בשביל חלק מאיתנו לצערי הם סתם שמות של רחובות בישראל, אך בשביל רבים הם חלק ניכר מענקי הציונות והעולם הרוחני-הדתי-הפוליטי-התרבותי שלנו. משימתה של מדינת ישראל היא להיות בית יהודי לעם היהודי ולהביא כמה שיותר יהודים ארצה, לקבל אותם בצורה חמה ויעילה למרות כל קלקולי הקליטה שחוו הורינו בעבר. אך במקביל משימתה של המדינה היא גם להשיב תודה למי שסייעו לה ולאזרחיה בעבר ולהיות "אור לגויים". באשר לאלו שאינם יהודים יש לנו חוב מוסרי מהמעלה הראשונה לסייע לאותם פליטי מלחמה המגיעים לכאן בפתרון חירום ראשוני ובסיסי; גם אם זה סמלי ולתקופת זמן מוגבלת. נכון, לא נוכל לפתוח את שערינו לכל פליטי העולם ולאמץ אלפי פליטים מכל משבר ומלחמה, ובשל מגבלות שונות ניאלץ לקבוע מכסה סבירה. אך, לאוקראינה יש מעמד ייחודי מבחינת רבים... יש לנו המון מן המשותף וחלק ניכר מהתרבות שלנו נבנה בזכות עולי אוקראינה.
בתוך אוקראינה, עשו ראשוני חובבי-ציון את צעדיהם הראשונים לארץ-ישראל. ראשוני המתיישבים הגיעו מאוקראינה. משם צמחו משוררים דוגמת חיים נחמן ביאליק ושאול טשרניחובסקי, הצייר מאנה כץ, הוגים ענקיים כמו זאב ז'בוטינסקי ואחד העם, שלום עליכם שיצר את "טוביה החולב", מנדלי מוכר ספרים, מנהיגי דת כמו רבי נחמן מברסלב והבעל-שם-טוב. הנשיאים יצחק בן צבי ואפרים קציר; ראשי הממשלה גולדה מאיר; לוי אשכול ומשה שרת לצד רבים ממייסדי התנועה הציונית: לצד ז'בוטינסקי ואחד העם גם דיזנגוף, אוסישקין, לילינבלום, פינסקר ועוד רבים וטובים.
חייבים להודות כי יש לנו היסטוריה ארוכה של שיתוף פעולה עם אוקראינה, מורכבת, קשה, עגומה לעתים, זוהרת לעתים. אנו יודעים שלצד אותם פורעים אוקראינים, אשר שיתפו פעולה עם הנאצים והיו שותפים למעשי הרצח, שאותם גינה הנשיא הראשון שביקר כאן - קראבצ'וק - גינוי חריף ללא כחל וסרק, ביושר, היו כמובן גם אוקראינים רבים שלחמו עם הפרטיזנים ובצבא-האדום, שבאותה העת היה גם צבא הישע שלנו ואחרים שסייעו לאלפי משפחות יהודיות לשרוד והצילו חייהם ועל כך שזכו לאות הוקרה מאיתנו (בחודשים האחרונים ביקרתי כמה פעמים באוקראינה ופגשתי כמה מנכדיהם).
חיזוק הקשרים
כשחושבים על יהודי מזרח אירופה כנראה שקודם כל חושבים על פולין. אבל בדיקה קצרה תראה שדווקא אוקראינה הייתה מוקד יהודי גדול ומשפיע יותר. בסוף המאה ה-19 חיו בתחומיה יותר יהודים מאשר בפולין ובליטא גם יחד. וכל זה עוד לפני שהספקנו לסקור את תרומת העולים החדשים יותר שהגיעו מהמדינה - אלה שעלו לישראל בשנות השבעים ובעלייה הגדולה של תחילת שנות התשעים. רה"מ שמיר אמר פעם: "שפעת האישים גדולי המעש וענקי הרוח מקרב בני עמנו, שחיו ופעלו באוקראינה למען תחייתו הלאומית של העם היהודי. לצד העובדה שעל אדמת אוקראינה נרקמו הרבה חלומות ונבטו הרבה יוזמות שתרמו לחידוש עצמאותנו הממלכתית", רק מעידים על החיבור המיוחד שלנו. כחניך לתנועה הרוויזיוניסטית חשוב להזכיר את זאב ז'בוטינסקי, אחד מגדולי העם היהודי בכל הדורות, אשר הייתה לו הבנה ואהדה מיוחדת לעם האוקראיני והוא פעל תמיד לחבר בין הקהילות.
בעשור האחרון אני פעיל מאוד לחיזוק הקשרים בין אוקראינה וישראל. בין שאר פעילותיי אני משמש גם כיו"ר פורום החדשנות והטכנולוגיה של אוקראינה וישראל. ביקרתי שם עשרות פעמים, סייעתי להצלחתם של ביקורים ממלכתיים ועסקיים לרבות מתן שירותי ייעוץ אסטרטגי, ארגון ביקורים עסקיים לחברות וארגונים מישראל והעולם לצד הפקת כנסים מקצועיים למאות ואלפי ישראלים ואוקראינים שנצלו את המפגשים שלנו להיכרות מעמיקה ולקידום שיתופי פעולה עסקיים וחיזוק הקשר בין קהילות הטכנולוגיה העסקיות שלנו. זה אך טבעי שלאחר שבועיים של סיוע פעיל מישראל בדרכים שונות, נטלתי את חפציי ויצאתי למסע בין מדינות בהן טווינו קשרים טובים במהלך השנים ויש ביכולתנו להשפיע מעט ולסייע לקבלתם ולקליטתם של חברינו שהפכו ביום אחד לפליטים שנעקרו מביתם בכוח ומחפשים פינה בטוחה ושקטה לעצמם מתוך התופת ממנה ברחו. אני גאה להיות חלק ממבצע בינלאומי ענק של מדינות וארגוני סיוע שמשלבים ידיים להציל עם שנכתש בכח הזרוע והנשק בצורה קיצונית בימים אלו. אני בקשר שוטף ואף פוגש חלק מאנשים שאך לפני ארבעה וחמישה שבועות ישבו איתי לקפה בקייב; בלביב; ובדניפרו ודיברנו על עסקים ועל חיזוק הקשרים בין ישראל ואוקראינה.
מדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה להגדיל את כמות קליטתם של פליטי אוקראינה גם אם תגביל זאת בזמן סביר. אך מחובתנו המוסרית לתת יד ולסייע במיידי לעם שנמצא במצב קשה, בהליך של השרדות והצלת חיים כמעט זהה למצבנו טרום הקמת המדינה- אז רק מעטים בעולם התעניינו באמת במצבנו הקשה שלאחר המלחמה וסייעו לנו מעט להגיע למולדתנו. ההיסטוריה תשפוט אותנו בדיוק על המעשים הללו שאנו עמלים עליהם היום להצלת נפשות של עם שמותקף קשות על-ידי גורם חזק יותר וללא קבלת סיוע אמיתי בשטח- עם המתמודד עם השרדותו הלאומית במדינתו אך גם בגולה שנכפתה עליו בכח.