מגמת השיפור של תלמידי ישראל רחוקה מלהשביע רצון. ממתי אנחנו שואפים להגיע אל הממוצע, בכל תחום ובפרט בחינוך? מכיוון שכולנו יודעים שאנו לא ממוצעים, ובטח שלא ילדינו, בחירתנו הטבעית היא לתלות את האשמה בגורמים שאינם בשליטתנו - מערכת החינוך, משאבים במדינות זרות שלא עומדים לרשותנו ואפילו מצוקות והפרעות בריכוז עקב המצב הביטחוני. אתם יודעים מה? יכול להיות שאנחנו אפילו צודקים.
עדיף להיות חכם מצודק
בתור הורים, האחריות שלנו היא למצוא את הדרך לעשות למען ילדינו את מה שכן אפשר, למרות כל הקשיים. ובהחלט אפשר. מבט מעמיק אל תוצאות המבחנים של פיז"ה חושף כי הישגי התלמידים יכולים להשתפר בעזרת אבחון מדויק יותר. הרעיון הוא פשוט - ככל שנכיר את ילדינו וצרכיהם האינדיבידואלים טוב יותר, כך נדע להדגיש את יתרונותיהם וליצור לכל אחד מהם את סביבת הלמידה המיטבית עבורו.
מערכת החינוך, כדרכן של מערכות, לא מסוגלת להתמודד באופן יחידני עם מספר כה גדול של תלמידים ולכן יוצרת כלים האמורים להתאים לתלמיד הממוצע. פלא שאנחנו יוצאים ממוצעים? כאן נכנסת שיטת האבחון החדשה שפיתחתי, המיועדת להעניק להורה, למורה ולפעיל החינוך את מה שנראה לפעמים בלתי אפשרי - לתת לילד את הכלים להיות התלמיד הכי טוב שהוא יכול להיות.
השיטה מבוססת בעיקר על נומרולוגיה קבלית. אני לוקח מהתלמיד שם מלא, תאריך לידה ושמות הורים. את הפרטים הללו אני משקלל ומקבל 17 סוגי מספרים, כשכל מספר מייצג טיפוס תלמיד מסוים. לכל טיפוס מאפיינים משלו המשפיעים על צורת הלמידה המיטבית עבורו, והמספר המתקבל מספק לי מידע מדהים על הילד, על הסובבים אותו, ועל תחום הלימודים שמתאים לו במיוחד. כך, למשל, תלמיד בטיפוס 4 זקוק להסברים מפורטים ורוצה לראות את כל התמונה מההתחלה. הוא פועל טוב יותר כשיש לו תבניות למידה ונוסחאות ולומד היטב כשתהליך הלמידה איטי ורגוע. אינפורמציה כזו משנה את כל הגישה החינוכית המופנית כלפי הילד, הוריו ומוריו, שלא ידעו איך להתייחס לקשייו הלימודיים ויכולים עתה לעבור מתגובתיות נואשת המולידה תסכול וענישה מיותרת לבניית תנאים התפורים לפי מידותיו של התלמיד ולהחדיר בו את הביטחון כשלרשותו עומד כלי מעשי ויישומי להגיע לתוצאות טובות יותר באופן ומספק.
אף פעם לא מאוחר לפעול מוקדם
בואו ניקח את עקרון המעבר מתגובה לבנייה צעד אחד קדימה - באמצעות שיטת האבחון החדשה ניתן לזהות את החוזק והקשיים של ילדים החל מגיל קטן ביותר. כמה שונה, לנו ולו, תראה ילדותו ותקופת ההתבגרות של ילדנו אם נגלה בשלב מוקדם כי הוא תלמיד מטיפוס 5, אשר לו הלמידה הנכונה צריכה להיות מוחשית יותר, חווייתית ועם הרבה דוגמאות, ונבין כי הוא זקוק לסביבת לימודים שיש בה מרחב (למשל, בחצר), לשינויים תכופים, ובמקביל גם צריך הפוגות ו/או הפסקות בין פרקי הלימוד.
כהורים אנו לפעמים מוצאים עצמנו קרועים בין הרצון שילדינו יהיו כמו כולם לאמונה שאין עוד כמוהם בעולם. אני מאמין שאפשר ליישב את הקונפליקט. תנו לילד שלכם כבר משלב מוקדם את הכלים המתאימים רק לו, בסביבה לימודית ייחודית, והוא ישתלב וישגשג כשייצא לסביבה הרחבה והתחרותית. כשפיתחתי את השיטה זכיתי להבין כי כל ילד קולט, מעבד וחוקר את החומרים בדרך שלו, והתאמת סביבת הלמידה לסגנונו מגיל צעיר תמנע שנים ארוכות של אכזבות מעצמו ומהמערכת, וחיכוכים חוזרים עם הוריו. האבסורד הוא שכולם, הילדים ואנחנו, מעוניינים באותו הדבר - שילדינו יהיו הכי טובים שאפשר, מיוחדים, לא ממוצעים.