X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
"מעבר לים" הוא רומן מרתק על חייו של נחום גוטמן, על ראשית האמנות והספרות בארץ ישראל בתחילת המאה העשרים, על ראשית הבוהמה הישראלית בארץ כשתל אביב הלכה ונבנתה כמרכז החדש של חיי החברה הישראלית
▪  ▪  ▪
נחום גוטמן [צילום: אוסף דן הדני, הספרייה הלאומית]

כשציונה תג'ר, מנחם שמי, אריה לובין ונחום גוטמן נפגשים לקפה... "בעיני עצמם הם מורדים, חלוצים. עליהם המלאכה להתחיל, להמציא שפה חדשה וליצור באופן מקורי סגנון חדש משלהם, את הסגנון הארץ-ישראלי" (ע' 247).
ונחום גוטמן, המחפש את דרכו האמנותית לאורך כל הספר שואל את עצמו: "מאימתי מתחילים את עבודת האמנות? מאימתי אדם ייקרא אמן" (ע' 237)?
זהו סיפורו של נחום גוטמן בתקופה חשובה בארץ ישראל. תקופה בה החלה האמנות הארץ-ישראלית לצמוח ולפרוח. כשבוריס ש"ץ הקים את המוסד המפואר "בצלאל", כשאמנים נדדו בין אירופה לארץ לומדים ומחפשים את דרכם בביטוי האמנותי להצלחה. כשאמנים וסופרים שיתפו פעולה/או לא כדי להוציא לאור את יצירותיהם ולהתפרנס זה מזה. כשהם חיפשו את ההצלחה את הטבעת שמם בהיסטוריה של האמנות והספרות: ביאליק, ש"י עגנון, שלונסקי, ציונה תג'ר, ש. בן ציון, ברוך אגדתי ועוד רבים וידועים מאוד.
מי שגילה את כישרונו המיוחד של נחום גוטמן היה ביאליק, המשורר הידוע, והוא ששכנע את אביו של נחום, שמחה אלתר גוטמן הידוע בשמו הספרותי ש. בן ציון, לשלוח את הנער בן הארבע עשרה ללמוד בבצלאל. מנהל בצלאל, בוריס ש"ץ שייסד את המוסד המפואר הזה, הוא חברו הטוב של ש. בן ציון המכנה אותו "האיש היקר".
בוריס ש"ץ לקח את נחום הצעיר תחת חסותו וגם שלח אותו להמשיך את לימודיו, להיות שוליה לאמנים ידועים בגרמניה, והזהיר אותו לא לנסוע לפריז, בירת האמנות בעולם דאז, שם התפתחה בעוז באותה תקופה האמנות "המודרניסטית" שנואת נפשו של ש"ץ. רק שלא כך ראה זאת נחום גוטמן. הוא אומנם הקשיב למורהו אך לא ממש אהב את הציורים אליהם כיוון בוריס ש"ץ את תלמידיו.
הוא לומד תחריט אצל הרמן שטרוק. הוא מפסל, מצייר, מאייר לספרו של אביו, ש. בן ציון, לספרו של ביאליק ובעיקר משוטט ומביט ולומד. הוא יוצר קשר עם פרידה פליגלמן - אישה חדשה, פמיניסטית ומשכילה העובדת על הדוקטורט שלה והקשר שלה עם נחום גוטמן נתגלה לאחר שהמחברת, תמר רותם, נברה בארכיון של פרידה בעיירה הלנה שבארצות הברית.
שם מצאה מכתבים שלה וכן רישומים שלה שרשם נחום גוטמן. אחד מהם מופיע בספר.
נחום גוטמן מתחיל לאהוב את האמנות "המודרניסטית", מתחבר בעירק למאטיס הפוביסט ולצבעיו הנהדרים, לראול דופי ולרוסו, וכשהוא עומד מול פסליו של רודן הוא אומר: "חשתי שאני מתמלא באמונה מחודשת באמנות ומתנער מהציניות שאני רואה באמנות החדשה" (ע' 191).
אבל הוא מתגעגע כל העת לארץ. לשמש החזקה, לים הכחול עז, לחולות הצהובים. למשפחתו. באביב 1925 חזר גוטמן לארץ, השתלב בבוהמה הישראלית שהחלה להיווצר כאן, מצא את דרכו האמנותית המוכרת הנפלאה. "בעיני נחום, שחי ברחובות אלה רוב חייו, החול הצהבהב על-רקע הים הוא עולם ומלואו. הוא יכול לצייר את תל אביב בעיניים עצומות בכמה משיכות מכחול" (ע' 16).
בתחילת כל פרק רישומם מרישומיו הנפלאים של נחום גוטמן וכן במרכז הספר אסופה של עבודותיו הנפלאות. עונג צרוף.
על המחברת:
"מעבר לים" הוא ספרה הראשון של תמר רותם, עיתונאית וכותבת.
אחרית הדבר בסוף הספר שופכת אור על מסע החיפוש והתגליות.

תאריך:  01/06/2021   |   עודכן:  01/06/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
כנראה באמת מתחיל להאמין שנקרא על-ידי ההשגחה העליונה לשמש כ"מלך היהודים" וכ"מלך המשיח" אשר יציל אותם מכל פגע ומחלה    הוא הפך מגלומן נטול מעצורים
אורי שרגיל
בעקרון, אצלנו יש כאלה שבונים-שלום ומתאמצים כל חייהם    יש גם כאלה שבונים הרס, אבל לא נעים לדבר על זה... די קל לסווג
יובל כהן
הכשרת שרץ-הטרור שמייצג מנסור עבאס דרשה מידה רבה של לוליינות סמנטית מראשי המפלגות אשר פעם, לפני בערך כחודש, עוד היו יכולות להתהדר בכינוי "ציוניות". בעוד עבאס לא זז כמלוא נימה מעמדותיו האיסלאמיסטיות ה"פרגמטיות", לכאורה, הרי שחברי מפלגות הימין שחברו אליו הופשטו עירום ועריה מכל הערכים עליהם ביססו את חייהם הפוליטיים
ארי בוסל
הדמוקרטים הפכו לקיצוניים, שיכורים מכוח, ואין ביניהם ולו אחד שיעצור ויגיד "זה לא טוב לילדים ולנכדים שלי, בואו נבדוק לאן מועדות פנינו, והאם התשלום העתידי לא כבד מדי"
דן מרגלית
אנא החזיקו מעמד    תחזקנה ידיכם    אתם עושים את הצעד ההכרחי לשחרר את ישראל מן הלפיתה של משפחה שלטת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il