X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בצער רב אני מסתייג מהכתוב בספר, המספר בגאווה רבה על תופעה של קבלת היהדות על-ידי עמי העולם מתוך פחד מכוחה ומאימתה, ולא על קבלת היהדות מתוך הזדהות עם ערכיה האנושיים והמוסריים
▪  ▪  ▪

חודש אדר כבר נכנס ועל החודש הזה אנחנו קוראים במגילת אסתר בפרק ט' פסוק כ"ב: "החדש אשר נהפך להם (ליהודים) מיגון לשמחה ומאבל ליום טוב". על הפסוק הזה דרשו חכמינו זיכרונם לברכה: "משנכנס אדר מרבים בשמחה".
חודש אדר כבר איתנו וחג הפורים מתקרב. חג בו קוראים את מגילת אסתר. מגילה החובקת בחובה סיפור היסטורי של עם הנאבק על חייו, עם שבעברו התמודד עם ניסיון מר להכחידו מעל פני האדמה מקבל ביטוי במגילת אסתר עם שלל תוספות, שלצערי ולכאבי הרב יש לי איתן שיח ושיג מאוד כואב. הכאב הוא שסבפר כה יקר לעם היהודי ישנם ביטויים שקשה לי לקבלם.
קשה לי לקבל את הפסוק: "וְרַבִּים מֵעַמֵּי הָאָרֶץ מִתְיַהֲדִים, כִּי נָפַל פַּחַד הַיְּהוּדִים עֲלֵיהֶם" (מגילת אסתר ח', 17). זו הפעם היחידה שמופיע בתנ"ך הפועל "מִתְיַהֲדִים", הגזור מבניין התפעל. לצערי, המילה הנושאת את השם "מִתְיַהֲדִים", המופיעה פעם יחידה בתנ"ך, לא הופיעה בהקשר של ערכים אנושיים, אלא פגשנו אותה רק בהקשר של קבלת היהדות על-ידי עמי העולם מתוך אימה ופחד.
אודה, שקשה לי להסתייג מערכי ספר ששולב במקרא, אבל בצער רב אני מסתייג מהכתוב בספר, המספר בגאווה רבה על תופעה שלקבלת היהדות על-ידי עמי העולם מתוך פחד מכוחה ומאימתה, ולא על קבלת היהדות מתוך הזדהות עם ערכיה האנושיים והמוסריים, שהם למעשה מבטיחים את נדבכי הקיום של החברה האנושית. אינני חפץ בקבלת היהדות מתוך אימה ופחד. אני חפץ בקבלת היהדות מתוך ערגה לעולם הערכים המוסרי, שאותו היא חובקת.
מגילת אסתר מספרת לנו על הצהרה, המעידה על הצטרפות המונית של עמי הגויים ליהדות. אינני עם השמחים לעדות זו של המגילה. אני לא אהיה עם הרוקעים ברגלים ומתופפים במצלתיים וברעשנים בבית הכנסת עת יקראו פסוק הפורס בפנינו תיאור התייהדות מתוך פחד. אינני נמנה אל עולזים בבתי הכנסת המעלים על נס את היהדות, אליה מבקשים גויים להסתפח מתוך אימה ממנה.
לא אהיה עם שיכורי שמחה למקרא פסוק המעיד על גלי גיורים המוניים. מה שהחל בעידן הפרסי על-פי עדות מגילת אסתר הפך למדיניות רשמית בתקופת החשמונאים. רק שההתייהדות נעשתה ביתר כוחנות על-ידי דמויות, שהבולט בהן בימי בית שני היה אלכסנדר ינאי. מדיניותו של אלכסנדר ינאי העלתה מהאוב את מדיניות ההתייהדות הכוחנית, שנקט בתקופת בית ראשון המלך עוזיהו, שמפעולתו הבוטה אני מסתייג הסתייגות מוחלטת.
לבי לא עם פסוק המתאר "וּשְׁאַר הַיְּהוּדִים בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶך... הָרְגוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אֶלֶף" (מגילת אסתר, פרק ט', פסוק ט"ו). אינני מוכן להיות שותף לצעקות גיל בבית הכנסת בעת שמחה על טבח המוני. אני מוכן להשלים עם כל ענישה של אשמים ישירים בהתאכזרות ליהודים, אבל לא בטבח המוני של שבעים וחמישה אלף איש. וזאת בנוסף "בְּיוֹם אַרְבָּעָה עָשָׁר בָּאֲדָר הָרְגוּ בְּשׁוּשָׁן שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אִישׁ" (מגילת אסתר ט' 15)".
אינני רוצה לחנך את ילדי, נכדי וניני ליהדות שהאידיאל שלה מעלה על נס בבית הכנסת, שבשבילי כל בית כנסת הוא בית מקדש מעט של עם ישראל, את עובדת היות כל עמי העולם מעריצים את היהדות, "כִּי נָפַל פַּחֲדָם עַל כָּל הָעַמִּים" (מגילת אסתר, פרק ט', פסוק ב'). אינני רוצה את תאוות נקם והנאה ממנה, כפי שעולה מהמגילה "וַיַּכּוּ הַיְּהוּדִים בְּכָל אוֹיְבֵיהֶם מַכַּת חֶרֶב וְהֶרֶג וְאָבְדָן, וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם" (מגילת אסתר פרק ט', פסוק ה'). קשה לי לקבל את הביטוי "וַיַּעֲשׁוּ בְּשׁוֹנְאֵיהֶם כִּרְצוֹנָם".
גם האויב הוא יצור הנברא בצלם, ואין לקבל את ההיתר בפרק ט', פסוק ה' במגילה. לכן במגילת אסתר שלי במקום פסוק ה' אקרא לילדי, לנכדי ולניני משירה של המשוררת חגית גרוסמן, הכואבת מציאות, בה אנחנו סותמים "אֶת אָזְנֵינוּ מִן הָאֱנוֹשִׁיּוּת שֶׁבְּעֵינֵי הָאוֹיֵב שֶׁיָּכוֹל לִהְיוֹת אָהוּב". אני אמחק ממגילת אסתר שלי את פסוק "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה הַצָּרִים אוֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׂלָלָם לָבוּז" (מגילת אסתר ח' 11).
השפה העברית השגורה בפי אינה מתירה לי להעלות על דל שפתי מלים עבריות, שיש בהן התר להרוג טף ונשים ולבוז שלל. לזכותו של העם על-פי הסיפור במגילה, הם לא חטאו בחטא השלל והביזה. אל מול פרצי שנאה, הקוטלים חיי אדם אינני מוכן לאמץ תכנים כדוגמת הביטוי: "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל עַם וּמְדִינָה... טַף וְנָשִׁים...", ובוודאי שלא להלל טבח המוני של שבעים וחמישה אלף אנשים ונשים, זקנים וזקנות, ילדים וילדות.

תאריך:  06/03/2022   |   עודכן:  06/03/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קריאה אחרת במגילת אסתר (א')
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
לא לזייף
ה.א  |  6/03/22 16:57
 
- איתן מנהל מנהל דאלוג מכובד
ה.א מלעיז  |  6/03/22 19:21
 
- מה זה אם לא לזייף את התוכן
ה.א  |  6/03/22 23:52
 
- תגובה למגיב ה.א..
תגובה למגיב ה.א..  |  7/03/22 07:55
 
- איש מהם לא מסרס את הכתוב
ה.א  |  7/03/22 09:24
 
- מותר לחשוב ולהחליט החלטות
מותר לחשוב  |  9/03/22 08:48
 
- ה.א שתהיה לנו בריא.
ה.א שתהיה בריא  |  9/03/22 08:40
 
- לבקר דעה זה זיוף??
שאלה למר ה.א  |  9/03/22 09:40
2
קביעה "מדעית" מגוחכת של ש.בוקי
ש. בוקי "המדען".  |  6/03/22 20:31
3
גויים מתייהדים מתוך פחד
צר לי שבספר יקר  |  6/03/22 20:55
4
איתן ידע אותנו
מהדואגות   |  6/03/22 21:10
5
נו באמת
קידי  |  7/03/22 09:55
6
הקניבליות = פוטין ל"ת
האכזריות + פוטין  |  7/03/22 11:49
7
הקניבליות = פוטין ל"ת
האכזריות = פוטין  |  7/03/22 11:54
8
מתיהדים =מתחזים ליהודים
ישעיהו א  |  7/03/22 16:06
9
לפוטין מאחלת כישלון מחפיר ל"ת
לאיתן הרבה בריאות  |  8/03/22 15:21
10
בוקר טוב של אור ל"ת
בוקר טוב ונחמד  |  9/03/22 09:08
11
קריאה יפה במגילה ל"ת
קריאה יפה במגילה   |  9/03/22 18:17
12
ac, שבת שלום ומבורכת ל"ת
aשבת שלום ומבורכת  |  11/03/22 17:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
איתן קלינסקי
לזכותם של רבים מהפרשנים ייאמר, שהם גילו חיבה רבה לאישה, שלא זכתה לקבלה בחייה, ומכאן האמירה המרגשת על לאה בפי חז"ל "אֵין דָּבָר שָׁלֵם יוֹתֵר מִלֵּב שָׁבוּר"
איתן קלינסקי
למרות שנעמי הקשישה מפצירה ברות המואבייה לחזור לביתה, להיחלץ מעולם הבדידות של חיי אלמנות ולבנות את חייה מחדש, רות המואבייה לא נענית להפצרותיה ומתוך נאמנות ודאגה לאישה שכולה, שאבדו לה כל יקיריה, היא דואגת לה והולכת לקראת הלא נודע, רק לא להפקיר אלמנה קשישה
איגור דוסקלוביץ
כבר קניתם תחפושת לפורים? רוכשים באתרים מקוונים? מכינים לבד בבית? המדריך המלא של משרד הכלכלה והתעשיה
משה ניסנבוים
מדובר על פריט מדהים וייחודי מלפני כמעט 400 שנים שמוצע כעת למכירה פומבית בבית המכירות Rarity Auction House
ארי בוסל
מה גורם לתחלואה הקשה ולמוות בשבועות האחרונים? הלא אומרים לנו שזן האומיקרון מדבק מאוד אך לא אלים כל כך, ושהחיסונים עוזרים במיזעור המקרים הקשים ומקרי המוות. האם זה זה הדלתא?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il