X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ההיי-טק בשירות האקלים [צילום: Orange Business Services/AP]
על נגישות, אקלים ומלחמת עננים
הפעם בטור: על הקריאה של בנט לרתימת ההיי-טק הישראלי למלחמה במשבר האקלים, חוסר הנגישות בוועידה בגלזגו והמקרה של השרה קארין אלהרר, והמתקפה של הממשלה נגד אורקל

השבוע הופנו זרקורי העולם לוועידת האקלים שנערכה בגלזגו, סקוטלנד. הרבה מאוד הצהרות והבטחות פוזרו באוויר, כולל מנציגי ישראל, אבל איש לא יודע בוודאות האם וכמה מהן באמת יסייעו להצלת כדור-הארץ, או שהן יתאדו באוויר הלא נקי.
בישראל, דבר אחד שיזכרו מהוועידה הוא נושא הנגישות, בעקבות העובדה ששרת האנרגיה שלנו, קארין אלהרר, לא יכולה הייתה להשתתף בדיוני המליאה ביום הראשון (כולל להיות באולם בזמן נאומו של ראש הממשלה, נפתלי בנט), כי לא היו באולם הכנסים הענק בגלזגו הסדרי נגישות. בחוצפה בריטית לא אופיינית, מיד הופנתה האצבע המאשימה לשרה אלהרר ולצוותים מישראל, בטענה שהם לא הודיעו קודם שיש צורך בהסדרי נגישות לכבוד השרה. רק לאחר יממה, הבריטים הבינו שפישלו בגדול וראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, התנצל אישית בפני אלהרר.

שרת האנרגיה, קארין אלהרר [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

הנושא עורר סערה בישראל, אבל גם בממלכה המאוחדת, והגל הזה גרם לאדוות במדינות נוספות. מה שווה אוויר נקי מפליטות גז חממה אם על הקרקע יש אנשים שלא יכולים לנהל אורח חיים סביר ולהשתתף בכינוס, בפרט כשהוא של האו"ם? מבלי ללמד סנגוריה על המשלחת הישראלית, סביר להניח שחבריה לא נתנו את דעתם על כך, מפני שבארץ יש מודעות הרבה יותר טובה לנגישות מאשר בחלק מהמדינות האחרות, לפחות בכל מה שקשור במרכזים ציבוריים, כולל במקומות שבהם מתקיימים אירועים גדולים. נראה שהעולם המערבי, שדווקא מרבה לדבר על נגישות, צריך ללמוד הרבה מאיתנו. השרה אלהרר אמרה לאחר המקרה שאם כתוצאה ממה שקרה לה בוועידה בגלזגו תגדל המודעות לנגישות - הרי שרק בשביל זה היה כדאי להגיע לשם.
לפתח פתרונות ולא אפליקציות
אחת התובנות שעלתה מהוועידה היא שהמודעות הגדולה והגדלה לשמירה על כדור-הארץ לא מספיקה ושרוב הפתרונות למצב הקריטי טרם הומצאו. לנקודה הזו בדיוק כיוון נפתלי בנט, יזם ואיש היי-טק לשעבר, כשקרא ליזמים ולמפתחים להתגייס למצוא פתרונות, שיאפשרו לממש את היעדים שישראל הציבה לעצמה בנוגע להגנת הסביבה.
לפני שקוראים להיי-טק להתגייס, קובעי המדיניות חייבים לעשות בדק בית, לשנות את הגישה שלהם ולגרום לעצמם לאפשר את המהפכה הירוקה, ולא להילחם נגדה
יש בארץ קהילה די גדולה של מפתחים בתחום הטכנולוגיה לאנרגיה ירוקה. יש לא מעט סטארט-אפים שכבר פיתחו פתרונות בתחום. איפה הבעיה? ביישום שלהם בשטח. אין מספיק קרנות הון-סיכון שמוכנות להיפרד מלא מעט כסף כדי לקדם פרויקטים בתחום, שכבר מונחים במגירה. האשם נעוץ פחות בהן ויותר בשתיים מהרעות החולות של ישראל: עודף רגולציה, שמייצר חסמים, וחוסר יציבות במדיניות בנושא הזה. אין מדיניות מתכללת. יזם שרוצה להשקיע כסף בפתרונות תשתיתיים, כמו אנרגיה סולארית, או בטכנולוגיה בתחום צריך להיות בטוח שהמדינה לא תשנה את המדיניות שלה גם בעוד 10 שנים. לכן, לפני שקוראים להיי-טק להתגייס, קובעי המדיניות חייבים לעשות בדק בית, לשנות את הגישה שלהם ולגרום לעצמם לאפשר את המהפכה הירוקה, ולא להילחם נגדה.
מלחמת עננים: הממשלה נגד אורקל
בוועידת הפסגה של ה-IT מבית אנשים ומחשבים, שנערכה בתחילת השבוע, דיבר שחר ברכה, ראש רשות התקשוב, על מהפכת הענן שהממשלה הולכת לעבור בעקבות מכרז נימבוס. רבים הופתעו לשמוע את החלק האחרון של הרצאתו, שהוקדש לביקורת נוקבת על אורקל, שהפסידה במכרז. ברכה ציטט את פסק הדין שנתן בית המשפט בעתירה שבה דרשה אורקל לבטל את תוצאות המכרז ואת זכייתן של AWS וגוגל בו. הוא לא הסתיר את חוסר הנוחות שלו מעצם התביעה של אורקל לא בדבריו בוועידה ולא בפוסט שכתב בעמוד הפייסבוק שלו בשבוע שעבר.
הדברים לא נאמרו במקרה וכל מילה הייתה מכוונת. כמו בכל מכרז גדול, אחד החששות של מוציאיו הוא שחברה שמפסידה תתקע אותו על-יד הגשת תביעה. אורקל כבר מסרה שהיא תערער על פסק הדין, והדברים החריפים של ברכה נועדו להזהיר אותה שלא תעשה זאת. ברכה גם דיבר על אזורי הענן של שתי החברות המפסידות במכרז - אורקל שכבר עשתה זאת, ומיקרוסופט, שבימים אלה מקימה את אזור הענן המקומי שלה, וציין שאלה ייפתחו (או נפתחו, במקרה של אורקל) לפני שיחל המימוש של פרויקט נימבוס.

שחר ברכה, ראש רשות התקשוב הממשלת [צילום: יוטיוב]

דוגמה מוחשית לכך קיבלנו בשבוע שעבר כאשר שירותי בריאות כללית, ארגון הבריאות הגדול בישראל והשני בגודלו בעולם, עלה לענן יחד עם מיקרוסופט. הסיכום בין שני הגופים הוא שברגע שהדטה סנטר בישראל של הענקית מרדמונד יהיה מוכן, כל המידע של הכללית יועבר לשם. כאשר ליאורה שכטר, מנמ"רית הכללית, נשאלה השבוע מדוע היא לא בחרה ללכת עם הממשלה, היא השיבה שאחד השיקולים היה החשש שמכרז בהיקף כזה ייתקע בבתי משפט, מה שהיה תוקע גם את המעבר לענן של הקופה, שיש בו צורך דחוף.
המהלך של הכללית ומיקרוסופט הוא פרויקט עוקף נימבוס, שעלול לסמן את הדרך לארגונים רבים, וזה כנראה עוד הסבר לעלייה להתקפה של הממשלה על אורקל. נראה שמלחמת העננים בין החברה לממשלה תימשך, ועוד נכונו לנו לא מעט התפתחויות מעניינות בה.

תאריך:  07/11/2021   |   עודכן:  07/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ועידת האקלים
אברהם בנמלך
בלי תמונות, רק לעסוק בהצלת כדור-הארץ    הם לא הצילו    אבל התחייבו    אשרי המאמין    בכל זאת 190 מדינות התחייבו    סתם הצגה    למה?    גם בפריס הם התחייבו
איתמר לוין
קבוצה שחבריה מנהלים נכסים ב-130 טריליון דולר הכריזה בגלזגו על יעד של אפס פליטת גזי חממה ב-2050    אקונומיסט מסביר מהם המכשולים שבדרך למימוש יעד זה, וקורא להטיל מיסוי על פליטות הפחמן כצעד פיננסי חיוני למעבר לאנרגיה ירוקה
צבי גיל
בנוגע לשימוש בכלים חד-פעמיים בחוף, נציגת חברת "אתרים" הודיעה כי הנושא נמצא בראש סדר העדיפות של עיריית תל אביב-יפו ושל חברת "אתרים"
מרדכי שחם
במצב הנמשך הקיים, וכאשר כל הצעת פתרון נבחנת ממילא על-פי התייחסויות צפויות של מדינות חוץ, אשר הן עצמן מושפעות משינויים פנימיים ומשינויים גלובאליים – מוצע לחפש דרך מוצא שתוביל אלי פתרון אפשרי עתידי, לא רק בחיפוש במרחבי המזרח-התיכון ובין תיאוריות אקדמאיות, אלא גם... במרחבי-הזמן ובשינויי-הזמן של העתיד הקרוב
מירב ארד
מוקדם יותר היום נועד עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי    ג'ונסון בפגישה עם בנט: "צריכים ללמוד ממבצע הבוסטר בישראל"    רה"מ הבריטי התנצל בפני השרה אלהרר על כך שנמנעה ממנה הכניסה לוועידה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il