &). רמות תקווה גבוהות נמצאו קשורות להצלחה בלימודים (Kubota, 2015 Feldman &), לרמות נמוכות של בדידות (Mahon & Yarcheski, 2011, Yarcheski) ולרמות נמוכות של מעורבות בהתנהגויות מסכנות, כגון שימוש בסמים, ולרמות נמוכות של גילויי אלימות ותוקפנות (et al, 2020Demetropoulos Valencia ).
תקווה נמצאה קשורה לשביעות רצון מהחיים. כלומר, ילדים עם רמות תקווה גבוהות גילו שביעות רצון גבוהה מחייהם (שוורץ-אטיאס, רונן-רוזנבאום וקרוליק, 2017). כמו-כן, תקווה נמצאה קשורה לתחושת קוהרנטיות, כאשר שתיהן נמצאו כתורמות ומקדמות מאמץ לימודי של התלמיד (Feldman, Einav & Margalit, 2018). במחקר שנערך לאחרונה נמצא כי תקווה קשורה הן לקוהרנטיות והן לשיפוט המוסרי של המתבגר. מתבגרים שדיווחו על רמות תקווה גבוהות, דיווחו גם על רמות קוהרנטיות גבוהות והפגינו שיפוט מוסרי גבוה בהתמודדותם עם דילמות מוסריות, בהשוואה לעמיתיהם עם רמות תקווה נמוכות (גרינבנק וזריהן וקנין, 2020).
כמו-כן, נמצא כי ילדים ומתבגרים עם רמות גבוהות של תקווה מוכנים להשקיע מאמצים במשימות ואף מבטאים הנאה מיכולתם להתמיד ולהתגבר על תסכולים ולא לוותר. התקווה מסייעת להם להתמודד בהצלחה עם מצבי לחץ ותסכול ורגשות שליליים. ככל שהם מצליחים להתגבר על מכשולים, רמת התקווה עולה ומתפתחים הרגלים של "חשיבה עם תקווה" (מרגלית, 2014).
בהקשר לילדים ומתבגרים עם לקות למידה נמצא כי הם מגלים רמות נמוכות של תקווה בהשוואה לבני גילם ללא הלקות. ממצא זה מיוחס לכישלונות החוזרים שילדים ומתבגרים אלה חווים במהלך חייהם בתחום הלימודי והחברתי (גרינבנק וזריהן וקנין, 2020;Idan & Margalit, 2014; Sharabi & Margalit, 2014).
כפי שניתן ללמוד, התקווה מהווה משאב התמודדות חשוב ביותר, אשר מאפשר הסתגלות טובה, מקדם צמיחה אישית, וביכולתה לסייע לפרט להתייצב מול מצבים קשים ומאתגרים ולהניע אותו לעבר התמודדות מוצלחת. לפיכך, למערכת החינוכית תפקיד חשוב בפיתוח תקווה בקרב התלמידים, בעיקר בתקופה הנוכחית - תקופת משבר הקורונה, המציבה אתגרי התמודדות לא פשוטים בקרב התלמידים.

כיצד ניתן לסייע בפיתוח התקווה בקרב ילדים ומתבגרים?
גם בבית הספר [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

חשיבות עבודת המורים
עבודתם של פסיכולוגיים ויועצים חינוכיים חשובה מאוד בפיתוח התקווה, אך לא פחות חשובה עבודתם של המורים שעובדים באופן קרוב ויומיומי עם התלמידים. רמות התקווה והקוהרנטיות של המורים מהוות גורם המשפיע על תחושת מסוגלותם לקדם ולהבטיח את הצלחתם של תלמידיהם.

התקווה נמצאה קשורה ליכולת הסתגלות טובה, להצלחה לימודית, לתחושת קוהרנטיות גבוהה, לשיפוט מוסרי גבוה, לרמות אלימות, בדידות ודיכאון נמוכים, לשביעות רצון גבוהה מהחיים ובכלל לחיים באיכות טובה יותר
▪  ▪  ▪

לטענת מרגלית (2014), ממצאי המחקרים בנושא התקווה מציבים אתגר לאנשי חינוך וטיפול בעבודתם לקידום שינויים במערכות החינוכיות והמשפחתיות. פיתוח תוכניות טיפוליות וחינוכיות לקידום תקווה בתחומי הלמידה והדעת, חיוני במטרה לתמוך בהפיכת הסביבות שבהן מתפתחים ולומדים ילדים ומתבגרים, לסביבות המקדמות הרגלים של חשיבה עם תקווה. מרגלית מוסיפה, כי ליועצים החינוכיים ולפסיכולוגים תפקיד מרכזי בקידום התלמידים, בהכשרת המורים ובייעוץ להורים, וכן בהפיכת בתי הספר לקהילות מקדמות תקווה.
פדרוטי ועמיתיו Lopez, 2008)& Pedrotti, Edwards) הדגישו את הצורך לשלב בעבודתם של יועצים חינוכיים את נושא פיתוח התקווה של תלמידיהם. הם אף הציעו תוכנית מדורגת עם מספר שלבים. בשלב הראשון היועץ החינוכי מסייע לתלמיד לזהות מטרות בתחומי חייו השונים. בשלב השני התלמיד מדרג את המטרות שניסח, ובשלב השלישי התלמיד מתאר את הצעדים והדרכים להתקדמות להשגת המטרות. חשוב לבדוק אם המטרות אכן יישומיות וברות השגה, ואם אכן התלמיד יוכל להגיע אליהן. בנוסף, חשוב לעודד את התלמיד לעשות שימוש בדיבור עצמי פנימי להגברת המוטיבציה שלו להגיע למטרות, כגון: "אני אדם מוצלח", "יש לי יכולת להגיע למטרה", "אני מסוגל", "אני לא מוותר". לאימון ושימוש בשפה של תקווה ניתן להסתייע ביומן לכתיבת האמירות. היועץ החינוכי מנחה את התלמיד לחשוב על קשיים ומכשולים שעלולים להופיע בדרך למטרות ועל דרכים להתמודד איתם. פדרוטי ועמיתיו מציעים אפשרות נוספת לקיום קבוצה של תלמידים בה עובדים על פיתוח התקווה באמצעים שונים, כגון: ניתוח סיפורים על ילדים ומתבגרים בעלי רמות גבוהות של תקווה, משחקים או שימוש במצלמה לתיעוד "רגעי תקווה".
אין ספק שבעבודה עם ילדים ומתבגרים במסגרת החינוכית על פיתוח התקווה יש לשלב את נושא הצבת המטרות. נושא הצבת המטרות חיוני בהתמודדות עם אתגרי החיים בצורה מיטבית. בן שחר (2017) מציין כי אנשים שמציבים לעצמם מטרות נוטים להצליח יותר מאנשים שאינם עושים זאת. מטרות משדרות לעצמנו ולזולתנו את האמונה שיש לנו הכוח להתגבר על מכשולים. כשמציבים מטרה יוצרים מציאות של תקווה.
עבודתם של פסיכולוגיים ויועצים חינוכיים חשובה מאוד בפיתוח התקווה, אך לא פחות חשובה עבודתם של המורים שעובדים באופן קרוב ויומיומי עם התלמידים. רמות התקווה והקוהרנטיות של המורים מהוות גורם המשפיע על תחושת מסוגלותם לקדם ולהבטיח את הצלחתם של תלמידיהם (Levi, Einav, Raskind, Ziv & Margalit, 2013). לפיכך, מורים אלה זקוקים אף הם לתמיכה וליווי בפיתוח התקווה שלהם כדי לעבוד עם תלמידיהם בצורה מיטבית. מורים משמעותיים מקדמי תקווה בקרב תלמידיהם צריכים להפוך את כיתותיהם למעוררות מוטיבציה ועניין. ראייה הוליסטית של התלמיד תסייע למורה לבנות תוכנית לימודים ודרכי הוראה מותאמות המתייחסות לא רק לפן הלימודי, גם לפן הרגשי-חברתי Levi, Einav, Ziv, Raskind & Margalit, 2014)). תפקידו של המורה בפיתוח התקווה חיוני, שהרי הוא הדמות המשמעותית המקיימת דיאלוג עם התלמיד, יכול לזהות את כוחותיו ולהעצים אותו. חשיבות יתרה יש למורה בעבודתו עם תלמידים עם לקות למידה. כפי שצוין, נמצא כי תלמידים אלה בעלי רמת תקווה נמוכה, הם מתקשים יותר להניע את עצמם לפעול להשגת מטרות בחייהם ולראות את המכשולים בחייהם באור חיובי ומאבדים את התקווה והרצון להצליח.
תלמידים עם תקווה נמוכה יתקשו לגייס כוחות להתמודד עם קשיים, יתקשו להאמין בסיכוי לשינוי וביכולתם להצליח ויבטאו ייאוש. תפקידנו לסייע להם לחשוב תקוותית, חשיבה שטומנת בחובה אפשרות לבנות מסגרת של אמונות ומחשבות שיהוו הגנה ויאפשרו לתלמיד להמשיך להתמודד, להתאמץ, לגלות מוטיבציה, להאמין ביכולתו להצליח ולהגיע למטרות שהציב לעצמו. תפקידינו מקבל משמעות רבה יותר בתקופה שאנחנו עוברים כיום - תקופת משבר הקורונה. הספרות המחקרית מדווחת על עלייה משמעותית בתקופה זאת ברמות החרדה בקרב ילדים ומתבגרים (Power, Hughes, Cotter & Cannon, 2020). לדברי רדליך עמירם (2020) בתקופת משבר הקורונה התקווה יכולה לשמש כתרופה מועילה נגד פחדים וחרדות. החשיבה התקוותית עשויה לסייע להתמודד עם הפחד של הלא נודע וחרדות הקיום, והתפקיד שלנו להוביל את הילדים והמתבגרים לחפש ולפתח אותה. הולנד (2020) מוסיף, כי בתקופה הנוכחית אנו חווים תחושת אובדן המשמעות המובילה להנמכה ביכולת ליצור, ליזום ולחדש ולחוסר תכלית בחיים. התקווה כוללת אמון בעתיד, יכולת לחוש את הייעוד וחיזוק החוסן האישי המאפשר להגיע לייעוד זה. כל אלה חיוניים בתקופת הקורונה (כהן, 2020). אין ספק שפיתוח התקווה בקרב תלמידנו בתקופה זאת הכרחית להצבת מטרות בהתמודדות עם המצב בצורה טובה יותר.
לסיכום, נושא פיתוח התקווה הוא נושא מהותי בעבודתנו כאנשי חינוך וטיפול. מסגרת בית הספר היא מקום אידאלי לעבודה על נושא זה עם תלמידים - ילדים ומתבגרים. התקווה נמצאה קשורה ליכולת הסתגלות טובה, להצלחה לימודית, לתחושת קוהרנטיות גבוהה, לשיפוט מוסרי גבוה, לרמות אלימות, בדידות ודיכאון נמוכים, לשביעות רצון גבוהה מהחיים ובכלל לחיים באיכות טובה יותר. ילדים ומתבגרים חייבים לפתח מודעות לנושא התקווה ולקבל הכוונה בבניית חלום, הצגת מטרות, יכולת בחירה, תכנון וקבלת החלטות לגבי דרכי פעולה, זיהוי הכוחות הפנימיים וחשיבה על העתיד. בתקופה אותה כולנו עוברים כעת - תקופת משבר הקורונה, העבודה שלנו עם הילדים והמתבגרים בבית הספר מקבלת משמעות רבה יותר וחיונית עוד יותר במטרה להוביל אותם לחיים מיטביים עם עצמם ועם סביבתם.

מקורות
בן שחר, ט' (2017). באושר ובאושר- כיצד לחיות חיי סיפוק ושמחה- פסיכולוגיה חיובית בחיי היומיום. חלק 1. תל אביב: הוצאת מטר
גרינבנק, א' וזריהן וקנין, ש' (2020). שיפוט מוסרי, תקווה וקוהרנטיות בקרב מתבגרים עם לקות למידה, מתבגרים עם לקות למידה פורעי חוק ומתבגרים ללא לקות למידה. מחקרי גבעה, ז', 161- 175.
הולנד, מ' (2020). מבט אקזיסטנציאליסטי על חיי הנפש בתקופת הקורונה. אתר פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך [קישור]
כהן, י' (2020). תקווה בימי קורונה. שיחות- כתב עת ישראלי לפסיכותרפיה, שיחות בימי קורונה, 36- 37.
לוי, א' (2020). התפתחותן של שפה ושל תקווה בקרב נפגעי טראומה מורכבת לפי מודל הטיפול תופעת התקווה. אתר פסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך [קישור]
מרגלית, מ' (2014). תיאוריית התקווה: המשגה, מחקר והשלכות יישומיות במניעה וטיפול. בתוך: ע' רביב ור' בולס (עורכים), הייעוץ החינוכי כיום: חומר למחשבה ולמעשה -אסופת מאמרים לזכרו של פרופ' אבנר זיו . בני ברק: ספרית פועלים- הקיבות המאוחד בע"מ, עמ' 295- 313.
רדליך עמירם, ד' (2020). חשיבות התקווה בימי הקורונה והיכן ניתן למצוא אותה. מתוך [קישור]
שוורץ אטיאס, ע', רונן רוזנבאום, ת' וקרוליק, ת' (2017). תפקיד הרגשות החיוביים והתקווה בקרב ילדים חולי סרטן והוריהם. ביטאון הסיעוד האונקולוגי בישראל, כרך כ"ט חוברת 3, 7-16.
Creamer, M., O'Donnell, M. L., Carboon, I., Lewis, V.J., Densley, K., McFarlane, A., Silove, D. & Bryant, R. (2009). Evaluation of the dispositional Hope Scale in injury survivors. Journal of Research in Personality, 43(4), 613-617.
Demetropoulos Valencia, J., Cope, M. R., Ward, C. J., Jones, M. S. & Muirbrook, K. A. (2020). Hopelessness and youth violent behavior: A longitudinal study. Deviant Behavior [קישור]
Feldman, D. B., Einav, M., & Margalit, M. (2018). Does family cohesion predict children's effort? The mediating roles of sense of coherence, hope, and loneliness. The Journal of Psychology- Interdisciplinary and Applied, 152(5), 276-289.
Feldman, D. B., & Kubota, M. (2015). Hope, self-efficacy, optimism, and academic achievement: Distinguishing constructs and levels of specificity in predicting college grade-point average. Learning and Individual Differences, 37, 210-216.
Heiy, J.E., Feldman, D., Benitez, C.,& Rand, K. L. (2019). Hope, goals, and pathways: Further validating the hope scale with observer ratings. The Journal of Positive Psychology, 14, 452-462.
Idan, O., & Margalit, M. (2014). Socioemotional self-perceptions, family climate, and hopeful thinking among students with learning disabilities and typically achieving students from the same classes. Journal of Learning Disabilities, 47, 136-152.
Levi, U. Einav, M., Raskind, I., Ziv, 0., & Margalit, M. (2013). Helping students with LD to succeed: The role of teachers' hope, sense of coherence and specific self-efficacy. European Journal of Special Needs Education, 28(4), 427-439.
Levi, U., Einav, M., Ziv, O., Raskind, I.& Margalit, M. (2014). Academic expectations and actual achievements: the roles of hope and effort. European Journal of Psychology of Education, 29(3), 369-386.
Merkas, M., & Brajsa-Zganec, A. (2011). Children with different levels of hope: Are there differences in their self-esteem, life satisfaction, social support, and family cohesion? Child Indicators Research, 4, 499-514.
Pedrotti, J. T., Edwards, L. & Lopez, S. J. (2008). Promoting hope: Suggestions for school counselors. Education Faculty Research and Publications -ASCA - Professional school counseling, 100-107.
Phan, H. P. (2013). Examination of self-efficacy and hope: a developmental approach using latent growth modeling. The Journal of Educational Research, 106(2), 93-104.
Power, E., Hughes, S., Cotter, D., & Cannon, M. (2020). Youth mental health in the time of COVID-19. Irish Journal of Psychological Medicine, 37, 301-305.
Sharabi, A., &. Margalit, M.( 2014). Predictors of positive mood and negative mood among children with learning disabilities and their peers. International Journal for Research in Learning Disabilities, 2, 18-41.
Shorey, H. S. (2006). The interactions of hope and attachment styles in a social -cognitive -motivational model of depressive vulnerability. University of Kansas, Dissertations Publishing, USA.
Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological inquiry, 13(4), 249-275.
Stoddard, S. A. Henly, S. J., Sieving, R. E., & Bolland, J. (2011). Social connections, trajectories of hopelessness, and serious violence in impoverished urban youth. Journal of Youth and Adolescence, 40(3), 278-295.
Yarcheski, A., Mahon, N. E., & Yarcheski, T. J. (2011). Stress, hope and loneliness in young adolescents. Psychological Reports, 108, 919-922.
הכותבת היא ראשת החוג לחינוך מיוחד ומנהלת מרכז תמיכה ועוצמה לסטודנטים ב"מכללה האקדמית לחינוך גבעת וושינגטון". בעלת הכשרה בתחום החינוך המיוחד ובתחום הייעוץ החינוכי. עבדה שנים רבות כמחנכת, כיועצת חינוכית, וכמדריכת מורים ויועצים. מרצה במכללות להכשרת עובדי הוראה ולהכשרת יועצים חינוכיים. במחקרים ובמאמרים מדגישה את החשיבות הקריטית בפיתוח מודעות לצרכיהם של תלמידים עם מוגבלות ולצורכיהם של האנשים הסובבים תלמידים אלה, משפחתו ואנשי הצוות החינוכי והרב-מקצועי העובדים איתו.
תאריך:  21/03/2021   |   עודכן:  21/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשיבותה של התקווה בקרב ילדים ומתבגרים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איילת פדה גולדשטיין
לטובת טיפוח שייכות צוותית ומשפחתית - היום יותר מתמידל קונפליקט בחיינו, טומנים בחובם גם ברכה: ההבנה שעלינו להפסיק לקחת את החיים כמובנים מאליהם - העבודה, הזוגיות, המשפחה - וגם אם היא הציפה קונפליקטים זו הזדמנות ששומרת עלינו שלא נירדם בשמירת החיים
שמחה סיאני
יש לנו מאה ויותר הגדות מצוירות, ויש בהן כדי לספר לנו, לא רק על האמנות בת התקופה, שקנתה לה מקום ברחוב היהודי, ולא רק מסורת עתיקה ביותר של תיאורים ידועים, אלא על הרפתקאותיו של כל ספר וספר כזה, בין אם הוא צרפתי, ספרדי, איטלקי או גרמני, והתפתחותה של ההגדה עד המצאת הדפוס בשנת 1436
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - מקום נהדר, חוויה נפלאה, נוף מרהיב ורעיון מקורי    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות ואושר    "בניסן נגאלו ובניסן עתידין ליגאל" (מסכת ראש השנה)    שבת שלום וחג שמח
איתן קלינסקי
בימים שישנם חוגים דתיים הדורשים הפרדת נשים בתחבורה הציבורית, מן הראוי להביט לעברה של צפורה, אישה המעורה בחיי הקהילה    היא אומרת את אשר יש לה לומר בחברת גברים, והם גם מקשיבים לה
אברהם בנמלך
הפוליטיקה אינה מגיפה    אלא מה רפואה? בחירות מספר 4 שמחייבות בחירות מספר 5 הן תסמין ברור של מגיפה?    אבל הגורם אינו נגיף    נכון, לא נגיף אחד אלא עשרות מפלגות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il