X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
התרמת דם במד"א. מחקו את אבא ואימא [צילום: פיל סוסמן/פלאש 90]
מד"א מספסר בדם
סערת תרומות הדם היא פוליטיקה קטנה של ניצן הורוביץ וראשי מד"א המוכנים לסכן עבורה חיי אדם. עבור כל מנה מקבל מד"א מאות ואלפי שקלים, והגיעה העת להפריט את מונופול התרמות הדם של מד"א ולתת גם לארגוני רפואה אחרים להתרים
הקשר הפוליטי
כיצד ארגון רפואי, האמון על הצלת חיים, מוותר בכזו קלות על אוכלוסייה של תורמי דם כבדים רק בגלל שתי מילים שהיו עשרות שנים בטופס. האם אין שום מבוגר אחראי שם למעלה במד"א ובמשרד הבריאות שיגיד די להפקרות הזו? מה מקור ההתעקשות המטופשת של ראשי מד"א, שלא לחזור לטופס המקורי גם במחיר סיכון חיי אדם? קשה לנתק בין סערת תרומות הדם לחקיקת המוקד הרפואי האחוד, שמתבשלת בימים אלה בכנסת. במד"א מבינים כנראה שאם יתקפו את ההנחיה המטורללת של ניצן הורוביץ, לא יזכו לתמיכה ממנו בקידום החוק המיטיב עימם

עדויות קשות שנשמעו לאחרונה בוועדת הבריאות של הכנסת מצביעות על כשל מוסרי שנפל במגן דוד אדום. בדיון הסתבר כי דווקא הארגון האמון על הצלת חיים עושה את ההפך הגמור ומונע העברת קריאות חרום לכוננים מצילי חיים של ארגוני הצלה אחרים דוגמת איחוד הצלה.
כונני מד"א המגיעים לאירועים ממלאים את קופתו השמנה של הארגון, שמפעיל שדלנים ויחצנים, בה בעת שחולים ופצועים שקיוו למענה מיידי לא קיבלו אותו רק משום שבארגון נקטו מידור כלפי כונני היתר הארגונים.
בשבוע שעבר קיבלה הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק להקמת מוקד אחוד למקרים רפואיים. בשל התנגדות מד"א, לא יכלול המוקד האחוד את מוקד 100 של משטרת ישראל ואת מוקד 102 של כבאות והצלה, כנהוג במדינות אחרות. את המוקד צפוי להפעיל, כמה צפוי, לא אחר מאשר מד"א עצמו - וזאת ללא צורך בהתמודדות במכרז. לנוכח כוחו החזק של הארגון אל תופתעו אם במהלך החקיקה יפעל מד"א לקבל עוד נתחים שמנים ולהצר את פעילותם של יתר ארגוני ההצלה.
בחודש אוקטובר האחרון, לבקשת שר הבריאות הלהט"בי ניצן הורוביץ, שינתה ועדה במשרד הבריאות את נוסח הטפסים לתרומת דם של מד"א ובמקום לציין את ארץ המוצא של האב והאם, הוחלף הנוסח ל"הורה 1" ו"הורה 2". המהלך הא-מגדרי לא נשא חן בעיני חלקים שמרניים בציבור הדתי ואף החרדי הרואים בכך המשך המגמה למחיקת אבא ואימא מהמרחב הציבורי, שהודיעו כי עד להחזרת הנוסח הקודם של הטופס, לא יתרמו דם. בעקבות הלחץ, בישיבה נוספת של הוועדה הוחלט ב-12 בדצמבר כי סעיף ההורים יימחק לחלוטין.
הדתיים לא קיבלו גם את השינוי הנוכחי, ודרשו את החזרת אבא ואם לטפסים. הם לא קיבלו את טענת הוועדה לפיה הנוסח הנוכחי אינו רלוונטי יותר, מאחר שהוריהם של למעלה מ-80% מתורמי הדם הם ילידי הארץ. לדבריהם, מול צורך רפואי מובהק לאתר סיכונים העלולים להתגלות ברכיבי הדם של פחות מ-20% מן התורמים, עומדת דת פרוגרסיבית-להט"בית שמנסה לחנך מחדש את החברה.
בעקבות ראיון של מנהלת בנק הדם, שבו הודיעה שחסרות במדינת ישראל כ-2,000 מנות דם,
הציעו למד"א נציגי 45 ישיבות לתרום כ-4,000 מנות דם עם טפסים שעליהם תופיע ארץ המוצא של האם והאב, אך במד"א סירבו. כיצד ארגון רפואי, האמון על הצלת חיים, מוותר בכזו קלות על אוכלוסייה של תורמי דם כבדים רק בגלל שתי מילים שהיו עשרות שנים בטופס. האם אין שום מבוגר אחראי שם למעלה במד"א ובמשרד הבריאות שיגיד די להפקרות הזו? מה מקור ההתעקשות המטופשת של ראשי מד"א, שלא לחזור לטופס המקורי גם במחיר סיכון חיי אדם?
קשה לנתק בין סערת תרומות הדם לחקיקת המוקד הרפואי האחוד, שמתבשלת בימים אלה בכנסת. במד"א מבינים כנראה שאם יתקפו את ההנחיה המטורללת של ניצן הורוביץ, לא יזכו לתמיכה ממנו בקידום החוק המיטיב עימם, ולכן, בבוגדנות בלתי נתפסת, מפנים את החיצים אל ציבור התורמים ששירת אותם בנאמנות עשרות שנים, והקדישו את מיטב מרצם וזמנם בהמתנה לתור לתרום דם.

תעריפי התרומות למד"א

תורמי דם, כשמם כן הם, תורמים. הם עושים זאת בחפץ לב ובהתנדבות מלאה. התמורה היחידה שאותה הם מקבלים ממד"א מסתכמת לכל היותר בכמה ביסקוויטים וכוס פטל. מניין אפוא החוצפה לדרוש מהם לתרום דם, ועוד במחיר של ביזוי ערך המשפחה היקר להם?
לעומת התורמים העושים זאת חינם אין כסף, ניצב מד"א, שעבור כל מנה שהוא מתרים מקבל תשלום של מאות, ולפעמים אלפי שקלים מהמדינה! מד"א הוא מונופול. זהו הארגון היחיד שמורשה להתרים דם. ארגונים כמו עזר מציון ואיחוד הצלה אינם יכולים לעשות זאת למרות מומחיותם והכשרתם, שלא עבור מד"א. אפילו בתי החולים, שיכולים לקיים התרמות דם, אינם מורשים לעשות זאת מחוץ למתחמי בתי החולים.
בניגוד לכוננים ולפארמדיקים המסורים הרבים המתנדבים במסירות אין קץ, מונופול מד"א יודע רק לקבל ולא מציע שקל לתורמים. אם חיי אדם היו לנגד עיני הנהלת מד"א, מזמן היו דורשים לאפשר לכל ארגון רפואי להתרים דם. הדם שנתרם אינו מגיע רק לישראלים. חלקו מועבר גם לרשות הפלשתינית, ויש לשאול האם אכן מעדיף משרד הבריאות להמשיך את ההעברה גם בתקופה שבה יש מחסור של אלפי מנות דם בישראל.
במשך שנים לא קמה כל מחאה מצד הציבור הדתי באשר לשאלות בטופס המנוגדות לאורח החיים הדתי, כגון "האם קיימת יחסים הומוסקסואליים" או "האם השתמשת בסמים". הדבר נבע מכך שמדובר בשאלה חיונית של פיקוח-נפש, ולכן הניסיון הנוכחי להאשים את הדתיים ולדקור אום - תרתי משמע - כאילו הם מזלזלים בפיקוח-נפש, מופרך מעיקרו.
משרד הבריאות ומד"א חייבים לגלות ממלכתיות לרדת מעץ הטרללת. ככל שהם סבורים שסעיף האב והאם אינו חיוני, יואילו לציין שמדובר בשאלת רשות, ויסמנו כוכביות ליד שאלות החובה בטופס. אם חס וחלילה ימות אדם כתוצאה מאי-החזרת הטופס לקדמותו, דמו יהיה בראשם של השר ניצן הורוביץ ושל עדת ראשי מד"א.

תאריך:  07/02/2022   |   עודכן:  07/02/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מד"א מספסר בדם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מדויק! ל"ת
ים תיכונית  |  7/02/22 14:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אוחיון
אטימות הלב לא אפשרה לנו להעריך ולשקלל (ואולי להוקיר), את הערך והמשמעות של אחיזתם ודביקותם בקרקע, את היתרון בפיתוח וטיפוח התוצרת המקומית ואת היותם שומרי הקרקע וגבולות המדינה
אלון קוחלני
איגוד השוק של לויד'ס (LMA), הגוף המשפיע ביותר בעולם הביטוח, פרסם הנחייה המפרטת כיצד יש לבחון תביעות שיפוי בתביעות כופרה
דוד בדין
ישנו קשר בעייתי במיוחד בין ממשלת ישראל לרשות הפלשתינית. קשר שיוצרת ממשלת ישראל עם אבו מאזן, שעל-אף היותו כבעל עמדות מתונות ביחס לערפאת הינו מכחיש שואה
עמנואל בן-סבו
ממשלת השינוי מצעה היחיד היה סילוק וגירוש בנימין נתניהו מהגה השלטון, בכל מחיר וכמובן המטרה, גירוש נתניהו מהפוליטיקה מקדשת את האמצעים
אלי אלון
בבוקר ה-6 בפברואר שנת 1950, לפני 72 שנה, בעוד תושבים רבים במדינה נהנים משתעשעים בשלג הנדיר והמפתיע שירד באותו יום וביום שלפניו, קרסה כתוצאה מעומס ולחץ השלג תקרת חדר האוכל במחנה העולים עין שמר ב' ומחצה תחתיה למוות 4 עולים, 2 מהם נערים    5 אנשים נוספים נפצעו באסון    ועדת חקירה שמונתה קבעה כי "מדובר באסון טבע בלתי צפוי ואין להאשים איש בהתרשלות ובגרימת מוות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il